Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 518651 kertaa)

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #15 : 25.01.06 - klo:21:34 »
huuhkajan kertoma "hiustenlähtö" on normaalia kausittaista hiusten uusiutumista. Vasta, jos päähän tulee kaljuja läikkiä tai ponnarista katoaa puolet, kannattaa huolestua

jokaisella tulee joskus niitä ajanjaksoja kun jostain syystä päästä lähtee enemmän karvaa, itselläni se on keväällä, ja samaa on havaittavissa myös syksyllä. Samoin stressi ja muu heijastuu heti hiuksista
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa Huuhkaja

• Tukkaguru
« Vastaus #16 : 25.01.06 - klo:22:44 »
huuhkajan kertoma "hiustenlähtö" on normaalia kausittaista hiusten uusiutumista. Vasta, jos päähän tulee kaljuja läikkiä tai ponnarista katoaa puolet, kannattaa huolestua

Minulla se hiustenlähtö on kuitenkin ollut siinä mielessä rajua, että viimeisten 5 vuoden aikana ponnarista on lähtenyt suunnilleen puolet. :( Olen kuitenkin ajatellut, että ehkä se johtuu siitä, etten ole enää ihan teini ja hiukset varmaan ohentuvat jonkin verran kaikilla iän myötä. Tosin olen edelleen tyytyväinen tilanteeseeni, koska päässä on edelleen melko paljon hiuksia. Mutta jos seuraavien 5 vuoden aikana ponnarista lähtee jälleen puolet, sitten alkaa kyllä olla aihetta huolestumiseen.

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #17 : 25.01.06 - klo:22:45 »
vuosien varrella muutoksia tapahtuu kaikissa karvoissa (ör), tai siis, joka puolella kehoa muutenkin :) eli tuo ponnarin oheneminen viidessä vuodessa ei ole minusta mitenkään hälyttävää. Kannattaa ehkä käydä kilpirauhasjutut ja tällaiset arvot tutkituttamassa, piilevät vaivat voivat aiheuttaa hidasta ohenemista ja samalla yleiskunnon heikkenemistä
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Siru

• Vieras
« Vastaus #18 : 28.01.06 - klo:13:57 »
Kävin tänään apteekissa ja vihdoinkin ostin sen Biotisan-nimisen valmisteen. Ei sitten ollut pokkaa ostaa sitä 'hevosvaihtoehtoa'. Aika jännää, että tuo Biotisan ei ollut ollenkaan hyllyssä, vaan sellaisessa vetolaatikossa, piilossa, eli piti oikein myyjältä kysyä. Vaikka enää ei hiuksia lähde ihan niin paljon kuin joskus, niitä on kuitenkin aika vähän ja päänahka paistaa hieman läpi. Toivottavasti tuosta valmisteesta olisi jotain apua.

Sanniko sitä ehti jo kokeilla vai muistanko taas väärin?

Poissa Kia

• HAIRahtanut
« Vastaus #19 : 28.01.06 - klo:22:46 »
Täällä kanssa eräs hiustenlähdöstä kärsivä, syykin on todennäköisesti tiedossa. Luulisin, että päänahan kuivuus+ atoopinen ihottuma ja siihen käytetyt vahvat kortisonit on saanu  sulkasadon aikaan.
Olen kyllä nyt pättänyt, että päänahkaan en kortisonia tunge, en :-[
Sim:llä tuo on nyt hieman rauhoittunut, mutta ... kyllähän noita tuntuu  lähevän edelleen suht koht suuria määriä.
Kauankohan tuo kestää, että tilanne normalisoituu, en halua kaljuksi en
Näillä mennään....

Poissa Rosey

• Hiushörhö
« Vastaus #20 : 05.02.06 - klo:20:34 »
Mietin sitä eläinten biotiinivalmistetta. Jos se nopeuttaa hiusten kasvua, tapahtuuko samaa myös muille karvoille? Eli saanko samalla viidakon kainaloihin ja muihin paikkoihin?  ::)

Siru

• Vieras
« Vastaus #21 : 05.02.06 - klo:21:53 »
En tiedä, voiko vaikutus näkyä viikossa, mutta juuri eilen huomasin, että varsinkin kainalo- ja bikinikarvat ovat entistä vahvempia ja paksumpia. Viikon verran olen siis käyttänyt sitä ihan ihmisille tarkoitettua valmistetta, mutta ottanut kaksi tablettia päivässä (mikä vastaa sitä 5 mg annosta, mikä on se eläinvaihtoehdon perusannos). Hiuksissa en ole mitään muutoksia tietenkään vielä tässä ajassa huomannut. Mutta luulen, että kaikkien tällaisten valmisteiden vaikutus näkyy ensin muissa karvoissa ja vasta sitten hiuksissa.

KaroL

• Vieras
« Vastaus #22 : 05.02.06 - klo:22:39 »
mä käytin sitä ihmisille tarkoitettua vajaan kuukauden, ei kyllä näkynyt missään eroa.  joku sanoi tuolla HS:n puolella jossain uudemmassa ketjussa että eläimille tarkoitetuissa valmisteissa voi olla ihmisille sopimattomia sidosaineita.  ??? onkohan totta ja mitä noissa sitten on? ???

Vulpes

• Vieras
« Vastaus #23 : 05.02.06 - klo:22:59 »
^ Mä mietin myös tuolta luettuani että onkohan niissä eläimille tarkoitetuissa nyt sitten jotain sopimatonta.. Kun olin ajatellut että voisin ostaa kätevästi itselleni ja kissoille yhteiset biotiinit ;D Pitäisi kyllä jotain lisää alkaa syömään, musta tuntuu että en saa läheskään kaikkia tarvitsemiani ravintoaineita ruokavaliostani.

Poissa Nanna

• Hiushörhö
Pälvikalju
« Vastaus #24 : 06.02.06 - klo:11:00 »
Kysyn tätä ystäväni puolesta, hänellä todettiin hiljattain pälvikalju ja tosi kova paikkahan se arvatenkin hänelle on. Onko olemassa mitään mitä asialle voisi tehdä? Ilmeisesti nuo kortisonihoidot yms. ovat vähän yhtä tyhjän kanssa, tai näin ainakin pälven todennut hiusterapeutti oli ystävälleni sanonut. Entä mistä ihmeestä tuo pälvikalju oikein tulee? Stressikö siihen vaikuttaa vai mikä ihme? Entä voikohan pälvikalju tarttua? Tuosta tarttumisesta en ainakaan googlettamalla löytänyt tietoa, ilmeisesti se ei siis tarttuvaa sorttia ole  ???

Mutta tosiaan mikäli teiltä tietoa ja kokemuksia löytyy, niin olisi mukava niitä kuulla. Tahtoisin kovasti auttaa ystävääni ja siksi keräänkin nyt kaiken mahdollisen tiedon ko. aiheesta hänellä välitettäväksi...

Poissa Todia

• HAIRahtanut
  • Gal. 2:20
« Vastaus #25 : 06.02.06 - klo:14:45 »
mä käytin sitä ihmisille tarkoitettua vajaan kuukauden, ei kyllä näkynyt missään eroa.  joku sanoi tuolla HS:n puolella jossain uudemmassa ketjussa että eläimille tarkoitetuissa valmisteissa voi olla ihmisille sopimattomia sidosaineita.  ??? onkohan totta ja mitä noissa sitten on? ???
juu, minäkin luin... olen kyllä jo ehtinyt syödä sitä kohta 2 viikkoa. kynnet on ainakin kasvanut norm. nopeammin. syökä täällä kukaan silica-valmisteita, ja jos, niin mitä?
hiukset huijausmitalla 79 cm,  laineikkaat ja helposti kuivuvat, mutta suht hyväkuntoiset. Kasvatus käynnissä- tavoitteena hip/classic. 2c M ii
Iherb alennuskoodi VEG903

Poissa Ishamael

• Parturi-Kampaaja
  • HAIRahtanut
Vs: Pälvikalju
« Vastaus #26 : 06.02.06 - klo:22:27 »
Moi!

Tämä onkin tuttu juttu, tein aiheesta näyttötyön, joten kopion tekstini suoraan työstäni.

Autoimmuuni sairauksiin kuuluva Alopecia areata on varsin yleinen sairaus ennen kaikkia nuorilla, sillä yli 0,5 & väestöstä lasketaan sairastavan sitä ja yli puolella sairaus puhkeaa alle 25 vuoden iässä.

Tähän sairauteen altistava geeni periytyy, mutta sairaus pysyy piilevänä, kunnes otollisissa olosuhteissa varsinainen sairaus puhkeaa.
Yleisin myötvaikuttava tekijä on jokin stressitilanne.
Pälvilajussa hiukset lähtevät selvärajaisina pyöreinä tai soikeina aluieina joiden reunoilla hiukset ovat katkenneita, katkenneet tynkähiukset irtoavat helposti minkä lisäksi esiintyy myös kutinaa.

Häiriö immuunijärjestelmän toiminnassa keskeyttää hiuksien normaalin kasvukierron, hiukset lähtevät tältä ihon osalta ennenaikaisesti ja hiustuppi jää pysyvään lepotilaan niin kauan kuin immuunitoiminaan häiriä kestää.

...

Tämä johtuu hiusjuurien ympärille kerääntyvistä valkosoluista näiden hyökätessä tuntemattomasta syystä hiusnystyjen kimppuun häiriten hetkellisesti niiden toimintaa.
...

Hoitoa sairauteen ei toistaiseksi ole, ja taudin kuva voi olla hyvin oikukas, pälvet saattavta levitä muutamassa päivässä koko pään alueelle ja levitä toisinaan myös silmäripsiin ja partaan, jolloin kyseessä on harvinainen totalis muoto.
Alopecia univeralis puolestaan aiheuttaa koko ihon täydellisen karvattomuuden päästä varpaisiin niin että kaikki ihokarvat putoavat pois.
...

Tavallisesti hiukset alkavat kasvaa muutaman kuukauden kuluttua takaisin, mutta ovat muuttuneet vaaleiksi ja untuvaisiksi, mutta palautuvat entiseen rakenteeseensa myöhemmin.
Tila voi myös uusiutua ja ennuste on sitä huonompi mitä nuoremmalla iällä se ensimmäisen kerran ilmenee.

Kampaajan tulee ohjata asikas ihotautilääkärin konsultaatioon sillä vahvoilla kortikidilinimenteillä sekä 2- ja 5- prosenttisilla minoksidiililiuoksilla voidaan hoitaa pälvikaljua jossain määrin.

Elikkäpäs.
PÄlvikalju ei ole missää tapauksessa tarttuvaa, se johtuu oman puolustusjärjestelmän epänormaalista käyttätymisestä.
Hoitokeinoa ei ainakaan nykyisellään tunneta, sillä itse sairautta ei vioda pysäyttää, vaikka välillisesti voidaan vaikuttaa karva kasvuun kortisonilla ja minoksidiilillä.
Muuta ei oikein voi valitettavasti tehdä kuin odottaa että tila menee phi ja hiukset aloittavat kasunsa uudestaaan.
Pysyvää kaljuutta sairaus ei onneksi aiheuta kuin hvin harvoin.
Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-

Siru

• Vieras
« Vastaus #27 : 06.02.06 - klo:23:13 »
syökä täällä kukaan silica-valmisteita, ja jos, niin mitä?

Minä olen jonkin aikaa syönyt ihan Silica-nimistä tuotetta. Tuli sen Kuponkiuutisten (tai vastaavan) rusketuskapselipaketin mukana aina joka kuukausi. En todellakaan huomannut mitään vaikutusta.

Poissa Lyx

• Tukkaguru
« Vastaus #28 : 07.02.06 - klo:10:11 »
Minulla oli toissa kesänä aika raju sulkasato pillereidrn lopettamisen myötä, ja hiukset ovat kyllä ohentuneet selvästi... Aiemmin oli tosi paksu tukka, nykyään on ponnari varmaa enää puolet siitä mitä oli. :'(
Enää ei hiuksia kauheati lähde, mutta koska haluan että hiukseni kasvavat hiema pidemmiksi vielä kävin ostamassa hevosbiotiinia. Katsotaan nyt mitä tuloksia syntyy.
Piihappogeeliä söin yhdessä vaiheessa ja se tuntui kyllä rauhoittavan hiustenlähtöa, samaten kynnet kasvoi hurjaa vauhtia... Geeli ei maistu sinänsä miltään, mutta se on jotenkin "karhea" joten sekoitin sitä aamujoggurttiin. Ajattelin hankkia sitäkin pullollisen ja muutenkin olla haivenilleni kiltti, niin katsotaan mitä siitä tykkäävät..

Poissa Marylee

• HAIRahtanut
Vs: Pälvikalju
« Vastaus #29 : 07.02.06 - klo:14:06 »
Tiedän ihmisiä, joilla on ollut pälvikaljuläikkä tasan yhden kerran elämässään ja se on muutamassa kuukaudessa parantunut eli hiukset ovat kasvaneet takaisin. Ja on henkiilöitä, joilla läikkiä tulee aina silloin tällöin, kun on jotain erityistä stressiä.

Päänahan hieronta on hyväksi, koska se parantaa verenkiertoa. Myös Viviscalia voi kokeilla, sekä suun kautta tabletteina että kaljuihin kohtiin Viviscal -nestettä.

Jos on tarpeeksi lungi (mikä ei naiselle ole helppoa), voi vain odottaa, että hiukset kasvavat takaisin, ilman että tekee yhtään mitään.