Lueskelin ketjua hyvien vinkkien toivossa ja kyllä niitä muutama mukaan tarttui tähän omaan värinhaalisteluoperaatioonkin. Onneksi en ole yksin ongelmani kanssa

Mulla on siis oman värin kasvatusprosessi meneillään ja aloitin sen blondista pohjaväristä viime kesänä. Syksyllä tummensin pohjaa hieman juurikasvun tasoittamiseksi ja hiusten väri oli silloin ehkä tasoa 7 tai 8 tuhkavivahteella.
Noh... kaikki oli hyvällä mallilla kunnes tässä talven aikana kyllästyin ja halusin vähän tummentaa väriä ja lätkäisin päähäni Wella Color Fresh sävyn 6/7 Vaalean ruskea (suoraväri). Sävyä ei mun päässä kuitenkaan hyvällä tahdollakaan voinut kuvailla vaalean ruskeaksi, pikemminkin joksikin kuparin ja ruskean sekoitukseksi (auringossa näytti hyvinkin punertavalta).
Aluksi pidin väristä (jostain käsittämättömästä syystä!) ja se oli päässä n. kuukauden verran, jonka aikana värjäsin samalla värillä vielä uudemman kerran. Sitten iski ahdistus, että ei, ei ja ei: mitä olin mennyt tekemään!? Oman värin kasvatus oli mennyt ennen värjäystä tosi hyvin ja parturikin silloin kehui kuinka lähelle omaa väriäni olevan sävyn oli latvoihinkin saanut.
Sitten rupesinkin kauhealla paniikilla väriä haalistelemaan, sillä vaalennus tai värinpoisto ei oman värin kasvatusprosessin vuoksi tule kyseeseen. Voinkin ainakin oman kokemuksen perusteella suositella värinhaalistelun ensihätään vastapuristettua sitruunamehua! Omaan keskipaksuun olkapäämittaiseen tukkaani riitti kolmen keskikokoisen sitruunan mehu. Laitoin mehun pyyhekuivaan tukkaan 15 min vaikutusajalla ja pian jo rupesi niskasta valumaan ruskeanpunaista värivettä

Sitruunalla lähti enin väri ja sen jälkeen n. parin viikon aikana olen tehnyt kaksi useamman tunnin öljymuhittelua, pessyt Linna-shampoolla ja laimentamattomalla mäntysuopaliuoksella. Väri alkaa nyt olemaan lähellä tummanvaaleaa, mutta ärsyttävällä punaisella vivahteella.

Ahdistaa jos tuo ruskeanpunehtava sävy jämähtää koko päähän, vaikka väri olikin vain suoraväri. Tiukempaan väri tuntuu tarttuneen juurikasvuun (n. 10 cm) ja haalistuvan paremmin blondatusta latvasta.
Kyllä taas omasta mokastaan saa tässä kärsiä ja yrittää keksiä kaikki keinot saada väri haalistumaan ja punerrus pois. Tavoitteena on päästä takaisin lähtötilanteeseen ennen Wellan väriä. Seuraavaksi siirrynkin sitten hunaja-kanelivaalennus/haalisteluun ja hopeashampooseen, josko niillä pääsisi eroon tuosta punertavasta vivahteesta...
Mutta onneksi kesään on vielä aikaa, koska haluan nähdä itseni silloin kivan luonnollisen vaaleissa hiuksissa...