Kirjoitukseni ei ole tarkoitus loukata ketään ja se sopisikin ehkä johonkin parempaan viestiketjuun kuin tänne koska nyt seuraa enemmän pohdintoja muusta kuin hiustenlöhdöstä. Mä koen henk.koht ylläolevat neuvot jopa hieman loukkaavina. On aika rohkeaa ruveta neuvomaan täysin ventovierasta ihmistä täydellisiin elämäntapamuutoksiin. Tiedän stressin, huonon ruokavalion, epäsäännöllisen elämäntavan ja monien muidenkin asioiden aiheuttavan hiustenlähtöä ja mm aknea. Mutta fanaattisuus asiassa kuin asiassa saa mun karvat nousemaan pystyyn ja päälle pienet aggressiot. Mun mielestä neuvot esim nyt vaikka vegaaniruokavaliosta on rinnastettavissa siihen, että joku tulee mun oven taakse vartiotorni kädessä ja sanoo, että kun tarpeeksi uskot niin saat upean tukan. Tiedän tutkimuksien puhuvan paljon hyvää vegaaniruokavalion vaikutuksesta terveyteen, mutta tiedän toisaalta myös tutkimuksia jotka väittävä jotain ihan muuta.
Olen kamppaillut huonon ihon kanssa ja lukenut mm tutkimuskia maitotuotteiden ja gluteenien vaikutuksesta ihoon. Olen epätoivoisessa mielentilassa ollut yli puoli vuotta ilman maitotuotteita ja gluteenia paremman ihon toivossa. Lopputuloksena huono iho ja stressi, itkupotkut ja vitutus siitä, että mä en saa tehdä elämässä niinkun haluan. Mun on aivan helvetin vaikea uskoa, että kaksi kertaa viikossa nautittu maitotuote olisi oikeasti se syy siihen, miksi iho akneilee.. On mielestäni tosi pelottavaa, että annetaan neuvoja radikaaliin elämäntapamuutoksiin tuntematta henkilöä, tietämättä tämän arvoja, elämäntyyliä taikka terveydentilaa. Se, että käytän ehkä kolme kertaa viikossa eläinkunnasta tulevia tuotteita ei takuulla ole syy mun hiustenlähtöön. Sen sijaan uskon stressaavan kolmivuorotyöni ja faktan siitä, että syön paljon sokereita vaikuttavan paljon negatiivisemmin hiusteni kuntoon. Mutta jos olisin pyytänyt tai halunnt neuvoja helpottamaan stressiä olisin varmasti kijoittanut johonkin toiseen ketjuun. En ehkä ollut selkeä ensimmäisessä viestissä, mutta se mitä tästä ketjusta tulin hakemana oli enemmänkin vertaistukea, kokemuksia mikä tuote on hyvä ja jakamaan ajatuksia henkilöiden kanssa jotka myös kamppailevat ohuiden hiuksien kanssa. Sen sijaan jos mua neuvotaan tekemään jotain (mitä muutenkin elämässäni noudatan) äänensävyllä joka puhuu sen puolesta, että se on ainoa ja oikea tie hyvään elämään niin mulla menee hermo.