Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 514871 kertaa)

Poissa Klaara

• Hiushörhö
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #435 : 08.06.11 - klo:09:02 »
hiuksia lähtee joku 50, jopa 80 pesun jälkeen (tänään varmaan yli sata). Muuten ei niitä edelleenkään juuri tipu, muutama, ehkä max. 20-30 päivällä. Yhden tai kaksi löydän sängystä, jos niitäkään.

Sanoisin, että ei syytä huoleen. Normaalisti päivittäin irtoaa hiuksia 100-150 ja siihen väliinhän nuo sinunkin määräsi mahtuvat. Ehkä suurin osa irtoamassa olevista hiuksista lähtee pesun yhteydessä ja määrä tuntuu siksi suurelta? Terveyskirjastosta löytyy tällainen testi: Yksinkertainen ja yleensä riittävä keino hiusten irtoamisnopeuden mittaamiseksi on tukistuskoe. Lääkäri tai henkilö itse ottaa pienen tukon hiuksia peukalon ja etusormen väliin ja tukistaa lievästi. Tila on normaali, mikäli tukistuksessa irtoaa 0–3 hiusta kerrallaan. Viisi hiusta tai enemmän merkitsee tukanlähtöä. Koe kannattaa tehdä erikseen ohimolta, päälaelta ja takaraivosta, koska hiustenlähtö on harvoin yhtä voimakasta koko päänahassa.

Osaan kyllä kuvitella, miltä sinusta tuntuu. Itselläni tuntui joku aika sitten lähtevän hiuksia aivan julmetusti. Kerran epätoivoissani laskin pesussa irronneet hiukset, niitä oli 160. Siihen vielä päivän mittaan tippuneet ja sängystä aamulla löytyneet suortuvat saivat minut itkemään. Määrä nousi pitkälti yli 200, mutta kun tein tuon tukistustestin, ei niitä hiuksia käteen montaa jäänyt.

Bastia komppaan. Stressi vaikuttaa hiustenlähtöön. Toivottavasti gynen luona käynti helpottaisi vähän huoliasi.
Pitkät, karheat ja raidoitetut luonnonkiharahkot hiukset

Poissa lemongrass

• Haiven
  • *
« Vastaus #436 : 11.06.11 - klo:19:02 »
No niin...seuraava suihkukerta edellisesta horror-kerrasta oli sulkasadon kannalta rauhallisempi...Pidin sinä hirveänä päivänä hiuksia koko päivän poninhännällä plus olin pääsykokeissa. Osuutta asiaan...? Muuten hiukset on melkeen aina auki.
Alkaa masentaa, gyneltä ei tullut muuta apua kuin, että joskus on kausia jolloin hiuksia lähtee normaalia enemmän. Samaa sanoi terkkarin lekuri puhelimessa. Mutsi ja faija jaksaa toistaa, että se hiusväri on kaiken takana. Jaa-a, oisko muka... Ei hirveesti lohduta, jos stressi ja muu sonta vie hiukset mennessään. Tukkani on vissiin menettänyt tuuheuttaan. Yritän olla murehtimatta, mutta eipä hirveästi auta... :'(
Oon tehny ton tukistustestin: aina ei lähde yhtään, kun ensin tukistaa ja sitten vetää, joskus yksi. Mutta: kun nopeasti vedän sormet tukistetun kohdan läpi, tulee 1-3 hiusta lisää, tosin ei aina. Mites tää pitää nyt tulkita?  :o
Mittasin jopa ponnarin paksuuden, sellanen 10 cm (mittanauhan mukaan joku 10,5-11, miinustin itse ponnarinauhan) oli tulos. Ihan ok:lta vaikutti...?
Tänään pyörälenkin jälkeen (ja ennen) hiuksia lähti harjatessa ja haroessa. Mulla oli lippis päässä lenkin aikana. Muuten en aamulla huomannu et ois lähteny paria enempää, eikä taaskaan tyynyllä näkynyt. Voi olla, et kiinnitän tähän aiempaa enemmän huomiota, ehkä määrä tuntuu siks suurelta. Oon kuitenkin aika ''piintyvä'' henkilö, etä mulla jää asiat pyörimään mieleen. Nyt tuntuu, et rauhottuisin jos saisin joltain ihotautilääkäriltä tai muulta asiantuntijalta edes vastauksenpoikasta. Kyllä, joskus on vaikeaa olla minä.  :)

Muuten, oon todennut et pälvikaljusta on tuskin kyse, kun hiusta lähte(nee) joka puolelta. Oisko mitään tsänssiä, et olis kyse miestyyppisestä kaljuuntumisesta? Suvussa ei kummaltakaan puolen ole sellaista, mutta mun elimistö on muutenkin joskus seko (esim. menkat alkoi 2 viikkoa etukäteen tossa toissapäivänä -.-), joten en sulje sitä mahdollisuutta poiskaan. Mitään testosteronijuttuja ei oo testattu eikä mulla mitään karvojen liikakasvuakaan näytä olevan..Neuvoja otetaan vastaan!  ;D

Edit. niin, piti lisätä...gynen mukaan rintasyövästä ei oo kyse. Imusolmukkeet oli kuulemma ihan normaalin tuntusia. Prolaktiinikoe kuitenkin tehtiin ja oon menossa uuteen rintojen ultraääneen (1.kerta tehtiin helmikuussa --->  mastopaattiset rinnat), tosin jälkimmäinen ei olisi gynen mielestä tarpeen, mut otetaanpahan mun mielenrauhan vuoksi.

Edit2. Jooh...sellasen 80-100 hiuksen vauhtia vissiin lähtee tota tukkaa pesun jälkeen. Harjatessa aamulla ja illalla tulee jonkun verran, ei nyt hirveästi. Päivisin en edelleenkään huomaa vaatteissa ym. laukuissa hiuksia eikä haromallakaan lähde juuri...Tukistustestin tulos on yhä edelleen sama (maks. 2-3, välillä ei yhtään, mutta tukistus-vedon jälkeen välillä haromalla samaa kohtaa pari-kolme...) En jaksa enää stressata tästä, alan luovuttaa. Jos tääkin menee päin mäntyä, niin antaa mennä. Kroppa ei selvästi tykkää musta just tällä hetkellä.  :'( Menkat tuli etuajassa (2 vkoa) eikä ne tunnu loppuvan vaik viikko on jo menny.  ???
Kaikeksi onneksi pääsykokeet on ohi ja pääsen tänpäiväsen tentin jälkeen kouluhommista eroon ainakin hetkeksi. Oon vaan nukkunu ja nukkunu töissäkäymisen ja lukemisen ohella, taitaa olla kivat univelat.  ;D
Prolaktiinitesti näytti normaalia, mut gyne käski tarkkailla noita menkkoja. Kiva. Soitin tossa hetki sitten terveyskeskukseen ja ajanvarauksen tädille sanoin heti et alkaa jo ketuttaa, kun näitä hiuksia vaan irtoaa suihkun jälkeen. Katto heti ajan, huomenaamuksi sain. Jos sieltä tulis jotain apua..?

Yhdistin peräkkäiset viestisi, omaa edellistä viestiään voi muokata modify-nappia painamalla. -Hunis
« Viimeksi muokattu: 01.08.11 - klo:12:16 kirjoittanut Hunajapupu »

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #437 : 16.06.11 - klo:11:07 »
^Kuulostaa siltä, että olet vain saanut päähänpinttymän tosta hiustenlähdöstä. Ei kuulosta epänormaalilta. Lisäksi muista, että hiuksen elinikä on vain tietynpituinen ja noin 7 vuoden välein tulee yleensä jakso, jolloin hiuksia lähtee normaalia enemmän (karvanlähtöaika  ;D ). Jos olet 20, niin juuri näillä paikkeilla pitäisi olla tuollainen jakso.

Itselläkin oli pääsykokeet 8. päivä ja ennen sitä kaikki pikkuasiatkin sai stressaamaan, kun oli jo ennestään vähän stressiä kokeista. Juuri tollainen asioiden suurentelu on mullekin tuttua :) Hyvä, että oot kuitenkin nyt käynyt lääkärissä ja huomennakin menossa, kyllä kroppaa kannattaa kuunnella. Lakkaa miettimästä asiaa ja huomaat, että kohta tilanne normalisoituu.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Takiainen

• Vieras
« Vastaus #438 : 16.06.11 - klo:16:08 »
Lemongrass, olen samaa mieltä hairwreckin kanssa. Voi olla, että hiuksia lähtee nyt enemmän kuin ennen mutta muuten kuulostaa ihan normaalilta stressireaktiolta. Nyt tärkeintä sulle olisi unohtaa hiukset kokonaan ja ottaa aikaa lepäämiseen ja kivojen asioiden tekemiseen. Anna hiusten olla, älä näprää niitä. Sinun pitää saada elämä kuntoon ennen kuin voidaan sanoa mikä on stressin aiheuttamaa ja mikä sitten mahdollisesti jonkin puutostilan syytä (miltä ei kyllä kuulosta). Syövästä stressaaminen puolestaan on turhaa, olet sen ikäinen, ettei se ole kovin todennäköistä.

Poissa lemongrass

• Haiven
  • *
« Vastaus #439 : 22.06.11 - klo:10:45 »
Kiitoksia neuvoista ja lohdutuksesta. Yritän ottaa edelleen rennosti, vaikka tukkaa lähteekin suihkun jälkeen, ei juuri muuten päivisin tai nukkuessa (edelleenkään). Etuaikaisten menkkojen syy taisi selvitä---> kamalat kivut vei tk:n päivystykseen, jossa diagnosoitiin sisäsynnytintulehdus, joka on levinnyt munasarjoihin asti... -.- Kaks antibioottikuuria toivottavasti auttaa, meinaan tää on aika tuskaa.
Tk:n lääkäri teki sen tukistustestin, maksisimissaan 3 lähti kerrallaan. Sen mukaan ei syytä huoleen, kun ei elimellistä vikaa ole ja verikokeetkin näyttää ok:lta. Kelasin tossa, että voikohan toi tulehdus olla osaltaan taustalla, kun sulkasatoa on nyt kestänyt melkeen kaks kuukautta...?
Ikää tosiaan on kohta se 20v., joten toi aiemmin mainittu kausittainen hiustenlähtö voi olla kanssa kyseessä. En oo jaksanu enää jankuttaa tästä mutsille tai muille. Lääkäri sanoi, että voin itsekin välillä tehdä sen testin, ja jos sen tulos muuttuu tai tää vaiva jatkuu viel syksyllä, niin eikun takas tutkimuksiin. Meillä ei oo suvuissa hiustenlähtöä, joten ei ainakaan sitä ajatellen toi miestyyppinen hiustenlähtö tuu kyseeseen...
Mulla on muuten jotain valkoista hituletta päässä ja hiuksissa. Oisko hilsettä, vaikka mun päänahka ei kutise (rasvottuu tosin parissa päivässä jonkin verran)? Vai jotain muuta?

Takiainen

• Vieras
« Vastaus #440 : 22.06.11 - klo:15:27 »
Lemongrass: Hilsettäpä se. Ei se välttämättä kutise. :)
Ja hyvä että löytyi syykin kuukautishäiriöön! Häiriöt kuukautisissa on todellakin sellainen joka ajaa epätoivon partaalle ihan kaikki. Ei siinä, aika ikävältä kuulostaa syy. :( Tukistustestin tulos on ihan just hyvä, eli mistään pahasta hiustenlähdöstä ei ole kyse.

Ihan oikeasti, tekisi mieli halata sinua ja sanoa, että kaikki tulee menemään vielä ihan hyvin. Unohda hiukset.

Poissa lemongrass

• Haiven
  • *
« Vastaus #441 : 27.06.11 - klo:11:40 »
Oli pakko tulla jakamaan tämäkin...Aamusuihkun jälkeen meinas itku tulla, kun tukkaa lähti taas kunnon kasa. Silti ponnari on edelleen 8cm, vaikka tässä nyt onkin käyty suihkussa edellisen mittauskerran jäkeen pariinkin otteeseen.  :P Mutta...! Jakauksesta on alkanut törröttää minihaiventa, sellasta sentin-parin mittaista hiusta. Ilmeisesti uutta hiusta on tulossa muuallekin kuin otsan alueelle.  ;D Meen keskiviikkona kampaajalle, kaksihaarasia on kohta enemmän kuin laki sallii. Jospa se osais sanoo, miltä toi pää näyttää ja josko uutta haiventa todella näkyy.  :)

ainokainen

• Vieras
« Vastaus #442 : 27.06.11 - klo:12:54 »
Luin jostain, että liiallinen kalkin syönti voisi aiheuttaa hiustenlähtöä. Onko kukaan kuullut, voisiko tämä pitää paikkaansa, vai onko tämä vain joku vanhan kansan juttu? Muistaakseni luin tämän joskus jostain Kotilääkäri tms. lehdestä.

Poissa lemongrass

• Haiven
  • *
« Vastaus #443 : 01.07.11 - klo:22:38 »
Voi itku...! Tää sulkasato mihinkään lopu!  :# :# Eilisen aamupesun jälkeen hiukset tuntu jotenkin erilaisilta, sanoisinko paksummilta...Tuntui, että lettiä olisi lähtenyt vähemmän kuin aikaisemmin. Toivo alkoi jo herätä, mutta lopahti aika äkkiä tossa päivällä. Hiuksia lähti vaan muutama aamulla harjatessa, mutta iltaa kohden sitä alkoi tulla.. :'( Tein sen tukistustestin ja epätoivo iski, kun yhdestä kohtaa tuli ensin kolme, sitten toisella haronnalla kaksi lisää ja lopulta vielä yksi. Eikös se viisi+ ollut joku merkki...? Irtoavat hiukset on pääsääntöisesti pitkiä ja osissa on joku valkoinen pallukka/möykky kiinni juuressa. Samoja möykkyjä plus hilsettä (ilmestynyt tässä parin kk:n sisään) löytyy hiuksien seasta. Lattioillakin on jokunen, keräilen yksittäisiä hiuksia välillä pois roskikseen.
Lääkäri totesi vain, että ''hoidetaan yksi ongelma kerrallaan''. Just. Mitäs sitten kun mulla ei oo enää hiuksia tai ne on vähentynyt kamalasti...? Oon nähnyt nyt painajaisia, joissa hiukset lähtee kokonaan. :(
Ostin Biotisania ja oon ottanut 2 pilleriä päivässä. En edelleenkään pese hiuksia kuin tyyliin joka toinen päivä, tosin ne kyllä rasvottuu jo hieman sitä ennen. En nykyään ajattele tukanlähtöä koko ajan, mutta sitten un sen huomaa niin alkaa ketuttamaan. Ei tää ihan normaalia kuitenkaan tiada olla, kun ei tälläistä aiemmin ole ollut, muuten kuin anoreksian seurauksena vuosi sitten.
En jaksa kohta tätä, kohta se 2 kk täyteen. Haluan pitää hiukseni, mutta joku näyttää olevan mua vastaan. :/

Poissa Manna

• Tukkaguru
« Vastaus #444 : 01.07.11 - klo:23:16 »
En jaksa kohta tätä, kohta se 2 kk täyteen. Haluan pitää hiukseni, mutta joku näyttää olevan mua vastaan. :/

Vertailun vuoksi voin kertoa, että mulla on lähtenyt hiuksia viimeisen kymmenen kuukauden ajan tosi runsaasti. Kävin työterveyslääkärin vastaanotolla ja häntä ei olisi voinut vähempää kiinnostaa tämä asia. Päätin nyt laskea päivittäin irroneet hiukset, jotta pääsen iskemään pöytään faktaa kun pääsen ihan oikealle erikoiskääkärille kuuden viikon päästä!

Oman arvion mukaan multa on lähtenyt 40-50 % hiuksista. Jonkun verran on uutta kasvua pienestä pörrötyksestä päätellen tulossa, mutta omasta mielestäni tämä ei ole normaalia ollenkaan :-\
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #445 : 02.07.11 - klo:00:05 »
Irtoavat hiukset on pääsääntöisesti pitkiä ja osissa on joku valkoinen pallukka/möykky kiinni juuressa. Samoja möykkyjä plus hilsettä (ilmestynyt tässä parin kk:n sisään) löytyy hiuksien seasta. Lattioillakin on jokunen, keräilen yksittäisiä hiuksia välillä pois roskikseen.

Rasvoittuuko ja karstoittuuko sulla kasvojen iho? Ettei vaan ois seborrea eli taliköhnä. Tuo möykky voi olla kristallisoitunutta talia ja toisaalta seborrea voi aiheuttaa runsastakin hiustenlähtöä (been there). Lääkeshampoolla (esim. Selukos) pitäs helpottaa ainakin se "möykkyjen" ja hilseen muodostus. Ootko syöny viime aikoina jotain lisäravinnetta?
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa lemongrass

• Haiven
  • *
« Vastaus #446 : 02.07.11 - klo:12:03 »
No hui..! Kertokaapas nyt vähän lisää tästä seborreasta ja sen oireista, on nimittäin uus juttu mulle. Lääkärikään ei tosta maininnut mitään kun vajaa kuukausi sitten kävin näyttämässä päätä. :o
Oon nyt vedellyt parisen kuukautta kalkki-piitablettejä, Piimax-C +:ssaa ja uutena Biotisania vajaa kaksi viikkoa. Mun pitäis syödä kalkki-D-tabletteja, mutta se nyt vähän jäi 10 päivän antibioottikuurin takia.
En oo aiemmin kiinnittänyt huomiota tohon hilseeseen. Pikkuveljellä on jonkin verran hilseilyä, mulla ei aiemmin (kai). Nyt tota hituletta löytyy hiuksista, osa on ihan palleroa ja osa pelkkää hiutaletta. En nyt tosta karstoittumisesta osaa sanoa...Ei mun iho kuiva oo naamasta, nyt se on parin päivän ajana rasvottunut nopeemmin, mut oon laittanu sen helteen piikkiin. Plus oon vaihtanut äskettäin kasvovoidemerkkiä.
Äsken hiuspesussa ei lähtenyt niin paljon tukkaa kuin aiemmin, onneks. :) Katotaan, mikä tilanne on illalla.

Niin, mulla todettiin tossa alkuvuodesta karvatupentulehdus rinnan ja yläselän alueella. Lääkevoiteella parani. Pienenä on kuulemma ollut taiveihottumaa (ymmärtääkseni aika yleistä pikulapsilla, korjatkaa jos olen väärässä). Taipumusta atooppiseen ihoon on samaisen ihotautilääkärin mukaan. Vartalo on melkein pakko rasvata suihkukäynnin jälkeen, iho tuntuu vähän kireältä. En tiedä, onko se sitten seuraus siitä, että oon rasvaillut säännöllisesti vasta parisen vuotta.  ;D
Välillä suunvieruksille tulee pienen pientä näppylää, varmaan joku pari mm halkasijaltaan. Ne kuivahtaa pois itsestään, mutta rasvailla täytyy...Oiskohan mun e-pillereillä (Yasmin) osuutta asiaan...? Aknea ei oo, pari pikkunäppyä silloin tällöin. Iho on yleensä ottaen hyvässä kunnossa.

Edit. 19.7.2011 Pitkästä aikaa täällä...Hiustenlähtö jatkuu, alan jo tottua siihen, että hiuspesun jälkeen ei ole niin kivaa.  :-\Vaihdoin shampoon Bio+:ssaan, sellaseen joka on tarkotettu naisille ehkäisemään ennenaikaista hiustenlähtö. Kaikki täytyy kokeilla...? Biotisan ja Piimax-C+ kuuluu edelleen repertuaariin. Soitin terveysneuvontaan, jossa sairaanhoitaja sanoi että onhan se kieltämättä outoa, että hiuksia lähtee eikä verikokeissa näy mitään tai kliinisessä, lääkärin tekemässä tutkimuksessa. Niinpä. Oon itekin testaillut tolla tukistustestillä, eikä tulos oo muuttunu. Kokeilin jopa mitata ponnarin, eikä tulos oo muuttunut suuntaan eikä toiseen tässä kuukauden aikana. Sairaanhoitaja kyseli kaljuuntmisesta, ei ole suvussa eikä mulla kaljua näy. Sitten hän ehdotti telegeenisen hiustenlähdön: nuorilla kasvukausi 3-4v ja uusiutuminen maksimissaan 6 kk. Ok, ok...Toivottavasti ois tää kyseessä. Oon tullut siihen tulokseen, ettei mun hilseen perusteella mulla voi olla tota taliköhnää, se ei oo paha eikä mulla oo aknea tai ihottumaa. Juttelin pikkuveljenkin kanssa, se kertoi että sillä kesti just sen puolisen vuotta, ennen kuin sen hiustenlähtö loppui. Toivo elää...?  :ts
Ehdin käydä ulkomailla ja pelkäsin etukäteen hieman, että siellähän tää tilanne villiintyy. Olin väärässä, samana pysyi. Stressi alkanee helpottaa, sain opiskelupaikan ja kaikki.  ;D Ootellaan nyt rauhassa, koetan olla ottamatta suurempia paineita tästä.
« Viimeksi muokattu: 01.08.11 - klo:12:19 kirjoittanut Hunajapupu »

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #447 : 19.07.11 - klo:14:01 »
^ Jos haluat kokeilla olisiko muistakin lisäravinteista apua hiustenlähtöön, niin suosittelisin lisäämään proteiinipitoiseen ja muutenkin tasapainoiseen sekä monipuoliseen ruokavalioon mukaan kunnollisia lisäravinteita. Esim. raudan puute saattaa aiheuttaa hiustenlähtöä, joten hyvää rautalisää kannattaisi kokeilla. MSM on myös yksi lisäravinne, josta voi olla hyötyä. Mie huomaan MSM:n vaikutukset sillä tavalla, että jos kapselit loppuvat, niin hiustenlähtö kiihtyy heti, eli mulla MSM selvästi pitää hiukset päässä. Silica saattaa auttaa uusien hiuksien kasvamista, eli nopeuttaa hiustenkasvua ja antaa voimaa uusille hiuksille. Mie huomasin silican vaikutuksen, kun hiusrajassa olevat ärsyttävät ja hennot vauvahiukset alkoivat pidentyä ja vahvistua. Myös kynnet kasvavat nopeammin ja vahvempina. Vahvalla, helposti imeytyvällä biotiinilla on myös hiustenkasvua nopeuttava vaikutus.

Poissa deko

• Tukkaguru
« Vastaus #448 : 22.07.11 - klo:21:36 »
^hmm... johtuukohan minun ajoittainen reilumpi sulkasatoni kroonisesta anemiastani?
Nimim. Hb aina alle 110g/l.
this too shall pass.

Poissa lemongrass

• Haiven
  • *
« Vastaus #449 : 30.07.11 - klo:10:33 »
Tein tossa tukistustestin....jakauksen toiselta puolelta tuli muutamaan otteeseen viisi hiusta kerralla. Säikäytti. Mitä tää nyt on? Toinen puoli päästä on jakauksen takia paksumpi, siltä paksummalta puolelta ei irronnut yhtä paljon. Oon huomannu et jotain hilseen näköstä mönjää on tossa otsalla, ihan hiusrajan tuntumassa; pientä, vaaleaa ja hiuksissa kiinni olevaa. Eikä lähde harjalla pois.  :-\  Vaikuttaakohan se, että mulla oli hieman rasvaiset hiukset tohon tukistustestiin..? Ponnarin paksuus ei oo muuttunut eikä kajuja läiskiä ole. Huoh.  :P Broidilla kuulemma kesti jotain outoa hiustenlähtöä kuus kuukautta.... ???