Kirjoittaja Aihe: Kiharapäiden oma ketju  (Luettu 278332 kertaa)

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
Vs: Kiharapäiden oma ketju
« Vastaus #315 : 20.12.10 - klo:09:38 »
Mulla on korkkiruuvikiharat suoristuneet aika loiviksi laineiksi vuoden mittaan. En pistä yhtään pahakseni, minusta nämä ovat nätimmät kuin entiset kiharat ja helpompi käsitellä. Olen nimittäin aina halunnut tällaisia loivia kiharoita. Ennen kun nämä veti tiukalle kiharalle ja kiskas näin pituudesta, nyt ne on suurilla kaarevilla kiharoilla ja menettävät pituuttansa niin.

Pitäisi varmaan vaihtaa kiharan määrittely, on se ihme kyllä, mihin ne korkkiruuvikiharat katosivat, hiustenhoidon myötä koko hiusten rakenne muuttui totaalisesti?
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

Poissa Memmuuh

• Tukkaguru
« Vastaus #316 : 20.12.10 - klo:10:05 »
^ Mullakin on hiusten kiharuus vaihdellut ihan pitkin elämää.  :)

Ihan pienenä, jonain pari vuotiaana ne oli vähän kiharat. Muutaman vuoden iästä aina toiseen luokkaan ja murrosiän alkuun asti ne oli oikeastaan suorat, mitä nyt sateella monesti veti vähän korkkiruuveille jos ponnarilla piti. Siitä iästä tuonne jonnekkin kuudenteen luokkaan asti ne oli kuivana sellasilla melko loivilla isoilla kiharoilla, heti kastelun ja pienen kuivumisen jälkeen ihan käkkärät. Seiska luokalla ne rupes kihartumaan paljon! 7-8 luokalla mun hiukset oli aivan käkkärät, kihartui tyvestä asti, ja kohdasta riippuen ihan korkkiruuveille. Siitä ne on taas alkanut loiventumaan, ja tällä hetkellä nää kihartuu taas sellasille isoille loiville kiharoille, ja jos ei suihkun tai muun kastelun jälkeen näille tee mitään, niin silloin kihartuu enemmän mutta loiventuu päivän aikana.

Kiharat hiukset muuttuu elämän aikana, riippuen hormooneista ja osittain varmaan myös ulkoisista tekijöistä. Just esim. hiusten kunto vaikuttaa tosi paljon siihen, kuinka kiharalle hiukset menee.

Sillon kun hiukset kihartu ihan sellasille korkkiruuveille, oli tosi hauskaa ottaa sellaisen yksittäisen kiharan latvasta kiinni, vetää se suoraksi ja päästää irit. Pomppas sillai kivasti takasin kiharalle. ;D  Enää en voi tehdä niin, höh.
« Viimeksi muokattu: 20.12.10 - klo:11:07 kirjoittanut Memmuuh »
3a F ii

Poissa PrettyMia

• Haiven
  • *
« Vastaus #317 : 20.12.10 - klo:10:59 »
^ Nämä minun kikkurani vaihtelevat ihan päivittäin, joskus ihan tiukkoja korkkiruuveja ja toisinaan näitä vois kutsua ennemmin laineiksi. Sais kyllä mielummin pysyä korkkiruuveina, mitä kiharampi, sitä parempi.  ;D

Edit: Olen ajatellut ostaa piakkoin jonkinlaisen syväputsarin, mikäs olisi hyvä ja suht edullinen vaihtoehto?
« Viimeksi muokattu: 20.12.10 - klo:12:07 kirjoittanut PrettyMia »
2c-3a Fii, hartiamittainen käsittelemätön kasvusto

Poissa Horros

• Tukkaguru
« Vastaus #318 : 20.12.10 - klo:15:07 »
Minua harmittaa kun alle kouluikäisenä hiukset olivat vielä tyvemmästä aika suorat ja menivät latvoista näteille nukkemaisille korkkiruuveille, iän myötä näistä on tullut yhä hankalampaa käkkärää  ;D Onneksi saan kuitenkin ne jätettävillä ja muilla litkuilla litistymään aika hyvin ja osaponnarilla pidettynä näyttääkin ihan hyvältä - muuten päällimmäiset hiukset ovat jonkin verran lyhyemmät ja tekevät pahimmillaan todella afropallomaisen vaikutelman. Takkuuntuvuus on lähinnä ainoa "oikea ongelma" heikon pituuskasvun lisäksi nyt, kun olen oppinut elämään kiharoideni kanssa, tai enemmänkin oppinut sietämään niitä itselläni.

Sanoisin melkein, että kiitos sille kampaajalle, joka leikkasi muutaman sentin liikaa hiuksistani ja sai minut luopumaan suoristamisesta ainakin pariksi kuukaudeksi paremman kunnon takia. Nyt katson itseäni peilistä ja mietin, että on ne kiharat ihan nätit. Kanssaihmisetkin ovat tykänneet.

PrettyMia: Herbinan syväputsari on ollut ainakin täällä ihan ok, muita en ole kokeillut mutta tuo ei ole ainakaan hinnalla pilattu.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.

: I'm finally ready but far from finished :

Poissa PrettyMia

• Haiven
  • *
« Vastaus #319 : 20.12.10 - klo:15:21 »
^Ok, kiitos :)

Kokeilin tänään aamulla suihkuttaa näihin suolavettä, en tiedä kyllä mistä sain tuon päähäni, mutta toimi ja toi kutreihini jämäkyyttä ja pitoa.  ;D

Edit: Surffailin tuolla NaturallyCurly.comissa, niin onkos kukaan tilannut tuolta? (:
Todella houkuttelevia tuotteita. :D

http://www.curlmart.com/Curly-Hair-Solutions-Welcome-Styling-Kit-p-64.html

^Ihana setti
« Viimeksi muokattu: 23.12.10 - klo:11:14 kirjoittanut PrettyMia »

Poissa Chantel

• Haiven
  • *
« Vastaus #320 : 29.12.10 - klo:13:23 »
^ TiGin Moisture Maniacia. ;)

Eiköhän tuossa ole vastaus ihmettelyysi, että miten tulee niin pehmeät hiukset vain shampoolla. Tuolla shampoolla saan nimittäin jopa omaan kuivaan ja karheaan kiharaparveeni pehmeyttä, saatikka sitten jos poikkiksellasi käsittelemättömät hiukset  ;)

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #321 : 29.12.10 - klo:14:02 »
Itselläni on myös luonnonkiharaa, josta kyllä tykkään, mutta aina ne eivät näytä niin hyviltä. En oikeastaan voi harjata tukkaa ollenkaan, ellen sitten ole suoristamassa sitä. Jos harjaan ja jätän muotoilematta, niin se jää rumaksi pehkoksi, koska hius on käsittelyjen vuoksi muuttunut hieman haperommaksi ja kuivaksi. Miten siis saada "painoa" hiukseen? Rakennepaikkaava on jo ostoslistalla ja kosteuttavia tuotteita ja naamioita on tullut käytettyä, samoin öljyjä.

Silareita ilmeisesti pakko olla, kun sisäinen kosteutus ei vaan riitä. Käsittääkseni amodimethicone on se, joka sopii yleensä kiharoille? Shampoota en käytä itse ollenkaan, hoitiksia kyllä.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Poissa PrettyMia

• Haiven
  • *
« Vastaus #322 : 29.12.10 - klo:20:11 »
^ Mielestäni ainakin pitkät muhittelut tuovat painoa tukkaan. Näin ainakin minulla.  ;D

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #323 : 29.12.10 - klo:23:24 »
Omat kiharat saan kuriin, kun edellisenä iltana pesupäivää ennen suihkutan hiukset kosteiksi hoitoaine/öljysekoituksella ja sen jälkeen hieron kookosöljyä/jotain muuta öljyä hiuksiin. Aamulla pesen tuon pois ja haudutan ensin Joicon rekkua, sitten IH.ta
O&H.sta kiharani saavat lisää ilmavuutta, joten se ei oikeastaan auta jos haluaa saada siistin lookin. Redkenin Smooth Down-naamio on ihan jees, mutta en usko sen hoitavuuteen kovin.
Toinen millä saa kauniit kiharat on Headshot, joka on mielihoitiksiani niin tuoksun kuin sen jäljen takia mitä se hiuksiin jättää.

Öljyillä jätettävänä saa raskaat hiukset mutta se on taitolaji, miten saa öljyn hiuksiin ilman että lähmääntyy.
Tigin AfterParty hoitelee kyllä sitten viimeisimmät kurittomat.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #324 : 30.12.10 - klo:12:35 »
Jep, noi öljyt on kyllä hyviä, mutta tosiaan vaatii kokeiluja aika paljon.

Pitkät muhittelut on kyllä melkein tehokkaimpia, tosin yön yli en enää hirveästi viitsi pitää, valuu tyynylle vaikka ois mitkä viritysket ja hankala saada unta semmoiset turbaanit päässä :D Osiksen slick formia oon käytellyt, mutta olisi kiva, ettei aina tarvitsisi tollaisia tuotteita laittaa, vaan just öljyt yms "kikkakolmoset"  on niitä mun lemppareita  ;D Lähinnä erityistilaisuuksiin käytän muotoilutuotteita, kun sitten muuten pelkään kerrostuvan hiuksiin tosiaan koska en enää käytä shampoota. Ja slick formkaan ei erityisen hyvä kiharoille ole, mutta tekee kosteutetumman näköiseksi.

Hmm, varmaan siitä rekusta olisi sitten tähän hätään paras apu ja ehkä jotain glyseriiniä tms..? Miten muille on toiminut kiharoihin?
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Retro

• Vieras
« Vastaus #325 : 29.01.11 - klo:18:14 »
Olisikos jollakulla kokemuksia Body Shopin Cottonseed-kiharoiden vahvistajasta? Törmäsin tuohon tänään, mutta en löydä inciä mistään, enkä uskaltant ostaa ennen sisällön tutkimista...

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #326 : 01.02.11 - klo:14:44 »
Hei, olen uusi luonnonkiharapää täällä foorumilla.

Syksystä alkaen olen yrittänyt siirtyä yhä luonnonmukaisempaan hiustenhoitoon. Ettiessäni netistä kiharoille sopivia hoitomenetelmiä olen löytänyt vaikka mitä kaikkea innostavaa, mm. teidät juurekset :) ja kaikki teidän mahtavat hiusvinkit.

Mullistavinta kiharoiden saralla on ehkä kuitenkin ollut naturallycurly.comin kiharoiden hoitofilosofia nimeltä Curly Girl (perustuu Lorraine Masseyn samannimiseen kirjaan, jonka intopäissäni tietty tulin myös tilanneeksi ja lukeneeksi).

Tuosta löytyy lisää infoa naturallycurly-sivustolta, mutta pääpiirteissään ideana on:
- luopua shampoosta kokonaan, tai ainakin sulfaatteja sisältävistä shampoista
- pestä vain hoitoaineella
- luopua hiusten harjaamisesta: hiukset kammataan suuri- ja harvapiikkisellä kammalla vain pesun aikana, kun ne ovat yltä päältä hoitoaineen peitossa (mä ostin Punnitse&Säästästä ihanan puisten tek-kamman tarkoitusta varten)
- luopua kaikesta lämpökäsittelystä, kuten fööneistä ja suoristusraudoista
- antaa hiusten kuivua luonnollisesti tai t-paitaan käärittynä (plopping)
- käyttää vain silikonittomia muotoilutuotteita

Curly Girl -metodi on mullistanut täysin suhteeni kiharoihini! En ole vielä osannut siirtyä pesemään hiuksia pelkällä hoitsikalla, mutta tavallisista shampoista olen siirtynyt intialaisiin yrtteihin, jotka pesevät hellästi. Lisäksi kampaan hiukset vain suihkun aikana hoitoaineen vaikuttaessa ja kuivaan ne t-paitaan käärimällä.

Yksi tärkeimmistä löydöistäni on ollut hiusten muotoilu luonnollisilla aineilla. Entisten silikonimömmöjen sijaan suihkutan pesun jälkeen nyt hiuksiin spraypullosta hoitavaa kiharasuihketta, jossa on 1 dl aloe vera -mehua, muutama tippa laventeliöljyä, pari tippaa jojobaöljyä, ehkä 1/2 tl hunajaa ja noin 1 tl hoitoainetta. Seos kosteuttaa, hoitaa ja antaa hieman pitoa (riippuen hunajan määrästä). Lisäksi käytän muotoiluun kotitekoista pellavansiemenistä tehtyä geeliä (flax seed gel eli SFG: englanninkielisiltä sivustoilta löytyy perusohjeen lisäksi kymmeniä erilasia ohjeita). Kosteuttaa ja antaa pitoa tekemättä tahmaiseksi. Luonnonmukaisissa muotoilutuotteissa on sekin hyvä puoli, että ne saa pestyä pois miedoillakin aineilla, eikä hiuksia tarvi sitten rääkätä millään kuivattavalla ja rankalla pesulla.

Eivät mun hiukset vieläkään täydelliset ole, mutta nykyään kiharat ovat paljon elinvoimaisemmat, hiuksissa on kiiltoa, ne tuntuvat kosteutetuilta, kiharoita on enemmän ja ne pysyvät nätimmin kasassa ja pörröä on vähemmän.

Kaipaisin yhä lisää silkkisyyttä ja sileyttä hiuksiini, ja jonkin verran enemmän kosteutusta, mutta selvästi tämä on ollut muutos parempaan :)

Toivottavasti näistä löydöstä voisi olla apua ja iloa myös muille kiharapäille!

Ehkä Hairwreck voisit esim. kokeilla seuraavassa pesussa tuota, että kampaat iso- ja harvapiikkisellä kammalla kun hiuksissa on hoitoaineet vaikuttamassa ja sitten annat kuivua luonnollisesti tai t-paitaan käärittynä (mutta et koske pyyhkeellä etkä kammalla/harjalla hiuksiin suihkun jälkeen)?
« Viimeksi muokattu: 01.02.11 - klo:14:55 kirjoittanut sonjis »
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #327 : 01.02.11 - klo:16:22 »
^ Voisitko kirjoittaa ohjeen millä itse teit ton geelin? :) Minäkin olen saanut curly girl methodilla paljon, paljon paremman näköiset kiharat. Pitäisi ehkä muuttaa hiusluokittelu 2a->2b/c..
2a F ii – Iho: kuiva

Poissa Todia

• HAIRahtanut
  • Gal. 2:20
« Vastaus #328 : 01.02.11 - klo:21:20 »
^^mikä siinä t-paidassa on pyyhkeeseen verrattuna niin ylivoimaista?
hiukset huijausmitalla 79 cm,  laineikkaat ja helposti kuivuvat, mutta suht hyväkuntoiset. Kasvatus käynnissä- tavoitteena hip/classic. 2c M ii
Iherb alennuskoodi VEG903

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #329 : 01.02.11 - klo:22:14 »
^ mulla ainakin tavallinen froteepyyhe imee kaiken kosteuden hiuksista ja saa ne älyttömän sähköisiksi, t-paitaa käyttäessä näin ei käy. :P
2a F ii – Iho: kuiva