Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 526054 kertaa)

Poissa Fantti

• Tukkaguru
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #300 : 10.03.09 - klo:21:30 »
Tässä mietiskelen onko olemassa hyvää shapoota esimerkiksi, joka hillitsee hormoneista johtuvaa hiustenlähtöä. Eräs kampaaja väitti, että tuotteet ovat huuhaata (esim. sim system) . Olen silti kiinnostunut pystynkö mitenkään pysäyttämään yhtään tätä raskauden jälkeistä hiustenlähtöä ja monta vuotta tällainen voi kestää  ???

Joudun olemaan aina tukka kiinni. Jos kerrankin yöksi avaa tukan, on lattialla niin paljo hiuksia, että imuroimme täällä. Saatika kun suihkussa pesee, niin lattiakaivo lähes tukossa. En mitenkään jaksaisi elää näin kovin kauaa ja siivoa hiuksiani pitkin poikin. Tukkaa kyllä riittää päässä, ei siinä mitään. Muuten vain epämiellyttävää.

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #301 : 10.03.09 - klo:21:54 »
En itse oikein usko niihin shampoisiin, mutta esim. Rene Furtererilla on ampulleja (RF80), joiden pitäisi auttaa juuri sinunkin tapauksessasi. Niitä laitetaan päänahkaan kerran viikossa. Phytolla on vastaava tuote ja sitä käytetään pari kertaa viikossa. Rene Furtererin tuotetta saa HQHairista ja Phytoa Feeluniquesta.  :)

Edit: Muistin juuri lukeneeni hiljattain jostain, että synnytyksen jälkeisen hiustenlähdön syy olisi sinkin puute. Rauta-arvot voisit myös tsekata.
« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:21:57 kirjoittanut juuriska »
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #302 : 14.03.09 - klo:13:12 »
Voiko stressistä johtuvaa hiustenlähtöä mitenkään hillitä? Olen kova stressaamaan joka asiasta ja lisäksi nyt on ollut vielä tavallista raskaampi ja stressaavampi vuosi (läheisen kuolema, oma masennus, ahdistuneisuus). Tuntuu että hiuksetkin on ohenneet oikein kunnolla.

Eivätkö kuitenkin stressin takia lähteneet hiukset kasva takaisin?
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Palmikko

• Vieras
« Vastaus #303 : 21.04.09 - klo:20:11 »
^ Ensisijaisinta olisi tietysti stressin välttäminen, mutta helppoahan se ei ole. Stressi tosin kuluttaa paljon mm vitamiineja, eli mm lisäravinteista voisi olla apua stressin vaikutuksien vähentämisessä.

Hiuksille tärkeitä ravintoaineita ovat b-vitamiinit (joista etenkin biotiini), pii, sinkki, kupari, MSM rikki, rasvahapot (mm kasviöljy ja kalaöljyt hyviä lähteitä) sekä aminohapot ( eli proteiini).

Nyt kun kerran tänne kirjottelen, voisin samalla kertoa oman hiustenlähtö-historiani.  :D

Elikkä hiusteni kunto romahti viime syksynä, jota seurasi lisääntynyt hiustenlähtö. Ennen niin hyväkuntoiset hiukseni olivat muuttuneet helposti  kihartuviksi, kiillottomiksi, "leijuviksi" ja ohuiksi. Ainakin kolmenneksen (ehkä jopa puolet!) ohenivat.  :-[

Lääkärissä selvisi, että kilpisrauhasarvot olivat ok. Myös veriarvot (hemoglobiini, jotkin b-vitamiinit, kalkki) olivat ok, kun ne tarkistettiin joskun syksyllä, ennen hiustenlähtöä tosin (eri syystä). Hilsettä ja kutinaa oli, mutta muuten päänahka oli ok:ssa kunnossa.

Melkein jo aloitin perinnöllisen hiustenlähdön hoidon, muuta päätinkin sitten kokeilla lisäravinteita. Olin kuitenkin ollut melko pitkään vegaanina, ja lähes jatkuvasti laihduttamassa.

Muutin siis ruokailutottumuksiani ja aloitin lisäravinteiden käytön. Aloin syömään taas munia ja maitotuotteita (luomuna) ja kalaa mahdollisimman hyvän proteiinin saannin takaakseni. Nykyään otan biotiinia (aluksi 5 mg, nykyään 2,5 mg per päivä), piitä, kuparia, evoniaa, e-epaa, jättihelokkiöljy-kapseleita sekä vehnänalkioöljyä. Lisäsin muutenkin öljyjen käyttöä (ennen söin rasvaa tuskin yhtään). Takana on myös MSM rikki - ja Viviscal-kuuri sekä tavallisia omega 3-kapseleita.

Noh, nyt hiukset ovat ainakin paremmassa kunnossa, toki myös erilaisten tehohoitojen ansiosta. Hiustenlähtö on normaalin rajoissa taas, eikä huomattavaa ohenemista ole tapahtunut sitten vuodenvaihteen.  :) Uutta kasvua on kiitettävästi, joskin melko hentoa. Tukka on edelleen melko ohut, mutta ehkä se siitä pikku hiljaa toipuu.  :)

Eli: muistakaa syödä hyvin! Aivan varma syistä en voi olla, mutta epäilen syyksi juuri rasvahappojen ja aminohappojen puutosta. Pääsin Tukkacuren seulontatutkimukseen, johon kuuluu ilmainen hiusjuuritutkimus. Raportoin sitten tänne, jos jotain uutta selviää!  ;)

Maj-Tai

• Vieras
« Vastaus #304 : 22.04.09 - klo:16:06 »
Minäkin voisin laittaa vähän väliaikatietoja (kyselin apua hiusten ohenemiseen jo aiemmin, juttu taitaa löytyä ed. sivulta). Eli olen alkanut syömään paremmin; pyrin syömään kalaa n. kolme kertaa viikossa, juon runsaasti vettä, kananmunan syön joka päivä ja pyrin syömään myös vihanneksia/hedelmiä/marjoja joka päivä. Lisäksi nautin muutamia pähkinöitä päivän aikana.

Olen vähentänyt hiusten pesun kahteen kertaan viikossa, alussa oli yhtä tuskaa, mutta n. 1,5 kk kuluttua alkoi helpottamaan. Suosittelen ehdottomasti hiustenpesun vähentämistä, on kaiken sen vaivan arvoista :) Lisäksi vaihdoin shampoon apteekistakin saatavaan Sim system -sarjaan. Ostin shampoon normaaleille hiuksille ja lisäksi sellaista hoitoa, mitä laitetaan päänahkaan (pitäisi "sulattaa" kiteytynyttä talia, tiedä sitten) pesun jälkeen ja myös välipäivinä. Hieron päänahkaa n. 5 - 10 minsaa päivässä. Nykyään laimennan toisen pesun shampoon vielä vedellä.

Kaiken tämän lisäksi syön biotiinia 2 mg/vrk ja evoniaa.

Luulen että hiukseni ovat jo huomattavasti paremmassa kunnossa, vaikka aikaa on kulunut vain näin vähän :)

Maj-Tai

• Vieras
« Vastaus #305 : 22.04.09 - klo:16:15 »
Palmikko; piti vielä sinulta kysyä, että mistä saat hankittua vehnänalkioöljyä? Sitä ilmeisesti suositellaan hiustenlähdöstä kärsiville?

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #306 : 22.04.09 - klo:19:49 »
^En ole Palmikko, mutta vehnänalkioöljyä myydään monissa isommissa marketeissa ja kaikissa luontaistuotekaupoissa.  :)
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa Lale

• Haiven
  • *
« Vastaus #307 : 23.04.09 - klo:09:20 »
Tässä mietiskelen onko olemassa hyvää shapoota esimerkiksi, joka hillitsee hormoneista johtuvaa hiustenlähtöä. Eräs kampaaja väitti, että tuotteet ovat huuhaata (esim. sim system) . Olen silti kiinnostunut pystynkö mitenkään pysäyttämään yhtään tätä raskauden jälkeistä hiustenlähtöä ja monta vuotta tällainen voi kestää  ???

Mulla lähti kans pojan syntymän jälkeen hirveesti hiuksia. Ite ostin joku 5kk syntymän jälkeen , jolloin hiustenlähtö oli kovimmillaan, Nioxinin system 3:sta joka olikin hyvä shampoo. Sitä en osaa sanoa oliko sillä mitään tekemistä hiustenlähtöön mut puolen vuoden jälkeen kyl hiustenlähtö helpotti. Mulle kampaaja sanoi et hoiustenlähtö johtuu imettämisestä ja suositteli kyl jonkun hyvän shampoon hankintaa, itelle jäi kuitenkin sellanen olo et jouduin vaan luopumaan raskausajan paksuuntuneesta tukasta. Oli se kyl kauheeta kuinka paljon hiuksia lähti, lopulta mä leikkasinkin pituudesta parikyt senttiä niin tuntui hiukset elinvoimaisemmilta. Mut siis eiköhän se hiustenlähtö hellitä :) Vitamiinilisää kannattaa varmaan syödä jos tuntuu ettei ruokavaliosta kaikkea saa.

Palmikko

• Vieras
« Vastaus #308 : 24.04.09 - klo:18:01 »
Juu, vehnänalkoöljy kuulemma lisää hiusten kiiltoa ja on muutenkin terveellinen rasva.  :)

Kuinkahan tuota hiusten pesuväliä tosiaan saisi pidennettyä? Pesen hiukset aina illalla, ja tukka pysyy puhtaana vain seuraavan päivän... Sen jälkeen on sellainen liiskaletti ettei ihmisten ilmoille voi mennä ollenkaan! Edes hiusten kiinnittäminen ei ratkase tuota ongelmaa, kun on sen verran ohkasessa kunnossa... Eli ei vaan näytä hyvältä ei sitten millään likasena. CO-pesuilla saan päivällä tuota shampoopesua lykättyä mutta en sen enempää... Se ongelma on siinä kun tukka on ohentunut: Suurempi osa hiuksista on päänahkaa myöten joten pesun tarve tulee aiempaa nopeammin.  :-\

Käytän kyllä vain silikonittomia, aika hyviä shampoita (system 4 ja XZ), joten luulisi, ettei pesusta kauheasti vahinkoa ole...

Palmikko

• Vieras
« Vastaus #309 : 24.04.09 - klo:18:12 »
Ai niin, pitikin vielä kysyä Maj-Tai, että onko mainitsemasi hoito system 4 sarjan scalp tonic vai bio botanicalin serum? Itse ostin tuota serumia, mutta siinä oli niin paljon alkoholia että kuivatti päänahkaa..  :-\  Eli kutisi kovasti, ja myös kuumotti, kun yritin sitä päähän hieroa. Eli sen käyttö jäi lyhyeen... :(

Harmi, koska siinä olisi tullut päänahkaa hierottua, mikä olisi hyvä keino vilkastuttaa tuota verenkiertoa... Ehkä pitäisi vain yrittää hieroa muuten vain, vaikka ikävältähän se tuntuu (pelkään, että tukkaa lähtee samalla!).

Hmm, pitäisiköhän minunkin koittaa saada syötyä kananmunaa päivittäin? Yleensä annos jää sellaiseen pariin hassuun viikossa.  Kuitenkin aika hyvä biotiinin ja rikin luonnollinen lähde...

Kunpa tuo tukka lähtisi toipumaan! Hiuksiahan ei enää lähde kamalasti, mutta uutta kasvua saisi kyllä olla enemmän... Tai vahvempaa sellaista. Huoh. No, ehkä siellä tukka curessa selvii sitten jotakin (aika on toukokuun 7. päivä muistaakseni).

Maj-Tai

• Vieras
« Vastaus #310 : 27.04.09 - klo:17:35 »
Sori, että vastaukseni kestää Palmikko.

Mutta suosittelen ehdottomasti, että yrität pitkittää tuota hiusten pesuväliä. Se on kamalaa -tiedän, mutta joskus on vaan kärsittävä  :P  Omat hiukseni suorastaan haisivat ja välillä tuntui, että sitä rasvaa olisi suurin piirtein saanut hiuksista vetämällä, mutta yritin sinnikkäästi kestää. Pidin hiuksia jatkuvasti oikeastaan kiinni, paitsi hieronnan ajan. Muuten en näpelöinyt hiuksia/päänahkaa ollenkaan ja etuhiukset nostin pinnillä ylös. Enkä myöskään käyttänyt mitään muotoilutuotteita. Joka pesun jälkeen kannattaa vaihtaa myös tyynyliina ja pestä kammat yms. Jos tuo hiustenpesu 2 krt viikossa tuntuu liian pitkältä väliltä niin kannattaa sitten vaikka aloittaa 3 krt viikossa ja pikkuhiljaa siirtyä siihen 2 krtaan viikossa. Pikkuhiljaa...Tosiaan mulla kesti ehkä n. 1,5 kk tottua tähän hiustenpesu rytmiin, mutta nyt tuntuu kyllä ihan taivaalliselta, kun ei jatkuvasti tarvitse olla hiuksia pesemässä  ;)

Ja käytin nimenomaan sitä 4 sarjan scalp tonicia ja sitä käytin myös pesujen välillä. Nykyään käytän sitä ehkä n. 2 krt viikossa.

Ja muista juoda myös vettä pari litraa päivässä! Se varmaan myös auttaa näissä hiusongelmissa :ts

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #311 : 27.04.09 - klo:17:51 »
Minä olen saanut pesuväliä pidennettyä niin että yöksi laitan hiukset aina päälaelle kiinni löysälle juuresnutturalle, päivisin olen sitten yleensä laittanut ilmavan ranskanletin. Mulla ainakin rasvoittuu hiukset paljon nopeammin jos annan olla vaikka auki koko päivän. Myös se on auttanut kun on pessyt pelkällä co-pesulla, shampoopesuja olen tässä muutaman kuukauden aikana tehnyt vain muutaman kerran :)
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Palmikko

• Vieras
« Vastaus #312 : 28.04.09 - klo:18:48 »
Niin se jäi vielä hieman epäselväksi Maj-Tai että saitko tuolla tavalla päänahan ikään kuin rasvoituumaan vähemmän vai oletko vain totutellut likaiseen tukkaan...  ;D Eli voiko itse pesutarvetta vähentää harventamalla pikku hiljaa pesuväliä?

Juu, tuo scalp tonic kuulostaa kyllä aika kivalta, täytyy katsoa, josko joskus raaskisi kokeilla...

Tuo harjan pesu ja tyynyliinan vaihto voisi kyllä auttaa... Etenkin tyynyliinan vaihdan aivan liian harvoin.

Juu u, olen kanssa huomannut, että tukka likaantuu äkkiä, kun se on auki, jolloin olen pöyhimässä sitä koko ajan... Välillä letitän tukan mutta hiusten ollessa kiinni niiden ohkasuuden näkyvyys häiritsee minua kauheasti... Siksi esim puoliponnari toimii paremmin...

Mitenköhän tuo hiusten kiinnittäminen yön ajaksi vähentää likaantumista...? Kaipa kun pienempi osa hiuksista on kosketuksissa ympäristöön... En kyllä tiedä voisinkö laittaa hiukset yöksi kiinni. Pelkään, että hiuksia irtoaa silloin helpommin tai että hiukset kuluvat kiinni ollessaan. Kaiken lisäksi hankala tukkani kihartusi noin ikävästi ja saattaisi jäädä kosteaksikin.  :-\

CO-pesuja pitää kyllä alkaa tekemään useammin, kun sen verran hyvin toimivat.  :)

Maj-Tai

• Vieras
« Vastaus #313 : 28.04.09 - klo:20:21 »
Joo, eli omat hiukseni vaativat ennen pesua joka päivä. Välillä yritin pestä niitä joka toinen päivä, mutta jo silloin hiukseni olivat hankalasti laitettavat ja likaisen näköiset. Tuo pesuvälien pidentäminen auttaa nimenomaan tähän rasvoittumiseen. Esim. nyt olen edellisen kerran pessyt hiukseni perjantai-iltana ja tänään hiukseni olivat oikeastaan vasta siinä kunnossa, että olisin ne aamulla halunnut pestä, mutta ajattelin kuitenkin vielä sinnitellä ja pesen ne vasta huomenna aamulla  ;) Mutta suosittelen tosiaan hiusten kiinnipitämistä ja samoin mulla on hiukset aina yöllä kiinni (nutturalla). Tuota pesuvälin pidennystä suositteli kampaajakin ja olen kyllä huomannut, että hiuspohja voi paremmin.

Jos mahdollista niin suosittelen tuota pesuvälin pidennystä aloittamaan vaikka lomalla, jos töihin/kouluun meno tuntuu mahdottomalta  :P

Palmikko

• Vieras
« Vastaus #314 : 29.04.09 - klo:22:38 »
Harmi, ettei nyt ole lomia tiedossa pitkään aikaan.  :-\  Mutta pikku hiljaa tuota voisi yrittää. Olisi todella hienoa saada pesu vähennettyä edes sellaiseen noin kolmeen kertaan  viikossa, kuten se oli joskus aikanaan...

Mutta hei kiitos hirveästi vinkeistä!  :D Ehkä tästä selvitään...