Minä olen kärsinyt hiustenlähdöstä jo melkein kolme vuotta, tai saattaa olla hieman kauemminkin. Tässä ajassa hiukseni ovat ohentuneet huomattavasti ja silminnähtävästi, tukkaa on lähtenyt arviolta 1/3 tai nykyään jo varmaan lähemmäs puolet. Onneksi tukkaa oli ennestään tosi paljon ja paksusti, olisin nyt varmaan muuten jo kalju. Ja on ihanaa että samalla kuitenkin kasvaa uutta tukkaa koko ajan, harmi vain että se on laadultaan ollut jotenkin hentoisempaa kuin muu tukka. Eikä saisi valittaa kun uutta kasvua kuitenkin on, mutta voi että on rasittavaa elää niiden 2-10 senttisten haivenien kanssa kun muu tukka on vyötärömitassa ja pidän töiden vuoksi päivittäin hiuksia kiinni.

Minullahan näitä hiustenlähtöä aiheuttavia tekijöitä onkin sitten löytynyt muita terveysasioita tutkiessa. Ensin löytyi paha anemia, ja sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta vaikka nuo molemmat ovat hyvässsä hoidossa (ja anemia on tällä hetkellä historiaa) niin hiustenlähtö on vain jatkunut. Olen käynyt myös keliakiatesteissä, sekä verikokeissa että gastroskopiassa, eikä sitä virallisesti löytynyt mutta olen jättänyt viljat ruokavaliostani pois sillä olen huomannut olevani kotimaisille viljoille yliherkkä (enkä myöskään halua että viljojen syönti laukaisee enää enempää autoimmuunisairauksia kun minulla on niihin kerran taipumusta). No, nyt muutaman kuukauden viljattoman elämän jälkeen alkaa hiustenlähtö rauhoittua. En uskalla nuolaista ennen kuin tipahtaa, mutta enää ei lähde joka pesussa tukoittain tukkaa eikä suihkun lattiakaivo ole jatkuvasti tukossa. Eikä jätettäviä kammatessa tukkaan ole kädet, kampa ja lattia hiuksia mustanaan/punaisenaan. Olen toiveikas että kunhan vain jatkan tällä viljattomalla elämäntyylillä niin hiuspohjani vielä toipuu ja saan paksun ja karkean tukkani takaisin.