Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 514101 kertaa)

Poissa Neriana

• Tukkaguru
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #345 : 17.08.09 - klo:10:15 »
syön paljon pähkinöitä (työpaikan etuja, toimitamme Parrotsia :D) ja e-pillereitä käytän, olen käyttänyt 14veestä asti joten en usko siitäkään johtuvan. Olen ajatellut aloittaa tuon Biotin Forten syömisen, kunhan löytäisin sitä jostain.. Tämä siis jo ennen sulkasatoa.. Soitan taas tänään tuohon lähi apteekkiin ja kysyn joko sitä on tullut valikoimiin.

Poissa MinnieMouse

• Tukkaguru
« Vastaus #346 : 17.08.09 - klo:10:22 »
E-pillerit lisää B-vitamiinien tarvetta, samoin stressi. B-ryhmän vitamiinit ja biotiini toimivat yhdessä, joten Berocca voisi olla hyvä lisä jos sellaista pystyt käyttämään. Beroccan sisältämät vitamiinit on vesiliukoisia, joten niiden ei pitäisi (?) puskea ihosta ulos.

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #347 : 21.08.09 - klo:07:56 »
Eilen taas koin pahan takapakin.. Pesin hiukset ja itse suihkussa niitä ei lähtenyt kovinkaan paljon. Suihkun jälkeen kun harjasin niin lähti tukottain! :( Kaksi isoa tukkoa ja vielä kuivana päätin harjata niin kauan kuin hiuksia vaan lähtee, niitä lähti aika määrä mutta sitten se loppui vaikka olisin kuinka kiskonut. Tänään aamulla taas harjatessa lähti joku 15kpl hiuksia. Itse en huomaa että hiukseni olisivat ohentuneet, päin vastoin ne ovat liukkaat, kiiltävät ja hyväkuntoiset.

Niitä ei ole tyynyllä aamulla, ei paidassa jne. eikä niitä tosiaan lähde jos väkisin kiskoo. Mutta pesun yhteydessä se on jotain aivan kamalaa.. Päänahka ei kutise, se on normaalin värinen, itse en ole ollut kipeänä 4 vuoteen jne. Syön monipuolisesti, otin nyt biotiinin ja b-vitamiininkin käyttöön.

Omituisinta tässä on nimenomaan se, että kun hiuksia harjaa niitä lähtee jonkun aikaa se tietty tuppo, mutta sitten se loppuu kuin seinään. Ja hiuksia lähtee tasaisesti kaikkialta.

Poissa Antur

• Tukkaguru
« Vastaus #348 : 21.08.09 - klo:10:52 »
Nerianan tilanne kuulostaa aika paljon omaltani. Laskenut en ole, mutta kyllä niitä melkoisesti pesun yhteydessä lähtee vieläkin... Tangle Teezerin ostettuani tilanne tuntuu tosin rauhoittuneen huomattavasti, pesua seuraavalla harjauskerralla ei enää lähde ihan hirvittävää tuppoa, arviolta jopa alle 10! Aiemmin varmasti useampi kymmentä. Pesun yhteydessä irtoilee silti melkoisesti, kiva repiä viemärin ritilästä irti. Saisi nyt pikkuhiljaa rauhoittua tämä karvanlähtö, jatkunut jo ikävän pitkään ja hiukset on ohentuneet huomattavasti  :-\
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."

Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #349 : 21.08.09 - klo:11:12 »
Mistä tällainen voi sitten johtua? en itse usko että mitkään päänahan hoitoaineet auttavat ainakaan itselläni kun mitään vikaa ei ole.. Jos olisikin päänahan ärsytystä tms. niin sitten voisin epäillä jotain vakavaa tai muuta tutkimusta vaativaa juttua.

Minulla tosin on niin paksut hiukset että prosentuaalisesti näiden normaalisti harvennuskaudella irtoavien hiusten määrä on varmasti isompi kuin sellaisella jolla hiuksia ei ole paljon. Eli kyseessä voi olla täysin normaali harvennus mutta se vaikuttaa muulta kun hiuksia irtoo suhteessa enemmän kun niitä on alkuperäisinkin enemmän.

Olen menossa kampaajalle maanantaina ja hän saa samalla tutkia näkyykö päänahassa jotain ihmeellistä. Leikkautan hiukset suht lyhyiksi ja jatkan noiden nappien syömistä. Mikäli tilanne ei ala rauhoittumaan, menen lääkäriin.

Ei tämä todella paha harvennus ole minulla ollut kuin vasta viimeisien 4 -5 pesun aikana, joten se ei ole kestänyt vielä pitkään. Ja itse en koe että ponnarin ympärys olis vajennut juuri ollenkaan.

Ja toisaalta aivan täysin turhaa stressata asian takia, jos hiuksia lähtee niin niitähän lähtee, ei sille voi minkään. Sitten mennään lääkäriin ja selvitetään mistä se voi johtua. Kokonaan kaljuuntumista on täysin turha pelätä, ei kukaan terve ihminen kaljuunnu tuosta vaan. Kyllä sitten on jotain vakavaa jo tekeillä. Erityisesti jos ei mitään näkyvää syytä hiustenlähdölle ole, sen on pakko olla aivan tavallista harvennusta. Ja hiukset reagoivat erittäin nopeasti mikäli toiminnoissa on jotain häikkää, ensin menettäisivät kiiltonsa, sen jälkeen haurastuisivat ja sitten alkaisivat irrota.

Tässä vielä pieni asiantuntijoiden kirjoitus joka ehkä rauhoittaa mieltänen:

''Normaali hiustenlähtö on 20-100 hiusta päivässä. Lähtövaiheessa olevien hiusten irtoamista nopeuttaa kaikki hiukseen kohdistuva veto, kuten harjaus, föönaus, tupeeraus ja pesu.
Tämä selittää sen, miksi hiuksia pestessä tai selvittäessä helposti tuntuu, että hiuksia lähtee normaalia enemmän.Erityisesti pitkät hiukset saavat irronneiden hiusten määrän tuntumaan hyvin suurelta.

Normaalin hiustenlähdön voi testata tukistamalla pientä hiustukkoa kevyesti. Kun hiuksia irtoaa korkeintaan kolmisen kappaletta määrä on normaali, mutta jos niitä lähtee paljon tätä enemmän on kyse poikkeavasta hiustenlähdöstä. Harventuneet ja hiuksettomat alueet päänahassa viittaavat myös epänormaaliin hiustenlähtöön.''

« Viimeksi muokattu: 21.08.09 - klo:11:23 kirjoittanut Neriana »

Poissa Antur

• Tukkaguru
« Vastaus #350 : 21.08.09 - klo:11:23 »
Mie olen myös yrittänyt miettiä syytä tähän, enkä ole keksinyt mitään muuta kuin sen monesti toistetun stressin omalla kohdallani. Ruokavalio on melko ennallaan, mikään fyysinen seikka ei ole muuttunut, mutta tämän vuoden aikana ponnarinympärys on pienentynyt ainakin sentin ellei vähän toistakin. Ei tämä kivaa ole, mutta toisaalta en oikein osaa ottaa lisästressiäkään asiasta, näin on käynyt kerran aiemminkin (edellisen kerran kun oli isoja stressitekijöitä elämässä, ja nyt on ollut vielä pahempia) ja kyllä ne hiukset takaisin kasvaa. Tämänkin takia tosin olisi ihan kiva leikellä lyhyeksi, saisi aloitettua uudelleenkasvatuksen puhtaalta pöydältä ja välttyisi niiltä "kerrostuksilta"... ::)

Tuon kursivoidun kohdan perusteella miulla(kaan) ei pitäisi olla mitään hätää, tukistaessa lähtee korkeintaan yksi hius. Harja miulla on aina ollut joku huono halpis, eron huomaa kyllä todella selkeästi nyt kun osti sen TT:n. Josko tämän sulkasadon saisi osittain sillä kuriin ;)
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #351 : 21.08.09 - klo:11:28 »
Joo mäkin olen kiskonut hiuksiani eri puolilta päätä ja en saa lähtemään kuin 1kpl  tai en ollenkaan.

Et nyt vaan Antur ottaa rauhallisesti, ei stressaa ;) Jos jotain tapahtuu niin sitten tapahtuu, ei sitä voi kuitenkaan estää.

Poissa Antur

• Tukkaguru
« Vastaus #352 : 21.08.09 - klo:11:34 »
Eli eiköhän myö voida Neriana molemmat rauhottua sen hiustenlähdön suhteen, kummallakaan tuskin on mitään hirveän epänormaalia meneillään ;)

Ja stressitekijät on miullakin aika pitkälti jo helpottaneet, keväällä oli "vaan" monet tärkeät pääsykokeet joita jännitin ihan hirveästi, panikoin suorastaan (pakkopäästä, pakkopäästä, pakkopakko...), omasta terveydestä huolehtimista, sitten tuli muutto täysin uudelle paikkakunnalle, työttömyys, pelko siitä pääseekö kouluun, totuttelu uuteen kaupunkiin... Vaan nyt kun tietää pääsevänsä kouluun (alkaa maanantaina!) ja elämä alkaa muutenkin sujua, niin eiköhän tämä pahin stressikin hellitä ja sulkasato vähene :)
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #353 : 21.08.09 - klo:11:36 »
Jep, ja varsinkin kun sitä alkaa sitten oikein kyyläämään niin tottakai se tuntuu paljolta. Ennen en katsonut paljonko harjaan jää hiuksia, mutta nyt nypin aina harjan tyhjäksi käytön jälkeen jotta näen seuraavalla kerralla paljon lähtee :D terveet elintavat, hilpeä mieli ja rentoutuminen, that's what we gonna do now!

Poissa Kevätperhonen**

• Hiushörhö
« Vastaus #354 : 11.10.09 - klo:23:08 »
Voiko e-pillereiden lopettaminen aiheuttaa runsaampaa hiustenlähtöä? Lopetin pillerit n. vajaa kuukausi sitten ja nyt tuntuu suihkussa lähtevän tuhottoman paljon hiuksia! Kirpaisee oikein katsoa sitä määrää joka harjauksessa irtoaa  :'( . Tarkoituksenani on kuitenkin aloittaa pillerit uudelleen, joten toiv. tämä hiustenlähtö tasoittuu takaisin...

Poissa -Mansikka_

• HAIRahtanut
« Vastaus #355 : 11.10.09 - klo:23:19 »
Minulla on ollut aina runsasta hiusten lähtöä raskauksien jälkeen ja nyt vähän aikaa sitten oli ihan vitamiinien puutoksesta johtuva.
Omega-3 pillerit,multi-tabs monivitamiini+hivenaine pillerit ja sinkki pillerit saivat hiusten lähdön loppumaan,laihduin runsaassa vuodessa melkein puolet painosta niin sekin voi vaikuttaa tuohon vitamiini puutokseen vaikka söinkin hirveän terveellisesti.
Proteiinit,hyvät rasvat ja vesi on tärkeää hiuksille samoin kalkki jne...
Ali ja yli paino voi aiheuttaa hiusten lähtöä,hormoonit myöskin,stressi myöskin,sairaudet ja päänahan ongelmat.Myöskin vääränlainen hiusten hoitokin voi vaikuttaa,liian kova kourainen käsittely yms
Kananmunat,pähkinät,siemenet,raejuusto,maito,avogaado,marjat yms hyvä ravinto on siis tärkeää mutta jos ei ehdi syödä juuri täydellisesti ohjeiden mukaan niin kannattaa tarttua noihin vitamiini hivenaine lisiin.Itselläni ei ainakaan ole juuri aikaa enää laskea ja miettiä mitä tuli syötyä tarpeeksi ja mitä liian vähän jne...siksi otan purkista nuo tärkeät aineet.

Poissa Auringonkukka

• Tukkaguru
« Vastaus #356 : 16.10.09 - klo:07:07 »
Nerianan ja Anturin ongelma kuulostaa tutulta täälläkin. Mulla lähtee hiuksia pienissä tupoissa, hieman yhdessä vaiheessa rauhottui mutta nyt taas on alkanut pahempana.. Lähinnä suihkussa ym. huomaa hyvin. ja hiusten pesu suorastaan hirvittää (vielä enempi se kun koulussa pestään). Mä en tajua ollenkaan mistä voisi johtua, elämäntavoissa ei ole mitään muutosta aikoihin, stressi ym. toki on, mutta sitä kun on muutenkin.. Hohhoijaa. En tiedä edes mitä lisäravinteita kannattaisi kokeilla.

Lääkityksiä aiemmin oli useampi päällekkäin, nyt vakituisessa käytössä enää yksi ja loput tarvittaessa, joten luulisi että sen suhteen kunto olisi parantunut. Syön melko hyvin etenkin aiempaan verrattuna, vitamiinien imeytymisessä on ongelmia ja riittävästi en varmaan saa kyllä kaikkia ruokavaliostakaan, mutta tuokin ollut jo pidempään. Värjäysvälit tms. ei ole tihentyneet tai hiusten käsittelyssä muutenkaan tapahtunut isoja muutoksia. Tosi kurjaa. Kohta mulla ei ole karvoja päässä ollenkaan :(

Niin joo, muuten hiukset on kohtuu hyväkuntoiset, nyt ilmojen myötä alkaneet kuivua enempi ja tehismuhitteluihin ei ole ollut aikaa pitkään aikaan, mutta ovat suht takuttomat ja kiiltävät  noin kaikenkaikkiaan.
Tukka 1c(tai 2a) M ii/iii, hiuslaatuketju sivu 5, Hiushörhö, kosmisfriikki ja kynsilakkahirmu.

Poissa MinnieMouse

• Tukkaguru
« Vastaus #357 : 16.10.09 - klo:07:44 »
^ Monet lääkkeet (mm. antibiootit, e-pillerit) heikentävät vitamiinien imeytymistä. Kokeile monivitamiinivalmistetta, esim. Ladyvita, Multivita tai Multitabs.

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #358 : 31.12.09 - klo:16:23 »
Olen kärsinyt hiustenlähdöstä n.1,5 vuotta (!) ja tukka on ohentunut ehkä puoleen entisestä. Olen tehnyt kaikkeni selvittääkseni asian: kävin kahdesti päänahan mikroskooppitutkimuksessa ja lääkärissäkin, Hb- ja kilpirauhashormoniarvot on tutkittu, olen käyttänyt jos jonkinlaista ravinnetta ja  päänahan hoitotuotetta ja rahaa on palanut näihin aika tavalla. Ihan ensimmäinen asia hiustenlähdön syynä mihin törmäsin nettiä tutkiessani oli sinkin puute. Ajattelin ettei se koske minua, koska saan sinkkiä Mivitotalista jota käytän jatkuvasti. No, muutama viikko sitten löysin kaapista vajaan sinkkipurkin, ja aloin syödä sitä tyhjäksi ettei se vanhene. Hokkuspokkus ja hiustenlähtö loppui siihen!  0_0  Hikoilen työssäni paljon ja joudun sen vuoksi syömään ylimääräistä magnesiumia, sillä muuten saan jatkuvasti suonenvetoja ja sydämen rytmihäiriöitä. (Hikoillessa poistuu paljon hiven- ja kivennäisaineita.) Eipä vaan tullut pieneen mieleenikään, että sama voisi koskea sinkkiä. Hohhoijaa.. ::)
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa BlueBerry

• Tukkaguru
« Vastaus #359 : 03.01.10 - klo:23:08 »
Itse en tietääkseni ole kärsinyt muusta kuin normaalista kausittaisesta hiustenlähdöstä ajoittain. Mutta nyt tuli mieleeni, että onko mahdollista, että pyörteen tai jakauksen kohdalta voisi lähteä hiuksia enemmän kuin muualta? Itselläni on aina ollut takaraivon oikealla puoliskolla valtava pyörre, josta lähtee noin 10cm pitkä jakaus (vaikea saada kampaus näyttämään hyvältä tuon takia). Ja kun olen tarkkaillut tilannetta, niin tuntuu, että tuosta kohdasta tukka on paljon harvempi ja jotenkin ohuempi kuin muualta!?  ???
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865