Vähän lisäystä tuohon Rogaine-asiaan. En missään nimessä ole sitä kenellekään suosittelemassa, mutta kyllä sitä voivat naisetkin tarpeen vaatiessa käyttää. Mulla itse asiassa on pari naispuolista sukulaista, joista toinen käyttää Rogainea koko päänahkaan lääkkeiden käytön aiheuttaman kaljuuntumisen seurauksena, ja toinen pienen määrän ohimoille, kun sinne alkoi muodostua sellaiset miehille tyypilliset lahdekkeet. Molemmilla rouvilla aineen teho alkoi näkyä parin-kolmen viikon käytön jälkeen, eli paljon nopeammin kuin mitä pakkauksessa oli annettu ymmärtää.
Kumpikaan rouvista ei asiasta keskustellut lääkärin kanssa, vaan lahdeke-rouva oli käynyt hakemassa ainetta omin päin apteekista ja sitten suositellut lääke-rouvalle.

Totuus paljastui muille sukulaisille vasta sitten, kun aloimme ihmetellä kummankin yllättävää hiustenkasvua. Onneksi ei mitään vahinkoja tapahtunut!
Rogainesta on olemassa kahta eri vahvuutta, vihreä paketti (miedompi versio) naisille ja sininen (voimakkaampi, jota kyllä naisetkin voivat käyttää) miehille. Näin muistelisin, koska kävin vastikään apteekissa hakemassa kolmen pullon paketin toiselle rouvalle, ja kyselin farmaseutilta samalla vähän aineesta.
Paketissa luki, että perinnöllisen hiustenlähdön hoitoon, mistä ei ainakaan tuossa lääkeongelmassa ollut kyse. Oli kuulemma viimeinen oljenkorsi vuosien hiustenlähdön seurauksena, peruukki tai ikuinen Rogaine-kuuri. Oli kuulemma itsekin hämmästynyt, että hiukset alkoivat kasvaa takaisin niin monen vuoden jälkeen. Kumpikaan rouvista ei ole sanonut kärsivänsä sivuvaikutuksista, paitsi toisella kuulemma kuivaa päänahkaa, mutta on pitänyt sitä pienempänä pahana kuin kaljuuntumista. Toinen rouvista oli sitten yrittänyt jättää Rogainen pois vuoden käytön jälkeen, mutta palasi kolmen viikon jälkeen takaisin kuurille kun hiukset tippuivat päästä hurjaa vauhtia.
Toivottavasti tästä ei nyt tullut mitään ”hankkikaa Rogainea” –mainosta.

Mulla ei ole minkään sortin kykyä diagnosoida toisten hiustenlähdön syytä tai tarjota hoitokeinoja. Kannattaa mieluummin kysellä apteekista, että uskaltaako käyttää ja onko siitä ylipäätään mitään hyötyä. Vilkaisin myös Rogainen suomenkielisiä sivuja, ja aika mainospuheelta tuo teksti vaikutti. Tässä kuitenkin linkki:
http://www.rogaine.fi/