Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 508977 kertaa)

Poissa grizzie

• Tukkaguru
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #510 : 02.03.12 - klo:23:19 »
Huoh, taidan minäkin ottaa osaa tähän ketjuun. Viime marraskuussa huomasin hiuksistoni harventuneen huomattavasti. Hiustenlähtöön en ollut edes kiinnittänyt huomiota, ei niitä mielestäni lähde mitenkään erityisen paljon. Myös tukistustestiä itselleni tehdessä hiuksia ei irronnut joko lainkaan tai sitten vain yksi. Kuitenkin päälaki pilkottaa hiusten välistä ja on keskittynyt eniten pääliosan ja takaraivon välille. Hiukset ovat kuiotenkin ohentuneet kauttaaltaan huomattavasti ja ponnarin ympärysmitta on ehkä vaivaiset 1.5cm. En ole koskaan omistanut paksua tukkaa, mutta kyllä ne nyt päänahan ovat peittäneet!

Olen miettinyt syitä tähän yhtäkkiseen hiustenlähtöön. Äitini alkoi kaljuuntumaan n.40 vuotiaana, minä olen vasta 25, joten en halua uskoa, että tämä johtuisi geeneistä (vielä). Olen syönyt Diane Nova-pillereitä kohta 4 vuotta hormonaaliseen akneen, ehkä siinä olisi yksi syy. Viimeinen puoli vuotinen on ollut todella stressaavaa aikaa uuden kodin remontoimisen, muuton ja työn takia ja stressi jatkuu edelleen. En väitä syöväni todella terveellisesti, mutta uskon saavani suurimman osan vitamiinitarpeista päivisin. Aiemmin olin todella huono ruoan suhteen ja kyllä hiukset silloin pysyivät päässä. Pitääköhän tässä marssia lääkärin puheille.. ???
Happiness is the highest form of health.

http://myrsel.tumblr.com/

Poissa BlueBerry

• Tukkaguru
« Vastaus #511 : 02.03.12 - klo:23:34 »
^Mä menisin lääkärille, tuossa tilanteessa olisi hyvä tutkia ainakin kilpirauhasarvot! Kilpirauhasvaivat ovat kuitenkin melko yleisiä ja aiheuttavat hiusten ohentumista, kun asia tutkitaan niin se saadaan myös hoidettua :)
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #512 : 03.03.12 - klo:09:13 »
Mä olen edelleenkin tässä ketjussa, kun mulla hiustenlähtö alkoi jo melkein neljä vuotta sitten. Välillä lähtee enemmän ja välillä vähemmän ja päänahka pilkottaa itsepäisten takaraivon pyörtäisten kohdalta. Kaikenlaista mahdollista olen kokeillut, mutta aikaisemmin en ole löytänyt sitä viisastenkiveä. Tammikuun lopulla tein vihdoinkin päänahan hieronnasta päivittäisen tavan ja hankin lisäksi Viviscal Extra Strongia. Hiustenlähtö alkoikin viikon-kahden sisällä vähentyä, mutta en uskonut että tästäkään kuurista olisi sen enempää hyötyä kuin mistään muustakaan aikaisemmin kokeilemastani. Nyt täytyy kuitenkin todeta, että viitisen viikkoa on mennyt hyvin vähäisellä hiustenlähdöllä, eli vain parikymmentä hiusta tippuu päivittäin.  :) Näin hyvään tulokseen en ole ennen päässyt, mutta en uskalla vielä uskoa tämänkään olevan lopulllista, sillä niin monta kertaa on tullut takapakkia tässä vuosien aikana. Ajan kanssa sitten näkee miten tässä käy.

Aivan mahtava apu päänahan näkymiseen löytyy Toppik- ja Nanogen -tuotteista. Niillä saa "värjättyä" jakauksen kohdan ja muutkin harvemmat kohdat tehokkaasti. Tuotteet on pelkkää haitatonta kosmetiikkaa, eikä hintakaan ole paha verrattuna niiden tuomaan hyötyyn. ;)
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
  • You are somebody's reason to smile
« Vastaus #513 : 03.03.12 - klo:20:41 »
juuriska, mikä tuo Nanogen on? toimiiko se samalla periaatteella kuin toppik?

Mä kans hengailen tässä ketjussa, valitettavasti. En tosin tiedä onko tää suoranaisesti se paikka missä kirota maailman vääryyttä, kun hiuksia ei lähde mitenkään huomattavasti.. niitä vaan on pirskatin vähän! Niskassa edelleen paksulti hiuksia, mutta päälaki pilkottaa. Lääkärin mielestä kilppariarvoissa ei mitään ihmeellistä, seuraavaksi tarkoitus mennä gynelle maksamaan itseni kipeäksi.

Käytössä myös Nioxin, joka ei tunnu paksuntavan tukkaa kuin nostaa sen ilmaan! ja tekee kovaksi korpuksi, maksoin kuitenkin itseni kipeäksi tuosta pakkauksesta joten aikon käyttää sen kokonaan.

Tekee välillä ihan pahaa katsella parikymppisen duuninkaverin upeaa leijonanharjaa, vaikka se rääkkää sitä blondauksilla ja kaikenlaisilla klipseillä, on se hiusmäärä NIIN runsas ettei päänahkaa näy vaikka jakauksen tekisi.. epistä  :-[
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #514 : 03.03.12 - klo:23:29 »
^ Ihan yhtä hyvin ja samalla periaatteella toimii kuin Toppik.  :)

Poissa catjuska

• Tukkaguru
« Vastaus #515 : 04.03.12 - klo:00:51 »
juuriska, oukei :) jotenkin mä vielä vierastan tuota ajatusta, tulee fiilis et siinä "huijaa" :D siis kun ne kuitenkin lähtee pesussa pois jne. tarttis vissiin kokeilla ennen kuin hylkää ajatuksen. latoin tuossa taas nioxinin vaahtoa ja kookosöljyä päähän, etenkin märillä hiuksilla tuo päälaki suorastaan hohkaa esiin. mahtaakohan siinä olla perää kun sanovat tuon karppaamisen paksuntavan hiuksistoa ja nopeuttavan kasvua?
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #516 : 04.03.12 - klo:11:30 »
^ Proteiinipitoinen ruokavalio antaa kyllä hiuksille paljon rakennusaineita, joten ehkäpä sen takia karppaaminen saattaa vähentää hiustenlähtöä. Yleensäkin hyvä ja monipuolinen ruokavalio auttaa hiustenkasvatuksessa ja hiusten pitämisessä päässä, joten erilaisten proteiinien lisääminen ruokavalioon on aina hyväksi keholle sekä hiuksille :D .

Poissa Metalliapina

• HAIRahtanut
« Vastaus #517 : 04.03.12 - klo:12:17 »
^ Proteiinipitoinen ruokavalio antaa kyllä hiuksille paljon rakennusaineita, joten ehkäpä sen takia karppaaminen saattaa vähentää hiustenlähtöä. Yleensäkin hyvä ja monipuolinen ruokavalio auttaa hiustenkasvatuksessa ja hiusten pitämisessä päässä, joten erilaisten proteiinien lisääminen ruokavalioon on aina hyväksi keholle sekä hiuksille :D .

Karppaus nostaa kortisolia (ja siinä ei tule sopeutumaa korkeisiin kortisolitasoihin, vaan ne pysyy korkeina), joten se päinvastoin yleensä lisää hiusten ohentumista, ja lähtemistä, karppaus aiheuttaa kans pitkällä aikavälillä kilpirauhasen vajaatoiminnan, joten sitäkin kautta se aiheuttaa hiusten lähtöä.
Melkein kaikki karpit, joita mä tunnen on päätyneet kilpparilääkitykselle + siihen karppauksen aiheuttaman kilpparivajikseen on ihan fysiologinen syy.

Lyhyellä aikavälillä karppaus voi boostata hiusten kasvua katekoliamiinien kautta, mutta siitä sanotaankin ihan syystä, että se on "honeymoon" vaihe, joka loppuu nopeasti.

Kannattaa googlata low carb + hair loss.
Tossa on siitä kilpparin vajaatoiminnasta, ja karppauksesta- http://anthonycolpo.com/?p=2028

It's just that in the Deep South, women learn at a young age that when the world is falling apart around you, it's time to take down the drapes and make a new dress

Poissa catjuska

• Tukkaguru
« Vastaus #518 : 04.03.12 - klo:21:38 »
^Eli tässä nyt päästään taas siihen että yhdelle toimii yksi keino, toiselle toinen.

Itselläni alkaa olla hiukset niin vähissä ettei enää yksinkertaisesti uskalla lähteä  linjalle "ehkä toimii tai sitten menee huonommaksi." Yksityiselle gynelle soitto ens viikolla jahka työvuorot selviää, pitää jättää pari laskua rästiin et saa sen sit heti hoidettua. Verikokeiden tulokset mulla on joulukuulta, toivottavasti niistä löytyis ratkaisua (tippis vaan vilkaisi ne ohimennen ja sanoi et kaikki näyttää normaalilta).

Olen koittanu jäljellä olevia hiuksia niin, että ne peittäisi tuon harventuneen hiusrajan. Eikös nyt ole muotiakin et takaa kammataan hiukset eteen?  ::)

Tuota Toppikkia ja Nanogenia mietin, et lähteekö ne heti kaikki pesussa pois? Kun joudun peseen päivittäin/joka toinen päivä hiukset duunin takia, ni onko se sit joka aamu uudestaan ravisteltava hiusjutut päähän? Täytyy ihan ajatuksen kanssa lukea niistä, on kuitenkin edullisempi vaihtoehto kuin nordströmin hiussiirrännäiset  :P

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #519 : 04.03.12 - klo:21:46 »
^ Toppikit ja Nanogenit lähtee pesussa ja ne myös rapisee yön aikana aika hyvin pois. Ne on siitä kivoja aineita, että ne myös tuuhentaa tukkaa jonkin verran - vähän kuin hiuspuuteri. :)
« Viimeksi muokattu: 04.03.12 - klo:21:49 kirjoittanut juuriska »

Poissa Metalliapina

• HAIRahtanut
« Vastaus #520 : 04.03.12 - klo:21:52 »
^Eli tässä nyt päästään taas siihen että yhdelle toimii yksi keino, toiselle toinen.

Kyllähän sä voit silti esim. lisätä proteiinia, ei sen tarvitse tarkoittaa karppausta automaattisesti.

Toinen on kans se, että hiustenlähtö liittyy yleensä tulehdukseen, ja joillakin varsinkin viljat, ja maitotuotteet aiheuttaa tulehdusta. Varsinkin, jos on vyötäröllä ylimääräistä rasvaa, ja hiukset lähtee, niin se viittaa kohonneeseen kortisoliin, ja siinä voi olla taustalla intoleranssia vaikkapa just viljalle/maidolle (noi on yleisimmät), tai sitten muuten vaan stressiä. Noi ruokaintoleranssit vaan on yleisimpiä stressinnostajia, jos pystyy sulkemaan pois muut stressit.

Yks mikä on kans yleinen syy on ferritiini ongelma, ja se taas viittaa jo tapahtuneseen ongelmaan kilpirauhasessa, joka taas voi johtua omalta osaltaan vaikka mistä, jodin/seleenin puutteesta, autoimmuuniongelmasta, kortisolista (taas, mutta kortisoli vähentää kilpparihormonien tuotantoa) jne.

Noi hormonijutut on ikävä kyllä niin kuin korttitalo, kun yksi menee sekaisin, se vaikuttaa muihin hormoneihin

Sähän voit, jos haluat, kokeilla paleo tyyppistä ratkaisua, eli viljat ja maito pois vähäksi aikaa, sitä kautta yleensä huomaa onko mitään eroa stressitasoissa. Paleokin voi olla hiilaripitoista, ei karppia, eli se ei välttämättä nosta stressihormoneja, jos syö vaikka bataatteja ja hedelmiä sen aikana. Proteiinikin nousisi siinä, kun söisi munia, ja lihaa sopivasti.

En mä siis sen kummemmin tiedä näistä, tuli vaan mieleen sen perusteella mitä olen lukenut muiden kokemuksia hiustenlähdöstä muilla foorumeilla.

Toivottavasti löydät jonkun ratkaisun joka tapauksessa.
It's just that in the Deep South, women learn at a young age that when the world is falling apart around you, it's time to take down the drapes and make a new dress

Poissa grizzie

• Tukkaguru
« Vastaus #521 : 06.03.12 - klo:14:10 »
Noniin, nyt on lääkäriaika varattu ensi torstaille. Josko samaan syssyyn saisin ne veren arvot otettua myös. Vitamiinipaketti myös tilattu iHerbistä, sisältäen sinkkiä, biotiinia ja msm:ää. Mielessä kävi myös hankkia Priorinia 3kk satsi, vaikka se tekeekin pahoja kukkarolle. :-X Mitäpä ei tekisi hiustensa eteen!

Laiha lohtu on tällä hetkellä juuri ja juuri pikkumyy-nutturalle ylettyvät hiukset, joka peittää kaljut kohdat. Olen miettinyt myös vaaleampaan väriin siirtymistä, josko se kalju ei paistaisi niin näkyvästi kuin nyt tummemmalla hiuksistolla. Työpäivän aikana käyn tasaiseen väliin tsekkaamassa peilistä ettei päänahka vilku. Jos ei tämä aiheuta stressiä ja hiustenlähtöä niin mikä sitten. :'(

Stressinlievennyskeinot tervetulleita!
Happiness is the highest form of health.

http://myrsel.tumblr.com/

goldie_locks

• Vieras
« Vastaus #522 : 11.03.12 - klo:19:21 »
Viime vuonna loppu vuodesta multa lähti shampootessa tukkaa ihan hirveesti, kunnon tukot vain jäi käteen. Tiedän kyl et se johtu siitä, että olin vuoden sisällä monta kertaa raidottanut ja värjäyttänyt niitä, koska olin niin tyytymätön niihin. Nyt hiusmallini on pirteä polkka ja annan terveen tukan kasvaa esiin. Aion myös päästä värjäys kierteestä eroon, koska oon saanut päähäni, että maantien värinen hius voi olla yhtä kaunis kuin muutkin värit. Onko teillä mitään toista nimeä maantien väriselle tukalle?

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #523 : 11.03.12 - klo:21:13 »
Täällä myös yksi entinen vhh, jolla hiuksisto oheni vhh:n aikana ja vielä ko. ruokavaliokokeilun lopettamisen jälkeen noin kuukauden ajan :( etenkin hiusraja otsalla piteni aika tympeästi ja uudet kasvavat hiukset vaan tippuili päästä vaikkei ois niihin koskenukkaan. Oon myös ymmärtäny että karpatessa kun ei syödä viljoja niin jää saamatta h-vitamiinia eli juureksille tuttavallisemmin biotiinia. Biotiinia saa myös muualtakin, mutta perus ruokaympyrää noudattava taitaa saada biotiinitarpeensa pitkälti viljoista :)
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa Suvivilja

• HAIRahtanut
« Vastaus #524 : 12.03.12 - klo:11:05 »
Karppaus nostaa kortisolia (ja siinä ei tule sopeutumaa korkeisiin kortisolitasoihin, vaan ne pysyy korkeina), joten se päinvastoin yleensä lisää hiusten ohentumista, ja lähtemistä, karppaus aiheuttaa kans pitkällä aikavälillä kilpirauhasen vajaatoiminnan, joten sitäkin kautta se aiheuttaa hiusten lähtöä.
Melkein kaikki karpit, joita mä tunnen on päätyneet kilpparilääkitykselle + siihen karppauksen aiheuttaman kilpparivajikseen on ihan fysiologinen syy.

0_0 Tässä taitaa olla aika hyvä syy olla kokeilemattakaan karppausta... Joskus kun olen miettinyt asiaa, tai siis hiilareiden rajumpaa vähentämistä.

Aion myös päästä värjäys kierteestä eroon, koska oon saanut päähäni, että maantien värinen hius voi olla yhtä kaunis kuin muutkin värit. Onko teillä mitään toista nimeä maantien väriselle tukalle?

Voi, vaikka kuinka :) (Eihän "maantie" ole oikeastaan edes mikään värin nimi ;))
Tumma tuhkanvaalea tai tummanvaalea ovat paljon neutraalimmat (ja positiivisemmat) nimitykset, tuhkaisuuden asteesta riippuen. Suosittelisin ehdottomasti tutustumaan "Oma väri takaisin" -ketjuun värjäysosiossa, jollet jo ole :)
* 1b F ii *