Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 528572 kertaa)

Poissa Malva

• Tukkaguru
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #645 : 23.10.15 - klo:11:25 »
Spironolactone on nesteenpoistolääke jonka takia kalium-natrium suhteet voi mennä harakoilleen. Käsittääkseni vuosittaisia labrakokeita susoitellaan ja joitakin rajoituksia ruokien ja lääkkeiden kanssa on. Sivuvaikutuksiahan on varmaan kuten missä tahansa muissakin lääkkeissä.

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=26013

Stressaa niin kovasti, että kaljuunnun.  :(

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #646 : 27.04.16 - klo:15:20 »
Niin kauan kuin muistan, mulla on lähtenyt tuhottomasti hiuksia päivittäin. Jos harjaan hiukset ennen pesua, harja on tietenkin täynnä karvaa. Kun sitten pesen huikset, lähtee hiuksia niin paljon, että ne takertuu verkoksi mun käsiin, selkään, persrakoon ja sitten suihkussa länttään niitä seinälle. En liioittele, kun sanon että jokaisen suihkun jälkeen seinässä on sellainen MATTO tummia hiuksia.

Tämä on usein stressannut mua, vaikkakin hiuksia tuntuu uusiutuvan siihen malliin, että ne eivät ole ohentuneet vuosien varrella, joskin se nähtävästi vaikuttaa siihen, että mun hiukset ei kasva keskiselkää pitemmäksi ja mun ohimoilla ja korvan yläpuolella ei hiukset koskaan kasva n. 5cm pidemmäksi.

Joulun alla kuitenkin huomasin, että nyt hiukset ovat ohentuneet ihan oikeasti. Olen ollut jo vähän paniikissa, kunnes muutama viikko sitten huomasin, että hiusta ei lähde suihkussa tai harjaamalla lähes ollenkaan! Ero on huomattava. Jos ennen on lähnyt sanotaan 200 hiusta jokaisen pesun/harjauksen yhteydessä, niin tänä aamuna länttäsin siihen kaakeliin kiinni n. 5 hiusta. En tiedä mitä tämä tarkoittaa, onko hormonitoiminta viimein tasoittunut, vai entistä sekaisempi, loppumassa, vaihdevuodet, hormonikierukka, stressi, ei-stressi, ruokavalio, laihduttaminen... en tiedä! Ainoa minkä tiedon on, että ensimmäistä kertaa vuosikausiin, mun nupista ei lähde tsiljoona hiusta kun pesen ne  ;D

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #647 : 02.05.16 - klo:11:24 »
Mä olen tainut tännekkin itkeä sitä miten mun hiukset ovat menneet ihan järkyttävään kuntoon viimeisen parin vuoden aikana. Mun kampaaja joka on leikannut mun hiukset kymmenen vuoden ajan on myös ihmeissään ja huolissaan. Mun hiuslaatu on aina ollut ohut mutta kuitenkin suora ja hyväkuntoinen. Nykyisin mun hiukset on aivan ohuen ohutta vauvakarvaa, helposti katkeilevaa säkkärää. Ei kiharaa mutta pesun jälkeen hiukset ovat ihan epämääräisen pörröiset.  :( :-\ Ovat myös vaalentuneet jonkun verran. Mun latvat ei pysy 4kk pidempää fiksun näköisenä. Aina kun menen kampaajalle on mun latvoissa enää muutama hassu karva jäljellä. Kauan luulin, että hiukseni ovat vain eripituiset runsaasta hiustenlähdöstä mutta vaikka näitä miten tasoittaa en saa hiuksia kasvatettua olkapäämittaa pidemmäksi. Myös ihmiset mun ympärillä ovat alkaneet huomauttelemaan mun todella pahan näköisestä tukasta. Mikä avuksi? ;(

Viime kesänä tulin lopputuloksen, että olen käyttänyt aivan liian keratiinipitoisia shampoita ja hoitoaineita, siirryin kokonaan iherbin luomu-eko-kosteuttava linjalle. Nyt hiusten kovuus ja jämäkkyys on tosiaan kadonnut, hiukset ovat pehmeämmät mutta entistäkin hauraammat. Ruokavalioni on tasapainoinen ja saan paljon hyviä rasvoja, syön pähkinöitä ja avokadoja päivittäin. Ahdistus on valtava.

Poissa Twinkley

• Tukkaguru
« Vastaus #648 : 02.05.16 - klo:11:46 »
^ Mainitset ruokavalion olevan tasapainoinen mutta mitä se tarkoittaa? Jos se tarkoittaa että syö kaikkea niin on mahdollista että juuri se on syy ongelmiin. Jos olet tosissasi ja haluat apua niin kokeile useampi kuukausi täysin vegaanista ja kasviksiin painottuvaa vähärasvaista ruokavaliota. Oletuksena myös että alkoholi, tupakka etc jätetään myös pikkuhiljaa pois, jos sellainen kuuluu elintapoihin. Siihen lisäksi täällä aiemminkin mainittu d-vitamiini (vegaanisena), sinkki, b-ryhmän vitamiinit ja kasvipohjainen omega. Lisäksi liikuntaa 3 kertaa viikossa ja unirytmi kuntoon: nukkumaan mahdollisuuksien rajoissa 22-23 ja herätys klo 6. Unirytmiä voi muuttaa tietenkin työvuorojen jne. mukaan mutta oleellista on sopiva unen määrä ja rytmi. Tämä vaatii toki monelle suuria muutoksia mutta täytyy muistaa että hiustenlähtö voi olla vain ensimmäisiä ongelmia mitä voi tulla epäsopivista elintavoista ja vastaavanlainen elämäntapa parantaa muutenkin koko elämän hyvinvointia kokonaisuudessa.

Voit lukea tutkimustietoa kys. elintapojen vaikutuksista (muuttujina toki tutkimuksissa aina osa-alueet erikseen) mutta oleelista on konkreettisesti kokeilla itse. Vasta sitten voi tietää ja nähdä oman elämän suhteen mikä vaikutus on. Aina voi lopettaa jos olo ei parane useammassa kuukaudessa. Vakavissa oireissa tietenkin lääkärin kautta mutta se ei korjaa useimmiten lähtösyytä.
« Viimeksi muokattu: 02.05.16 - klo:11:49 kirjoittanut Twinkley »
Käy kurkkaamassa vegaanista ruokablogiani joka sopii ihan kaikille: www.satnamnam.com

Poissa kaarina

• HAIRahtanut
« Vastaus #649 : 02.05.16 - klo:15:07 »
Multakin tippuu taas tukka päästä. Parin viime viikon aikana on valehtelematta tippunut noin puolet ja jäljellä on räjähtänyt laiha liru. Tukkaa tippuu eniten päälaelta ja ohimoilta, ja päänahka on kipeä ja sitä kuumottaa ja melkeinpä kirvelee. Silittäessä tuntuu vain luinen kallo.  Silti tuntuu jotenkin turhamaiselta mennä vaikkapa lääkäriin aiheesta... :( Olen käsittänyt, että hiustenlähdölle on monesti aika hankala löytää selitystä? Tai ainakin se voi olla monen asian summa ja siten hankala hoitaa.
Edellisen kerran hiukseni putosivat muistaakseni pari vuotta sitten. Välissä ehdin kasvattaa ihan ok/normaalipaksuisen lyhyen polkkatukan. Ai että harmittaa, jos tämä meinaa olla tällaista nyt sitten jatkossa aina - tukka tippuu vuoden välein. Huoh.

Poissa vaahtera3

• Haiven
  • *
« Vastaus #650 : 03.05.16 - klo:09:36 »
Raudanpuute ja anemia aiheuttavat hiustenlähtöä, joten sitä silmällä pitäen vegaanista ruokavaliota pitäisi noudattaa veriarvoja seuraillen.

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #651 : 05.05.16 - klo:11:51 »
Kirjoitukseni ei ole tarkoitus loukata ketään ja se sopisikin ehkä johonkin parempaan viestiketjuun kuin tänne koska nyt seuraa enemmän pohdintoja muusta kuin hiustenlöhdöstä. Mä koen henk.koht ylläolevat neuvot jopa hieman loukkaavina. On aika rohkeaa ruveta neuvomaan täysin ventovierasta ihmistä täydellisiin elämäntapamuutoksiin. Tiedän stressin, huonon ruokavalion, epäsäännöllisen elämäntavan ja monien muidenkin asioiden aiheuttavan hiustenlähtöä ja mm aknea. Mutta fanaattisuus asiassa kuin asiassa saa mun karvat nousemaan pystyyn ja päälle pienet aggressiot. Mun mielestä neuvot esim nyt vaikka vegaaniruokavaliosta on rinnastettavissa siihen, että joku tulee mun oven taakse vartiotorni kädessä ja sanoo, että kun tarpeeksi uskot niin saat upean tukan. Tiedän tutkimuksien puhuvan paljon hyvää vegaaniruokavalion vaikutuksesta terveyteen, mutta tiedän toisaalta myös tutkimuksia jotka väittävä jotain ihan muuta.

Olen kamppaillut huonon ihon kanssa ja lukenut mm tutkimuskia maitotuotteiden ja gluteenien vaikutuksesta ihoon. Olen epätoivoisessa mielentilassa ollut yli puoli vuotta ilman maitotuotteita ja gluteenia paremman ihon toivossa. Lopputuloksena huono iho ja stressi, itkupotkut ja vitutus siitä, että mä en saa tehdä elämässä niinkun haluan. Mun on aivan helvetin vaikea uskoa, että kaksi kertaa viikossa nautittu maitotuote olisi oikeasti se syy siihen, miksi iho akneilee.. On mielestäni tosi pelottavaa, että annetaan neuvoja radikaaliin elämäntapamuutoksiin tuntematta henkilöä, tietämättä tämän arvoja, elämäntyyliä taikka terveydentilaa. Se, että käytän ehkä kolme kertaa viikossa eläinkunnasta tulevia tuotteita ei takuulla ole syy mun hiustenlähtöön. Sen sijaan uskon stressaavan kolmivuorotyöni ja faktan siitä, että syön paljon sokereita vaikuttavan paljon negatiivisemmin hiusteni kuntoon. Mutta jos olisin pyytänyt tai halunnt neuvoja helpottamaan stressiä olisin varmasti kijoittanut johonkin toiseen ketjuun. En ehkä ollut selkeä ensimmäisessä viestissä, mutta se mitä tästä ketjusta tulin hakemana oli enemmänkin vertaistukea, kokemuksia mikä tuote on hyvä ja jakamaan ajatuksia henkilöiden kanssa jotka myös kamppailevat ohuiden hiuksien kanssa. Sen sijaan jos mua neuvotaan tekemään jotain (mitä muutenkin elämässäni noudatan) äänensävyllä joka puhuu sen puolesta, että se on ainoa ja oikea tie hyvään elämään niin mulla menee hermo.
« Viimeksi muokattu: 05.05.16 - klo:11:54 kirjoittanut Tukkis »

Takiainen

• Vieras
« Vastaus #652 : 05.05.16 - klo:12:08 »
Minuakin vitutti rehellisesti sanottuna sun puolesta Tukkia. En usko että vegaaniruokavalio ylipäätään olisi nyt tässä tilanteessa hyvä vaihtoehto. Luulisin sen jopa pahentavan hiustenlähtöä sillä isot elämänmuutokset ihan tutkitusti aiheuttavat hiustenlähtöä viiveellä.

Jos mahdollista, kävisin verikokeissa (Hb:n lisäksi myös esim rautavarastot) ja miettisin vuoden sisällä erilaisia tapahtuneita asioita. Esim raju laihtumisen voi aiheuttaa hiustenlähtöä puolenyön vuoden viiveellä. Koömivuorotyö ei auta asiaa mutta sympatiseeraan, en enää tee koömivuorotyötä mutta itellä on aina pari kertaa kuussa 36 h työpäivä ja jo sekin kuluttuttaa.
« Viimeksi muokattu: 05.05.16 - klo:12:10 kirjoittanut Aria »

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #653 : 05.05.16 - klo:12:37 »
Mun mielestä on todella kyseenalaista ja vastuutonta noin vain paukauttaa, että "jos olet tosissasi ja haluat apua..." ja siten ilmaista, että oma ja radikaali neuvo on ainoa väylä onneen. Tyystin tuntematta taustoja. Ei kai kukaan noin siviilissäkään toimi  0_0

Mulle tuli heti joitakin ajatuksia mieleen Tukkiksen tilanteesta. Sulla on ollut kovasti stressiä ja se varmasti vaikuttaa, mutta noin voimakasta muutosta se tuskin yksin selittäisi. Stressin vähentämiseen varmasti kukin parhaiten pyrkiikin mahdollisuuksien mukaan. Toinen on kolmivuorotyö, se taitaa täsmätä myös ajallisesti aika hyvin? Siedän itse yövuoroja tosi huonosti ja huomaan ihan valtavan eron jaksamisessa ja kehon voinnissa, kun olen niitä saanut toivomalla paljon vähemmiksi. Kätilötyössä tämä ei ehkä ole niin helppoa ja toisaalta moni niitä tykkääkin tehdä. Se voi kuitenkin olla terveydelliseltä kannalta aika iso rasite yksilöstä riippuen. Sitten tietysti se vakio eli kilpirauhanen, onko niitä arvoja katsottu? Huonosti toimiva kilppari vaikuttaa helposti hiusten kuntoon. Näiden lisäksi tuli vielä mieleen vesijohtoveden laatu, ootko muuttanut sillä lailla että sopisi hiusongelmien kanssa yksiin?

Tosi paljon tsemppiä Tukkis! Mulla on itselläni aina ollut todella ohut tukka ja vaikka tilanne onkin aika stabiili sen kanssa, niin kyllä se yksi iso murheenkryyni on. Tällä hetkellä ehkä eniten surettaa korkea hiusraja, äitini tapaan mulla on syvät ohimolahdekkeet jamuutenkin ohkaiseen tukkaan yhdistettynä näky ei ole mikään naisellinen ja kaunis, aika paljon saa kikkailla mallin kanssa.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #654 : 05.05.16 - klo:12:53 »
Käänny ehdottomasti lääkärin puoleen! Itsekin hiustenlähdön pariin kertaan kokeneena voin samaistua, että Hiustenlähtö on todella ahdistavaa  :( Itsellä syy löytyi kilpirauhasesta ja hiukset on nykyään jo hyvässä tuuheudessa vuoden lääkityksen jälkeen. Minuakin kovasti ihmetytti ehdoton neuvo elämäntapamuutokseen ja vieläpä kovin rajoittavaan sellaiseen. Terveellinen elämäntapa on kaikkea muuta kuin ehdottomia rajoitteita. Jos olet jo löytänyt itselle sopivan perusterveellisen ruokavalion, jota on helppo noudattaa pitkällä aikavälillä, niin jatka samaan malliin! Paljon tsemppiä Tukkis!
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa kaarina

• HAIRahtanut
« Vastaus #655 : 05.05.16 - klo:18:53 »
Mutta jos olisin pyytänyt tai halunnt neuvoja helpottamaan stressiä olisin varmasti kijoittanut johonkin toiseen ketjuun. En ehkä ollut selkeä ensimmäisessä viestissä, mutta se mitä tästä ketjusta tulin hakemana oli enemmänkin vertaistukea, kokemuksia mikä tuote on hyvä ja jakamaan ajatuksia henkilöiden kanssa jotka myös kamppailevat ohuiden hiuksien kanssa.

Viimeksi kun multa tippui tukka, niin käytin pari jättipulloa Nioxin System 4 -sarjaa (käsitellyille, selvästi ohentuneille ohuille hiuksille, setissä on shampoo, hoitoaine ja hoitomousse). Tykkäsin, se teki tukasta aika paljon jämptimmän ja erityisesti kuumottava ja pistelevä päänahka tykkäsi siitä. Hiukset kasvoivat pikkuhiljaa takaisin, mutta en kyllä rehellisesti voi sanoa, että tietäisin sen johtuvan mistään käyttämistäni tuotteista... Söin myös isoja määriä mm. biotiinia, piimaata ja rautaa. Tilasin nyt taas uudet pullot kyseistä shampoota ja hoitoainetta, josko olisi jotain apua tälläkin kertaa. Tykkäsin myös Wella Professionals Balance Anti-Hair Loss Serumista: en tiedä oliko siitä minkälaista hyötyä hiusten kasvulle, mutta vähensi ehkä hiukan lirutukan nopeaa lätsähtämistä. Sitäkin tilasin taas, koska tuote on minusta edullinen, ja plasebokin kelpaa tässä tilanteessa! :D http://www.lookfantastic.com/wella-professionals-balance-anti-hair-loss-serum-8x6ml/10552868.html

Minä itse koen huonon tukkani kaikista ikävimpänä osana ulkonäköäni, ja vaihtaisin melkein mitä vain mieluisia ominaisuuksiani pois, jos vain saisin upeat kutrit. Hiukset vaikuttavat yleisilmeeseen niin hirveän paljon. :( Pakko kuitenkin sanoa, että en katsele arvostellen muiden ohuita hiuksia, vaan yleensä päin vastoin. :)

« Viimeksi muokattu: 05.05.16 - klo:18:55 kirjoittanut anannas »

Poissa Twinkley

• Tukkaguru
« Vastaus #656 : 05.05.16 - klo:19:38 »
Kuten sanoin, aina kannattaa kokeilla. Muutaman kuukauden tai vaikka viikon ruokavaliomuutos ja unirytmien, liikunnan ja elintapojen tarkastelu vaatii toki paljon vaivaa mutta vain niin voi tietää mikä sopii itselle. Suurin osa ihmisistä on valmiita käymään lääkärissä (mitä todellakin suosittelen mutta en usko että lääkäri välttämättä voi tehdä paljoakaan jos ainoa oire on huonontunut hiuksen kunto), mutta harva on valmis aidosti tutkimaan omaa elämäntapaa ja voisiko siinä olla tekijöitä, joihin voisi aidosti itse vaikuttaa. Uni, liikunta, ruokavalio ja stressitekijät ovat todella suuressa osassa ihmisen isompia ja pienempiä terveysvaivoja joko yhdessä tai erikseen. Esimerkiksi monissa tutkimuksissa geneettiset tai ympäristötekijät ovat yhdessä vain 30%. Eli omilla valinnoilla voi vaikuttaa siis jopa 70% omaan terveydelliseen hyvinvointiin. Suurin osa ihmisistä on valmis kärsimään useista kymmenistä isommista tai pienemmistä terveysongelmista ennen kuin lähtevät aktiivisesti miettimään elämänsä rakennuspalikoita, joita eittämättä uni, ruokavalio, liikunta ja stressitekijöiden hallinta ovat. Vegaanisen ruokavalion positiiviset terveysvaikutukset ovat todella hyvin tunnettuja ja vähärasvaisen vegaanisen ruokavalion on todettu jo muutamassa viikossa vaikuttavan todella positiivisesti useisiin sairauksiin ja esim. syöpäriskeihin naisilla ja miehillä. Toki muitakin ruokavaliomuutoksia voi kokeilla, mutta oman tutkimukseni perusteella en voisi suositella mitään muuta ruokavaliota niin kiistattomasti kuin vegaanista ruokavaliota hyvälaatuisilla vitamiinilisillä. Kuitenkin jos ei ole kiinnostusta miettiä omaa ruokavaliota tarkemmin niin jo unirytmin, liikunnan ja stressioireiden terveellä hallinnalla voi saada ainakin mielen tasolla tuloksia.

Ja jos joku tosielämässä valittaa terveysongelmasta niim kyllä tosiaankin voisin suositella heille näitä samoja muutoksia kokeiluun. Siinä ei tosiaankaan voi hävitä mitään muuta kuin ehkä osan identiteettiään ja sitä nyt ei kannata oman terveytensä ja hyvinvointinsa edelle viedä missään tilanteessa. Mutta jokainen tekee omat valintansa ja voi olla että mikään näistä tai edes yhdessä eivät olisi auttaneet ajankaan kanssa hiustenkuntoon mutta eipä kukaan sitä saa tietää kun ei kokeile :) Silloin pitää vain toivoa että lääkäristä löytyykin apua.
« Viimeksi muokattu: 05.05.16 - klo:19:39 kirjoittanut Twinkley »
Käy kurkkaamassa vegaanista ruokablogiani joka sopii ihan kaikille: www.satnamnam.com

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #657 : 05.05.16 - klo:19:53 »
Mun mielestä tuo kuulostaa nyt ihan suoraan sanottuna fanaattiselta vouhotukselta, vaikka mainitsemillasi asioilla aivan varmasti onkin paljon positiivisia vaikutuksia. Jos kerran ohitat kokonaan Tukkiksen jo kertomat asiat, väheksyt lääkäreitä, ohjeistat vuorotyöläiselle mahdottomaan unirytmiin ja yleensä ottaen sanelet aika joustamattomat raamit olettaen sen olevan ainoa toimiva tapa, niin ei sellainen toimi. Se saa ihmisen heti puolustuskannalle, jos yksioikoisesti lähdetään markkinoimaan yhtä ainoaa totuutta. Uskonlahkot toimivat niin. On hyvin vaikea kuvitella vastaavan toimivan missään tavanomaisessa asiassa, toivottavasti se ei tule aiheuttamaan sinulle itsellesi ongelmia.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #658 : 05.05.16 - klo:19:57 »
^^Musta on aika outoa olettaa, etteikö omaa ruokavaliotaan olisi jo tutkaillut kriittisesti ja tehnyt korjausliikkeitä ilman mitään taustatietoja. Hiustenlähtö on kyllä niin kamalaa, että todellakin moni tekee kaikkensa ruokavaliota myöten, että tilanne paranisi. Ongelmaa voi myös pahentaa se, että loputtomasti kokeillaan sopisko joku ruokavalio itselle ja olisiko siitä ja siitä apua ja lääkärissä käynti venyy. Viikon ja muutaman kuukaudenkaan muutos ei välttämättä näy hiusten kunnossa. Täten on hieman ongelmallista ajatella, että pitäisi kokeilla kaikkea äärimmäistä, enne kuin voi mennä lääkäriin. Ja jos menet lääkäriin, olet epäonnistunut ja et oikeasti ole valmis näkemään terveytesi eteen vaivaa. Yleensäkin jos hiukset maagisesti elpyy parissa kuukaudessa ja on yhtäkkiä kiiltävät, niin syy ei varmaan ole tuoreessa ruokavalion muutoksessa. Hiuksissa muutokset näkyy todella viiveellä. Tutkimuksissakin pitkä seuranta olisi vähintäänkin tarpeen, jotta muut vaikutukset ja ennen tutkimuksen alkua tapahtuneet vaikuttavat asiat voidaan sulkea pois. En ole löytänyt hyviä tutkimuksia, jossa vähärasvainen, lyhyt vegaaninen ruokavaliokokeilu vaikuttaisi hiusten ja ihon kuntoon tilastollisesti merkitsevästi, kun huomioidaan tarpeelliset taustamuuttujat. Ja jossa olisi verrokkiryhmä ja hyvin muodostettu kontrolliryhmä. Huolestuttavaa, jos hyvistä elämäntavoista on hyvin tarkka ja kapea käsitys tutkimusten perusteella, joiden tuloksia ei voi soveltaa väestötasolla.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa Twinkley

• Tukkaguru
« Vastaus #659 : 05.05.16 - klo:20:26 »
Niin tuosta olen täysin samaa mieltä että useamman kuukauden testi olisi paras mutta eipä sellaiseen juuri moni halua heti sitoutua. Siksi parasta olisi ensin vain kokeilla ja tunnustella oloa ja sen jälkeen usein suurin osa tahtoo jatkaa.

Sanoin aiemmassa viestissä jo että unirytmi työvuorojen mukaan mutta tärkeintä on rytmi ja tasaisuus. En sano etteikö lääkäriin voisi tai kannattaisi mennä, mutta aika usein on myös hyvä miettiä niitä elämän perusasioita jotka koostavat suurimman osan elämästämme. Se voi jonkun mielestä olla radikaalia, minusta se on aika luonnollista. Lääkärin palveluja kannattaa toki käyttää jos epäilee sairautta mutta vaikka näin olisi, se ei tarkoita etteikö löytyisi myös muita mahdollisuuksia miettiä sen suhteen mitä voi itse myös tehdä. Joku voi kokea tämän syyllistävänä mutta itse olen kokenut sen ensitunteiden jälkeen lopulta voimauttavana ja äärimmäisen vapauttavana: ratkaisuja löytyy monenlaisia ja aina voi kokeilla jotain. Tässä ei kuitenkaan ollut kyse mistään neuvoista tyyliin "hyppää ikkunasta" vaan tieteeseen perustuvista menetelmistä jotka tutkitusti parantavat ihmisen oloa ja myös stressinsietokykyä suurimmalla osalla ihmisistä. Voi toki olla ettei jollekin toimi mutta kokeilua se vaatii.

Se voi olla fanaattista jonkun mielestä mutta itse olen huomannut että jos haluaa muuttaa asioita omassa hyvinvoinnissa, se lähtee perusasioista ja sen vaikutukset ulottuvat laajana säteenä koko elämään ja näin käy myös positiivisissa muutoksissa. Jos kokeilee jotain yhtä pilleriä tai tuotetta niin yleensä saa etsiä vuosia eikä niistä useimmiten ole apua. Mutta niitäkin toki voi testata: se on usein vain aika kallista ja aikaavievää verrattuna siihen että kokeilee elintapojen muutoksia. Muutoshan on aina epämiellyttävää (vaikka vain kokeilisikin) niin siksi moni varmaan mielummin ottaa niitä pillereitä tms.

No oli miten oli, toivon että hiukset kasvavat ja ratkaisu löytyy, oli se mikä tahansa. Minullehan on sinällään aivan sama että millaiset hiukset jollain on mutta se on aina ikävää jos ihminen on onneton itse. Mutta kun olemme siis sitä mieltä että oma näkemykseni ei ole se haluttu kokeiluvaihtoehto niin varmasti muut voivat sitten kokeilla antaa sellaisia neuvoja joita voisi ehkä testata :)