Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 529308 kertaa)

Poissa Penny

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #630 : 15.11.14 - klo:17:27 »
Mikähän voisi olla syynä siihen kun runsaaseen hiustenlähtöön liittyy myös hiusten äkillinen takkuuntuminen ja huonokuntoiseksi muuttuminen? Mulla on ollut aina tosi kiiltävä ja hyväkuntoinen tukka, johon ei takkuja tule. Nyt yhtäkkiä hiukset on muuttuneet ihan elottomiksi, takkuuntuu ihan järkyttävän helposti ja hiuksia lähtee tosi paljon. Päänahka myös kutiaa aiempaa enemmän.

Mulla tulee juurikin tuollainen kausi joka ikinen syksy nykyisin, paitsi että päänahka ei kutia. Tukka muuttuu aivan yhtäkkiä totaalisen huonokuntoiseksi, elottomaksi ja takkuuntuvaksi niin ettei harjakaan meinaa mennä läpi (yleensä ei takkuunnu juuri koskaan), ja hiuksia lähtee ihan järkyttävät määrät sellaisen kuukauden-pari, kunnes helpottaa. D-vitamiinin puutoksesta en itsellä usko johtuvan, koska syön sitä aina ihan reilusti, mutta voisi olla kyllä hormonaalista. Syksyllä aina muutenkin väsyttää pimeän tullen söi miten paljon vitamiineja tahansa, ja hormonitoiminta muutenkin muuttuu, joten se voisi olla yksi pointti.
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.

Poissa Jenje

• Tukkaguru
« Vastaus #631 : 16.11.14 - klo:05:08 »
^ Mä veikkaisin ennemmin sitä, että lämmitys pistetään päälle ja sisäilma muuttuu kuivaksi. Mulla meinaan myöskin tukka menee sähköiseksi jo heti syksyllä vaikka ulkona olisi kuinka kosteata. Kun eihän se ruokavalio ja vitamiinien saanti kumminkaan vaikuta kuin siihen uuteen kasvuun. Ei se olemassa oleva tukka voi huonoksi mennä, vaikka kuinka kehnosti söisi. :)
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397

Poissa Penny

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #632 : 17.11.14 - klo:15:40 »
^ Toki lämmitys ja sisäilman kuivuus vaikuttaa varmasti osaltaan näin syksyllä esim. takkuuntumiseen, päänahkahan kuivuu siinä missä ihokin ja saattaa myös kutista ja aiheuttaa hiustenlähtöä. Toisaalta kyllähän olemassa olevat hiukset saattavat kärsiä vaikkapa masennuksesta, stressistä, flunssasta, syömishäiriöistä ja muusta, ja mennä totaalisen huonoon kuntoon ihan yllättäenkin. Monet syyt noistakin ovat hormonaalisia tai vaikuttavat tavallaan hormonitasapainoon, kuten myös hiustenlähtö vaikka e-pillereiden, tai muuten hormonitasapainon heilahtelujen vuoksi. Tietty kaikkihan reagoi muutoksiin tavallaan, osalla vaikuttaa enemmän kuin toisilla.
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #633 : 17.11.14 - klo:16:50 »
^ (Ilmaannun puskista mukaan...) Siis kyllähän se olemassa oleva tukka voi siten "huonontua" moninaisista sisäisistä syistä, että hiuksia lähtee tavallista enemmän tai kasvu hidastuu, mutta eiväthän ne sisäiset syyt mitenkään voi pituuksien kuntoon vaikuttaa, kun ei hiuksessa ole aineenvaihduntaa. Vaikutus näkyy vasta myöhemmin uudessa kasvussa. Syksyllä voi helposti tuntua yhtä aikaa sisäisten syiden vaikutus runsaampana hiustenlähtönä ja ilmankosteuden muutokset pituuksien kuivumisena ja takkuuntumisena. Myös aurinkoaltistuksen lakkaaminen villitsee monilla syksyn tullen hilseilyä päänahassa ja pahentaa hiustenlähtöä.
1cFii, oma väri.

Poissa kaarina

• HAIRahtanut
« Vastaus #634 : 01.02.15 - klo:10:34 »
Päivitän tänne muistiin (lähinnä itselleni) tilannetta.

Puolisen vuotta sitten hiusteni kunto romahti äkillisesti ilman mitään selkeää syytä. Tukka katkeili pituuksista tupottain, päänahka rasvoittui ja kutisi ja hiuksia lähti hirveitä määriä. Puolet putosi ja loput leikkasin lyhyeksi, ei ollut paljon vaihtoehtoja. Uutta kasvua näkyi, mutta uudetkaan hiukset eivät pysyneet päässä.

Tällä hetkellä irtoaminen on pysähtynyt ja rasvoittuminen palannut normaaliksi. Uutta kasvua on parissa-kolmessa eri mitassa: ihan vauvasänkeä, sitten sentin mittaista ja noin kolmen sentin mittaista, loput mittaansa leikattua. Erityisesti otsalla hiusrajassa näkyy hyvin tämä. Takaraivolla, jossa hiukset ovat ohuimmillaan, en uutta kasvua näe, mutta toisaalta, sinne on hankalampi peilein kurkotellakaan... Niskassa paksuus on melko ok, mutta vaatii silti kasvatusta.

Syön pienen kupillisen lisäravinteita päivittäin... Käytössä on rauta, sinkki, magnesium, piimaa, kalsium, biotiini, e-epa, c-, b- ja d-vitamiinit ja odottelen iHerbistä saapuvaksi vielä jodilisää ja kilpirauhasen toimintaa vilkastuttavaa tuotetta. Kilpparin vajaatoimintaan liittyviä oireitahan minulla on ollut useita vuosia muitakin, kuin tämä hiustenlähtö. Koen, että rauta on vaikuttanut positiivisimmin; kun hiustenlähtö alkoi, olin jo pitkään käyttänyt päivittäin mm. biotiinia, piimaata ja d-vitamiinia.
Hiustuotteista kokeiluun olen juuri hankkinut Wella Professionals Balance Anti-Hair Loss Serumin, Wella SP Liquid Hair'in ja Nioxin Hair System Kit 4:n. Seerumia kokeilin pari päivää sitten ensimmäisen kerran, muut vielä odottavat käyttöönottoa. En yleensä "usko" tällaisiin "ihmetuotteisiin", mutta mitäpä tässä hävitäkään voi. Jollain hiukset on kuitenkin pestävä / laitettava...

Tilanne siis on jokseenkin optimistinen. Aion yrittää kasvattaa hiukset leukamittaiseksi polkaksi, mutta sen pidemmistä en enää jaksa haaveilla - ehkä sitten vuoden, parin päästä. Tänään aamulla harjatessa irtosi vain yksi (1!  ;D) hius, usein ei sitäkään. Päänahka tuntuu vielä näkyvän läpi takaraivolla, mutta etuosa, josta hiukset on pidemmät, on jo kunnossa. Viime kesänä otsahiuksetkin hiutuivat pois, joten suht nopeaan kai toipui tuo alue. Pahaksi onneksi minulla on kamalat pyörteet takaraivolla, ja toisen puolen profiilista näytän jo siksikin onnettoman littanalta... Kun hiukset kasvavat pituutta lisää, kampaus korjaa tilanteen.

Kunhan nyt vain pysyisivät päässä.  :)

Poissa Nakitar

• Hiushörhö
« Vastaus #635 : 04.02.15 - klo:12:56 »
Juuuh, noniiin. Olen siis syys-lokakuun vaihteesta syönyt Bioteekin Biotiini Strong Hair&Nail-tabletteja, ja ehkä on hiustenlähtö vähenynyt. Tai siis ON vähentynyt. Voi olla että syksyllä kun tukkaa lähti ja lähti ja lähti, johtui osittain myös jonkinlaisesta luontaisesta syklistä, vaikka toisaalta sitä tukkaa oli tippunut kyllä jo ihan keväästä asti.
Lisäksi luulen että mielialalääke, jonka aloitin keväällä osaltaan vauhditti tukan tippumista. Syksyllä puolitin lääkkeen annoksen, eli olen syönyt todella pientä annosta. Voi olla että lääkkeen annostuksen pienentyminen myös on rauhoittanut tilanteen.

Nyt ärsyttää tuossa ohimoilla kasvavat hiukset, jotka ovat reilun 5 sentin mittaisia ja törröttävät joka suuntaan. Tosi tämä "riesa" on ihan mukava vaiva.

Poissa kaarina

• HAIRahtanut
« Vastaus #636 : 07.02.15 - klo:17:58 »
Nioxin-setti tuntuu ihanan viileältä päänahassa ja tuoksuu ihan piparminttukarkeilta.  :-*

Todellinen yllätyssuosikki on tuo Wella SP Liquid Hair - siis ihan superhyvä tuote! Eihän se siis hiustenlähtöön vaikuta, mutta omiin, hentoisen pehmoisiin hiuksiini se toi yhdellä käyttökerralla todellista jämäkkyyttä, runsautta ja paksuutta. Siis olen ihan mykistynyt; tukka on tuon jäljiltä "oikea tukka"!  :D Tuote vahvisti (ainakin meikkasi) hiukseni niin, että näyttää siltä, kuin hiuslaatu olisi muuttunut F:stä M:ään. Hämähäkinseitistä jouhimaiseksi. Teho on kestänyt nyt pari pesua. Pullossa luvataan, että vaikutus kestäisi jopa viisi pesua. Hintavaahan se on, mutta minulle ainakin hintansa väärti, etenkin, kun hiukset on lyhyet, eikä tuotetta kulu kerralla kuin kaksi pipetillistä. En myöskään tarvinnut hiuspuuterin lisäksi muita muotoilutuotteita tuon käsittelyn jälkeen, vaikka normaalisti läträän vähintään kolmella eri tuotteella, jotta tukkaan tulisi massaa.

Heittämällä omien kaikkien aikojen suosikkilistan kärkisijoille. En kuitenkaan usko, että tuote on yhtä hyvän oloinen heistä, joiden hiukset ovat jo luonnostaan karkeahkot / normaalin paksuiset (yksittäinen hius). Pehmoiselle vauvatukalle kyllä suosittelen.  :ts

ponygirl

• Vieras
Kaljuuntuminen lääkityksen vuoksi - auttaako mikään?
« Vastaus #637 : 09.03.15 - klo:21:14 »
hei. olen uusi tällä palstalla, ja olen lukenut paljon ketjuja hiusten ohenemisesta ja hiusten lähdöstä mutta ajattelin kuitenkin tehdä uuden aloituksen. mikäli tämä on turha aloitus, ylläpito voi sen poistaa.

olen 28-vuotias nainen. ollessani parikymppinen, hiukseni alkoivat ohenemaan pikkuhiljaa erään lääkkeen sivuoireena. käytän lääkettä edelleen ja tulen käyttämään tätä lääkettä vielä pitkiä aikoja, mahdollisesti loppu elämäni. tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa päälaellani on muutamina ohuita hiuksia. olen lähes tulkoon kalju päälaelta, muualla hiuksia on paljon. en osaa sanoa, ohenevatko hiukseni enää. ainakin vauhti on huomattavasti hidastunut.

joka aamu kun katson peiliin, tulee itku silmään... on todella rankkaa olla nuori nainen, jonka hiukset ovat niin ohuet. olen vaalentanut hiukseni sillä vaalea hius on saman värinen kuin päänahkani, ja kuivashampoon avulla saan hiukseni näyttämään vähän tuuheammilta. käytin tupee-tyylistä peruukia jonkin aikaa, se oli hyvä mutta kyllästyin pian siihen.

on olemassa kaikenlaisia valmisteita, ravintolisiä, joiden pitäisi auttaa hiusten ohenemisen kanssa. minulla on kuitenkin tämä lääkitys, joka ylläpitää hiusten ohuutta. olen käyttänyt biotiinivalmisteita, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. kysynkin siis; onko mitään tehtävissä? en voi lopettaa lääkitystäkään tai vaihtaa toiseen, tätä on kokeiltu ja huomattu huonoksi ideaksi. kannattaako minun edes yrittää ottaa Priorinia, Biorionia, mitään vastaavaa tuotetta, kun lääke aiheuttaa tämän kaljuuntumisen?
myös kikkakolmoset olisivat paikallaan. kuinka naamioida päälaen ohuet hiukset? olenko täysin toivoton tapaus?

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #638 : 10.03.15 - klo:22:28 »
^Voi miten kurja tilanne  :-[ Tuskin lisäravinteista mitään haittaakaan olisi, kannattaa ainakin kokeilla?

Itse aloitin vuosi sitten panostamaan terveyteeni lähinnä ravinnon kautta (jätin kaikki einekset pois, panostin kunnon ravintoon ja lisäravinteisiin)  ja nyt vuoden jälkeen päässäni on kauttaaltaan lyhyttä uutta tukkaa joka vastaa pituudeltaan aika liki vuoden kasvua. Lisäravinteina omega 3, magnesium, D ja hyvä monivitamiini. En tiedä johtuuko uuden hiuksen kasvu selkeästi jostain yhdestä vaiko kaikesta yhteensä, mutta uuden hiuksen määrä päässäni on kuitenkin erittäin merkittävä. En missään vaiheessa ole ollut mikään lirutukka, joten tämä hiusten tuuhentuminen tuli aika yllätyksenä.

Hiukset myös kasvavat nopeammin, normaalisti kuukaudessa saavutettu sentin juurikasvu on nykyään samassa ajassa reilut 1,5senttiä.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.

janea

• Vieras
« Vastaus #639 : 01.04.15 - klo:21:39 »
No niin, tulin laittamaan päivitystä asiaan, jos joku saisi tilanteestani vertaistukea/apua. Kommentoin siis tänne palstalle viimeksi loppuvuodesta 2012, jolloin minulla oli aika tuore kilpirauhasen vajaatoiminta todettu. Tilanne oli ennen lääkitystä karmea, hiukset kolmasosan siitä paksuudesta mikä ennen sairastumista, lisäksi todella huonokuntoiset, takkuiset, kuivat vaikka mitä aineita käytti. Sain lääkityksen ja vointi parani kokonaisvaltaisesti. Hiukset kun vain kasvavat niin tuskastuttavan hitaasti, tuntui että en ikinä saa näitä takaisin entiselleen.

Nyt, kun lääkityksen saannista on kulunut aikalailla kolme vuotta(!), huomaan, että hiukseni ovat _miltei_ ennallaan. Tuo miltei tulee siitä, että edelleen latvoissa on jäljellä huonokuntoista osiota, mutta kasvattamallahan siitä vain pääsee eroon. Käytän edelleen latvoihin todella hoitavia aineita. Hiukset ovat kuitenkin tuuhentuneet huomattavasti eikä päälaki enää paista. Ensimmäisiä kertoja moneen, moneen vuoteen olen jopa pitänyt hiuksia auki eikä ponnarilla!

Tässä matkan varrelta keräämiäni huomioita ja vinkkejä hiustenlähdön kanssa painiskeleviin:

- Ensinnäkin, menkää jollekin lääkärille, joka on perehtynyt hiustenlähtöön. Tk-lääkärit tai edes kaikki ihotautien erikoislääkärit tai endokrinologit eivät tiedä tai eivät välitä OIKEASTI asiakkaan hädästä. Jos heidän silmäänsä tukka on kohtuullinen, niin ei auta itkeä, että se on ennen ollut tuplasti paksumpi... Netistä löytyy nimilistoja lääkäreistä, jotka ovat näihin asioihin oikeasti perehtyneet. TOKI myös tk:ssa voi tulla vastaan hyviä lääkäreitä, en sitä sano, mutta se on vähän "hakuammuntaa", löytääkö sellaista joka oikeasti osaisi asiasta mitään sanoa.

- Toisekseen, jos epäilette kilpirauhasen vajaatoimintaa, älkää todellakaan menkö kenelle tahansa lääkärille, edes kenelle tahansa endokrinologille. Suomen kilpirauhasviitearvot ovat edelleenkin jämähtäneet muutaman vuosikymmenen takaisiin lukuihin, eivätkä vastaa esim. jenkkien suosituksia lääkityksen aloittamisesta jne. Edellenkin, netistä löytyy lista lääkäreistä, jotka oikeasti tietävät kilpirauhasasioista. Esim. minulla olivat arvot juuri ja juuri Suomalaisten viitearvojen sisällä. Vaan kuinka ollakaan, TPO-vasta-aineet olivat kuitenkin koholla --> ihan oikea autoimmuunihypotyreoosi minulla on vaikka ensimmäinen lääkäri ei sitä meinannut uskoakaan. Kilpirauhaslääkityksen avulla elämäni on parantunut ennalleen, voin hyvin ja elämä on ihanaa  :ts.

- Vaikkei olisikaan selkeää kilpirauhasen vajaatoimintaa, pidä huoli riittävästä jodin saannista. Tervekään kilpirauhanen ei voi tuottaa riittävästi tyroksiinia ellei sen rakennusainetta, jodia, ole elimistössä saatavilla.

- Alhainen D-vitamiini voi aiheuttaa hiustenkin lähtöä ynnä muita oireita (esim. lisääntynyt syöpäriski!). D-vitamiinin rajana pidetään Suomessa (P-D-25) yli 50 nmol/l virallisesti, mutta oikeasti moni lääkäri on sitä mieltä (ja suositukset ovat muuttumassa), että alle 80 nmol/l on liian alhainen. Suomen leveysasteilla D-vitamiinia täytyy napsia purkista läpi vuoden miltei jokaisen aikuisen. Käykää mittauttamassa arvonne, pääsee ilman lääkärin lähetettä yleensä, ei maksa paljoa ja aloittakaa tarpeen mukaan lisäkuuri. Mittauttakaa uudelleen esim. 1-2 kk kuluttua.

- On myös syytä pitää huolta etenkin B-ryhmän vitamiinien (mm. biotiini) sekä sinkin saannista. Sinkki on tärkeää iholle ja hiuksille. Rautalisää ei kannata syödä ilman syytä, voi lisätä mm. infektioherkkyyttä ja vaurioittaa jopa maksaa liioissa määrin. Eli hemoglobiinin ja transferriinin mukaan rautalisä. Nämä osaa ihan peruslääkärikin katsoa.

- Erilaiset hormonaaliset ongelmat, mm. PCO voivat aiheuttaa hiustenlähtöä, samoin naisilla voi esiintyä miestyyppistä hiustenlähtöä (päälaki harvenee, muualta ei). Hakeudu osaavalle lääkärille näistä asioista.

- Itselläni myös e-pillerit tekevät selvästi hyvää hiuksille, sillä minulla on hieman hormonaalista ongelmaa muutoinkin. Etenkin e-pillerit, joissa progestiini on lievä antiandrogeeni, esim. Yasmin, Yasminelle tms. Jotkut saavat avun hormonaaliseen hiustenlähtöön (miestyyppiseen hiustenlähtöön) spironolaktonista (Spiresis). Tästä löytyy ihan netistä suomalaisen ihotautien professorin kirjoittama artikkeli, joka kannattaa vaikka tulostaa mukaan lääkärikäynnille.

- Hiukset tarvitsevat myös proteiineja (ihan normaali proteiinien saanti riittää). Jos siis syöt esim. kasvispainotteista ruokavaliota, pidä huoli riittävästä proteiinipitoisuudesta.

Toivottavasti näistä on jollekin hyötyä! Tsemppiä, kyllä ne hiukset siitä palautuvat vaikka aikaa se voi viedä!

Poissa helmikuu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #640 : 24.06.15 - klo:12:36 »
Minullakin hiustenlähtöön on kyllä vaikuttanut ihan ravintoaineiden saamisesta huolehtiminen ja ruokavalion terveellistäminen. Mulla oli ainakin parina vuonna peräkkäin useita kuukausia kestänyt hiustenlähtö, jolloin pesun yhteydessä lähti aina joku 200+ hiusta ja muutenkin aika runsaasti. Nyt olen yrittänyt huolehtia vitamiinien ja proteiinin saannista ruoasta, sekä ottanut lisäravinteena kalaöljyä, biotin strongia ja ajoittain rautaa. Luulen, että tuo rauta on erityisesti ollut hyödyksi, koska mulla on aina ollut hemoglobiini vähän alakanttiin. Viime vuonna sitten tuota sulkasatoa ei tullut, eikä tänäkään vuonna, ainakaan vielä ei ole alkanut  :T

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #641 : 25.06.15 - klo:10:39 »
Miten naisten kaljuuntuminen periytyy? Jos kummallakaan vanhemmalla ei ole ollut hiustenlähtöä, mutta äidin puolen suvussa on naisilla hiusten harvenemista, niin onko minulla kaljugeeni? Ohuen hiuslaadun olen perinyt isän puolelta.
« Viimeksi muokattu: 28.06.15 - klo:13:54 kirjoittanut Marie Corelli »
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Daydream

• Vieras
« Vastaus #642 : 16.08.15 - klo:18:37 »
Suosittelen lämpimästi ihotautilääkärillä käyntiä ennen kuin teette tilauksen luontaistuotekauppaan tai iherbiin. Lääkärin palkkio on sen 80-100 euroa, mutta parin kuukauden annos ihmepillereitä netistä maksaa helposti saman verran, eikä tehosta ole näyttöä. Omalla kohdalla sain lääkäriltä kokeiluun kortisoni-lääkkeen ja jos se ei auta niin seuraava vaihe on Spiresis ja/tai e-pillerit korkeammalla hormonipitoisuudella. Sain diagnoosiksi naistyyppisen hiustenlähdön, joka on hormonaalista (ja yllättävän yleistä). Lääkärille voi mennä jo ennen kuin päänahka paistaa, omalla kohdallani hiustenlähtö ei ole vielä ulkopuolisen huomattavissa, mutta +200 hiusta per pesu tai harjaus ei ole normaalia ja tahti vain kiihtyy, joten päätin toimia ajoissa. Minulla ei ole mitään lisäravinteita vastaan ja olen käyttänyt ja käytän joitakin itsekin, mutta jos hiustenlähtö on runsasta ja äkillistä, niin kääntykää ensin ehdottomasti lääkärin puoleen.

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #643 : 23.10.15 - klo:11:03 »
Mulla lähtee taas vaihteeks aivan kamalasti tätät tukaa.. Viemäri menee tukkoon suihkussa käydessä ja kampaajakin huomautteli, että jopas on ohentunut tukka. Ajattelin ensiksi, että epä tälle voi mitään tehdä mutta nyt tosiaan rupesi tuo spiris-lääkkeen vaikutukset kiinnostamaan. Olen pyytänyt jo työterveyden kautta labroja kilpirauhasongelmien poissulkuun. Kun ne labrat on katsottu ja mitä todennäköisemmmin kaikki ok, aion varata ajan lääkärille.

Nyt seuraa vaan kysymys, osaako joku suositella pk-seudulla ihotautilääkäriä joka suhtautuu myönteisesti spiris-hoitoon? Kaikki eivät näköjään suhtaudu asiaan yhtä positiivisesti.

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #644 : 23.10.15 - klo:11:20 »
Missä tuosta Spiresis-valmisteesta on lisätietoa? Yritin googlettaa, mutta en löydä mitään muuta kuin jotain nettipalstojen keskusteluita.. Ei siis mitään faktaa ko. lääkkeestä..?