Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 529049 kertaa)

NotLookingGood

• Vieras
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #255 : 04.06.08 - klo:10:30 »
Kiitos Sylver ja Marylee.

Ostin Biotisania, Piimaxia, Viviscalia(vain puristeena) ja Rogainea, mutta jälkimmäistä en varmaankaan enää aio käyttää, koska liuos tekee hiukset tosi epäpuhtaan näköisiksi. Olen yrittänyt katsella näkyykö paljaissa kohdissa uutta kasvavaa hiusta, mutta mitään ei näy ainakaan vielä. En sitten tiedä kuinka kauan uuden hiuksen kasvu yleensä kestää tapauksissa joissa hius tippuu ennenaikaisesti. Hyvä vinkki tuo tuo maitotuotteiden poisjättäminen, pitää kokeilla sitä ehdottomasti. Nyt saa loppua kaakaonjuonti sekä juuston ja jugurttien syönti. Riittääköhan tuo Piimax kalkin saamiseen, vai pitääköhän hankkia jotain muuta lisäksi..

Tuli vain mieleen, että kuinkahan paljon tuota biotiinia saa ottaa päivässä ettei tulee liiallisia määriä. Piimaxissa biotiinia on 30 mikrog(saa ottaa 4 tablettia/pvä), mutivitassa saman verran(1 tabletti/pvä), berocca plussassa 150 mikrog(1 tabl./pvä) ja biotisanissa eniten eli 2,5 mg/1 tabletti(vaikutuksen nopeuttamiseksi suositellaan 2 tabl/pvä eli 5 mg), en oikein tiedä mitä noista kannattaisi ottaa.

Esteettisistä syistä oli pakko käydä laitatuttamassa kampaajalla hieman tuuhennusta että kehtaa mennä töihin. Hiuksia lähtee edelleen samaa tahtia, tekisi mieli tehdä kohta britneyt.

Poissa Ulrika

• Tukkaguru
« Vastaus #256 : 04.06.08 - klo:10:45 »
^ Tuosta biotiinista jne. on ihan oma ketjunsakin ja kyllä monet näyttävät syövän huoletta 5-10 mg biotiinia per päivä, jotta biotiinista edes mitään hyötyä olisi.
Tänään on nimenomaan tekemispäivä!

Poissa Sylver

• HAIRahtanut
  • Kissojen ystävä
« Vastaus #257 : 04.06.08 - klo:21:55 »
NotLookingGood
Viviscal ja Rogaine ovat muistaakseni molemmat tarkoitettu miestyyppisen kaljuuntumisen hoitoon. Ainakin Rogaine! ..Ja luulisin ettei sinun tapauksessasi ole siitä kyse. Ja kun mietit että kuinka kauan menee että tuloksia alkaa näkyä, niin ikäväkseni joudun sanomaan että kolme kuukautta ainakin pitäs syödä putkeen ja sillon vasta rupeaa tulokset näkymään, sillä siinä kestää aikansa kunnes vaikuttavat aineet löytävät tiensä hiusjuuriin ja kunnes uusi hius alkaa kasvaa.

Ja sellainen juttu vielä että kun hiuksella on oma kasvukautensa. Yleensä kolmesta vuodesta kuuteen vuoteen, eli se on se aika minkä hius elää ja tippuu pois ja sen jälkeen alkaa uusi hius vasta kasvaa. Eli jos sinun hiuksen kasvukausi on esim 4 vuotta, ja se on kuollut ennenaikaisesti jo kahden elinvuotensa kohdalla jostakin syystä, niin siihen kohtaan tulee uusi hius vasta kahden vuoden päästä, vaikka se edellinen onkin tippunut jo. Ja päässä On eri kasvukauden omaavia hiuksia, eli osa kasvaa nopeammin ja osaa joutuu odottelemaan sitten kauemman aikaa, mutta sitä ei pysty tietämään, missä kasvuvaiheessa hius on menossa, joten sieltä kasvaa tukkaa eri tahtiin.

Mutta se on sanottava että mitään ei ihan hetkessä tapahdu. Ainakin se kolme kuukautta pitää hoitaa jatkuvasti ennenkuin näkee tulosta. ja kannattaa ottaa ennen jälkeen kuva, sillä sitä muutosta kun tapahtuu, niin et välttämättä ilman sitä ennen jälkeen kuvaa tajua sitä, sillä ei sitä enää silloin muista miltä se on näyttänyt joskus monta kuukautta sitten.

Poissa Tiitunen

• HAIRahtanut
« Vastaus #258 : 05.06.08 - klo:01:49 »

Tuo maitojuttu pitää paikkansa, runsas maitotuotteiden käyttö voi aiheuttaa hiusjuurien surkastumista (laktaasidemiaa) ja aiheuttaa siten hiustenlähtöä. Näin ainakin Hiusakatemian Annikki Hagros-Kosken mukaan.

Tämän minäkin olen lukenut eikä minulla ole syytä epäillä, ettei väite pitäisi paikkaansa. Hagros-Kosken esittämät ajatukset vaikuttavat minusta järkeviltä. Tämä ketju ei toki ole oikea paikka ruokavalioväittelyille, mutta tuo väite, että yli 6-vuotias ei tarvitse maitoa pisti kyllä silmään. On toki kiinnostavaa kuulla eriäviä mielipiteitä  :) ja on totta, että kasviksistakin saa kalsiumia, mutta en kyllä ymmärrä jyrkkää maitokielteisyyttä. Minusta maito on hyvä ja terveellinen ruokajuoma myös aikuisille, tietysti kohtuus on hyväksi maidonkin nauttimisessa.  Ja ei, minulla ei ole kytköksiä Valioon.  ;) Anteeksi nyt tämä OT.

Mutta asiaan, minullakin on taas alkanut lähteä hiuksia.  :( Syynä on selvästi täälläkin paha sressi. Kauhistuttaa, kun pestessä jää hiuksia niin paljon käteen. Kaikki kato ei kuitenkaan ilmeisesti ole hiustenlähtöä, osa on vain ylikäsiteltyjen purkkakohtien katkeilua. Harmittaa, kun viime vuoden aikana hiukseni tuuheutuvat pari senttiä edellisen hiustenlähdön jälkeen. Äidilläni esiintyi kerran pälvikaljua, toivottavasti minä en saa sitä. Tähän mennessä hiuksia on lähtenyt vain tasaisesti. Nykyinben hiustenlähtö huolestutta siksi erityisesti, että hiukseni ovat muutenkin kärsineet kampaajan toilailujen jäljiltä (takkukatastrofi). Päänahka sattuu vieläkin niistä kohdista, joista takkuja on aukaistu. Ei kai takkujen väkivaltainen auki repiminen voi sentään karvatuppea vahingoittaa niin, ettei hius kasvakaan enää samasta kohdasta? Nimim. Neuroottinen  ::)

Hiustenlähdöstä kärsivät, yrittäkää olla stressaamatta (olisi kiva tietää, miten se onnistuu  :P), hierokaa päänahkaa, yrittäkää syödä monipuolisesti ja kokeilkaa tarvittaessa lisäravinteita. Onneksi hiukset kasvavat ilmeisesti valoisaan aikaan usein paremmin.
« Viimeksi muokattu: 05.06.08 - klo:03:53 kirjoittanut Tiitunen »
2a F ii, hiusten pituus noin puoleen selkään, tavoitemitta vyötäröllä, hapetevärjäyslakossa kesästä 2009

Poissa Sanna

• Tukkaguru
« Vastaus #259 : 05.06.08 - klo:08:26 »
Toivottavasti tästä ei nyt kukaan loukkaannu, mutta mun mielestä yhden nettikirjoituksen perusteella ei voi eikä pidä tehdä kenenkään hiustenlähdöstä "ihan selvästi"- ja "varmasti"-diagnooseja. Voi mennä aika pahasti metsään, koska hiustenlähtöön voi vaikuttaa niin moni eri asia.

Poissa Sylver

• HAIRahtanut
  • Kissojen ystävä
« Vastaus #260 : 05.06.08 - klo:19:12 »
Juu sitä mieltä minäkin olen. Hiusten lähtö on todella monen asian eri summa ja ne kaikki pitäisi saada selville, että osaisi hoitaa oikeita asioita.
Mutta maito herkistää vaan todella paljon, sen halusin sanoa.

Ja jos hiuksen repäisee voimakkaasti irti päänahasta. Tarkoitan nyt ihan sellaista todella rajua äkkinäistä nykäisyä, esim, jos tukka jää johonkin koneeseen kiinni ja lähtee tuppo irti tai jotakin muuta vastaavaa, niin hiustuppi saattaa lähteä kokonaan irti ja silloin siihen kohtaan ei kasva enää hiusta.

Poissa Helleka

• HAIRahtanut
« Vastaus #261 : 05.06.08 - klo:19:41 »
Vähän lisäystä tuohon Rogaine-asiaan. En missään nimessä ole sitä kenellekään suosittelemassa, mutta kyllä sitä voivat naisetkin tarpeen vaatiessa käyttää. Mulla itse asiassa on pari naispuolista sukulaista, joista toinen käyttää Rogainea koko päänahkaan lääkkeiden käytön aiheuttaman kaljuuntumisen seurauksena, ja toinen pienen määrän ohimoille, kun sinne alkoi muodostua sellaiset miehille tyypilliset lahdekkeet. Molemmilla rouvilla aineen teho alkoi näkyä parin-kolmen viikon käytön jälkeen, eli paljon nopeammin kuin mitä pakkauksessa oli annettu ymmärtää.

Kumpikaan rouvista ei asiasta keskustellut lääkärin kanssa, vaan lahdeke-rouva oli käynyt hakemassa ainetta omin päin apteekista ja sitten suositellut lääke-rouvalle. ::)  Totuus paljastui muille sukulaisille vasta sitten, kun aloimme ihmetellä kummankin yllättävää hiustenkasvua. Onneksi ei mitään vahinkoja tapahtunut!

Rogainesta on olemassa kahta eri vahvuutta, vihreä paketti (miedompi versio) naisille ja sininen (voimakkaampi, jota kyllä naisetkin voivat käyttää) miehille. Näin muistelisin, koska kävin vastikään apteekissa hakemassa kolmen pullon paketin toiselle rouvalle, ja kyselin farmaseutilta samalla vähän aineesta.

Paketissa luki, että perinnöllisen hiustenlähdön hoitoon, mistä ei ainakaan tuossa lääkeongelmassa ollut kyse. Oli kuulemma viimeinen oljenkorsi vuosien hiustenlähdön seurauksena, peruukki tai ikuinen Rogaine-kuuri. Oli kuulemma itsekin hämmästynyt, että hiukset alkoivat kasvaa takaisin niin monen vuoden jälkeen. Kumpikaan rouvista ei ole sanonut kärsivänsä sivuvaikutuksista, paitsi toisella kuulemma kuivaa päänahkaa, mutta on pitänyt sitä pienempänä pahana kuin kaljuuntumista. Toinen rouvista oli sitten yrittänyt jättää Rogainen pois vuoden käytön jälkeen, mutta palasi kolmen viikon jälkeen takaisin kuurille kun hiukset tippuivat päästä hurjaa vauhtia.

Toivottavasti tästä ei nyt tullut mitään ”hankkikaa Rogainea” –mainosta.  :-\  Mulla ei ole minkään sortin kykyä diagnosoida toisten hiustenlähdön syytä tai tarjota hoitokeinoja. Kannattaa mieluummin kysellä apteekista, että uskaltaako käyttää ja onko siitä ylipäätään mitään hyötyä. Vilkaisin myös Rogainen suomenkielisiä sivuja, ja aika mainospuheelta tuo teksti vaikutti. Tässä kuitenkin linkki: http://www.rogaine.fi/
"I think I am, therefore, I am. I think."

Poissa Sylver

• HAIRahtanut
  • Kissojen ystävä
« Vastaus #262 : 06.06.08 - klo:17:40 »
Siis kyllähän naisillakin on miestyyppistä kaljuuntumista ja hormonaalista hiustenlähtöä, aika paljonkin itseasiassa.. Nuo ovat juuri sellaisia että niitä pitää käyttää jatkuvasti että tukka pysyy päässä, mutta jos lopettaa, niin saattaa hiukset taas ruveta lähtemään. Eli varsinaista ongelmaahan ne eivät poista, vaan oiretta helpottavat.

Poissa Sylver

• HAIRahtanut
  • Kissojen ystävä
« Vastaus #263 : 06.06.08 - klo:20:52 »
3-6 vuotta ihmisestä riippuen ja joka hius on päässä eri vaiheessa, joten yksilöllistä kuinka usein vaihtuvat :)

Poissa Manna

• Tukkaguru
« Vastaus #264 : 10.07.08 - klo:19:13 »
Mulla on ollut aivan riivattu hiustenlähtö viimeiset 2-3 viikkoa. Harjaamisen jälkeen harja on niin täynnä hiuksia, että itkettää. Poninhäntäkin tuntuu hirvittävälle lirulle  :'(

Mitään sairautta en epäile, ehkä kyseessä on vaan tavanomainen "sulkasato", jota ei ole ollut pitkään aikaan. Silti vaan huolestuttaa....
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.

Poissa Klaara

• Hiushörhö
« Vastaus #265 : 11.07.08 - klo:11:57 »
Uskon että huolestuttaa Manna, toivottavasti hiustenlähtö rauhoittuu pian.

Itselläni sulkasato vaan jatkuu ja jatkuu. Minulla hiuksia taitaa tiputtaa pitkään jatkunut sairastelu ja siihen määrätty lääkitys. Turhauttavaa, kun ei voi tehdä mitään tilanteen parantamiseksi, voi vain kauhulla katsella kuinka päälaella hiuksisto ohenee.  :'(
Pitkät, karheat ja raidoitetut luonnonkiharahkot hiukset

Poissa mussu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #266 : 11.07.08 - klo:12:41 »
Miten nopeasti esim. stressi vaikuttaa hiustenlähtöön? Voivatko seuraukset näkyä vasta viikkojen päästä vai kulkevatko stressi ja hiustenlähtö käsi kädessä ja stressin lievennyttyä myös hiustenlähtö lievenee? Entä miten nopeasti hormonimuutokset (esim. juuri pillereiden/renkaan/laastarin käyttö) näkyvät hiuksissa jos ovat näkyäkseen?

Viime aikoina hiukset ovat nimittäin alkaneet ohentua nopeasti, vaikka elintavat ovat pysyneet ennallaan. Rengasta olen käyttänyt n. vuoden ja stressaillut enemmän n. kuukausi sitten, voisiko niiden vaikutus tulla esiin vasta nyt? Vai onkohan tämä vain normaali sulkasato, josta edellä oli puhetta?

Minkälaisen lääkärin puoleen olette muuten hiusasioissa kääntyneet? Ihan vaan yleislääkärin vai jonkin alan erikoislääkärin?

kivi

• Vieras
« Vastaus #267 : 11.07.08 - klo:17:37 »
^ Mun käsittääkseni stressi, hormonaaliset muutokset ja vastaavat näkyvät hiuksissa vasta viiveellä, joten hiustenlähtösi voi ainakin osaksi selittyä esimerkiksi juuri stressillä.

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #268 : 11.07.08 - klo:17:46 »
Mulla oli sulkasato tässä vähän aikaa sitten ja nyt se on tainnut hieman hillittää. En tiedä mistä se johtui, ehkä oli ihan normaalia. Ei halunnut kammata tukkaa ollenkaan kun tiesi, että karvat lähtee samalla. Nyt mulla sitten kasvaa otsatukka; noin 1-2cm pituisia hiuksia pukkaa otsan ja ohimoiden hiusrajasta melkoisen tiheään.  :P
1c F i
Oma väri saavutettu, pituus kainaloihin.
Luomushampoot ja co-pesut <3

Poissa Auringonkukka

• Tukkaguru
« Vastaus #269 : 12.07.08 - klo:15:33 »
Mun sulkasato hälveni tuossa ja olikin pari kuukautta ihan hyvä eikä tukkaa lähtenyt normaalia enempää mutta nyt taas se on alkanut.. vihaan jo pelkkää ajatusta suihkussakäynnistä, hoitoainettakin kun hieroo hiuksiin jää vaan pieniä tukkoja käteen vaikka kuinka olisi hellävarainen, kuivausvaihe on vielä pahempi.. Mä en vaan tajua, pitää koittaa biotiinia taas..
Tukka 1c(tai 2a) M ii/iii, hiuslaatuketju sivu 5, Hiushörhö, kosmisfriikki ja kynsilakkahirmu.