Terve,
olen aikani seurannut keskustelua tällä palstalla ihan taustailijana ja etsinyt vinkkejä hiusten värjäämiseen. Upea palsta, kiitos

Kokeilin nyt sitten rohkaistuneena vaalennuspesua puolipitkään tukkaani, jonka luonnollista väriä olen palauttelemassa. Omaa väriäni en ole nähnyt varmaankaan 15 vuoteen (yläasteikäisestä asti kun on värjännyt sitä pois, ensin punaiseksi, sitten ruskeaksi), mutta nyt alkaa hahmottua, että kyse on n. 7 tason melko tuhkansävyisestä mutta helposti punasävyiseksi värjäytyvästä hiuksesta.
Lähtötilanne oli vuoden alkupuolella n. 3.0 kylmä tummanruskea. Sitä sitten lähdin kampaajalla raidoittamalla vaalentamaan ja nyt kesän aikana pääsin lähelle 6 luokkaa, joskin auringossa se muuttui jälleen punertavaksi (mitä en toivoisi...). Punaisuutta olen taittanut kerran tuhkanvaalealla kestovärillä (toimi, mutta ei
vaalentanut pituuksia, eikä siis peittänyt tyven ja latvan eroa), ja sittemmin tasoitellut tummuuseroa Goldwell 6N ja 7N vaahto- ja kevytväreillä. Edelleenkin olen kuitenkin tuskastellut vaaleamman tyvikasvun kanssa (jota vihaan...) ja nyt sitten päätin koittaa vaalentaa koko pehkoa vaalennuspesulla. Raidoittaminen kun vaalentaisi vain osaa hiuksista ja kokonainen värinpoisto tuntuu liian radikaalilta.
Ja se toimi! Aavistuksen verran punertavuus puskee jälleen esiin, mutta yhdellä pesulla sain koko tukan lähemmäs 7 tason tummanvaaleaa. Parasta tässä operaatiossa oli se, että tyveä pesu ei vaalentanut! Toinen loistava vinkki, jonka sain tältä palstalta oli laittaa vaalennuspesun jälkeen hiuksiin NutriGlossia - natisevan kitisevä tukka on nyt kuin silkkiä vaan, mutta ei silti littana
Vaikeinta tässä oman värin palauttamisessa on ollut se, että Suomen markkinoilta tuntuu puuttuvan (perussuomalaisen) oman värin ylläpitoon tai korostamiseen sopivat _kylmät_ tummanvaaleat (6-8) sävyt! Suurimmassa osassa sävyjä on pääväriä taitettu kullalla tai punaisella ja se ei kertakaikkiaan sovi kylmään pinkkisävyiseen ihonväriini (varsinkaan kellertävän kullertavat sävyt....). Onneksi kuitenkin on Goldwell, jolta löytyy neutraalejakin sävyjä. Vielä jos jostain löytyisi 7A niin olisin todella onnellinen! (Paikallisessa Hairstoressa sitä ei ainakaan ollut).
Tulipa pitkä selostus. No, tarkoituksenani oli siis kertoa yksi kokemus vaalennuspesusta ja antaa kiitosta vinkeistä.
/lumimansikka