Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 518688 kertaa)

Poissa michelangelo

• Hiushörhö
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #45 : 26.03.06 - klo:18:27 »
 Onko kukaan käyttänyt XZ:n miehille lähinnä suunnattua shampoota ja hoitista, joiden pitäisi vähentää tai rauhoittaa tms. hiustenlähtöä? Simiin ei ole varaa, joten mietin oliskohan markettisarjoissa jotain hyvää.

Minulla on myös hiustenlähtöä ollut (tosin tuntuu, että nyt voi paremmin) hiukset tosin entuudestaan ohkaset mutta hiuksia lähtenyt ja päänahkaa paistaa läpi paikoitellen ja tosiaan sellainen pyörre takaraivossa vai pälvikaljuksiko sitä sanotaan? Haluaisin saada estettyä tahi hidastettua ongelmaa ja hankin biotiinin ja sinkin jossain välissä, mutta mietin pitäiskö/kannattaisko ostaa jokin hiustenlähtöäkärsiville suunnattu hiustenhoitotuote/pesutuote.
En ole varma onko perinnöllistä, hyvinkin mahdollista.. isällä ainakin hiukset todella harvat ja kaljua ja äidillä ohkaset hiukset.

Tämä on todella mielenkiintoinen ketju ja jospa tännekin saataisiin eloa jossain välissä. :)

Poissa Metku

• HAIRahtanut
  • En ole tarpeeksi nuori tietääkseni kaikkea. -OW-
« Vastaus #46 : 28.03.06 - klo:10:57 »
Eulaalialla oli Lanzan kanssa jotain reippaampaa hiustenlähtöä. Ja joku kirjoitteli josko liittyisi noihin tehohoitoihin. Itse olen huomannut, että niinä kertoina kun laitan Nexxus Keraphixiä niin hiuksita lähtee huomattavasti enemmän kuin muulloin. Joten siinä mielessä voisin ajatella olevani samoilla linjoilla sen suhteen, että ehkä nuo rakennepaikkaavat ovat herkempiä irrottamaan niitä jo muutenkin herkässä olevia hiuksia.

Mielenkiintoista olisi tieytsti vertailla sitä lähteekö kosteuttavan hoitoaineen jälkeen harjatessa enemmän hiuksia...
1b F ii
Väri 3.0
Pituus n. 74 cm
Hiuskuvia löytyy Hiuslaatuketjusta (s. 2)

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #47 : 16.04.06 - klo:20:24 »
Minä kuulun tähän tuskaiseen, stressaavaan hiustenlähtö-seuraan. Kuvaavaa, että ensimmäinen viesti foorumiulle on tämän aiheen alle...

Hiukseni eivät ole koskaan olleet mitkään paksut, mutta kuitenkin normaalit ja nyt joidenkin viime vuosien aikana oikeasti ohuet. Pari vuotta sitten koin hillittömän hormoniperäisen hiustenlähdön, joka ei ole palautunut, joskin helpottanut kyllä. Minulla on PCO, joka on suurena syynä.

Ponnarin paksuus lienee siellä 4-5 cm: tienoilla, jos mittaa juuri tuuheuttavilla aineilla pesun ja muotoilun jälkeen, pääsee jopa liki 7 cm:ä. Mittaamsita vaikeuttaa hieman reipas kerrostus ja otsatukka elikaikkia hiuksia ei millään saa samaan aikaan ponnarille. Hiuslaatu on lisäksi hento ja silkkinen (2b F i), ja velttona ja nopeasti rasvoittuvana näyttäöä usein todella säälittävältä. Letti on suunnilleen sormen paksuinen, kunnolla tupeeraamalla siitä saa vähän paremman, mutta ohut se on yhtä kaikki.  Päivittäinen huolellinen föönaus oikeilla tuotteilla auttaa, mutta samalla myös kuluttaa hiusta. Ainoa lohtu on se, että hius on sentään hyväkuntoinen.

Olen aika epätoivoinen, mutta enää tämä ongelma ei sentään ole henki ja elämä. En kuitenkaan näytä varsinaisesti kaljulta. Syön biotiinia, joka tuntuisi jopa auttavan ja pyrin pitämään hiuksissa huolellista leikkausta ja väriä, joka vie huomion pois ohuudesta.

Se, mikä pelottaa on tulevaisuus. Oheneeko tämä aina vaan?

Kysymyskin olisi. Kuinka paljon teiltä muilta täsmällisesti ottaen lähtee hiuksia? Jos vedät käden hiusten läpi, jääkö irtohiuksia sormiin? Minulla välillä yksittäisiä. Entä pestessä tai muotoillessa? Minulla lähtee pestessä ehkä parikymmentä hiusta ja muotoillessa vähän vähemmän, osa katkeaa, vaikka yritänkin olla helläkätinen.Tyynyllä ei aamuisin ole hiuksia kuin satunnaisesti, eikä niitä löydy vaatteista tai lattioilta. Harjaan tulee vähän. En vain oikeastaan tiedä, mikä on normaalia hiustenlähtöä ja mikä ei, joten vertailua olisi kiva saada.

Sellaista tällä kertaa. Roikuin varmaan pari kuukautta HS:n puolella ihmettelemässä hiljenemistä, kunnes Mustikka ystävällisesti ilmoitti vakioporukan siirtyneen tänne. Mukava niin :)

Poissa calypso

• Tukkaguru
  • iHerb alekoodi: TUN470
    • Haista Ite!
« Vastaus #48 : 16.04.06 - klo:21:26 »
Ihmiseltä lähtee keskimäärin 100 hiusta päivässä ja se on ihan normaalia. Jos tukottain alkaa lähtemään niin kannattaa jo huolestua.
Minulla itselläni on n. 5-6 vuoden välein sulkasato, ilmeisesti tavallista suurempi määrä hiuksia tulee silloin kasvutiensä päähän. Viimeisimmän sulkasadon koin vuodenvaihteessa ja samaan saumaan lopetin pillerit ja oli muutakin stressiä, silloin kyllä lähti hiuksia hirvittävän paljon  :-\
Onneksi on kuitenkin vankka tukka niin tuota hiustenlähtöä ei oikeastaan muuten huomaa kuin että jakauksesta törröttää uusia lyhyitä hiuksia (ja paljon)  :)

Poissa Penny

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #49 : 05.05.06 - klo:09:35 »
Metku, tiedän tunteen, mullakin on lähtenyt melkoisesti hiuksia viime aikoina etenkin suihkussa, ja tukka tuntuu ohuemmalta. En tiedä lähtevätkö juurineen vai katkeavatko, mutta runsaasti niitä on lähtenyt, yleensä mulla on vastaava sulkasato vaan syksyisin. Suihkussa kun käy, lattiakaivo on melkoisen mustana karvoista, vaikka olisi vaihtanut sen lattiakaivoverkonkin juuri, mihin hiukset jää.

Toki siihen voi olla monta syytä, omalla kohdalla nämä tuli mieleen:

1) hiukset on vaan kasvaneet huomaamatta pitemmiksi, jolloin yksikin irronnut karva näyttää kädessä/lattialla/lattiakaivossa tuplamäärältä entisiin verrattuna.
2) e-pillerien lopetuksesta on jo puoli vuotta, mutta kai elimistö voi palautua hormoneista kauankin. Yleensäkin satunnaiset hormonihäiriöt voi vaikuttaa.
3) on pitänyt tukkaa ponnarilla huomaamattaan enemmän kuin yleensä pitää, jolloin ylimääräiset karvat ei pääse tipahtamaan kuin vasta ponnarin poisotettua, usein suihkussa tai harjatessa.
4) jos on värjännyt tukkaa hiemankin tummemmaksi sitä näyttää lähtevän enemmän, aiempaa tummemmat karvat näkee paremmin käsissä/lattialla/kaivossa.
5) hiusten elinkaari on vain tullut tiensä päähän jolloin tippuvat runsaampina määrinä kerrallaan.
6) stressi painaa päälle.
7) Ohuuden voi selittää sekin, että karvat on paremmassa kunnossa tai saaneet latistavia hoitoja, eli hiussuomut on kiinni jolloin tuntuvat ainakin mulla ohuemmilta.
8 ) Suihkussa kampaamalla saan ainakin itse lähtemään hiuksia runsaasti, kannattaa kammata takut auki ennen suihkua ja levittää hoitis vain käsin.
9) joidenkin hoitisten/jätettävien olen todennut laitettaessa nappaavan hiuksia mukanaan. Taisivat olla juurikin kaikki keratiinia sisältävät, esim. K-pakit (vaahto, hoitis, tehis jne).
10) vuodenaika ja muuttuva ilmasto aiheuttaa sulkasatoa.

Tiedä voisiko päänahkasi reagoida noin voimakkaasti Nexxuihin, mutta toisaalta onhan kaikki mahdollista. Luulisi kyllä tosin, että muutkin paikat ihosta reagoisi silloin, jos on esim. allergiaa tms. Ainakin tuo harja kannattaisi varmasti unohtaa ja vaihtaa esim. hyvin harvapiikkiseen kampaan, tosin kyllähän hiuksia saa katki kammallakin. Parasta lienisi kun välttäisi rasittamasta tukkaa harjaamalla, föönillä jne tai muotoilulla.

Tuolla artikkeli hiustenlähdöstä:
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Ihotaudit.shtml/155826?Hiustenl*ht)

Erilaiset fysikaaliset tekijät kuten hiusten liiallinen nyppiminen, sormeilu, harjaaminen tai kiristäminen, voivat aiheuttaa hiustenlähtöä. Erilaiset hiuspohjan tulehdukselliset tilat, sinkin puute tai kilpirauhassairaudet voivat aiheuttaa kaljuuntumista. Hiusten harventuminen voi liittyä myös vaikeisiin yleissairauksiin tai aliravitsemukseen etenkin äärimmilleen viedyssä laihduttamisessa. Myös lääkkeet, kuten ehkäisytabletit tai mm. syövän hoitoon käytetyt solusalpaajat, voivat aiheuttaa ohimenevää hiustenlähtöä.
http://tinyurl.com/fzxpg

(olikos meillä täällä sulkasatoketju jossain...? - EDIT: siirtelin viestin tänne Nexxuketjusta, ja näyttää tässä ketjussa olevankin jo samat asiat)
« Viimeksi muokattu: 05.05.06 - klo:16:45 kirjoittanut Penny »
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.

Poissa Ishamael

• Parturi-Kampaaja
  • HAIRahtanut
« Vastaus #50 : 05.05.06 - klo:15:34 »
Pitihän sitä sitten tämäkin päivä vielä nähdä... >:(

Tähän asti olen ollut vuosia onnellinen siitä, että vaikka hiukset ovat käyneet kertakaikkiaan järkyttävässä kunnossa useampaankin kertaan, ovat ne aina kasvaneet kiltisti takaisin, enkä ole kärsinyt hiustenlähdöstä kertaakaan.

No nyt sitten n kaksi kuukautta takaperin oli aivan järkyttävä sulkasato, josta en viitsinyt alkaa täällä kirkumaan.
Hiuksia lähti aivan tippumalla, jos käsiä vain veti kuivien hiusten läpi, jäi joka vedolla tukoittain karvoja käteen.
Juuri kun meinasin alkaa etsimään komerosta pakkopaitaa, loppui hiustenlähtö onneksi, kestettyään parisen viikkoa.

Tämän tuloksena hiusmassasta kyllä ehti hävitä osa, ehkäpä n 1/4 tai 1/5.
Noh, kerkesin huokaista helpotuksesta, kunnes eilen huomasin sen alkaneen uudestaan, ja nyt ihan koko rahan edestä. Karvaa lähti taas kuin kerittävältä lampaalta.  :o
Tuli kyllä huudeltua kaikki tuntemani kirosanat läpi, ja keskittyä siinä sivussa varmaan muutama uusikin.

Kyllähän mä tiedän mistä tämä johtuu, marraskuusta jatkunut roacutan kuurin mahdollisiiin sivuvaikutuksiin kuuluu hiustyenlähtö, ja tämä kuuri on ollutkin harvinaisen pitkä, ja jättiannostuksella.
Ihotautilääkäri ei osannut tehdä muuta kuin pienentää annostusta ettei lähde koko peruukki päästä.

Nyt pitäisi jatkaa kuuria kuitenkin vielä kesäkuun loppuun, mutta mä olen kalju kuin kanamuna jos tätä jatkuu edes useita viikkoja.
Kovasti näyttäisi nyt sitten siltä, että vaikka hiustenlähtö loppuisikin, on edessä lyhyt ja helppohoitoinen kesätukka, sillä ei tätä kertakaikkiaan enää pian voi pitää pitkänä kun letti alkaa olla pikkusormen luokkaa.
Jee jee.. sitten sitä kasvatellaankin taas seuraavat satavuotta... >:(
Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-

Poissa Elisa

• HAIRahtanut
« Vastaus #51 : 05.05.06 - klo:19:00 »
Olen nyt pistänyt merkille, että tässä muutamien viikkojen ajan on taas irtoillut kumman paljon karvaa. Toivottavasti tämä on nyt vain jokin keväinen hiusten uudistus-pyrähdys ( muillakin näyttää olevan tätä ), eikä äityisi yhtä massiiviseksi kuin se viimevuotinen hiustenlähtö. On nyt niin ohut ponnari, että ei tästä ole varaa enää ohentua huomattavasti. Ohimoiden kohdille on (viime vuotisen sulkasadon jälkeen ) tullut itsestään sellainen "otsatukka", jossa pisimmät hiukset juuri jotain 5-10 senttisiä.

Erityisesti on pistänyt silmään, kun jossain vaiheessa irtoili noin 10 senttisiä hiuksia päästä. (Ei siis kyseessä mitään katkenneita hiuksia latvan muodosta päätellen )  Niillähän pitäisi olla kasvukausi vasta aluillaan!  :-\
« Viimeksi muokattu: 05.05.06 - klo:19:23 kirjoittanut Elisa »

rolla

• Vieras
« Vastaus #52 : 05.05.06 - klo:19:18 »
Mulla alkoi myös hiustenlähtö, mutta ei onneksi pahasti. Toki mun tapauksessa takana voi olla hormonit, kun olin raskaana ja silloin ei tippunut lainkaan tukkaa.

Poissa Deadly Nightshade

• Tukkaguru
  • Omaa pääkarvastoa
« Vastaus #53 : 06.05.06 - klo:19:40 »
Mikähän ihme voi olla syynä, kun nyt pesun jälkeen lähti ainakin 10-20 noin 10-15cm pitkää hiusta..?  :(  Ne ei ollu katkenneita, koska niiden päässä oli se valkoinen nysty. Muut hiukset on jotain 55cm pitkiä ja nää on muutenkin tosi ohuet, ponnarin ympärys vaan jotain 5-6cm.. Viime aikoina ei kyllä oo lähteny kovinkaan paljoa tukkaa, mutta ihmetyttää että miks noin lyhyitä lähti.. Alotin just Lanzan Hair Repair sarjan käytön, ja sit syön Multivita Plussaa, eläinten biotiinivalmistetta, e-pillereitä ja kahta muuta reseptilääkettä(niissä ei ainakaan lue, että aiheuttaisivat hiustenlähtöä). Lisäksi kaapissa on Piimax C + biotiini ja MSM jauhe, mutta niitä en oo nyt vähään aikaan ottanut, kun Piimaxit on kamalia niellä ja MSM-jauhe hirveen makusta.. Olisi kiva jos joku osaisi neuvoa.. :-\

rolla

• Vieras
« Vastaus #54 : 06.05.06 - klo:19:42 »
Hiukset saattavat eri aikakausina lähteä eritavoin. Toisinaan lähtee enemmän ja sitten taas välttämättä toisinaan ei lähde lainkaan. Silloin kun hiuksia ei ole lähtenyt ollenkaan, niin saattaa myöhemmin tiputtaa enemmän kerrallaan.

Poissa Manna

• Tukkaguru
« Vastaus #55 : 06.05.06 - klo:19:43 »
Mulla on ollut massiivinen hiustenlähtöperiodi vuonna 2001, hiuksia tippui lähdes vuoden ajan. Suurin syy oli stressi (avioero ja siihen liittyvät muutokset). Hiuksistoni oheni ainakin 30-40% ja esimerkiksi etuhiusten kohdalla hiuspohja näkyi selvästi paremmin kuin muuten.

Vähitellen tilanne rauhoittui ja elämä palautui normaleihin uomiinsa. Noin vuodessa hiukseni olivat suurin piirtein samanlaiset kuin stressin alkaessa.

That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.

rolla

• Vieras
« Vastaus #56 : 06.05.06 - klo:19:46 »
Tulipa mieleen, että koko lapsuuden mulla oli otsassa sellaista vauvahaiventa. Ei kasvanut koskaan kuin ehkä 3 cm pituiseksi. Sain aina kuulla siitä  ;D En tiedä mistä johtui, nykyään enää ei pahemmin ole sellaista.

Poissa Penny

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #57 : 06.05.06 - klo:20:54 »
Tulipa mieleen, että koko lapsuuden mulla oli otsassa sellaista vauvahaiventa. Ei kasvanut koskaan kuin ehkä 3 cm pituiseksi. Sain aina kuulla siitä  ;D En tiedä mistä johtui, nykyään enää ei pahemmin ole sellaista.

Mulla on samanlaista vauvahaiventa vieläkin otsalla hiusrajassa, jotka leikkelen aina saksilla pois (viimeksi eilen)... ei ne kasva kuin sentin-parin pituisiksi, ärsyttävät. Jostain syystä kaikki kampaajat saa aina sydärin asian takia, kysyvät ensin mitä noille on tapahtunut ja kun kerron leikanneeni, ihmettelevät - kyllä ne siitä olisi pitkäksi kasvaneet. Ei ne ole koskaan kasvaneet sen pitemmiksi, eikä moisia epämääräisiä haivenia viitsi pitää riesana.

Tädilläni tippui tukka kokonaan pariinkin otteeseen tuntemattomasta syystä nelkymppisenä, ilmeisesti liittyi hormoneihin tai stressiin, tosin sitä selviteltiin monia spesialisteja myöten eikä varsinaista syytä löytynyt. Hiukset lähti kokonaan kerralla, pää oli ihan tasaisen kalju. Täti käytti muutaman vuoden peruukkia, kunnes tukka kasvoi takaisin.
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.

rolla

• Vieras
« Vastaus #58 : 06.05.06 - klo:21:02 »
Trikologiset kampaajat väittävät haiventen syyksi ne talipunkit .. tiedä sitten onko sellaisia olemassa.

Poissa calypso

• Tukkaguru
  • iHerb alekoodi: TUN470
    • Haista Ite!
« Vastaus #59 : 06.05.06 - klo:21:10 »
Trikologiset kampaajat väittävät haiventen syyksi ne talipunkit .. tiedä sitten onko sellaisia olemassa.

Tuskin on. Minullakin on koko pienen ikäni ollut haiventa otsassa, enemmän vasemmalla puolella. Koskaan ne eivät kasva pitkäksi eikä minulla taatusti mitään talipunkkeja vasemman ohimon ja otsan kohdalla ole  ;D

Olisiko kyse vain siitä että noissa haivenkohdissa on vain jotenkin kehittymättömät karvatupet jolloin sieltä ei pukkaa paksua kiiltävää hiusta vaan pientä haiventa, joka kuluu sitä mukaa toisesta päästä kun kasvaa eli ei näin ollen kasva pitkäksi koskaan ???  No, minua nuo haivenet eivät haittaa ollenkaan vaan ovat jopa joskus ihan kivan näköisiä. Varsinkin kun hiukset on vasta värjätty ja silloin ne erottuvat kivasti  :)