Kirjoittaja Aihe: Huulirasvat ja -voiteet  (Luettu 406135 kertaa)

Poissa wilma

• Tukkaguru
Vs: Huulirasvat ja -voiteet
« Vastaus #1155 : 15.06.14 - klo:13:04 »
Mä olen ollut positiivisesti yllättynyt Nivean pienessä metallirasiassa olevasta huulirasvasta. Tuntuu jotenkin tahmaiselta ja paksulta annostellessa, mutta huulilla on oikein kiva ja kestää vähän pusutteluakin ;)

Mäkin tykkään Nivean lip butterista, koostumus on tosiaankin aika tönkköä mutta levittyy hyvin huulille ja pysyy hyvin. Mä olen käyttänyt tuon vanilla & macadamian loppuun ja nyt käytössä raspberry rose. Mä tykkään tästä vadelmasta tosi paljon, tuoksu on kevyt vadelma ja jättää huuliin hyvin kevyen sävyn.  :)

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1156 : 15.06.14 - klo:14:47 »
Onko risiiniöljy kuivattava ainesosa huulirasvoissa? Mulla on ollut/ on tällainen käsitys, siksi vältän huulirasvoja joissa on tätä.

Miksi joku laittaisi huulirasvaan kuivattavia aineosia? Noh, en tiedä, itselleni se sopii. Allerginen tai yliherkkä sille tietysti voi olla kuten ketjussa aiemmin on puhuttu.

Mä olen siinä käsityksessä, että risiiniöljy "häiritsee" ihoa samalla tapaa kuin tensidit (ehkäpä se tästä syystä onkin suosittu OCM:ssa), ja tehostaa samalla muiden aineiden imeytymistä ihoon. Siksi se on ikävä ainesosa ainakin sellaista ihmistä ajatellen, jolla on taipumusta ihon rikkoutumiseen (esim. atooppinen iho) tai herkkyyteen, ja altistaa toki muitakin ärsytysreaktioille niitä muita aineita kohtaan, jotka pääsevät risiiniöljyn takia paremmin imeytymään. Ärsytysreaktio voi johtua siitäkin, että aineet pääsevät imeytymään liian nopeasti, vaikkeivät ko. aineet mitään kamalia myrkkyjä olisikaan. Mutta useinhan huulivoiteissa ikävä kyllä nimenomaan on niitä tunnetusti ärsyttäviä aineitakin mukana, kuten piparminttua/mentolia.

Itselläni risiiniöljy iholle laitettavissa tuotteissa aiheuttaa voimakasta ärsytystä ja kuivumista, mutta en tietenkään osaa sanoa, johtuuko ärsytys risiiniöljystä suoraan vai välillisesti. Vältän sitä kuitenkin, kun olen jo sadoilla tuotteilla saman efektin todennut. Jokaisen kannattaa varmasti itse testata asia omalla kohdallaan. Vinkkaisin, että jos joku on jo vuosien ajan tottunut siihen, että "mikään huulirasva/puna/kiilto ei sovi", niin kannattaa kokeilla risiiniöljyn ja sen yhdisteiden välttämistä - niitä löytyy suurimmasta osasta huulituotteita, joten ne ovat aika todennäköinen syypää tällaisessa tilanteessa. Edit: Niin ja tietenkin on tarpeen välttää myös niitä tunnettuja ärsyttimiä, kuten piparminttu/mentoli, sitrusuutteet, hamamelis jne.
« Viimeksi muokattu: 15.06.14 - klo:15:56 kirjoittanut evergreen »
1cFii, oma väri.

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #1157 : 15.06.14 - klo:20:00 »
Mulla risiiniöljyä sisältävät tuotteet aiheuttaa ärsytystä huulissa, tai ainakin olen yhdistänyt käyttökokemuksieni mukaan kys. ainesosan tähän. Ja sellaista kuivumista, että rasvaa pitää laittaa koko ajan.. Ei mitään vakavaa ärsytystä, mutta sellaista pistelyä ajoittain..Herkkä iho on kyllä muutenkin.
« Viimeksi muokattu: 15.06.14 - klo:20:20 kirjoittanut Kristiina »

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1158 : 15.06.14 - klo:21:37 »
^ Just tuolla tavalla se "huulirasvariippuvuus" syntyy. Voide ärsyttää ja tekee pinnasta aina vain nopeammin kuivan ja pistelevän tuntuisen, ja rasvaa joutuu lopulta laittamaan ihan koko ajan, vaikkei tietenkään kannattaisi, kun tilanne vain pahenee. No, onneksi ongelmasta pääsee eroonkin, kun hoksaa mikä ärsytystä aiheuttaa! Mulle turvallisimmat vaihtoehdot ovat yksinkertaiset parafiinipohjaiset huulirasvat, suosikkina Munken's Bisalva. Ei ärsytystä, eikä tarvitse laittaa kuin kerran tai kahdesti päivässä.
1cFii, oma väri.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #1159 : 15.06.14 - klo:22:08 »
Onko risiiniöljy kuivattava ainesosa huulirasvoissa? Mulla on ollut/ on tällainen käsitys, siksi vältän huulirasvoja joissa on tätä.

Tuntuu aivan hullulta ajatus kuivattavasta ainesosasta, joka on yleisessä käytössä huulirasvojen valmistuksessa. Mutta periaatteessa risiiniöljy on hoitava & kosteutta sitova aines, joka sopii monelle. Jostain syystä se ei kuitenkaan sovi kaikille, joten kannattaa kokeilla muita aineita. Monet superhoitavat ja kosteuttavina pidetyt aineet aiheuttavat kuivumista ja ärsytystä, esim. puhdas sheavoi on itselleni huono vaihtoehto huulten hoidossa...
Hmm, Paulan tehosalva näkyy sisältävän myös kyseistä ainetta (risiiniöljyä...), joten toivottavasti se sopii edes jaloille ja kynsinauhoille. Tilasin sen joskus mainonnan uhrina  :D ja vasta sen jälkeen opin risiiniöljynkin olevan mahdollisesti 'pahis' (vaikka se ei itsessään olekaan paha, kuten eteeriset öljyt jne).
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1160 : 15.06.14 - klo:23:09 »
^ Mullakin on muuten tuo Paulan Lip & Body Treatment Balm. Pari ensimmäistä kertaa se tuntui huulille laitettuna tosi hyvältä, sen jälkeen tyypillinen kuivumiskierre. Yritin kynsinauhoillekin, mutta samalla tavalla alkoivat repeillä nekin, kuten on käynyt kaikkien muidenkin risiiniöljyä sisältävien kynsinauhavoiteiden kanssa. (Mulla on risiiniöljyn kanssa sama ongelma kaikkialla muuallakin kuin huulissa.) Sheavoi on mullakin toinen ongelma-aine. Niitähän riittää...
1cFii, oma väri.

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #1161 : 16.06.14 - klo:13:30 »
Juu, ehkä muotoilin vähän hassusti tuon että kuivattava anesosa. Juuri tuota tarkoitin, mitä evergreen kirjoitti, että huulirasvaa pitää aina vain lisätä (tunne tulee esim. risiiniöljystä käyttäjäkohtaisesti..)
« Viimeksi muokattu: 16.06.14 - klo:13:32 kirjoittanut Kristiina »

Poissa Jewely

• HAIRahtanut
« Vastaus #1162 : 28.06.14 - klo:12:24 »
Löysin Haaparannalta yhdestä marketista Maybellinen Baby Lips Hydraten, se oli viimeinen joten pakkohan se oli napata mukaan. Odotin jotain vähän Labellomaista pehmeää koostumusta mutta tää onkin tosi ohutta ja liukasta huulilla. Lähtee myös huulilta nopeaa pois tän "vetisyyden" takia. Tuoksu on hyvä mutta maistuu suussa oudolle. Eikä tää nyt kovin kummoisesti edes kosteuta huulia eli petyin kyllä tähän! Tuntuu kuin huulilla olisi jotain todella ohutta vaseliinia, huulet ei tunnu yhtään pehmeiltä eikä sileiltä vaan kaikki huulten repaleet ja uurteet tuntee kun huulia hieroo yhteen. Tää muistuttaa minusta Blistexin Classic Lip Protectoria, josta en myöskään tykännyt.

Poissa Jewely

• HAIRahtanut
« Vastaus #1163 : 26.07.14 - klo:21:39 »
Maybellinen Babylipsejä myytiin jo Anttilassa ja Stockalla, en tosin ostanut koska petyin niin karvaasti ensimmäiseen ja muut näyttivät olevan täsmälleen samaa kamaa. Anttilassa oli kolme väritöntä versiota ja persikkainen sävy ja stockalla oli niitä värikkäämpiäkin.

Anttilassa oli myös Rimmelin vastaavia uutuuksia eli sävytettyjä huulirasvoja nimeltä Keep Calm and Lip Balm! Viisi eri sävyä, ostin itse vaaleimman ja tää on tosi kiva! Tuoksuu hyvälle, ei maistu pahalle, koostumus on sopivan paksu, pitää ainakin huulet pehmeinä näin päivän kokemuksella ja pysyykin huulilla toisin kuin Baby Lips. Inciä ei ole pakkauksessa mutta löytyi netistä, ei sisällä mineraaliöljyjä.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #1164 : 27.07.14 - klo:11:49 »
^
Hyvä tietää! Nuo ovat varmaan myös sävytettyjä? Rakastan sävytettyjä huulirasvoja ja luottotuote on Burt's Beesin isossa pahvipakkauksessa oleva rassva. Välillä on kuitenkin kiva kokeilal muitakin ja mineraaliöljyä ei saisi olla.

Ranskasta ostin Monorpixin kirsikkahuulirasvan, joka sekin on hyvä (eikä ärsyttävän voimakasta tuoksua), mutta todella sävyttävä! Toisin kuin sävyttävissä yleensä, tässä sävy pysyy tiukkaan huulilla. Tämä on tietysti ihan hyvä juttu, mutta huono siinä mielessä että kun rasvaa lisäilee niin sävyä tulee aina vaan lisää ja lisää...  ::) Monrrpixin tuotteet on muutenkin todella hyviä hinta-laatusuhteessa ja matkakokoja löytyy joka katergoriasta. Ei siis mitään ihmetuotteita, mutta edullinen markettisarja ja laatu myös hyvä eli käteviä ostaa käyttöön pidemmällä reissulla.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1165 : 27.07.14 - klo:20:00 »
^ Jos sopii kysyä, niin miksi mineraaliöljyä ei saisi olla? En yritä haastaa mitään, kaikki saavat tehdä ihan omien mieltymystensä mukaan. :) Kiinnostaisi vain tietää, kun itse olen kokenut parafiinipohjaiset huulivoiteet parhaasta päästä oleviksi. Vaseliinista en yhtä paljon tykkää, mutta sekin on kuitenkin "lääketieteellisin" neuvo huulten turvallisimpaan hoitoon.
1cFii, oma väri.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #1166 : 29.07.14 - klo:11:22 »
^
Ei siinä muuta syytä ole kuin, että jos mineraaliöljy on ihan ykkösenä listassa niin mulle tulee huulten viereen näppyjä. Sama juttu seesamiöljyn ja parin muun öljyn kanssa. Mineraalirasvat ovat joskus myös vähän kuivattavan tuntuisia eli en viitsi turhaan ostaa rasvoja roskiin heitettäväksi. Mineraaliöljy on mun iholla siitä inhottava, että näppyjä tulee vaikka keskelle säärtä, jos sellaisella rasvailen eli mieluummin vältän sitä ja nykyään on onneksi ihan hyvin vaihtoehtojakin kaupoissa  :)

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1167 : 29.07.14 - klo:14:24 »
^ Ok!  :) Seesamiöljy tekee mulla ihan saman, tosi tukkivaa. Olen itsekin iloinen, että vaihtoehtoja löytyy, kun on tosiaan niin monta ainesosaa, joita joutuu välttämään.
1cFii, oma väri.

ainokainen

• Vieras
« Vastaus #1168 : 30.07.14 - klo:11:29 »
Kokeilin Maybellinen Baby Lipsiä Stockalla. Aika vaatimaton tuote mun mielestä. Kokeilin sitä räikeän pinkkiä ja huomasin heti, että väri kasautui huulten juonteisiin rumasti. Kosteutustehot ei tuntuneet mitenkään erityiseltä vaan tosiaan ensin tuntuma oli hyvin ohut huulilla, ja tuntui katoavan aika nopeasti. En aio ostaa.

Poissa Peachtwist

• Tukkaguru
« Vastaus #1169 : 05.08.14 - klo:21:34 »
Mä ostin  Maybellinen Baby Lips -huulirasvan sävyssä Cherry Me ja on tää kyllä ihan kiva, jää varmasti käyttöön. Mulla on ollut satunnaisessa käytössä Blistexin Lip Brilliance, josta en niin välitä hileisyyden vuoksi. Baby Lips onkin siitä kiva, että siinä ei ole mitään kimalletta ja väri on siksi tosi raikas ja nuorekas. Mun suhteellisen vaaleille huulille Cherry Me tuo tosi kivasti sävyä, joka tietty korostuu vaaleaa ihoa vasten. Kauhean kosteuttavaksi en tätä kuitenkaan sanoisi, tuntuma huulilla on silti mukavan liukas mutta ei ollenkaan tahmainen. Täytyy varmaan ostaa kokeiluun joku vähän vaaleampikin sävy. :)