Minulla on nyt viimeisen kuukauden sisällä ihon kunto parantunut huomattavasti. Aknearpia toki on edelleen, mutta aktiivisia näppylöitä on kerrallaan korkeintaan pari, ja nekin pysyvät pieninä ja katoavat nopeasti. Mustapäitä on edelleen nenässä, mutta nekin tuntuvat pienentyneen. Nyt kun vielä nuo vanhat arvet haalenisivat, niin voisi olla kunnolla tyytyväinen.
Taustaa sen verran, että olen koko aikuisikäni kärsinyt hormonaalisesta aknesta, joka keskittyy leuan ja poskien alueelle, otsaan taas ei juuri koskaan tule finnejä. Iho on pintakuivuuteen taipuvainen sekaiho. Vähän kaikkea on tullut kokeiltua, mutta sivuvaikutusten pelossa en ole uskaltautunut kokeilemaan lääkitystä.
Minun on hankalaa sanoa, mikä yksittäinen tuote tai asia on vaikuttanut ihon kuntoon, mutta joku näistä (tai niiden yhdistelmä) on saanut ihon paranemaan:
- Puhdistusaineiden vaihtaminen miedompiiin ja SLS:n välttäminen kasvojen pesussa. Käytän nykyään vain ihan mietoja pesuaineita akneiholle tarkoitettujen superpesevien aineiden sijaan. Meikit poistan misellivedellä, joten pesuaineen ei tarvitse olla kovin pesevää. Nykyään käytössä olevista tuotteistani todella harvat ovat suoranaisesti akneiholle tarkoitettuja, koska ne ovat iholleni liian rajuja, ja aika moni tuote on enemmän esimerkiksi herkälle iholle suunnattu. Välttelen myös alkoholia kasvovesissä.
- La Roche-Posay Effaclar Duo -voide. Tämä on ehkä suurin yksittäinen tekijä, koska ihon kunto parani huomattavasti aloitettuani tämän käytön vajaa kuukausi sitten. Levitän tätä ohuen kerroksen aamuin illoin koko kasvoille kasvoveden jälkeen, ja useimmiten levitän vielä päälle toisen kosteusvoiteen. Olen harkinnut, että akaisin käyttää tätä nyt vain kerran päivässä ja vain kriittisille alueille, nyt kun ihon kunto on jotenkin hallinnassa.
- Lushin Mask of Magnaminty -kasvonaamio kerran tai kaksi viikossa käytettynä. Ihmetavaraa, joka auttaa sekä akuutteihin iho-ongelmiin että ihon kunnon ylläpitämisessä.
- E-pillerit. Nämä tosin aloitin jo viime keväänä, ja ihon kunto oli loppusyksyyn asti aika karsea, eli en ihan osaa sanoa, tuliko vaikutus vain vähän viiveellä. Muuten on nimittäin tuntunut, että pillerit ovat jopa huonontaneet ihoni kuntoa, ja olen saanut näppyjä paikkoihin, joihin en ole aiemmin saanut niitä juuri koskaan (kaula, otsa).
- Öljyt. Sekoittelen argan- tai ruusunsiemenöljyä iltaisin kosteusvoiteen sekaan, ja iho tuntuu heti pehmeämmältä ja kimmoisammalta. Samoin molemmat tuntuvat rauhoittavan finnejä. Tosin öljyjenkin kanssa olen nykyään tarkka, koska esimerkiksi kookos-, oliivi-, manteli- ja jojobaöljy tuntuvat tukkivan ihoani ikävästi.