Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 514836 kertaa)

Poissa Juhannusruusu

• Hiushörhö
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #480 : 01.10.11 - klo:20:32 »
Voi olla jotain ''lumevaikutusta'', mutta nytten kun tiedän missä mennään olo on jokseensakin lungimpi..  ;D

Kyllä se olo helpottuu ihan siitä diagnoosista ja siitä, että joku kuuntelee, saa apua ja lääkkeitä. Tiedän tuon tunteen; mulla on atopian takia päänahka ärtynyt muutaman kerran pahasti. Kerran se meni niin pahaan kuntoon, että menin lääkärille kuten sinäkin ja selitin että "pelottaa jo, että tukka lähtee päästä". Lääkäri kuunteli, oli ymmärtäväinen, nousi ylös ja sormillaan kosketteli mun päänahkaa ja hiuksia sekä tarkisti kuntoa. Se ei edes laittanut mitään hanskoja käteen, vaikka mun mielestä iho oli ihan spitaalitasoa. Mä istuin siinä ja menin ihan kananlihalle kauttaaltaan. Tuntui niin hyvältä. Se, että joku ymmärsi ja kosketti. Ihan olin itkun partaalla. Mä sain myös jotain liuoksia ja shampoota, mutta luulen, että mun päänahka lähti paranemaan siitä lääkärin kohtaamisesta.

Tsemppiä!

Poissa Juhannusruusu

• Hiushörhö
« Vastaus #481 : 01.10.11 - klo:20:36 »
Mua on jo tässä muutama kuukausi mietityttänyt sivuhiukset, etenkin ohimon lähistöltä. Niillä alueilla hiusta on ehkä hyvällä tuurilla puolet niin paljon kuin takaraivossa (siis jos vertailee samankokoisia alueita keskenään). Huomasin tämän tosiaan vasta varsin äskettäin, ja vanhoja kuvia tiiraillessa en ole ollenkaan niin varma, ovatko nämä alueet aina olleet näin harvoja kasvultaan... ??? Voiko esim. värjääminen aiheuttaa vain paikottaista hiusten ohenemista? Toivon, että tämä olisi jotain e-pillereitten aiheuttamaa, sillä musta tuntuu, että myös kasvutahti romahti niitten myötä.

Mulla kasvaa tukka eri tavalla eri kohdissa päätä. Ohimoilla on paljon vähemmän hiuksia kuin esim takaraivolla. Joten ehkä et ole vaan aiemmin huomannut asiaa. Sellaiset asiat kuin hiuskammat, pannat ja vaikkapa olkalaukun hihna toisella olalla voivat myös näkyä hiuksissa ihan selvästi.

E-pillerit kasvatti mulle mahtavan tukan. Arvatkaa mitä tapahtui kun lopetin niiden käytön? Hiukset kokivat sulkasadon. Vähän samaan tapaan kuin raskauden jälkeen naisen kehon hormonitasot muuttuvat rajusti. Tai niin minä ainakin sitä itselleni selitin. Mutta yllätys yllätys, kunhan vaan syö hyvin ja muistaa, että tukka on uusiutuva luonnonvara, niin kyllä se sieltä taas alkaa orastaa ja pukata kunnon kasvustoa esiin.

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #482 : 02.10.11 - klo:00:18 »
Mua on jo tässä muutama kuukausi mietityttänyt sivuhiukset, etenkin ohimon lähistöltä. Niillä alueilla hiusta on ehkä hyvällä tuurilla puolet niin paljon kuin takaraivossa (siis jos vertailee samankokoisia alueita keskenään). Huomasin tämän tosiaan vasta varsin äskettäin, ja vanhoja kuvia tiiraillessa en ole ollenkaan niin varma, ovatko nämä alueet aina olleet näin harvoja kasvultaan... ??? Voiko esim. värjääminen aiheuttaa vain paikottaista hiusten ohenemista?

Täälläkin ongelmana ohuet sivuhiukset. Takaraivolla on kyllä massaa mutta ei päälalella tai ohimoilla. Lopetin pillerit ensimmäistä kertaa vuonna 2008 ja sen jälkeen tukka harveni eikä koskaan kasvanut takaisin  :-\ Ruokavaliota korjattu, vitamiineja syöty ja päänahkaa hoidettu mutta mikään ei enää auttanut. Tämän kanssa on vaan elettävä, ei voi mitään... Jos joku löytää ratkaisun ongelmaan niin olen pelkkänä korvana  ;D

Poissa Neve

• HAIRahtanut
« Vastaus #483 : 28.10.11 - klo:17:04 »
Aamulla herätessä oli valkoinen tyyny ihan punaisena hiuksistani. Kiinnitin heti huomiota suureen määrään, yleensä kun tyynylle saattaa jäädä pari-kolme hiusta.
Kovempi järkytys oli, kun haroin vessassa hellästi hiuksiani; joka puolelta päätä irtosi jäätäviä tuppoja :( Sain talteen ison kasan hiuksia joita sitten järkyttyneenä näytin poikaystävällekin. Hänkin totesi, ettei ihan normaalilta vaikuta.
Pitää nyt tutkailla tilannetta :/

Mulla ei muutenkaan ole kauhean paksu tukka, joten kauhulla odotan miltä karvasto näyttää jos sulkasato jatkuu samaa vauhtia..

kizzi

• Vieras
« Vastaus #484 : 01.11.11 - klo:21:42 »
 Mulla harveni hiukset ja meni kynnet aivan kammottavaan kuntoon elokuisen keskenmenon jälkeen.. vieläkin kynnet katkeilee ihan olemattomasta tökkäisystä ja jo ennestään ohuet hiukset ovat ihan olemattomat. Pidennykset päässä ja niiden irroituksen ja huollon yhteydessä ei mun mielestä irronnut mitenkään hurjaa määrää hiuksia vaan suunnilleen se minkä nyt voi odottaakin 5 viikon aikana jääneen teippeihin kiinni.. Mutta mutta.. harjatessa onkin lähtenyt tässä välillä ihan tolkuttomasti tukkaa. Nyt ostin tangle teazerin helpottaakseni tätä ongelmaa ja syön myös piimaa- kalkki-biotiini-magnesium lisäravinnetta ja omega komosia.. Tuloksia odotellessa.. ::)

Poissa Venin

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
  • It's all in your head
« Vastaus #485 : 08.11.11 - klo:23:20 »
En tiedä olenko harhainen vai lähteekö hiuksia todella nyt enemmän. Poishuuhdeltavaa/jätettävää levitettäessä tuntuu et käsi on täynnä mustia hiuksia :( Oon miettinyt voiko se vaikuttaa kun hiuksia tulee pidettyä päivisin kiinni, niin ne 100-150 hiusta ei pääse tippumaan kun vasta pesussa. Ahdistaa kun muutenkin on ohuet hiukset (ponnari 6cm paksu) niin ei ne tästä sais ohentua enää, vielä en ole huomannut. Ostin Biosystemin Tonicin joka lupaa vähentää hiustenlähtöä, ihanasti kyllä viilenti päänahkaa pesun jälkeen ja tuntui että verenkierto todella vilkastui. Ei kai siitä haittaakaan liene.
Vaalennettu, BSL. Oman värin kasvattelua.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
  • You are somebody's reason to smile
« Vastaus #486 : 13.11.11 - klo:10:25 »
Kävinpä parturissa tuossa päivänä eräänä ja surin ohenevaa hiuksistoani. Parturi pyöritteli sortuvia aikansa ja totesi että niskassa on paksua ja paljon, mutta päälaella on ohenevaa.. onneksi ei sentään kaljuja läikkiä (ainakaan vielä). Päänahan sanoi olevan ihan hyväkuntoisen näköinen, joten ainakaan paljaalla silmällä siinä ei näkyny mitään vikaa. Parturi totesi geeneillä olevan iso vaikutus, mutta mitään ruokalisiä tai priorinejä ei suositellut.

Lieneekö sitten syy siinä et hiuksisto on niin lyhyttä etten ole huomannut missään kohtaa mitään runsasta hiustenlähtöä.
Vaan uudesta lookista huolimatta olo on aika surkea, noinkohan tässä juice-tukka tekee tuloaan  :-\
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #487 : 13.11.11 - klo:17:32 »
^ Hiustenlähdön yleisimmät syyt ovat raudan tai sinkin puute sekä erilaiset hormonaaliset muutokset. Voisiko joku näistä olla syynä sinun tapauksessasi? Itselläni liiallinen hiustenlähtö kesti 4,5 vuotta ja tukka oheni selvästi tänä aikana. Välillä hiuksia lähti vähän vähemmän, mutta sitten vahti taas kiihtyi. Söin ylimääräistä sinkkiä ja rautaa, mutta niistä ei ollut apua. Kilpirauhashormoniarvot tutkittiin terkkarissa ja vaikka T4-arvo oli aivan alarajan tuntumassa, niin lääkäri totesi vain, että viitearvoissa ollaan. Aloin sitten viime kesänä syödä ylimääräistä jodia, kun en syö ollenkaan jodioitua suolaa ja yllättäen, muutaman kuukauden kuluttua, hiustenlähtö alkoi vähentyä ja uutta hiusta rupesi kasvamaan. Ilmeisesti olen kärsinyt jodin puutteesta ja kilpirauhanen ei sen vuoksi ole toiminut kunnolla. Tajusin vasta nyt, että muutamat muutkin selvästi kilpparin vajaatoimintaan liittyvät oireet ovat kadonneet. Piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta on käsittääkseni yllättävän yleistä.
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
« Vastaus #488 : 13.11.11 - klo:19:12 »
^Niin no mä en kyllä käytä suolaa missään ruuanlaitossa, ainoastaan se mitä grillimausteseoksessa on mukana. Hormoneissa mulla on varmasti oltava jotain vikaa, koska tukan ohentuessa on leukaan alkanu ilmestyä nukkaa ja joitain ihan karkeita partakarvoja!  :o
Onko ylimääräisten joditabujen syömisestä mahdollisia haittavaikutuksia? Voisi käydä apoteekista hakeamassa, jos samalla sitten sinkkiä ja rautaakin.. osaatko suositella jotain yhdistelmätabuja? Multa on kilppariarvot kyllä mitattu, pahus kun en muista yhtään mitä ne näytti. Ei kyllä mitään semmoista mikä olisi herättäny tohtorin huomiota, mutta mistäpä ne kiinnostuisi  >:(
Mutta kiitos! Oon tän ketjun lukenu pariin otteeseen läpi, mutta kun en syö e-pillereitä ni tullu sivuutettua monta kirjoitusta. Täytyypä ottaa ja lukea taas ajatuksella, ottaa samalla projektiksi soitto lääkärille. Suvun naiset on kaikki harvahiuksisia, alkoi jo tulla semmoinen kutina et tää vaan taitaa olla mun kohtalo. Ihanaa jos siltä voi sittenkin välttyä!!  :D
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #489 : 13.11.11 - klo:19:44 »
En tiedä saako Suomesta sellaisia joditabletteja, joita voi syödä päivittäin. Apteekin joditabletit on tarkoitettu ydinlaskeuman jälkeen kilpirauhasta suojaamaan ja niissä on todella suuri annos jodia. Käytän itse tätä iHerbin valmistetta:  http://www.iherb.com/Bernard-Jensen-s-Liqui-Dulse-4-fl-oz-118-ml/5670?at=0  Ohjeen mukaisen neljän tipan sijaan nautin 15 tippaa päivässä. Jodi kuuluu niihin hivenaineisiin, joita häviää kehosta paljon, silloin kun ihminen hikoilee. Työni on fyysisesti kohtuuraskasta ja hikoilen työssä päivittäin. Jodin suositeltava päiväannos on hyvin pieni verrattuna siihen, mitä esimerkiksi japanilaiset saavat ruoastaan. Sen vuoksi en pelkää saavani yliannostusta. 

Sinkkiä voi kyllä syödä jatkuvasti, mutta rautaa ei pidä syödä ellei siihen ole aihetta ja verikoehan sen kertoo. Hormonitasapainosi kannattaisi varmasti tutkia, jos kerran leukaasi on alkanut kasvaa karvoja.

Kilpirauhashormoni T4:n arvon pitäisi olla ennemmin viitearvojen ylä- kuin alapäässä. Lääkärit vaan eivät yleensä usko tähän. Lisäksi Suomen viitearvot ovat vähän erilaiset kuin useassa muussa maassa. Olisi hyvä selvittää kilpirauhashormoniarvot, jos "partakarvahormonit" eivät ole hiustenlähtösi syynä.  :)

Poissa lemongrass

• Haiven
  • *
« Vastaus #490 : 20.11.11 - klo:12:00 »
Hellou. Täällä ei oo tullukkaan käytyä aikoihin...
Apteekin hilseshampookuuri oli ja meni, autto kai hiukkasen. Ostin sitten messuilta Bio+ tervashampoota hilseilevälle päänahalle. Pakkauksessa oli shampoo, naamio ja seerumi. Nyt oon niitä käytelly. Jätin huuhdottavan hoitoaineen veks, siirryin suihkuteltavaan ja satunnaisesti jätettävään hoitikseen. Tosin tosta jälkimmäisestä Sunsilk ei taida olla paras vaihtoehto, mut budjetti on mikä on... Siirryin Yasmineista Yasminelleihin. Samaa kamaa laimeampana.

Lopputulos: hiuksia ei lähde hiuksia selvittäessä enää yhtä paljon.  :o Tukka ei tunnu rasvottuvan aiempaan tahtiin, mikä on vaan hyvä homma. Uutta hiusta pukkaa, oikein kivoja töyhtöjä tuolla päälaella.  ;D Pituuttakin on tullu, eikä mittanauhakaan paljasta ponnarin ohentumista. (Koputanpas puuta tässä välissä.... ;) ) Päivisin lähtee jonkin verran, joskus enemmän, joskus vähemmän, mut ei älyttömiä määriä (lattiat ja kuteet ei siis oo karvotuksen peitossa).

En tiedä, mikä noista on auttanut vai onko millään ollu vaikutusta. Yli puol vuotta on nyt menny, mut lekuri sano et e-pillereiden vaikutuksen alkaminen kestääkin sellaset 2-4 kk, että tässä vielä ootellaan.  :)

Niin, juu...Oon nyt kaks viikkoa syöny Burana 400x4 tabl. päivässä, kun mulla on joku mystinen tulehdus vasemmassa jalkaterässä. Ja nyt oon sit ollu kolme päivää kuumeessa, kolkutteli tänäkin aamuna 38 celsiusta (mun normilämpö on joku 36,3..voitte arvata miltä tuntuu). Karsea olo. Alan todellakin uskomaan, että tolla jalalla ja tällä kuumeella on jotain vaikutusta hiuksiston kuntoon, nimittäin otti hieman takapakkia, kun ekan kerran tuli oireet tästä kuumeilusta...   :P :P:P
« Viimeksi muokattu: 20.11.11 - klo:12:04 kirjoittanut lemongrass »

Poissa catjuska

• Tukkaguru
« Vastaus #491 : 29.11.11 - klo:11:17 »
Onkos kellekään tuttu tällainen tuote: http://www.regenetresse.com/rg ?
Lähinnä että onko täyttä huuhaata vai voisiko tuossa olla jotain ideaa  :)

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #492 : 29.11.11 - klo:11:57 »
^ Huomasin tuossa suluissa maininnan androgeenisestä kaljuuntumisesta/alopeciasta. En kyllä lähtisi rahojani tuhlaamaan ennekuin on tehty tarpeeksi tutkimuksia millä tolalla hormonit ovat. Ja vaikka vastassa on ikävä kyllä melkein satavarmasti runsaasti sellaisia lääkäreitä, jotka toteavat ettei mitään voi tehdä, niin oikea suomennos olisi, etteivät HE osaa tehdä mitään.

Mullakin todettiin arvojen olevan rajoissa, joten mitään ei muka voinut tehdä. Sillä ei ole mitään merkitystä mulle, että arvot ovat rajojen sisällä, jos ne ovat epänormaalit mulle. Esim estrot ja kilppari rajan ala-rajoille ja testot ylärajoilla. Ja oireet on erittäin hankalat ja moninaiset. Mulla on ikävä kyllä tässä sellainen tilanne taustalla, että onnettomuuden takia aivot on ottaneet iskua, mikä sotkee entisestään hormonitoimintaa. Eli melkoinen vyyhti selvitettävänä, siksi mun keissistä tässä hormoniasiassa ei ole sinänsä vertailukohdaksi.

Ainiin, sinuna tosiaan tutkituttaisin sukuhormonitasot(kin) ja gyne pystyy ultraäänitutkimuksella tsekkaamaan munasarjojen tilanteen. Tulee nimittäin mieleeni, että sulla saattaisi olla pcos. Älä kuitenkaan säikähdä mun kirjoituksia, kun enhän susta mitään tiedä, kerron vain mitä ajatuksia tulee mieleeni viestiesi perusteella ja niitä funtsailen vain omien kokemusteni pohjalta.
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa Metalliapina

• HAIRahtanut
« Vastaus #493 : 29.11.11 - klo:13:05 »
Lainaus
Jodin suositeltava päiväannos on hyvin pieni verrattuna siihen, mitä esimerkiksi japanilaiset saavat ruoastaan.

Kannattaa muistaa kans syödä seleeniä samalla, kun ottaa jodia, muuten voi tulla aika "mielenkiintoisia" oireita. Suomalaisilla seleenin puutos on kansantauti, esim. japanilaiset saa jodin lisäksi paljon seleeniä ruoasta.

Toinen mikä laittaa vauhtia kilpirauhaseen on colostrum, jota saa kans iherbista, mutta siinäkin on thyroid stormin riski, eli senkin kanssa pitää olla varovainen, jos tulee tykytystä yms. niin vähentää, tai lopettaa. Mutta jos sitä kestää, niin se on mahtava elimistön vauhdittaja, lisää energiaa, laihduttaa, ja kasvattaa hiuksia + kynsiä. Siitä on ollut apua alopeciaan kans joillakin, ja muihinkin autoimmuunijuttuihin.

Mä syön itse joka päivä kelppiä vähän, ja välillä kuurina lugolsia (jodivalmiste, sekoitus iodinea, ja potassium iodidea, ei saa iherbista). Joka päivä brazil nutseja seleeniksi.
It's just that in the Deep South, women learn at a young age that when the world is falling apart around you, it's time to take down the drapes and make a new dress

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #494 : 29.11.11 - klo:17:09 »
^ Hyvä että otit seleenin puheeksi. Tiesin tuon asian, mutta en muistanut mainita siitä. :)