Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 514846 kertaa)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #660 : 06.05.16 - klo:13:47 »
Jos joku minulta kysyisi vinkkejä, suosittelisin täysin toisenlaista ruokailumallia kuin vegaanista ja vähärasvaista: itse asiassa se on monella nimenomaan aiheuttanut hiustenlähtöä, ihon kutinaa, kasvojen kalvakkuutta etc  0_0
Eläintenkin turkki kiiltää, kun elimistö saa riittävästi hyviä rasvoja: vähärasvaisuus aiheuttaa päinvastaista... Eli ei ainakaan vähärasvaista hiustenlähdössä! Hyvistä rasvoista, kuten avokado, oliiviöljy, luomuvoi, täysrasvaiset maitotuotteet, kalaöljy (kapselina) hyötyy koko elimistö ja aineenvaihdunta.  Tyrniöljy on myös mainio lisä, auttaa koko ihoon, ja sisältää paitsi rasvahappoja, myös karotenoideja.
Toki kasvikset ovat supertärkeitä, mutta niiden tarve ei sulje pois muita tärkeitä tarpeita: rasva on välttämätöntä monien vitamiinien ja hivenaineiden imeytymisessä, joten esim. höyrystetty kukkakaali / lehtikaali / ym. voisulalla on oikein ravitseva yhtälö.
Maitotuotteet ovat tietysti yksilöllinen juttu. Onneksi Suomessa ei normituotannossakaan käytetä rehun seassa sellaisia hormoneja kuin esim. USA:ssa, meillä lehmät syövät pitkälti luonnollista ravintoaa, eli heinää ja ruohoa...
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Missy

• Tukkaguru
« Vastaus #661 : 06.05.16 - klo:15:33 »
Näiden lisäksi tuli vielä mieleen vesijohtoveden laatu, ootko muuttanut sillä lailla että sopisi hiusongelmien kanssa yksiin?
Kokemuksesta kehottaisin tätäkin miettimään, omat hiukset meni joku vuosi sitten metallipitoisesta vesijohtovedestä täysin pilalle ja jouduin leikkaamaan ne mid-back -pituudesta hartiamittaan. Mun hiukset alkoi haperoitua täysin, latva oheni "läpinäkyväksi" ja hiukset katkeili vähäisemmästäkin rasituksesta. Mulla on muuten suht tuuhea ja vahva hiuslaatu niin kyllähän se yhtäkkinen kunnon muutos järkytti.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.

Poissa routakuu

• Haiven
  • *
« Vastaus #662 : 07.06.16 - klo:10:10 »
Kaipa minäkin voisin kirjoitella tänne kokemukset ja avautumiset koska tämä hiustenlähtöhän on traumatisoinut minut syvästi eikä kukaan lähipiiristä jaksa kuunnella  ::)

Tuttu tarina, eli vaihdoin pois hormonaalisesta ehkäisystä (Yasmin 9v, Nuvaring 1,5v) tuossa 1,5 vuotta sitten ja tilalle kuparikierukka. Hiukset oli tuolloin markettivärein tummaksi värjätyt, rinnoille asti. Ovat aina olleet ohuet ja hentoiset mutta kuitenkin terveet ja kiiltävät, tasalatvaiset. Keväällä aloin ihmetellä kun kuontalo ei vaan koskaan enää näyttänyt kovin hyvältä, latva oheni pienessä ajassa aivan järkyttävästi ja suihkun lattiaritilässä oli aina hirveä tuppo karvaa. Pakko oli leikata, enkä uskaltanut enää pistää väriäkään kun päälaki rupesi paistamaan. Tätä jatkui ainakin tuonne viime jouluun saakka, jolloin leikattiin viimeisimmän kerran, korvan alle. Tukka oli/on ihan kauhee, suuri osa vanhoista pitkistä hiuksista tuntuu pudonneen ja sitten pää on täynnä sellaista vajaamittaista pätkää...

Nyt 1,5 v. "mullistuksen" jälkeen hiukset tuntuu vähitellen alkavan palautua. Kauniista nyt ei voi silti puhua... Värjätä en uskalla, päälaki ja ohimot tuntuvat edelleen niin ohkaisilta. Hoidan tukkaa maanisesti, yritän pitää päässä ja kunnossa edes nämä harvat karvat. Onneksi uutta hiusta näkyy nyt puskevan, look on yleisesti aika "pörröinen". Kiva etten nyt aivan kaljuunnu enää, mutta turhauttaa kun miettii kauanko noilla haivenilla kestää kasvaa kunnon mittaan... Lisäksi ohimoilla hiukset tuntuvat kasvaan jotensakin heikosti ja hitaasti. Mun hiukset on siis "aina" olleet ohuet, ja nyt entisestäänkin ohentuneena ponnarista löytyy volyymiä enää varmaan n. pikkusormen paksuuden verran. Ei siis juuri varaa olisi pudotella enää  :o Priorinia syöty puoli vuotta, lisäksi tällä hetkellä menee säännöllisesti alas kalaöljyä, D:tä, sinkkiä ja Biotin Strongia, en osaa sanoa minkä verran noista on ollut apua mutta tuskin haittaakaan, joten jatkan syömistä. Sekä jotain poikaystävän tilaamaa ituhippimaitohappobakteeria jos se sattuisi rauhoittamaan niin ikään ehkäisyn vaihdon yhteydessä puhjennutta kystistä aknea. Ruokavalio ja elintavat ovat tällä hetkellä paremmat kuin koskaan aiemmin aikuisiälläni.

Tämä nyt oli vain tällainen avautuminen, toivottavasti ei mennyt ihan väärään ketjuun kun hiustenlähtö (toivottavasti!) on nyt jo ohi ja jäljellä "enää" pitkä ja tuskallinen (toivottavasti ei kuitenkaan mahdoton) tie vaurioiden korjaamiseksi. Olisipa ihanaa jos tukka näin kesällä ottaisi kunnon kasvupyrähdyksen ja syksyllä voisi huokaista helpotuksesta, että ehkä tästäkin kärsineestä kuontalosta vielä se kuuluisa naisen kruunu saadan aikaan.

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #663 : 02.10.16 - klo:16:51 »
Tämä on nyt tällaista pohdintaa, jonka saa siirtää paremmin sopivan keskustelun alle, jos siltä tuntuu.

Minusta on tuntunut noin puolen vuoden ajan, että hiuksia lähtee paljon. Kampaukseni on polkkamittainen, joten määrä voi tuntua isommalta, kun hiukset ovat nyt pitemmät kuin aikaisemmin. Hiuslaatuni on muutenkin ohut, joten hiustenlähtö olisi katastrofi minulle.

Eilen kävin kuuntelemassa luentoa hiustenhoidosta. Siellä painotettiin ravitsemusasioita ja tottahan se on, että yleinen terveys vaikuttaa hiusten kasvuun. Luennoitsija korosti, että ravinnon pitäisi sisältää 80% kasvisravintoa ja loput eläinkunnan- ja viljatuotteita. Ravinnosta tulisi saada hyviä rasvoja (omega-3) ja vettä tulisi juoda litra-puolitoista. Ravintolisistä D-vitamiinia, magnesiumia sekä betaglukaania. Stressiä ym. pitäisi tietysti välttää. Vaikutti järkevältä ja hankin heti magnesiumia, sillä sitä en ole viime aikoina syönyt tarpeeksi. Yleensä olen ottanut magnesiumlisää päivittäin, mutta pihistelin välillä siinäkin. Nyt aion kokeilla, auttavatko nuo neuvot hiustenlähtöön mitenkään ja tuleeko hiuksista terveemmät. En oikein uskonut luennoitsijan näyttämään kuvamateriaaliin, jota hän kirjassaankin esittelee. Söin myös kuukauden ajan Solgarin hiusravintolisää, puolella annostuksella tosin. En osaa sanoa, oliko siitä mitään apua. Hiuksia kyllä lähti sinäkin aikana, kun ravintolisää otin.

Meinasin unohtaa, että tuolla suositeltiin pesemään hiukset vain kaksi kertaa viikossa, joka tulee olemaan minulle vaikein neuvo noudattaa. Kokeilen nyt aluksi pestä hiukset joka toinen päivä.
« Viimeksi muokattu: 02.10.16 - klo:16:56 kirjoittanut Marie Corelli »
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #664 : 03.10.16 - klo:18:37 »
Mun huhtikuussa alkanut karmea hiustenlähtöni tuntuu olevan rauhoittumaan päin. Jakauksesta törröttää kolmesenttistä uutta kasvuakin.  :) Tukka on toki karmea liru, mutta onneksi ihan ok-kunnossa ja koska en ole vuoteen leikannut hiuksiani, saan ne nyt pienelle nutturalle, johon voi tupeerata volyymia, ja hiukset saa siis naamioitua melko normaaleiksi. Auki en voisi pitää: aurinko paistaisi hiusten läpi ja latva on epätasainen. Ilmeisesti raudanpuute tiputti hiukseni, sillä olen syönyt nyt reilut kolmisen kuukautta 200 mg rautaa & 1000 mg c-vitamiinia päivittäin. Lisäksi käytössäni on Priorin-shampoo (norm.&kuivat). Nyt aion raudan ja ceevitan lisäksi alkaa syömään Now Foodsin Silica Complexia, PiimaxC+biotiinia, D-vitamiinia ja vielä lisäbiotiinia (Now Foods 1 mg). Sinkkiä ja magnesiumia voisin ostaa myös, viimeksi kun minulle kasvoi normaali tukka takaisin edellisen hiustenlähdön jälkeen, söin kaikkia näitä säännöllisesti päivittäin pitkään. Vähitellen hiusten normalisoiduttua "unohdin" hankkia loppuvien lisäravinteiden tilalle uusia, ja kun olin ollut noin vajaan vuoden ilman mitään (paitsi vahvoja b-vitamiineja), alkoi hiukset tippua. Kai se on uskottava, että minun on syötävä lisäravinteita myös ylläpitoon.  ???

^ Kuulostaa vähän kummalta yleistykseltä tuo, että hiukset kannattaisi pestä vain kahdesti viikossa... Väittäisin, että sopiva pesuväli on yksilöllinen ominaisuus. Todella ohentunut tukkahan, jos on rasvoittuvaa sorttia, näyttää suht kamalalta jo yhden nukutun yön jälkeen. Mulla ainakin (joskus vahingossa) pidentynyt pesuväli tuntui vain pahentavan tilannetta. Pesen hiukset joka toinen päivä, ja käytän kuivashampoota siinä välissä. Ilman kuivashampoota joutuisin pesemään hiukset joka aamu. Nyt, kun tilanne tuntuu olemaan parempaan päin, olen toisinaan onnistunut olemaan samalla tukalla kolmannenkin päivän.
« Viimeksi muokattu: 04.10.16 - klo:09:52 kirjoittanut anannas »

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #665 : 04.10.16 - klo:12:10 »
^ Kuulostaa vähän kummalta yleistykseltä tuo, että hiukset kannattaisi pestä vain kahdesti viikossa... Väittäisin, että sopiva pesuväli on yksilöllinen ominaisuus. Todella ohentunut tukkahan, jos on rasvoittuvaa sorttia, näyttää suht kamalalta jo yhden nukutun yön jälkeen. Mulla ainakin (joskus vahingossa) pidentynyt pesuväli tuntui vain pahentavan tilannetta. Pesen hiukset joka toinen päivä, ja käytän kuivashampoota siinä välissä. Ilman kuivashampoota joutuisin pesemään hiukset joka aamu. Nyt, kun tilanne tuntuu olemaan parempaan päin, olen toisinaan onnistunut olemaan samalla tukalla kolmannenkin päivän.

Minäkään en allekirjoita tuota ohjetta. Minulla ainakin samatkin tuotteet tekevät aina erilaista lopputulosta. Jos pesen shampoolla A tänään, voi tukka olla hyvä vielä ylihuomennakin, mutta toisella kerralla tukka voi olla rasvainen jo heti seuraavana päivänä. Luomushampootkaan eivät ole ratkaisseet tätä ongelmaa ja jotkut saavat tukan rasvoittumaan pikavauhtia. Minua ällöttää ajatuskin siitä, että en pesisi hiuksia esim. treenin jälkeen, sillä hikoilen aivan mielettömästi. Pesu harvemmin kuin joka toinen päivä ei välttämättä toimisi minulla.

Minulla on itseasiassa kokemuksia hiusten pesusta kaksi kertaa viikossa, kun pesin hiukset vain saunassa. Tukka ei ollut todellakaan mikään ihana vaan hirveä lehmännuolaisu, rasvaletti. Eikä tukka todellakaan ollut mikään tuuhea silloinkaan. Aloin pestä useammin, kun kaverit alkoivat haukkua minua.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #666 : 13.11.16 - klo:12:22 »
Olen pitkään pitänyt tukkaa vaan ponnarilla, mutta nyt kun kokeilin tehdä yhtä kampausta niin huomasin että tukka on ohentunut ihan kamalasti. Viimeksi tein tuon saman kampauksen n. puoli vuotta sitten ja silloin se oli oikein hyvä, nyt tukka ei meinannut millään riittää siihen. Tuntuu että puolet on tippunut pois. Aiemminkin huomasin jo tukan ohentumista ja siksi olenkin pitänyt sitä aina kiinni kun se on niin ohut liru. Nyt tilanne on sitten huomaamatta päässyt pahentumaan tosi paljon. Mulla on aina irronnut paljon tukkaa pestessä ja harjatessa, mutta ennen se ei vaikuttanut juurikaan paksuuteen. Ilmaisesti uutta kasvoi sitten nopeaan tahtiin tilalle. Nyt ei sitten enää riittävästi, vaikka paljon lyhyempää uutta karvaa näyttäisi olevan tulossa, se ei vaan kasva tarpeeksi nopeasti korvatakseen kaikkea tippunutta.

Päänahka on ollut pidemmän aikaa kausittain aika arka ja hiusten liikuttelu sattuu. Mitään punoitusta tms päänahassa ei kuitenkaan näy. Tukka on lähtenyt tasaisesti jokapuolelta.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #667 : 16.11.16 - klo:18:40 »
Mulla saattaa tulla päänahka tosi kipeäksi ja araksi, jos pidän ponnaria tai klipsejä liian tiukalla. Ja just tuo hiusten liikuttelu sattuu kans sitten. Saattoi tulla jopa pääkipuakin, koska koko pää oli "jännityksessä". Kun tajusin lopulta asian, olen pitänyt vain ja ainoastaan löysiä ponnareita tai nutturoita. Ei ole ollut päänahka kipeä ja arka sen jälkeen.

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #668 : 16.11.16 - klo:19:07 »
^ Tuntuu samalta, mutta en koskaan pidä tukkaa tiukalla.

Poissa elly

• HAIRahtanut
« Vastaus #669 : 16.11.16 - klo:20:30 »
^ Mulla päänahan arkuus johtui siitä, että purin hampaitani yhteen öisin. Tämä taas oli seurausta siitä, että kaulan, kasvojen ja kallonpohjan lihakset olivat todella jumissa. Kannattaa kiinnittää huomiota myös tällaisiin hyvinvoinnillisiin seikkoihin. Toivottavasti löydät syyn hiustenlähdölle. :)

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #670 : 17.11.16 - klo:12:35 »
Mullakin on hiustenlähtöön liittynyt kipu päänahassa, juuri samanlainen, kuin yllä on kuvailtu. Mutta minäkään en koskaan pidä hiuksiani tiukasti kiinni, eli syy on jossain muussa, vaikka tuntemus on samanlainen. Kiitos elly vinkistä, että syy voisi löytyä esimerkiksi kasvojen lihaksista... Hammaslääkärini sanoi minulle keväällä, kun hiustenlähtöni oli pahimmillaan, että leukani / purentani / poskilihakseni ovat aivan jumissa ja kireät, ja suositteli purentakiskoa (jota en koskaan saanut aikaiseksi hankkia). Mulla oli koko naama jotenkin ihan vinksallaan ja turvonnut asian takia, en näyttänyt mielestäni yhtään itseltäni. Veikkaan, että suurin syyllinen oli aivan hirveä, elämänkokoinen stressi.  :(

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #671 : 18.11.16 - klo:21:38 »
Mulla on selkä tosi huonona ja en yhtään ihmettelisi jos muutkin lihakset on sen takia juntturassa. Se varmaan vaikuttaa päänahan verenkiertoon. Ehkä tämä on ainakin osittain syynä tukanlähtöön.

Poissa Od3ssa

• Tukkaguru
« Vastaus #672 : 19.11.16 - klo:00:46 »
Oon tainnut joskus ennenkin tästä asiasta kirjoitella, että mulla on myös ollut tuota päänahan arkuutta vuosia vuosia sitten ja yhdistin sen siihen, että päänahka ei saanut tarpeeksi liikettä ja tukka oli lähes aina tiukalla ponnarilla. Sen jälkeen kun aloitin päänahan hieromisen ei ole arkuutta ollut, vaikka ponnarin pito on jatkunut entisellään. Hiustenlähtöä mulla ei ole ikinä ollut (*kopkop*), vaikka stressiä ja selkäjumeja vaikka muille jakaa. Päinvastoin tukka on aina ollut tosi paksu ja suht hyväkuntoinen.
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann

Poissa Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #673 : 01.12.16 - klo:12:48 »
Mulla on tänä syksynä lähtenyt tosi paljon tukkaa. Mulla, kuten kaikilla, on näitä kausia kun hiuksia lähtee ja sehän on ihan luonnollista. Kammoissa ja viemäriritilässä en ole huomannut mitään hiusten joukkopakoa (niinku normaalia sulkasatoa pahempaa), mutta PÄÄNAHASSA eron huomaan. Tai siis, mä näen päänahkani. Ja oon huolissani. Pelkään että kaljuunnun. Tossa otsan yläosassa keskellä siis mä näen sinne hiusten "juurakkoon" ja näen päänahkani. Mielestäni ennen en oo nähnyt noin selkeesti. Ponnarin paksuus on vähän ohentunut, mut ei radikaalisti. Mulla olikin tässä tosi pitkään sellainen vaihe, että hiuksia lähti tosi vähän ja tukka tuntui tosi hyvältä.

En oo pitään aikaan edes käyttänyt fööniä enkä muita lämpökäsittelyjä koskaan. En oo käyttänyt muotoilutuotteita sen jälkeen kun huomasin tämän, säikähdin että hiustenlähtö johtuis tyvikohottajasta.

Päänahka on ihan normaalin oloinen, väriltään kalpea eli ei punoitusta. Hilsettä ei juuri näy, mutta rapsuttaessa laskeutuu vähän kuivia minihiutaleita, eli päänahka saattaisi kaivata kosteutusta. Hiustenlähtö voi johtua myös ravinnosta, sillä oon syönyt tosi huonosti tänä syksynä (siis aivan liian vähän kasviksia). Yritän syödä päivittäin D-vitamiinia ja kalaöljykapseleita. Harkitsen, että ostaisin piimaxia ja sinkkiä. (Sinkki tulis tarpeeseen myös naamalle.) Ja tietysti ruokavalion kanssa on otettava jotain ryhtiliikettä.

Se mitä mä pelkään on kilpirauhanen. Mun isällä on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja voihan se joskus mullakin alkaa.

Oon nyt koittanut olla helläkätinen hiusten kanssa ja varmistaa, ettei etenkään noihin päälaen hiuksiin (johon harventuminen on osunut) kohdistuis mitään kiskomista. Pidän hiuksia normaalisti aina ponnarilla. Öisin olen alkanut nukkua hiukset auki vähentääkseni ponnarin kiskovaa vaikutusta. Tukka ei kuitenkaan oo niin pitkä, että se haittais nukkumista.

Hormoneista en oikeen osaa sanoa mitään, ainakaan en oo tehnyt mitään, mikä niitä heilauttelis.

Millä tota päänahkaa vois kosteuttaa? Shampoona tällä hetkellä EHS Koivu.
« Viimeksi muokattu: 01.12.16 - klo:12:50 kirjoittanut Kauris »
Vyötärö-alaselkämitassa.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #674 : 07.01.17 - klo:22:15 »
Mulla on ollut parempi kausi, tukkaa lähti vähemmän ja päänahan arkuus oli poissa. Nyt taas ongelmat palasivat. Ainut ero mitä keksin on siinä, että käytin tässä välissä yhden putelin mane n tail-shampoota. Nyt se loppui ja olen pessyt pari kertaa xz:n, herbinan ja ehs:n shampoilla. Olin käyttänyt näitä jo vuosikausia ennen kun ongelmat alkoivat. Onko mahdollista, että näissä on joku ainesosa, jolle olen nyt sitten herkistynyt ja sitä ei tuossa hevosshampoossa olisi? Hiuksia irtosi n. puolet vähemmän pesun aikana kun käytin mane n tailia.