Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 514067 kertaa)

Poissa Nanna

• Hiushörhö
Hiustenlähdöstä
« : 23.01.06 - klo:11:07 »
Mahtaisikohan täältä löytyä ihmisiä, jotka kärsivät/ovat kärsineet hiustenlähdöstä? Itselläni hiuksia on lähtenyt nyt jo puolisentoista vuotta, välillä enemmän välillä vähemmän. Tuloksena reilusti ohentunut ponnari, karkeasti arvioiden hiukset ovat vähentyneet puoleen siitä, mitä ne joskus ovat olleet. Onneksi hiukseni olivat silloin joskus todella paksut; jos ne olisivat lähtötilanteessa olleet ohuet, olisin mitä luultavimmin kohta kalju  :(

Itselläni hiustenlähdön syyt ovat mitä todennäköisimmin hormonaalisia. Minulla on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ja sitten kun vielä lopetin e-pillerit, niin johan alkoi hiukset tippua. Pahin alkaa onneksi olla ohi ja kilpirauhasarvoni olen saanut kuntoon lääkityksellä. E-pillereiden lopettamisesta on aika tarkalleen viisi kuukautta, joten senkin puolesta pitäisi kaiken järjen mukaan kohta hellittää.

Nyt tahtoisinkin kuulla teidän kokemuksianne ko. aiheesta. Jos sinulta on joskus lähtenyt todella paljon hiuksia, niin ovatko ne olosuhteiden muututtua kasvaneet takaisin? Itseäni surettaa kovasti, mikäli hiukseni eivät tästä enää koskaan palaudu. Entä onko mitään, mitä asialle voisi tehdä? Itse olen ravannut ihotautilääkärissä useampaan otteeseen, eikä mitään apua. Olen myös käynyt hiuspohajan mikrokameratutkimuksessa. Siellä todettiin, että päänahkani puskee hillittömästi rasvaa pillereiden lopetuksen takia ja tämä rasva tukkii hiusnystyjä ja näin ollen pahentaa tilannetta entisestään. Tämän vaivan olen saanut suunnilleen kuriin hyvillä tuotteilla (mm. rene furterer- sarjan avulla). Entä oletteko käyttäneet jotain hiusravinteita, esim. viviscalia?  Onko niistä yhtään mitään apua? Entä rogaine? Itse en sitä uskaltaisi ruveta kokeilemaan kuin äärimmäisessä hädässä, en nimittäin millään tahtoisi olla "naimisissa" sen aineen kanssa koko loppu elämääni.

Rankkaa tämä on ollut ja käynyt kovasti itsetunnon päälle. ONNEKSI näitä hiuksia nyt vielä päässäkin on ja näilläkin pärjään, kunhan ei vaan enää hirveästi lisää lähtisi  :( Kampaajaystävänikin totesi kauniisti, että monella ei ole koskaan edes ollutkaan näin paksua tukkaa, kuin nämä minun jäljelle jääneet haiveneni. Mutta tosiaan, kohtalontovereiden kommentit ja kokemukset lämmittäisivät mieltä kovasti!  :)

Poissa Elisa

• HAIRahtanut
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #1 : 23.01.06 - klo:12:14 »
Itse koin sulkasadon viime keväänä. Taisi alkaa talvella 2005 ja päättyä loppukesästä 2005. Tai nyt ainakin näyttäisi, että tukkaa ei lähde ollenkaan epänormaaleissa määrissä.

Silloin epäilin, että syynä olisi ehkäpä ollut nauttimani lisäravinne E-EPA. Söin tuota melko suurella annoskoolla, ja koska aine sisälsi lisäksi D-vitamiinia, luulen että tuota D-vitamiinia olisi tullut liian suurissa määrissä. Mutta loppujen lopuksi uskon, että hiustenlähtöni oli ihan stressi-peräistä, tai paremminkin oireilua psyykkisten ongelmien kanssa kamppailusta.

Tuli mieleen, että eräällä perheenjäsenellänikin on aikoinaan melko stressaavassa elämäntilanteessa alkanut pää kaljuuntumaan. Mutta jonkin ajan päästä tukka olikin palautunut. Siinähän taisi olla jokin sellainen raja, että jos uutta hiusta ei kasva esim. kahteen vuoteen, karvatupi lakkaa täysin toimimasta, eikä enää ole mahdollista saada hiuksia kasvamaan takaisin.  ???  Mutta tällä perheenjäsenellä tuo kaljuuntuminen meni ilmeisesti lyhyemmässä ajassa ohi, kun kerran tuuhea tukka palautui.

Silloin, kun tuota tukkaa lähti viime vuonna, en aluksi hirveästi kiinnittänyt asiaan huomiota. Minulla on muutenkin niin harvat hiukset, ettei se lähtevä määrä näyttänyt isolta. Mutta sitten oli yhtäkkiä mennyt suihkun lattiakaivo tukkoon, sieltä löytyi päänkokoinen hiustukko. Normaalisti hiuksiani lähtee niin vähän suihkussa, ettei sinne lattiakaivon ritiläänkään edes jää hiuksia.

En minä nyt muutenkaan asiasta paljoa panikoinut, enemmänkin olisi voinut irtoilla hiuksia. Mutta esim. avokki oli aina kauhistelemassa miten paljon hiuksia irtoilee.

Nyt tavallaan tuntuu, että tuo hiustenlähtö olisi voinut olla melkein luonnollissakin rajoissa, jospa kyse olikin vain luonnolliseen kasvusykliin kuuluvasta hiusten irtoamisesta, jos sattui vain olemaan niin, että erityisen monet lähtivät kerralla. Mutta kyllä tukkani näyttäisi ohentuneen melkoisesti, paksuus on nyt vain 5 senttimetriä. En ole kuullut, että kenelläkään olisi noin pieni ympärysmitta. Ennen tuli kaksi sen paksuista lettiä, mitä nyt tulee vain yksi.

Edit. Tuli vielä tuokin mieleen, että syön Diane Novia. No toivottavasti ei sitten ala hiustenlähtö kun jossain vaiheessa lopetan nuo pillerit.  :-\
« Viimeksi muokattu: 23.01.06 - klo:12:17 kirjoittanut Elisa »

Poissa Nanna

• Hiushörhö
« Vastaus #2 : 23.01.06 - klo:15:42 »
Kiitos Elisa vastauksestasi. En tahdo nyt millään muotoa pelotella, mutta diane novat ne olivat minunkin pillerit ja niiden lopetuksen seuraukseni alkoi tämä todella kauhea hiustenlähtö. Toisaalta ystäväni, joka myös söi tuota pillerimerkkiä ja lopetti ne tahollaan, ei kärsinyt hiustenlähdöstä ollenkaan. Joten varmaan sekin on ihan tosi yksilöllistä ja minä olen varmaan ihminen, joka reagoi kaikkeen hiuksillaan. Toisillahan esim. stressi ilmenee vatsaongelmina, toisilla sitten vaikka hiustenlähtönä.

Minäkin syön aika monia vitamiinipillereitä tällä hetkellä, mutta en jotenkin jaksa uskoa, että ne vaikuttaisivat hiustenlähtööni. Olen pitänyt kuitenkin siitä huolen, ettei nyt mitään yliannostusta tule ainakaan noista rasvaliukoisista vitamiineista ( A, D, E). E-EPAn pitäisi kai vaikuttaa asiaan mieluumminkin auttavassa merkityksessä, tiedä siitä sitten.

No eihän tässä nyt sitten auta kuin toivoa, että tukka vielä palautuisi. Mikrokameratutkimuksessa selvisi myös se, ettei minulla ainakaan vielä ole ihan täysin tyhjiä hiusnystyjä. Joten edellytykset uuden karvan kasvuun on vielä olemassa. Ohimoilla ja päälaella minulla kasvaa nykyisin enää yksi/korkeintaan kaksi hiusta nystyä kohti kun taas tuo sama määrä takaraivolla on jopa neljä hiusta.

Poissa Ishamael

• Parturi-Kampaaja
  • HAIRahtanut
« Vastaus #3 : 23.01.06 - klo:18:22 »
Hormonaaliset syyt ovat yleisin syy naisten hiustenlähtöön, ja tilanteen pitäisi korjautua aina ennalleen kunhan hormonitoiminaan häiriöt palautuvat normaaliin tilaan.
Eräällä läheisellä sukulais-naisella (mikä sana?!) alkoi nyt viime kesänä erittäin raju hiustenlähtö hänen lopetettuaan pillerit ja vaihdettuaan ne kierukkaan.
Hiusten massa on enää korkeintaan 1/3 alkupeäisestä, eli todella ohut.

Ei oikein ole voinut olla tarkastelemaasakaan tilannetta, sillä hän muutti kesän alussa samalla toiseen maahan, nyt jouluna huomasi radikaalin eron kun tavattiin.
Hiustenlähtö on kuitenkin näemmä jo onneksi rauhoittunut eikä enää lähtenyt normaalia enempää hiuksia, ja aivan tyvessä näkyi runsaasti 0.5-1cm mittaista nukkaista vauvahiusta joka on merkki siitä että keratinisoitumis prosessi on hurahanut uudestaan käytiin.
Alussa hiustupet vain kasvattavat hitaati kasvavaa ohutta vellushiusta joka jää helposti huomaamatta.
Myöhemmin tilalle alkaa kasvaa normaalin vahvuista terminaalihiusta.

Naisillahan nuo hormonit vaikuttavat aika radikaalisti, parhaimmin tunnettiu esimerkkihän on raskauden jälkeinen hiustenlähtö joka voi olla myös varsin totaalista, mutta hiukset kyllä palautuvat ennalleen enemmin tai myöhemmin yleensä.

Nyt minulla kyllä pyöriii iso ratas tyhjää ja pahemman kerran.
Yhtä hiustupea kohti kasvaa 3-4 hiusta?!
Ymmärtääkseni yksi hiustuppi kasvattaa kerrallaan yhtä hiusta.
Vain lepotilan, telogeenisen vaiheen, lopussa voi samassa tupessa olla 2 hiusta.
Entinen, jo kuollut ja kasvinsa lopettanut hius, ja uusi, vielä hiuspohjan pinnan alla oleva kasvuaan aloitteleva hius, joka työntää vanhan hiuksen tieltään jolloin se putoaa pois.

Takaraivolla ja niskassa kyllä ihmisellä on huomattavasti suurempi hiuksen kasvutiheys kuin ohimoilla ja ohimolahdekkeilla, mutta se on luonnollinen kasvutiheyden vaihtelu.

Tästä syystähän miehilläkin voidaan kaljuutta peitää kirirgisesti irrottamalla niskasta ihokielekkeitä jotka siirretään otsan hiusrajaan/ päälaelle koska takaraivossa kasvaa niin paljon enemmän hiusta, ettei sen suhteellinen harveneminen näy käytänössä missään.

Samoilla aluille sijaitsee yleensä myös ns pysvän hiuskasvun alueet, jotka eivät yleensä kaljuunnu vaikka hiusket lähtisivät kaikkialta muualta.
Nämä alueet muodostavatkin miehillä testosteri-peräisen hiustenlähdön loppuvaiheessa ilmenevän ns hiuskranssin.
Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-

Poissa Riiggis

• HAIRahtanut
« Vastaus #4 : 23.01.06 - klo:18:48 »
Täältäkin löytyy yksi sulkasadosta kärsivä... Hiustenlähdön syyksi epäilen melko pitkään jatkuneen stressaavan elämänvaiheen. :'(
Hiukset on ohentuneet ja lähtee vieläkin paljon, vaikka onkin nykyään vähentynyt. Päälaelta hiukset on harventunut, mutta onneksi  näkyy uutta hiusten kasvuakin, eli kasvu ei ole kokonaan lakannut. Toivotaan ettei kalju päälaki kuitenkaan ole kohtaloni, vaan hiukset kasvaa pikkuhiljaa takaisin omiin mittoihinsa.  ;)
1c F ii

Poissa Nanna

• Hiushörhö
« Vastaus #5 : 23.01.06 - klo:18:54 »

En nyt lähde tästä asiasta asiantuntijaa vastaan väittelemään, mutta näin minä olen kuitenkin ymmärtänyt asian, että yhdestä hiusnystystä/hiustupesta voi kasvaa useita hiuksia. Ja ihan omin silminkin mikrokameralla katsottuna nähnyt, miten samasta "kraaterista" puskee useampi täysmittainen hius...Vai onko ne sittenkin vain toisiaan todella lähellä olevia hiusnystyjä, nyt olen hieman ymmällä  ??? Mutta kyllä se hiusterapeutti, joka päänahkaani tuolta mikrokameralla katsoi ainakin sanoi, ettei hän näe minulla olevan ainuttakaan tyhjää hiustuppea ja että tietyissä paikoin kasvaa useita hiuksia samasta tupesta. Tiedä häntä sitten, ihan pihalla olen asiasta  ;D

Poissa Koala

• Tukkaguru
« Vastaus #6 : 23.01.06 - klo:18:58 »
Minäkin kärsin hiustenlähdöstä tuossa noin vuonna 2004 enimmäkseen. Vieläkään hiuksieni paksuus ei ole sitä, mitä se on joskus ollut, mutta ainakin suurimmaksi osaksi oheneminen on lakannut. Syynä taisi olla suht pitkäkestoinen stressi ja huono ruokaympyrän noudattaminen  :o. En ole ihan varma kuinka paljon hiusmäärä on ohentunut, mutta veikkaisin että noin 1/3 ainakin. Kylläpä teininä oli vielä paljon hiuksia... Jakauksen kohdalta näkyy päänahka jonkin verran ja asia häiritsee kyllä. Olen käyttänyt jonkin aikaa (taisi olla kahdessa pätkässä) Simin hiustenlähtöä ehkäisevää shampoota ja shampooseen kuuluvaa hiuksiin jätettävää päänahanhoitoseerumia. Tuotteet olivan siinä mielessä hyviä, että ne ainakin puhdistivat ja elvyttivät päänahkaa, mutta en mene vannomaan ettäkö ne olisivat niinkään hiustenlähtöä ehkäisseet. Vaikea sanoa. Toisaalta kun nykyään syön monipuolisemmin kuin tuona harvenemiskauden aikana, niin ainakin ruokavalio on tärkeä tekijä hiuksien päässäpysyvyyden kannalta!! Kannattaa tosiaan popsia myös kasviksia.

Poissa Elisa

• HAIRahtanut
« Vastaus #7 : 23.01.06 - klo:20:57 »

Minäkin olen luullut, että samasta tupesta voisi tulla useampi karva. Ainakin säärikarvoissani olen huomannut, että kaksikin karvaa kasvaisi samasta "reiästä". Vai olisiko sitten vain kaksi tupea hyvin kiinni toisissaan.  ???

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #8 : 23.01.06 - klo:21:52 »
voi tulla yhdestä tupesta monta karvaa, täällä myös elävä esimerkki :) jopa viittä olen huomannut. En tiedä mistä viasta se johtuu ;)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa Ishamael

• Parturi-Kampaaja
  • HAIRahtanut
« Vastaus #9 : 23.01.06 - klo:22:22 »
Tästä pitää ottaa nyt tosissaan selvä, alkoi häiritä  ;D
Ihokarvojen suhteen tuo kyllä pitää paikkansa, mutta en tiennyt että se pätisi hiuksiinkin.

Siinä tapauksessa meille esitetyt kaaviokuvat anageenisesta, katageenisesta ja telogeenisesta vaiheesta menee aika uusiksi jos sama tuppi tuottaa useampaa karvaa kerrallaan.
Pitääkin härkkiä entisiä opettajia asialla kun käyn joku päivä heitä morjenstamassa  ;D
Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-

Poissa Nanna

• Hiushörhö
« Vastaus #10 : 23.01.06 - klo:22:47 »

Siinä tapauksessa meille esitetyt kaaviokuvat anageenisesta, katageenisesta ja telogeenisesta vaiheesta menee aika uusiksi jos sama tuppi tuottaa useampaa karvaa kerrallaan.

Eihän mene  ;D Ihan samalla tavallahan ne vaiheet voi päteä, vaikka sieltä tupesta tulisi montakin karvaa. En minäkään ole yhtään kaaviota tosin nähnyt, missä olisi kuvattuna useampi hius samasta nystystä, mutta ehkä se on yksinkertaisempaa esittää vain yhdellä hiuksella höystettynä.

Ja joo, muistinpa nyt senkin, että äitinikin kertoi samanlaisessa tutkimuksessa käytyään, että kampaaja oli ihmetellyt kuinka monta hiusta häneltä kasvaa yhdestä hiustupesta. Joten varmaan sukuvika meillä  ::)

Mutta varmista vielä ihmeessä opettajiltasi, palan halusta tietää miten tämä nyt loppujen lopuksi menee!  ;)

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #11 : 25.01.06 - klo:04:52 »
Minä olen tasan yhdestä paikkaa kuullut, että sama tuppi voi kasvattaa useaa eri karvaa (pätien myös hiuksiin), ja se oli jokin annikki hagros-kosken artikkeli. Mihin taas pääsemmekään, ammattilaisen koulutusta ei saada vaan se pitää itse otsa verellä kaivaa ::)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa Huuhkaja

• Tukkaguru
« Vastaus #12 : 25.01.06 - klo:20:32 »
Minulla hiustenlähtö on selvästi kausittaista, enkä ole pitänyt sitä mitenkään epänormaalina. Olen huomannut, että noin vuoden välein minulta lähtee n. kuukauden ajan todella paljon hiuksia, ja lopun aikaa hiuksia ei tunnu lähtevän oikestaan ollenkaan. Suurimman osan vuodesta pystyn ongelmitta esim. kuivattamaan hiuksia musta neulepaita päällä, eikä paidasta löydy operaation jälkeen hiuksen hiusta (hiukseni ovat vaaleat, joten  irronneet on helppo huomata mustasta paidasta). Harjaankaan ei hiuksia yleensä jää kuin pari. Mutta noin kerran vuodessa kärsin kunnon karvasadosta, jolloin hiuksia lähtee oikein urakalla, mutta se loppuu aina itsestään muutaman viikon kuluttua.
« Viimeksi muokattu: 25.01.06 - klo:20:34 kirjoittanut Huuhkaja »

Poissa Mrs. Priest

• Hiushörhö
  • Kitty
« Vastaus #13 : 25.01.06 - klo:21:12 »
Mun miehellä kasvaa joistain hiustupeista kolme hiusta. Oon sitä ihmetelly.
Käsittelemättömät, loivasti kihartuvat pitkät hiukset. Herkkä hiuspohja.

The Voluntary Human Extinction Movement
         Anti-Psychiatry

Poissa Elisa

• HAIRahtanut
« Vastaus #14 : 25.01.06 - klo:21:27 »
Minulla hiustenlähtö on selvästi kausittaista, enkä ole pitänyt sitä mitenkään epänormaalina.

Ei tuossa olekaan "hiustenlähdöstä" kyse, vaan tuo on aivan normaali hiusten luontaiseen kasvusykliin kuuluva vaihe. Kaikilla tulee tuo tietty karvojen pudotusvaihe tietyin väliajoin.

Jos hiuksia lähtee pidempään kuin muutamia kuukausia ja erittäin suuria määriä, on jo kyse hiustenlähdön sairastamisesta. Ja tuossa taustalla esim. jokin terveydentilan huononemiseen liittyvä asia.