^^ Samaa olisin sanonut, että varmasti silottavaa/lätsäyttävää amon ja aprikoosiöljyn takia. Ei toki huono asia, jos sitä sattuu hakemaan. Vähän kyllä hassu lupaus taas tuo ylimääräisen öljyn poistaminen (vaikka se tietenkin olisi shampoon ykköstehtävä), kun mukana on lisää öljyä. Oon aika monia shampoita kokeillut, joissa on ollut juuri sitä aprikoosiöljyäkin, ja vaikka se yleensä onkin lähempänä incin loppua kuin alkua, niin aina on ollut tosi öljyinen ja ylisileä lopputulos, siis paljon enemmän rasvaa hiuksissa kuin ennen pesua. Näkisin että tällaiset shampoot sopivat kuiville, pitkille hiuksille, jos niiden haluaa olevan sileät ja kiiltävät, jos liika liukkaus ei haittaa, eikä päänahka ole rasvainen.
^ Ostin itsekin syksyllä kuivia latvoja varten sen kaikille hiustyypeille tarkoitetun NS:n tyrnihoitiksen. (Niitä taitaa olla kolmea erilaista.) Oli kyllä tosi tehokasta ja kiva tuoksukin. Itse jouduin vaihtamaan kevyempään, koska en tykännyt siitä miten tämä suoristi latvoja ja oli lopulta liian hoitavaa (mun latvat eivät siis ole korpputasoa ollenkaan), mutta mitään ikävän lähmäistä lopputulosta se ei tehnyt. Tosi mukava hoitis ja jos tarvitsisin jotain tymäkämpää niin käyttäisin uudelleen. Mutta en kyllä ihan ymmärrä tän lupausta volyymista, kun on kuitenkin todella hoitavaa.
Mä olen kovasti tykästynyt Herbal Essencesin Clean-hoitoaineeseen (white strawberry & sweet mint). Tässä ei ole mitään raskaan vahamaista (lähinnä behentrimonium chloridea siis) eikä öljyjä (paitsi eteeriset), ja on tosiaan hyvin kevyttä, mutta selvittää hiukset nopeasti. Tässä on silikoni, bis-aminopropyl dimethicone, joka ei ole raskasta tai kasaannu hiuksiin. Tämä on ollut mulla päivittäisessä käytössä jo hyvän aikaa ja tekee kyllä minkä lupaa, ei kerry hiuksiin ja sopii tosi hyvin hennoille latvoille. Esim. lettilaineet pysyvät hiuksissa hyvin, joten yhtään liikaa silotusta ei tule.
On kyllä harmillista miten iso mörkö silikoneista on ryhmänä tehty, vaikka niitä on niin erilaisia, ja kuitenkin useimmat silikonittomuuttaan mainostavat hoitoaineet ovat täynnä raskaita ja hiuksiin kertyviä aineita. Kevyt silikonihoitis on nimenomaan se millä mun ylihennot latvat käyttäytyvät nätisti ja tuntuvat puhtailta.