Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 518645 kertaa)

Lilja

• Vieras
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #210 : 13.08.07 - klo:19:06 »
Myös hyvin runsas eläinproteiinin - jota siis on myös maidossa - saanti heikensi luita vai oliko se kalsiumin imeytymistä. Runsaasti eläinkunnan tuotteita ja ei juuri kasviksia ei ole hyvä yhdistelmä. ;)

En usko, että maito itsessään aiheuttaa hiustenlähtöä, mutten usko myöskään sitä, että vauva-/pikkulapsi-iän ohittanut ihminen tarvitsisi toisen lajin maitoa. Maissa, joissa ei käytetä maitotuotteita, ei ole WHO:n minimisuositussaantia kalsiumille. Ainoastaan me länsimaiset ihmiset olemme laktoositolerantteja, kärsimme osteoporoosista ja tarvitsemme kalsiumia ruokavalioon. Kohtuutta siis maitojen ja juustojen kanssa. :)

Poissa Tiitunen

• HAIRahtanut
« Vastaus #211 : 13.08.07 - klo:22:11 »
Eikö ole myös niin, että kalsium haittaa raudan imeytymistä ja eikö raudan puute aiheuta usein hiustenlähtöä. Ainakin monissa rautatablettien ohjeissa neuvotaan välttämään maitotuotteita tabletin oton yhteydessä.
Tämä on totta. Kalsiumin ja magnesiumin saannin pitäisi myös olla tasapainossa hiustenkin hyvinvoinnin vuoksi. Tästä puhutaan ainakin Annikki Hagros-Kosken kirjassa Hiusten hyvinvointi.
2a F ii, hiusten pituus noin puoleen selkään, tavoitemitta vyötäröllä, hapetevärjäyslakossa kesästä 2009

Poissa veera

• HAIRahtanut
« Vastaus #212 : 16.08.07 - klo:15:39 »
Ainoastaan me länsimaiset ihmiset olemme laktoositolerantteja

itseasiassa länsimaissa laktoosi-intoleranssi on suhteellisen harvinainen, suomalaisista 17% kärsii laktoosi-intoleranssista ja etelä-eurooppalaisista ehkä puolet. sen sijaan oikeastaan kaikilla aasialaisilla, afrikkalaisilla ja intiaaneilla on laktoosi-intoleranssi. runsaasti maitoa käyttävillä kansoilla on tapahtunut mutaatio, jonka vuoksi aikuisillakin muodostuu laktaasientyymiä, vaikka sen muodostumisen pitäisi nisäkkäillä loppua imetysiän jälkeen.

maitoallergia tosiaan (voi) aiheuttaa hiustenlähtöä, samoin kuin keliakia.

muoks. hups :-[ luin vahingossa väärin liljan kirjoituksen. noh, kertaus on opintojen äiti ;)
« Viimeksi muokattu: 16.08.07 - klo:16:30 kirjoittanut veera »
Il mondo è come un libro e quelli che non viaggiano ne leggono solo una pagina.

Poissa Erykah

• Tukkaguru
« Vastaus #213 : 16.08.07 - klo:16:14 »
Ainoastaan me länsimaiset ihmiset olemme laktoositolerantteja

itseasiassa länsimaissa laktoosi-intoleranssi on suhteellisen harvinainen, suomalaisista 17% kärsii laktoosi-intoleranssista ja etelä-eurooppalaisista ehkä puolet. sen sijaan oikeastaan kaikilla aasialaisilla, afrikkalaisilla ja intiaaneilla on laktoosi-intoleranssi. runsaasti maitoa käyttävillä kansoilla on tapahtunut mutaatio, jonka vuoksi aikuisillakin muodostuu laktaasientyymiä, vaikka sen muodostumisen pitäisi nisäkkäillä loppua imetysiän jälkeen.

maitoallergia tosiaan (voi) aiheuttaa hiustenlähtöä, samoin kuin keliakia.

Eikös tuota Lilja juuri tarkoittanutkin? Siis että vain länsimaiset ihmiset kestävät laktoosia, toleranssi.

Poissa Tiahaar

• HAIRahtanut
    • Gently Out Of Time - blog about pretty things
« Vastaus #214 : 13.10.07 - klo:18:36 »
Huomasin, että olen kirjoitellut tähän ketjuun melkein tasan vuosi sitten edellisen kerran.
Eli taas lähtee tukkaa päästä ihan kunnolla. Valmiiksi ohuet hiukset jatkavat ohentumistaan. En edes uskalla mitata ponnarin ympärystä.. Päänahka on alkanut näkyä ikävästi päälaelta (ainakiin aiempaan verrattuna). Hiuksia ei juurikaa lähde esim. pestessä, mutta myöhemmin päivällä saa vedellä pieniä hiustuppoja pois (koulussa joku sanoi, että älä nyt itseäsi tukista, kun kevyesti haromalla lähti parikymmentä hiusta kerralla). Harjaamisenkin olen jättänyt hyvin minimiin.

Tämä on jälleen hormonaalista (ainakin osittain), koska viime keväänä lopetin e-pillerit. Nähtävästi hormonitasot ovat sekaisin vähän enemmänkin, joten tässä saattaa kestää. Pitäisi varmaan varata aika lääkärille, koska iho on muutenkin todella pahassa jamassa. Olen muutama kuukausi sitten joutunut syömään todella voimakkaan antibioottikuurin ja nyt taas syön hiivalääkkeitä, joissa sivuoireena on mainittu hiustenlähtö (tosin sulkasato alkoi jo ennen noita kahta).

Tämä on kyllä jotenkin todella ahdistavaa. Ja tuntuu laskevan itsetuntoa melko tavalla. Hiukset näyttävät muuten hyväkuntoisilta ja ne kasvavat nopeasti, mutta niitä siis tippuu ennätysvauhtia. Sellaisia lyhyitä hiuksia on tuossa päälaella jonkun verran, mutta melko vähän aiempaan verrattuna.

Olen nyt ajatellut hakea apteekista jotain biotiinivalmistetta. Ei kai siitä haittakaan ole. Jos se edes hillitsisi tätä karvojen tippumista.
- What did you dream about?
- Lollipops and candycanes.
http://tiahaar.blogspot.com

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #215 : 13.10.07 - klo:18:44 »
^ Muistanko väärin, mutta rasvoittuuko sulla iho aika runsaasti myös? Tulee mieleen oma tilanne vuosia sitten kun kasvot olivat täynnä pientä mustapäätä, iho oli tosi rasvainen ja kulmakarvat hilseili ihan tajuttomasti ja tukkaa lähti niin että pelkäsin tulevani kaljuksi. Menin hiustenlähdön takia sitten lääkärille ja sain lähetteen ihotautilääkärille, joka totesi että kaiken takana oli (lievä?) seborrea. Sain tuohon Roaccutan-kuurin ja tilanne korjautui kaikin puolin, mutta nyt vaikuttaa vähän siltä että tuo tekisi paluutaan.  :-\
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa Tiahaar

• HAIRahtanut
    • Gently Out Of Time - blog about pretty things
« Vastaus #216 : 13.10.07 - klo:20:16 »
Juu, iho on myös todella rasvoittuva. Tosin sekin on ottanut oikein spurtin tuon e-pillereiden lopettamisen jälkeen. (Ihoni on aina ollut rasvoittuva, tosin.) Mutta ei tämä ihan normaalia ole. Roaccutan kuurin olen syönyt joskus 10 vuotta sitten akneen; ja toivon, että ei tarvitsisi sitä enää syödä (on tullut popsittua jos jonkinlaista lääkettä viimeisen puolen vuoden aikana).
- What did you dream about?
- Lollipops and candycanes.
http://tiahaar.blogspot.com

Hiu

• Vieras
« Vastaus #217 : 14.10.07 - klo:11:26 »
Kyllä ihmistä nyt koetellaan. Neljän ja puolen viikon ajan hiuksia on lähtenyt enemmän kuin normaalisti, harjatessa, haroessa ja suihkussa. Kaltaiseni hiusneurootikko pääsi hetkellisesti jopa neulakammostaan ja kävi verikokeissa tarkistuttamassa mm. kilpirauhasarvot, mutta missään ei ollut vikaa. Vaikuttaa kieroutuneelta, mutta olin tiedosta jopa hivenen pettynyt. Mistä minä nyt repäisen syyn tälle sulkasadolle? Ja olisikin pelkkä hiustenlähtö, mutta päänahassani on muutama herkkä kohta, joihin koskee, jos niitä koskettaa. Mitään punaista tai ärtynyttä ihoa niissä ei näy olevan, mutta varsinkin pari-kolme viikkoa sitten päätä kutitti välillä hermoja raastavasti. Raapimiseen en kuitenkaan suostunut sortumaan.

Minulla ei ole erityisen paksut hiukset, pitkät kylläkin, yli puolen selän. Hiustenhoitotottumuksiani en ole näiden neljän viikon aikana muuttanut, mutta hiukset tuntuvat veltoilta ja omituisilta. Lisäksi olen varma, että kokonaismäärästä on huvennut ainakin 1/4. Kaljuja kohtia en onnekseni ole tästä päästä löytänyt, mutta varsinkin otsahiuksisto tuntuu harvemmalta. Lyhyitä, noin sentin pituisia tulevaisuuden toivoja kyllä näyttäisi puskevan sinnikkäästi esiin juuri alimmalta mahdolliselta otsan tasolta.

Opiskelupaikkani lääkäri totesi hyvin kuivakasti (ja silmäillen minua kuin hullua), että hiustenlähtö on normaalia, eikä selvästikään ollut halukas puhumaan asiasta kanssani sen enempää. Mitään vastaavaa hiusongelmaa minulla ei ole koskaan aiemmin ollut, joten minulle tämä on epänormaalia. Olen tavallisesti kärsivällinen, mutta nyt kyllä ahdistaa odotella koska tämä oikeasti loppuu. Ja sehän loppuu, loppuuhan?  :(

Poissa Sylver

• HAIRahtanut
  • Kissojen ystävä
« Vastaus #218 : 14.10.07 - klo:14:45 »
Suosittelisin käymään hiusjuuritutkimuksessa.. Niitä tekevät monet hiusakatemian parturi-kampaamot. Minulla on katsottu mikroskoopilla hiusjuuriani ja sieltä selviää todella paljon.. Minulla lähtee paljon tukkaa.. on lähtenyt jo monta vuotta, niinkuin tuola aijemmin olen kertonut. Silti tukka ei ole kauheasti ohentunut, mutta lähtee sitä silti jatkuvasti. Jokatapauksessa sieltä näkyy syyt miksi tukkaa mahdollisesti lähtee ja minulla sielä oli magnesiumin puutetta, huono ääreisverenkierto, stressiä, liian vähäinen veden juonti.. Itse ajattelen että suurin syy on huono ääreisveren kierto, koska käteni ovat aina kylmät. Ja hartiani ovat niin jumissa että veri tuskin pääsee kiertämään kunnolla hiuspohjaani..

Mutta suosittelen sitä todella jos tahdot tietää syitä.. Kun tietää mistä johtuu, on ongelman hoitaminen huomattavasti helpompaa.

Hiu

• Vieras
« Vastaus #219 : 15.10.07 - klo:11:45 »
Kiitos neuvosta, ekkubattery.  :) Päänahan kutina ja arkuus ovat kyllä näiden viikkojen aikana helpottaneet, mutta jos tämä hiustenlähtö kestää vielä toiset neljä viikkoa, niin sitten ei kärsivällisyyteni enää riitä vaan käyn tutkituttamassa pääni jonkun sellaisen luona, joka ottaa huoleni tosissaan, olkoon se sitten turha tai ei.

Poissa Constantine

• Haiven
  • *
« Vastaus #220 : 15.10.07 - klo:12:21 »
Mulla oli viime keväänä vaikea hiustenlähtö-kausi. Mulla on todella huono ääreisverenkierto, vaikka paljon liikunkin ja syön kohtuullisen terveellisesti. Mikään ei varsinaisesti auttanut tuohon hiustenlähtöön (onhan se tiettyyn pisteeseen saakka normaalia), mutta olen huomannut päänahan säännöllisen hieromisen auttaneen uusien hiusten kasvamiseen. Joskus söin lisäravinteita nopeamman ja paremman hiustenkasvun toivossa, mutta ainoastaan tuo päänahan hieronta on mulla auttanut.
1b/F/ii. Omaa väriä ehkä kasvatellessa..

Poissa JoJo

• HAIRahtanut
« Vastaus #221 : 19.10.07 - klo:15:02 »
Tukkaa lähtee niin että hirvittää! Mulla on aina ollut vähän keskimääräistä paksumpi tukka. Ei nyt mikään hillittömän paksu, mutta kuitenkin. Tuossa kesällä huomasin pestessä, että hiuksia lähtee tosi paljon, mutta en huolestunut sen enempää, kun ajattelin sen olevan ihan normaalia vaihtumista. No ei sitten ollutkaan.

Tilanne on nyt se, että tukkaa pestessä hiuksia lähtee parisen sataa, joskus vähän vähemmät. Varsinkin päälaella päänahka näkyy läpi, mitä ei ikinä olisi uskonut mahdolliseksi, kun ajattelee entistä tukan määrää. värjäsin vielä syksyllä hiuksia tummemmaksi, joten päänahka paistaa kahta kauheammin. Olen käynyt verikokeissa ja niissä kaikki ok. Lääkäri käski lopettaa puoli vuotta sitten aloittamani minipillerit, joiden myötä kuukautiset ovat loppuneet, naama on näpyllä  ja rasvainen ja tukka rasvoittuu ennätystahtia. Toivon todella, että vika on tosiaan noissa pillereissä ja nyt ei auta kuin odottaa.

Mutta nyt asiaan: Eniten tässä huolettaa se, että uutta hiusta ei juuri näy kasvavan. Kävin tällä viikolla ottamassa raitaa kampaajalla, että tuo päänahka ei näkyisi niin selvästi ja hän kertoi jostain Nioxin nimisestä sarjasta, jolla on kuulemma ihmiset saaneet hyviä tuloksia. Onkohan kenelläkään enempää kokemuksia tästä nimenomaan hiusten lähdön osalta?

ThinkAboutIt

• Vieras
« Vastaus #222 : 22.11.07 - klo:16:47 »
En tiedä onko tästäkin jo ollut tällä keskustelualueella puhetta (luultavasti), mutta tein nyt uuden keskustelun.

Multa on ehkä noin parin kuukauden ajan ellei jo pidempäänkin lähtenyt aika runsaasti hiuksia. Ei mitään varsinaisia tuppoja mutta kaikki vaatteet ja lattiat, sänky yms paikat on aina täynnä hiuksia ja kun vähänkin haron hiuksia ja käteen vähintäänkin 10 hiusta. Olen käynyt asian takia lääkärillä, joka otti ympäri päätä irti hiuksia ja sanoi että hiusten lähtö ei olisi hälyyttävissä lukemissa. Varmuuden vuoksi kävin kaikissa mahdollisissa verikokeissa eikä ollut mitään häikkää hemoglobiinin suhteen, ei kilpirauhasen eikä myöskään ollut diabetesta. Yksi kilpirauhasarvo oli hieman koholla mutta ei vielä tarpeeksi että saisin lääkityksen, eikä lääkäri uskonut että niin pienestä heilahduksesta hiustenlähtö aiheutuisi. Olen syönyt kesästä asti Yasmin-merkkisiä e-pillereitä, mutta lääkäri tyrmäsi nekin syynä hiustenlähtöön. Syön terveellisesti, en värjää hiuksiani usein enkä muutenkaan föönaa tai suorista hiuksiani koskaan, en pese hiuksia liian usein enkä usko että näin pitkä stressitila olisi mahdollinen. Lääkäri kuitenkin diagnosoi päänahassani taliköhnän (jonkinlainen sienitulehdus kai?) johon olen nyt käyttänyt Nizoral-shampoota sekä 10pvän kortisoniliuoskuurin. Täällä kun on asiantuntevaa porukkaa, voiko taliköhnä aiheuttaa hiustenlähtöä?

En keksi mitään syytä miksi hiuksia lähtisi ja alkaa jo pelottaa kun tämä ei edes näytä vähenevän ja mulla on luonnostaankin aika ohuet hiukset, pelottaa että ohenee entisestään :(

jaha, mun viesti siirrettiin tänne.

Eniten kiinnostaisi että onko muut panneet merkille että hiuksia olisi e-pillereiden aloitettua lähtenyt enemmän kun ennen pillereiden syömistä?

Peräkkäiset viestit yhdistetty
« Viimeksi muokattu: 22.11.07 - klo:17:07 kirjoittanut Realicer »

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #223 : 23.11.07 - klo:09:11 »
Olen kuullut monenkin ihmisen valittavan, että tukkaa lähtee e-pillereitä syödessä. Mulla lähti vielä lopetuksen jälkeenkin. Ei ne pilsut muutenkaan hyvää tee, vaikka lääkeyhtiöt ja sitä kautta suurin osa lääkäreistäkin muuta väittää. Toisille tulee enemmän kaikenlaisia haittavaikutuksia ja toisille vähemmän, mutta tää menee jo hieman OT:ksi. Kyllä varmasti taliköhnäkin voi hiustenlähtöä aiheuttaa, jos tali tukkii karvatupet.

Koirulille kommentoisin, että vaikka en Nioxinia ole kokeillut, niin satuin kerran guugeloimaan sarjan INCI:jä ja aikamoinen järkytys oli, että silkkaria on shampoissakin ihan kiitettävästi. Oon siten hieman skeptinen sarjan toimivuuden suhteen.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa Aquatar

• Tukkaguru
« Vastaus #224 : 23.11.07 - klo:10:42 »
Lääkäri kuitenkin diagnosoi päänahassani taliköhnän (jonkinlainen sienitulehdus kai?) johon olen nyt käyttänyt Nizoral-shampoota sekä 10pvän kortisoniliuoskuurin. Täällä kun on asiantuntevaa porukkaa, voiko taliköhnä aiheuttaa hiustenlähtöä?

Mulla lähti paljon hiuksia pari vuotta sitten ja kävin myös lääkärissä silloin, lääkitys ja kortisoniliuos auttoi hetkellisesti mutta lääkekuurin loputtua sama jatkui ja kortisonia en halunnut jatkuvasti käyttää. Taliköhnä minullekin diagnosoitiin ja se varmasti olikin juuri se syy hiustenlähtöön. Hiuspohja tukkiintui taliköhnästä eikä voinut hyvin, eli hiuksia lähti, näin sen silloin pähkäilin.
Sitten tajusin kokeilla hellävaraisempia tuotteita, eli silikonittomia, hajusteettomia ja sulfaatittomia shampoita ja aloin pesemään hiukset joka päivä ja hiustenlähtö loppui. Päänahka tosin kuivui joka päivä pesemisestä, mutta täältä onneksi löytyi apua CO-pesusta kuivuuteen ja kutinaan. Silloin tällöin voi myös esim. Humektania lätkiä päähän ja antaa vaikuttaa ennen pesua.