Kirjoittaja Aihe: Kiharapäiden oma ketju  (Luettu 278326 kertaa)

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
Vs: Kiharapäiden oma ketju
« Vastaus #330 : 02.02.11 - klo:22:31 »
sonjis, jep, voisi tosiaan kokeilla. Saattaisi toimiakin, kun haluan, että hiukset ei ole takussa, mutten kuitenkaan tykkää harjata kun tulee juuri sitä kiharapäille tuttua pörheyttä. Tosin mulla ei nyt niinkään kiharat ole vaan lähinnä laineikkaat. Ja tuota t-paitaan kuivaamista voisi ainakin, jos se kerran niin monilla on toiminut.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #331 : 03.02.11 - klo:08:06 »
En ollut kuullut tuosta naturallycurly-sivustosta, mutta noudatan allaolevia hoito-ohjeita kaikkia, paitsi tota kampajuttua. Olen omalla kohdalla huomannut, että hiukset kannattaa kammata/ selvittää jo ennen pesua, koska ne katkeilee ja venyy märkinä enemmän. Yleensä kampaan (ja joskus harjaankin) vain ennen pesua ja kun laitan pesun jälkeen jätettävää. Ja lisäksi tarpeen mukaan, jos esim väkerrän jotain kampausta.

Shampoota en ole käyttänyt varmaan vuoteen (?), hoitoaineella saa psetyä ihan yhtä puhtaaksi.

Täytyy käydä tuolla sivustolla, kiitos vinkistä! :)

Tuosta löytyy lisää infoa naturallycurly-sivustolta, mutta pääpiirteissään ideana on:
- luopua shampoosta kokonaan, tai ainakin sulfaatteja sisältävistä shampoista
- pestä vain hoitoaineella
- luopua hiusten harjaamisesta: hiukset kammataan suuri- ja harvapiikkisellä kammalla vain pesun aikana, kun ne ovat yltä päältä hoitoaineen peitossa (mä ostin Punnitse&Säästästä ihanan puisten tek-kamman tarkoitusta varten)
- luopua kaikesta lämpökäsittelystä, kuten fööneistä ja suoristusraudoista
- antaa hiusten kuivua luonnollisesti tai t-paitaan käärittynä (plopping)
- käyttää vain silikonittomia muotoilutuotteita
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #332 : 14.02.11 - klo:23:34 »
Anteeksi että kesti näin kauan ennen kuin pääsin vastaamaan! Tässä on ollut pari viime viikkoa elämässä melkoista myllerrystä ja nää hiusasiat jäi kaiken sen keskellä vähän sivuun...

^ Voisitko kirjoittaa ohjeen millä itse teit ton geelin? :) Minäkin olen saanut curly girl methodilla paljon, paljon paremman näköiset kiharat. Pitäisi ehkä muuttaa hiusluokittelu 2a->2b/c..

Mä oon käyttänyt CurlTalk-palstan nimimerkin BotticelliBabe ohjetta, jossa ainekset ovat:

1/4 dl pellavansiemeniä
1 dl vettä

Käytän tuplamäärää. Alkuperäisen ohjeen ainekset ovat USA:n cup-mitoissa, mutta tärkeäähän määrissä on se, että ainesten keskinäinen suhde pysyy samana, eli muunsin ohjeen cup-mitat suoraan desilitroiksi ja hyvin on toiminut :)

Siemenet ja kylmä vesi sekoitetaan kattilassa, lämmitetään liedellä koko ajan sekoittaen (ei täysillä mutta melko kovalla, esim. 4:lla) kunnes seos kiehuu, sitten lasketaan lämpöä ja keitetään 6 min. koko ajan sekoittaen. Seos kaadetaan suoraan kattilasta kiehuvana metallisiivilään, joka on ison kulhon tai kattilan päällä (siivilän alle pitää jäädä tarpeeksi tilaa siivilöityvälle geelille).

Jos geeliä keittää liian kauan, se ei siivilöidy. Mulla viimeksi 7min. kiehumisaika oli jo liian pitkä, eli kelloa kannattaa vahtia tarkasti. Ongelmaa voi onneksi kiertää kaatamalla siivilöitymätön geeli takaisin kattilaan, lisäämällä vähän vettä, kiehauttamalla ja sitten voi yrittää siivilöidä uudestaan. Kuulemma kullanväriset ("golden flax seed") siivilöityvät paremmin, itsellä ei ole kokemuksia kun olen käyttänyt vain Punnitse & säästän tummanruskeita pellavansiemeniä.

Siivilöityneen geelin paksuuden tulisi olla samaa luokkaa kuin raaka kananmunan valkuainen. Jos siivilöitynyt seos on liian vetistä, sen voi laittaa takaisin liedelle ja kiehuttaa hetken, jotta ylimääräistä vettä haihtuu pois. Kun seos on siivilöity, siihen voi sekoittaa muita ainesosia, kuten aloe vera -geeliä, eteerisiä öljyjä tai hunajaa. Kattila ja siivilä ym. työkalut kannattaa pestä saman tien, muuten geeli on todella vaikea irrottaa niistä! Käytetyt siemenet kannattaa säästää: niistä saa tehtyä vielä 1-2 uutta satsia geeliä. Ne voi käyttää joko heti perään tai pakastaa uusiokäyttöä varten.

Täytyy kuitenkin varoittaa, että tuon reseptin hallitseminen vaatii selvästi hieman opettelua. Ekalla kerralla onnistuin siinä tosi hyvin, tokalla melko kehnosti ja kolmannella (viimeksi) jouduin lämmittämään geelin uudelleen pari kertaa, kunnes koostumus oli hyvä. Keittoajat ym. riippuu varmasti myös omasta hellasta, veden kovuudesta ym. muuttujista, joita on vaikea arvioida.

Itse en luottaisi monien ohjeiden neuvoihin, että keittoajan voisi päätellä tarkkailemalla seosta silmämääräisesti. Mielestäni helpointa on tehdä niin, että laskee keittoajaksi 6 min siitä hetkestä alkaen kun kiehuminen alkaa.

Sen sijaan seuraavaksi haluaisin kokeilla versiota, jossa siemeniä ei keitetä laisinkaan, vaan liotetaan vain 24h vedessä (ainesten määrät samat kuin alkup. reseptissä) ja sitten siivilöidään. Tällöin ei menetettäisi ollenkaan niitä vitamiineja ja hivenaineita, jotka tuhoutuvat kuumennettaessa ja energiaakin säästyisi :)

Tähän mennessä tekemiini keitoksiin olen sekoittanut pari tippaa laventeliöljyä, 1/2 tl jojobaöljyä ja 1/2 tl hunajaa, mutta viimeisimpään satsiin laitoin myös joitain vanhojen ei-luomujen muotoilutuotteiden jämiä, jotka haluan käyttää pois. On kyllä jo ikävä takaisin täysin luonnollisen pellavansiemengeelin pariin, tuntuu että kemikaalitökötit vie sen kosteuttavia tehoja pois, eikä lopputuloskaan ole yhtä hyvä kuin pelkillä luomuaineilla...

^^mikä siinä t-paidassa on pyyhkeeseen verrattuna niin ylivoimaista?

T-paitaan kuivaamisen idea on, että koska sen imukyky ei ole niin tehokas kuin froteepyyhkeen, se aiheuttaa vähemmän pörröä. Lisäksi plopping-tekniikka kuivatuksessa antaa kiharalle muotoa, kun märkä hius ei valu alaspäin ja siten suorista kiharaa. Mulla on kyllä yhä aika paljon pörröä, mutta vähemmän kuin ennen näitä uusia kuivaustekniikoita :) Vielä on kokeilematta satiinityynynliinat, feikki-KCCC (kts. resepti Naturallycurlyn palstalta) ja varmaan tuhat muutakin vippaskonstia.

Ikuinen taistelu pörröisyyttä ja kuivuutta vastaan siis jatkuu...
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #333 : 15.02.11 - klo:07:01 »
Miten tollainen kotitekoinen geeli säilyy? Pidetäänkö sitä jääkaapissa?
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #334 : 15.02.11 - klo:12:02 »
Kuulemma säilyvyysaika on pari viikkoa jääkaapissa perusseokselle, johon ei ole lisätty mitään säilöntäainetta.

Geeliä voi myös pakastaa 1-2 käyttökerran (eli 1-2 dl) kerta-annoksina, jolloin sitten ei tarvi kuin sulattaa kerrallaan tarvittava määrä. En ole itse pakastanut geeliäni, mutta koska pakastaminen rikkoo kasvien solukalvoja, geeli on sulaessaan luultavasti hieman vetisempää, mutta myös hieman kosteuttavampaa kuin pakastamaton versio.

Säilyvyyttä parantaa myös tislatun veden (=akkuveden) käyttäminen kraanaveden sijasta. Itse olen käyttänyt kraanavettä, mutta keittänyt sen aina ennen käyttöä, mikä myös tuhoaa mahdollisia epäpuhtauksia. Lisäksi kaikkien työvälineiden puhtaus esim. keittäminen ennen käyttöä lisää säilyvyyttä.

Naturallycurlyn palstan tyypeistä monet myös lisäävät Grapefruit Seed Extractia (greipinsiemenuutetta?) säilyvyyden parantamiseksi, mutta tiukasti ottaen se ei kai ole kovin tehokas säilöntäaine, vaikka siinä onkin säilyvyyttä parantavia ominaisuuksia. Samoin mm. laventelin eteerisellä öljyllä, rosmariiniöljyllä ja E-vitamiinilla on antibakteerisia ominaisuuksia, vaikka niitä ei voine pitää varsinaisina säilöntäaineina. Sitruunahappoakin voi käyttää, mutta määrät täytyy laskea tarkkaan ja sen lisäksi on käytettävä jotain muutakin säilöntäainetta.

Lisätietoa esim.: http://hairrecipes.homestead.com/preservatives.html

Kannattaa myös ottaa huomioon, että geeliä suositellaan käytettäväksi kerralla päähän noin 1 dl (puolipitkiin hiuksiin), joten sen kulumistahti on kova. Eli geeli levitetään jätettävän hoitoaineen jälkeen joko heti (ja sitten kuivaus t-paidan sisällä) tai ensin annetaan kuivua noin vartti ja sitten levitetään geeli päähän. Kun geeli on levitetty, hiusten pitäisi uida geelissä läpikotaisin. Levitettäessä se ei tunnu kovin miellyttävältä, mutta hiusten kuivuessa geeli jotekin katoaa niistä, joten lopputuloksena on pehmeät hiukset, joissa ei ole geelistä tietoakaan :)

Geelin valmistus kestää vain noin 1/2 tuntia, joten ei ole myöskään iso vaiva tehdä uusi satsi aina kahden viikon välein.
« Viimeksi muokattu: 15.02.11 - klo:12:09 kirjoittanut sonjis »
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

Poissa Horros

• Tukkaguru
« Vastaus #335 : 15.02.11 - klo:14:18 »
Kuulostaa kyllä tosi mielenkiintoiselta tuo geeli. Meillä näitä pellavansiemeniä on parin reseptin takia vähän yli tarpeenkin, joten seuraavan pesun jälkeen voisi melkein tuota tehdä, jos muistan ja jaksan.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.

: I'm finally ready but far from finished :

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #336 : 15.02.11 - klo:14:38 »
Joo, geelin tekeminen on (ainakin teoriassa :) ) niin helppoa, että kannattaa kokeilla.

Geeli on sikäli harhaanjohtava sana, että vaikka koostumus on geelimäinen, se muistuttaa muotoilutuotteena enemmän kiharan korostamiseen tarkoitettuja tuotteita. Se ennen kaikkea korostaa kiharaa, vähentää pörröä, tekee kiharoista kauniin muotoisia ja auttaa hiusta kihartumaan enemmän, mutta pitoa siinä on vain vähän. Jos haluaa muotoilutuotteeltaan pitoa, kannattaa lisätä geeliin pikkiriikkisen hunajaa tai agavenektaria. Vaikka se on jo itsessään kosteuttavaa, lisäkosteutta saa aloe vera -geelillä ja jotkut väittää että myös ripaus Epsom-suolaa (magnesiumsulfaatti, saa apteekista) keitinvaiheessa lisättynä lisäisi geelin kosteuttavuutta.

Jos testaat, kerrothan miten meni ja jos tuunaat perusreseptiä kerro myös, millaisen seoksen teit :)

Poissa Horros

• Tukkaguru
« Vastaus #337 : 16.02.11 - klo:15:39 »
Tajusin muuten, että minulla onkin rouhetta eikä kokonaisia siemenia, tulisikohan rouheesta mitään?
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.

: I'm finally ready but far from finished :

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #338 : 16.02.11 - klo:16:22 »
Heh, mä tein ihan ekalla kerralla rouheesta geeliä (oli ilta kun luin geelistä ekaa kertaa ja innostuin niin paljon, etten malttamattomuuksissani jaksanut odottaa että pääsen seuraavana päivänä hakemaan siemeniä kaupasta).

Se oli totaalinen katastrofi ;D

Pienet purut eivät siivilöityneet ja seokseen jäi niin paljon pientä rouhetta, että hiuksiin levitettynä se näytti siltä kuin mun kutrit olis olleet kauttaaltaan täynnä hilsettä...  Koska en osaa heittää mitään menemään, käytin sen sitten pre-poo-kosteuttajana. Shampoolla sen sai kyllä pois, mutta näky oli oikeasti kamala.

Kuulemma pellavansiemenrouhetta voi kyllä käyttää kasvojen pesuun: löysin Naturallycurlysta rasvaisen ihon pesuainereseptin, johon tulee 1 osa kaurahiutaleita 1 osa pellavansiemenrouhetta ja 1 osa (vuohen)maitojauhetta (kaurahiutaleet ja pellavansiemenet jauhetaan ensin esim. kahvimyllyssä hienoksi).

Mutta en todellakaan suosittele kokeilemaan rouhittujen siementen käyttämistä hiuksiin...

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #339 : 21.02.11 - klo:19:50 »
Täytyy nyt vielä hehkuttaa täälläkin... Laajempi raportti löytyy hiukset ja uiminen sekä luonnonmukaiset hiustuotteet -ketjuista, mutta haluan vain jakaa luonnonkiharaisten kohtalotoverieni kanssa metodin, jolla sain silkkisemmät ja sileämmät hiukset kuin koskaan tähän asti kemikaalituotteilla (aiemmin olen päässyt samantapaiseen tulokseen vain intialaisilla yrteillä pesemällä ja kissanminttu-uutteella huuhtelemalla)!

Eli ensin huuhtelu erittäin miedolla ruokasoodaliuoksella, sitten saunaan muhimaan noin 1 rkl kookosöljyä, sitten pesu öljyshampoolla jossa oli lisäksi ripaus omenaviinietikkaa, 100% karpalomehutiivistettä ja rooibosta. Peseytymisen ajaksi päässä sai vaikuttaa hoitoaine, jota oli tuunattu öljyillä, omenaviinietikalla, karpalomehutiivisteellä ja rooiboksella, huuhtelun jälkeen kuivaus t-paitaan (eli ns. plopping) ja kosteisiin hiuksiin levitin vielä noin 1 rkl seosta, jossa oli 1 osa kookosöljyä ja 6 osaa aloe vera -geeliä.

Tuloksena uskomattoman kosteutetut, söpösti korkkiruuveille kihartuvat, raskaasti laskeutuvat ja iiiihanan silkkiset, sileät ja pehmeät hiukset! <3 En voi kuin suositella.

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #340 : 21.02.11 - klo:23:14 »
^ Pitäisi kyllä ostaa kookosöljyä! Minkä merkkistä käytät? :)

edit/ ok, täältäpäin ei Ruohonjuurta löydy mutta voisi käydä mm. Ekolossa tai tilata Iherbistä :)
« Viimeksi muokattu: 22.02.11 - klo:00:03 kirjoittanut kuku »
2a F ii – Iho: kuiva

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #341 : 21.02.11 - klo:23:27 »
Mulla on Ruohonjuuresta ostettu litran (!) pönikkä Virilo-merkkistä kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä, joka on sekä luomusertifioitua että reilun kaupan tuote. Mua huolestuttaa niin paljon se, että sademetsiä saatetaan hakata kookosöljyn tuottamiseksi, että haluan mahdollisimman hyvin varmistua, ettei ainakaan mun ostama kookosöljy edesauta sademetsien tuhoutumista... Ja toisaalta mulla kuluu sitä niin paljon (käytän ruoanlaitossa ja kosmetiikkasörsseleissä aika reippaita määriä), että oon huomannut edullisimmaksi tuon jättikoon purkin.

Tosin kun ekoja kertoja kokeilin kookosöljyä päähän, tulokset oli aika katastrofaaliset. Laitoin sitä jätettävänä yksisteen kosteisiin hiuksiin, kun monet täällä sekä LHC:n ja Naturallycurlyn foorumeilla olivat raportoineet hyvistä tuloksista ja kuinka se on hyvä sulkeva aine... Vaikka laitoin vain 1/4 rkl ja levitin öljyä pelkästään rutikuiviin, haarottuneisiin latvoihini, mulle jäi silti mahdottoman rasvaisen näköiset hiukset  :(

Nyt oon oppinut, että mun päähän kookosöljy toimii parhaiten joko kuten yllä kuvailin, eli saunassa muhitteluun jota seuraa normaalit shampoopesu ja hoitikset, pieninä määrinä shampooseen ja/tai hoitoaineeseen sekoitettuna sekä viimeistelyssä sekoitettuna aloe vera -geeliin. Mutta kokeilemalla se löytyy ja kun itselle sopiva käyttö on löytynyt, täytyy todeta että kyseessä on kyllä oikea kiharien hiusten ihmepelastusaine!  :D

Edit: Virilo-merkkistä öljyä saa mun tietääkseni ostettua myös nettikaupoista, tietty se on aika painava tuote eli sille voi tulla postikuluja melkoisesti, joten kannattaa varmaan ensimmäiseksi tsekata Ekolon tarjonta.
« Viimeksi muokattu: 22.02.11 - klo:13:01 kirjoittanut sonjis »

Poissa suhina

• HAIRahtanut
« Vastaus #342 : 22.02.11 - klo:12:11 »
Kiitos vinkeistä sonjis! Pitänee jälleen investoida kookosöljyyn, on se vaan niin huipputuote kaikinpuolin, ihon-, hiustenhoitoon ja sisäiseen käyttöönkin!
Olen tämän ketjun vinkkien ohjaamana alkanut kuivaamaan hiuksiani tuolla plopping-metodilla, ja tuntuu että suurin osa pörröstä on jo haihtunut tuon avulla! Aikaahan tuo vie enemmän, mutta on se sen arvoista!

Poissa cenadra

• HAIRahtanut
« Vastaus #343 : 19.03.11 - klo:19:08 »
Olen lukenut, että kun useimmat luonnonkiharan omistajat muhittelevat tehohoitoja päässään, pomppaavat luonnonkiharat ihan uuteen uskoon. :D
Mutta kun mä muhittelen kauan silarittomia tehohoitoja, niin tuntuu että kiharat vain suoristuu eivätkä ole "säännölliset" vaan epämääräisen näköisiä möhkäleitä vaan.  Mistä johtuu? :/
Blondattu, kerrostettu, luonnonkihara BSL-pituudessa. Tavoite: Hyväkuntoinen vyötäröpituus, kerrostuksia lievemmäksi.

Poissa Sinimusta

• Tukkaguru
« Vastaus #344 : 21.03.11 - klo:09:14 »
^Kannattaa vaan kokeilla jotakin toista  :) Jotkut itselläkin tekee noin. Ja itse pesen melkein aina syväputsaavalla ennen kuin laitan jotakin muhimaan. Jos saman viikon aikana muhitan kaksi kertaa niin olen käyttänyt vain toisella kerralla syväpuhdistavaa. Pelkään, että kuivahtaa liikaa...