Kirjoittaja Aihe: Hiustenlähdöstä  (Luettu 524508 kertaa)

Poissa Nanna

• Hiushörhö
Vs: Hiustenlähdöstä
« Vastaus #75 : 13.05.06 - klo:17:04 »
Nanna: liityisikö kuukautiskiertoon tuo sun hiusten lähtö? Tuli vaan mieleen, kun sanoit, että kuukauden verran ehdit jo uskoa ettei niitä lähde normaalia enempää..  ::)

Hmm...eipä kyllä ole itsellä käynyt mielessäkään...pitänee seurailla asiaa  ???

Pesin kyllä tänään eri shampoolla kuin yleensä ja jossain ketjussahan taisikin olla puhetta siitä, että tiettyjä tuotteita käyttäessä tuntuu hiuksia lähtevän enempi kuin toisia. Eli oliskohan tuo shampoo sitten semmonen mikä irrottaa enempi niitä lähtemässä olevia haivenia. Outoa, en tiedä  :-\

Voi kunpa tästä asiasta vain osaisi olla stressaamatta, se ei varmasti ainakaan hiustenlähtöä hillitse. Vaikeeta se kuitenkin on, kun tuntuu välillä että yhden ainoan pesun aikana lähtee peruukillinen tukkaa. Muutenkin tällä hetkellä ottaa rankasti päähän koko pehko, juurikasvua on varmaan metri, eikä rahaa kampaajaan  :'(

Poissa Metku

• HAIRahtanut
  • En ole tarpeeksi nuori tietääkseni kaikkea. -OW-
« Vastaus #76 : 13.05.06 - klo:17:07 »
Voi Nanna!

Lohduttaako, että muakin ottaa koko kuontalo tänään päähän ihan hirveesti. Haivenia on liian vähän, niitä lähtee koko ajan liikaa ja lisäksi juurikasvua en uskalla värjätä, kun hiuksia värjätessä niitä lähtee vieläkin enemmän.  :(
1b F ii
Väri 3.0
Pituus n. 74 cm
Hiuskuvia löytyy Hiuslaatuketjusta (s. 2)

Poissa Nanna

• Hiushörhö
« Vastaus #77 : 13.05.06 - klo:17:13 »
No ei oikeestaan  :) En nimittäin tahtoisi tätä hiustenlähtöhelvettiä kenekään koettavaksi, on sen verran kurja juttu.

Mitäs muuten olette mieltä, vaikuttaako hiustenvärjäys hiustenlähtöön? Sinustako Metku ainakin tuntuu, että sillä olisi jotain tekemistä asian kanssa? Itse en oikein jaksa uskoa ja surutta tukkaani värjäilenkin, oman värisenä tämä vasta kauhea olisikin. Toisaalta kuitenkin mietityttää, että entäs jos sillä kuitenkin on vaikutusta. Olen tämän suhteen kuitenkin päätynyt sellaiseen kompromissiin, että värjäytän hiukseni kampaajalla (hellävaraisemmilla? aineilla), mutta korkeintaan kuuden viikon välein. Kuudes viikko alkaakin olla aina aika sinnittelyä tämän juuren kanssa, mutta kestäähän sen jos pakko...

Poissa Erykah

• Tukkaguru
« Vastaus #78 : 06.07.06 - klo:21:03 »
 Sellaista mietittiin poikaystävän kanssa, että onko mitään muuta keinoa hidastaa/pysäyttää hiustenlähtöä kuin jotkut kalliit aineet (Rogaine tms)? Hänellä siis on parin viime vuoden aikana pikkuhiljaa vetäytynyt hiusraja taaksepäin ja etuhiukset harvenevat. Millaisia hiustenhoitotuotteita kannattaisi käyttää? Tällä hetkellä käytössä on hilseshampoo (voisiko muuten hilseellä/päänahan kuivuudella olla osuutta asiaan?) ja EHS tervashampoo, ei hoitoaineita.
Stressaava työkin varmaan vaikuttaa.

Poissa Ishamael

• Parturi-Kampaaja
  • HAIRahtanut
« Vastaus #79 : 06.07.06 - klo:21:14 »
Jos kyseessä on siis miestyyppinen hiustenlähtö, ei siihen voi vaikuttaa muuten kuin oikeilla lääkkeillä jotka vaikuttavat testosteronin reaktiotuotteen syntyyn, dihydrotestosteroniin.
Millään shampoilla, hoitoaineilla yms.. ei ole asiaan vaikutusta, sillä kyseessä on kuitekin elimistön sisällä tapahtuva reaktio.
Hoidot kannattaa aloittaa ajoissa, ettei hiusnystyt ehdi olemaan liian pitkään toimimattomia, jolloin ne surkatuvat ja muuttuvat normaliksi ihoksi.
Tietyn ajan sisällä aloitettu hoito pystyy kasvattamaan uudishiuksia alueille, jotka ovat jo kaljuuntuneet.
Hoitoa pitää jatkaa säännöllisesti, ja kunnolliset tulokset näkyvät vasta n puolen vuoden kuluttua.
Jos hoito lopetetaan, palautuu tilanne muutamassa kuukaudessa hoitoa edeltäneelle tasolle.

Nuo lääkkeethän ovat nyt halventuneet kun markkinoille on alkanut tulemaan rinnakkaisvalmisteita.
Jos asia on tärkeä  ja vaivaa asianomaista, suosittelisin ainakin kokeilemaan hoitoa.
Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-

Poissa kirmeli

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #80 : 07.07.06 - klo:10:33 »

Hoidot kannattaa aloittaa ajoissa, ettei hiusnystyt ehdi olemaan liian pitkään toimimattomia, jolloin ne surkatuvat ja muuttuvat normaliksi ihoksi.

apuva,mulla ehti lähteä hiuksia vuoden verran ennenku hoidot aloitettiin  :'( Onko hiusnystyt ehtiny umpeutua jo,eikö mulle kasva enää takasi paksua tukkaa ?
Mulla hiustenlähtö aihetu siis tukkeutuneista hiusnystyistä ja niihin tehtii sellasia savi/öljy hoitoja kerran viikossa kuukauden ajan.

Poissa Huuhkaja

• Tukkaguru
« Vastaus #81 : 07.07.06 - klo:13:42 »
Minä alan kyllä olla aika vakuuttunut, että niska-hartiaseudun jumituksella on jotakin tekemistä hiustenlähdön kanssa. Nyt nimittäin minulla on taas ollut pari viikkoa niska ja hartiat tosi jumissa, ja samaan aikaan on hiuksiakin lähtenyt tavallista enemmän. Voihan se tietysti olla sattumaakin... Kuten jossakin taisin aikaisemmin kirjoitella, niin ihotautilääkäri kyllä tyrmäsi tuon teoriani täysin. Minusta se tuntuu ihan loogiselta, että jos niska on ihan jumissa, niin päänahassa ei ehkä kierrä veri kunnolla, jonka johdosta hiusnystyt eivät saa ravintoa tms.

Voisikohan tuossa teoriassa olla jotain perää, sillä itselläni on ollut niska-hartiaseudulla erityisesti yksi kohta nyt pari vuotta jumissa, eikä siihen auta satunnainen jumppaaminen kuin hetkeksi. Vastaavasti takaraivossa on yksi ehkä halkaisijaltaan 4 cm:n kokoinen kohta, josta hiukset lähtevät helpommin kuin muualta, ja ne myös kasvavat hitaammin ja katkeilevat helpommin kuin muut hiukset. Tämä on myös ainoa kohta päästäni, jossa on hieman luonnonkiharaa hiusta kun kaikki muut hiukset ovat melkein piikkisuoria. Nyt olen käynyt hieronnassa säännöllisesti kerran viikossa noin puolen vuoden ajan, ja tuntuu, että hiukset tuolla alueella alkavat vahvistua, kasvavat nopeammin, eivätkä katkeile enää yhtä helposti kuin ennen. Outoa mutta totta. En tiedä voisiko niskan jumituksen helpottaminen olla syynä tuohon parannukseen.

Poissa Sanna

• Tukkaguru
« Vastaus #82 : 07.07.06 - klo:18:58 »
Miehille on muuten olemassa myös johonkin eturauhasvaivoihin tarkoitettuja pillereitä, joissa on sama vaikuttava aine (finasteridi) kuin hiustenlähtölääke Propeciassa. Ja nuo eturauhaspillerit ovat paljon halvempia ja vahvempia, eli jos onnistuu samaan lääkärin kirjoittamaan reseptin, niin hiustenlähdön hoito ei tule edes hirveän kalliiksi. Kaikki lääkärit eivät kuitenkaan suostu noita eturauhaspillerireseptejä kirjoittamaan hiustenlähtöön, ja kalliiksi tulee tietysti sekin, jos pitää monella yksityisellä lääkärillä käydä kyselemässä.

Poissa Ishamael

• Parturi-Kampaaja
  • HAIRahtanut
« Vastaus #83 : 07.07.06 - klo:20:32 »
apuva,mulla ehti lähteä hiuksia vuoden verran ennenku hoidot aloitettiin  :'( Onko hiusnystyt ehtiny umpeutua jo,eikö mulle kasva enää takasi paksua tukkaa ?
Mulla hiustenlähtö aihetu siis tukkeutuneista hiusnystyistä ja niihin tehtii sellasia savi/öljy hoitoja kerran viikossa kuukauden ajan.

Jos nyt en ihan väärin asiaa muista, taisi tuo aikaraja olla jossakin 2-3vuoden kieppeillä.
En muuten ole ikinä kuullutkaan, että hiusnystyt voisivat jollakin tapaa tukkeutua, ja se voisi aiheuttaa hiustenlähtöä.
Missä diagnoosi tehtiin, miten se tehtiin jne...?

Alkoi kovasti kiinnostamaan tämä asia, ja onko siitä olemassa tutkimustuloksia, mikroskooppikuvia ja jotakin julkaisuja joilla olisi ehkä jopa jonkinlaista lääketieteellistä tutkimusaineistoa taustalla.

Suoraan sanottuna hirvittää, sillä meidän "alalla" tai ainakin sitä sivuavasti, on olemassa jos jonkinlaista puoskaria.

Hiustenlähdön syyt ja mekanismi ovat olleet vuosia suhteellisen tuntemattomia läketieteelle, parturi-kampaajista nyt puhumattakaan.
Ei ole montaakaan vuotta aikaa, kun vielä jopa miestyyppisen hiustenlähdön syitä ei tunnettu, ja ainoa mitä siitä tiedettiin oli se että se on perinnöllistä ja liittyy testosteroniin, sillä mihillä joiden kivekset oli syystä tai toisesta poistettu ei esiintynyt miestyypin hiustenlähtöä.

Naisten hiustenlähdön syyt ovat käsittääkseni yhä varsin hämärän peitossa, usein syyksi tiedetään hormonit tavalla tai toisella mutta siinä taitaakin olla lähes kaikki.
Lääkärithän ovat varsin voimattoomia auttamaan naista, joka kärisii pahasta hiustenlähdöstä.
usein ainoana mahdollisena hoitomuotona on kortikosteroidit joiden sivuvaikutus on liiallinen karvankasvu/ karvankasvun kiihtyminen.
Mutta edes kortisoni ei sinällään paranna hi8ustenlähdön aiheuutajaa.

Pälvikaljuuden syyt ovat niinikään vielä varsin tuntemattomat, vasta muutaman vuoden ajan on ollut tiedossa se, että se on autoimmuunisairaus jossa tuntemattomasta syystä valkosolut alkavat keräytyä karvatupen ympärille häiriten karvankasvua.
Vielä muutama vuosi sitten edes tätä ei tiedetty.

Tämän takia useimmilla kampaajilla ei ole senkään vertaa tietoa hiustenlähdöstä, ja usein on syntynyt "teorioita" ja "hoitoja" lähinnä tyhjästä.
Jopa silikoneja on syytetty hiustenlähdöstä, ja hiustenlähtöä on hoidettu syväpuhdistavilla shampoilla... :-X

Jätän tässä nyt pois ne mahdolliset ihmiset, jotka voivat oikeasti olla allergisia jollekkin aineosalle, kuten vaikka silikonille tai hajusteelle yms.. joka on voinut taas aiheuttaa tulehdusreaktion päänahassa ja myötävaikuttaa sitä kautta hiustenlähtöön.

Useimmat hiustenlähtö tapaukset naisilla ovat onneksi niitä, että hiuksia lähtee runsaasti, mutta ne jatkavat myöhemmin kasvua normaalisti.
Tässä yhteydessä saadaan myös usein ns vääriä "hoitotuloksia" kun tälläistä hiustenlähtöä aletaan lääkitsemään tuotteella X ja hiukset aloittavat uudestaan normaalin kasvunsa, näyttää ulkopuolelta katsottuna olevan korrelaatio hiustenkasvun ja tuotteen X välillä.

Näitä esimerkkitapauksia on olemassa varmasti kymmenia, erilaisia kukkaisuutteisiin, proteiineihin ja kivennäisiin sekä mitä eksoottisempiin ainesosiin perustuvia tuotteita, joita markkinoidaan varsin vakuuttavan oloisin "tutkimustuloksin."

Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-

Poissa kirmeli

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #84 : 08.07.06 - klo:09:33 »
Olin jo melkein vuoden kärsinyt kamalasta hiustenlähdöstä,kunnes mainitsin siitä sitten parturillenikin(joka tosin itsekin mainitsi puoleen ohentuneesta hiuksistostanikin).
Erilaisia hiustenlähdön syitä käytiin läpi ja sitten hän "määräsi" minut hiustenpohjatutkimukseen,joka siis tehtiin sillä mikroskooppijutskalla (en muista oikeata nimea,valomikroskooppi??) siellä parturissa.
Tutkimuksessa selvisi että hiusjuuret olvati menneet tukkoon,hiuksia ei enää kasvanu ku yks aina yhestä nystystä sen normaalin neljän-viiden hiuksen sijaan.Päänahka oli täynnä pinttynyttä "moskaa" joka tukkeutti juurta ja esti hiusta kasvamasta,sekä uudet kasvavat hiukset oli jotenki ihan "aliravitun" näköisiä.
kotihoidoksi sain alkuun renen furtererin Forticea shampoota.
Hoidot olivat Rene furtererin hoitoja hiustenlähtöön,niissä tavallaan avattii niitä tukossa olevia hiusjuuria.

rolla

• Vieras
« Vastaus #85 : 08.07.06 - klo:10:12 »
Toivottavasti on hintansa väärti tuo hiustenhoito. Mie kävin kans semmoses ja moni muuki täällä, nii ne lykkää sulle jonkun 500 euron hoito-ohjelman..

Poissa kirmeli

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #86 : 08.07.06 - klo:15:31 »
Toivottavasti on hintansa väärti tuo hiustenhoito. Mie kävin kans semmoses ja moni muuki täällä, nii ne lykkää sulle jonkun 500 euron hoito-ohjelman..

Tarkoititko siis nuita minun hoitoja ?  Niin,tosiaan tulivat maksamaan 200 euroa  :-\
Mutta kyllä minä uskon että niistä on minulle ollu apuakin..tukkaa ei lähde enää niin paljoa.

Poissa wilvi

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #87 : 08.07.06 - klo:15:52 »
Mä olen nyt useamman viikon ajan ihmetellyt hiustenlähtöäni. En oikein tiedä, onko tämä nyt normaalia vai ei. Hiuksia pestessä saan tyhjentää ammeen hiuksista kolme kertaa pesun aikana, kun irronneet hiukset muodostavat "tulpan" ja hiustenpesuvesi jumittaa ammeeseen. Hiuksia lähtee tupottain, ja ympärysmitta tuntuu huomattavasti ohentuneen ihan muutamassa viikossa.

Meillä on kokolattiamatot (Englannissa elämisen "ihanuuksia"), ja mun hiuksia on matoilla ihan järkyttävästi.  :-[ Imuroidessa saa yhden huoneen jälkeen saksilla irroitella hiustukkoa imurin suuttimesta. Imuroin siis kerran viikossa. Ennen en ole moista huomannut.

Hiukseni ovat pidemmät kuin normaalisti, joten sekin kai voi hämätä ja normaali hiustenlähtö tuntuukin hurjemmalta.  ???  En tiedä. Enkä myöskään tiedä, missä vaiheessa pitäisi oikeasti alkaa huolestumaan, vai tarvitseeko huolestua lainkaan.

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #88 : 08.07.06 - klo:19:58 »
^Minä huolestuisin tuosta kyllä jo. Toisaalta omat hiukseni ovat jo valmiiksi ohuet ja suht lyhyet, mutta ei kuulosta ihan normaalilta.

Onko huolestumisesta sitten mitään hyötyä, sitä en tiedä, useinhan noille ei voi mitään, hiuksia lähtee jonkin aikaa ja sitten tilanne taas normalisoituu.

Poissa MinnieMouse

• Tukkaguru
« Vastaus #89 : 08.07.06 - klo:20:59 »

Minä en maksanut hiuspohjantutkimuksesta mitään. Hoito-ohjelmaksi tutkimuksen tekijä suositteli joko hänen kauppaamiaan vitamiinivalmisteita tai apteekin vastaavia.