Itse koin sulkasadon viime keväänä. Taisi alkaa talvella 2005 ja päättyä loppukesästä 2005. Tai nyt ainakin näyttäisi, että tukkaa ei lähde ollenkaan epänormaaleissa määrissä.
Silloin epäilin, että syynä olisi ehkäpä ollut nauttimani lisäravinne E-EPA. Söin tuota melko suurella annoskoolla, ja koska aine sisälsi lisäksi D-vitamiinia, luulen että tuota D-vitamiinia olisi tullut liian suurissa määrissä. Mutta loppujen lopuksi uskon, että hiustenlähtöni oli ihan stressi-peräistä, tai paremminkin oireilua psyykkisten ongelmien kanssa kamppailusta.
Tuli mieleen, että eräällä perheenjäsenellänikin on aikoinaan melko stressaavassa elämäntilanteessa alkanut pää kaljuuntumaan. Mutta jonkin ajan päästä tukka olikin palautunut. Siinähän taisi olla jokin sellainen raja, että jos uutta hiusta ei kasva esim. kahteen vuoteen, karvatupi lakkaa täysin toimimasta, eikä enää ole mahdollista saada hiuksia kasvamaan takaisin.

Mutta tällä perheenjäsenellä tuo kaljuuntuminen meni ilmeisesti lyhyemmässä ajassa ohi, kun kerran tuuhea tukka palautui.
Silloin, kun tuota tukkaa lähti viime vuonna, en aluksi hirveästi kiinnittänyt asiaan huomiota. Minulla on muutenkin niin harvat hiukset, ettei se lähtevä määrä näyttänyt isolta. Mutta sitten oli yhtäkkiä mennyt suihkun lattiakaivo tukkoon, sieltä löytyi päänkokoinen hiustukko. Normaalisti hiuksiani lähtee niin vähän suihkussa, ettei sinne lattiakaivon ritiläänkään edes jää hiuksia.
En minä nyt muutenkaan asiasta paljoa panikoinut, enemmänkin olisi voinut irtoilla hiuksia. Mutta esim. avokki oli aina kauhistelemassa miten paljon hiuksia irtoilee.
Nyt tavallaan tuntuu, että tuo hiustenlähtö olisi voinut olla melkein luonnollissakin rajoissa, jospa kyse olikin vain luonnolliseen kasvusykliin kuuluvasta hiusten irtoamisesta, jos sattui vain olemaan niin, että erityisen monet lähtivät kerralla. Mutta kyllä tukkani näyttäisi ohentuneen melkoisesti, paksuus on nyt vain 5 senttimetriä. En ole kuullut, että kenelläkään olisi noin pieni ympärysmitta. Ennen tuli kaksi sen paksuista lettiä, mitä nyt tulee vain yksi.
Edit. Tuli vielä tuokin mieleen, että syön Diane Novia. No toivottavasti ei sitten ala hiustenlähtö kun jossain vaiheessa lopetan nuo pillerit.