Kirjoittaja Aihe: Kiharapäiden oma ketju  (Luettu 277467 kertaa)

Poissa pinkfrank

• HAIRahtanut
Vs: Kiharapäiden oma ketju
« Vastaus #360 : 22.09.11 - klo:11:41 »
^ Shampoona käytän sillon ku käytän eli satunnaisesti MOP C-System Hydrating. CO-pesuun paikallista Schauma Kiwi-Glanz, Rossmannista löytyvä Isana Med hajusteeton (tosin tämä on aika hoitava eli käytän vaan satunnaisesti) ja Garnier Naturals Vanilja-hoitis. En tiedä, tuota Garnieria saattaapi Suomesta varmaan löytyä, mutta ei se nyt mikään erikoinen ole. Itellä ei oo niin tarkkaa mitä käytän CO-pesuihin, kunhan se ei sisällä öljyjä/silikonia.

Hoitsikkana tällä hetkellä Avedan Be Curly, joka on kyllä hommansa hoitanut mutta on melko kallista joten en osta toista kertaa. Jätettävänä myöskin Avedan Be Curly Curl Prep. Ja tietysti kookosöljy jota käytän muhitteluun ennen pesua, jätettävänä kosteaan hiukseen ja kuiviin hiuksiin pörröisyyden poistajaksi.

Siinäpä ne, muotoilutuotteita en oo kokenu tarpeelliseksi kun tuo kihara pysyy kyllä ihan hyvin ilmankin. Tosin tuota pellavansiemen geeliä tekis mieli kokeilla kun sitä niin hehkutetaan. Niin ja glyseriiniä isompina annoksina pyrin välttelemään ku se vetää mun tukan tosi hamppuiseksi...

Viime viikolla tilasin Curlmartista Curl Junkien tuotteita testiin, kun nuo Avedat alkaa olla loppusuoralla. Katotaan mitä tapahtuu niiden kanssa jahka paketti vaan suvaitsis saapua :)

Laita vaikka tänne käyttämäsi tehiksen INCI niin voidaan tutkailla, minkä verran siinä on proteiineja / kosteuttavia ainesosia niin saadaan ehkä lisävalaistusta siihen, mikä raaka-aineista voisi olla se, joka suoristaa hiuksiasi.

Olen käyttänyt mm. Joicon Intense Hydratoria
(Water (Aqua), Cetearyl Alcohol, Behentrimonium Chloride, Glycerin, Cetyl Esters, Lanolin, Hydrolyzed Hair Keratin, Laurdimonium Hydroxypropyl Hydrolyzed Human Hair Keratin, Thioctic Acid, Psidium Guajava Fruit Extract, Sodium Ascorbyl Phosphate, Tocopheryl Acetate, Oenothera Biennis (Evening Primrose) Oil, Aleurites Moluccana Seed Oil, Glycolipids, Allantoin, Aloe Barbadensis Leaf Juice, Butyl Methoxydibenzoylmethane, Hyaluronic Acid, Hydrolyzed Wheat Starch, Hydrolyzed Wheat Protein, Benzophone-4, Amodimethicone, Ceteareth-20, Propylene Glycol, Cetrimonium Chloride, Trideceth-12, Butyrospermum Parkii (Shea Butter), Methylbaraben, DMDM Hydantoin, Tetrasodium EDTA, Citric Acid, Fragrance)

sekä MOP C-System Hydrating Conditioner-hoitsikkaa pidemmällä vaikutusajalla
(Water (Aqua), Cetrimonium Chloride, Cetearyl Alcohol, Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol, Glycerin, Behentrimonium Methosulfate, Cinnamidopropyltrimonium Chloride, Phenoxyethanol, Wheat Amino Acids, Hydrolyzed Oat Protein, Hydrolyzed Soy Protein, Hydrolyzed Wheat Protein PG-Propyl Silanetriol, Superoxide Dismutase, Tocopheryl Acetate (*Vitamin E), Ascorbyl Palmitate (*Vitamin C), Sodium Ascorbyl Phosphate (*Vitamin C), Citrus Medica Limonum (Lemon) Peel Oil, Citrus Aurantium Dulcis (Orange) Oil, Geranium Maculatum Oil, Mentha Viridis (Spearmint) Leaf Oil, Citrus Aurantifolia (Lime) Oil, Zingiber Officinale (Ginger) Root Oil, Citrus Aurantium Dulcis (Orange) Fruit Extract**, Mangifera Indica (Mango) Fruit Extract**, Citrus Grandis (Grapefruit) Fruit Extract**, Psidium Guajava Fruit Extract, Ribes Nigrum (Black Currant) Fruit Extract, Vitis Vinifera (Grape) Seed Extract, Butyrospermum Parkii (Shea Butter) Fruit, Hydroxyethylcellulose, Ethylhexyl Methoxycinnamate, Citric Acid, Disodium EDTA***, Methylparaben***, Propylparaben***)

Käsittääkseni ainakin tuossa Joicossa on paikkaavia ainesosia, jotka saattaa suoristaa kiharaa, mutta entäs MOPin hoitoaine? :)

MOPissakin aika paljon erilaisia proteiineja joten niistä saattaa myös löytyä syyllinen. En tiedä minkälainen hiuslaatu sulla on, mutta on myös mahdollista että nuo ovat vaan yksinkertaisesti liian raskaita hoitiksia sun tukalle ja sen takia suoristaa kiharat... Ite esimerkiksi en voi mitään tehohoitoja juurestyyliin muhitella, kun kuitenkin tykkään pitää kiharat kuohkeina. Eli omalle hiuslaadulle oon todennu vaan parhaaksi CO-pesun ja pikahoitiksen ilman mitään kummempia muhitteluja :)
« Viimeksi muokattu: 22.09.11 - klo:15:32 kirjoittanut pinkfrank »

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #361 : 22.09.11 - klo:15:30 »
^ Ok, itekin oon noita Devan tuotteita katsellut, voisi jotain niistä kokeillakin... Curlmartista kattelin joskus DevaCurlin tuotteita, mutta postimaksut Suomeen ois ollu reilut 100€. :D
2a F ii – Iho: kuiva

Poissa pinkfrank

• HAIRahtanut
« Vastaus #362 : 22.09.11 - klo:15:35 »
^Huhhuh mikähän ne postarit niin ylös sai  :o Ite selvisin onneksi vajaalla 30 eurolla, ihan hyväksyttävä kun oli kuitenkin aika iso tilaus.

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #363 : 22.09.11 - klo:15:37 »
^ En kyllä tiedä, 100€ postarit olis tullu ihan yhdellekin tuotteelle. ;D Laitoin tosta niille sähköpostiakin, mutta eipä tullut vastausta.

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #364 : 27.09.11 - klo:23:20 »
Onko muilla kiharapäillä mitään keinoja hiusten siloittelemiseksi? Onko silikoni ainut ratkaisu? Itselläni nuo silikoniset kiharrusaineet tuppaa latistamaan hiuksen. Kiharoiden herättelemiseksi käytän usein Kevin.Murphyn Hair.Resortia, mutta koska kyseessä on ns. suolaiset rantakiharat antava tuote, lopputulos on aina odotettavastikin pörröinen. Joskus olisi kiva, kun tukka näyttäisi just niin hyväkuntoiselta kuin se on.

Mulla on kans käynnissä ikuinen, päivittäinen taistelu pörröä vastaan. Ainoan hyvän lopputuloksen on antanut itse tehty pellavansiemengeeli. Oikeastaan se on ainoa tökötti, jolla oon päässyt pörröstä täysin eroon. Resepti löytyy aiempaa tästä ketjusta ja hakkaa 6-0 kaikki Tigin, Kevin.Murphyn, Kerastasen, Lushin, Paul Mitchellin jne jne jne mömmöt, joihin ehdin tuhlata pienen omaisuuden ennen kuin löysin tämän ihmeaineen.

Pellavansiemengeelissä on lisäksi plussana lisäksi kiharoiden "klimppiytyminen" isoiksi kokonaisuuksi pienen suttuisen söherökiharan sijasta ja sen tuoma lisäkiilto. Hiukset näyttää todella upeilta tuon kanssa ja sen käyttö tulee ihan naurettavan halvaksi. Ainoa miinus on se, että säilyvyys on aika huono (noin viikko jääkaapissa) eli tuota on tehtävä koko ajan lisää, jos haluaa että sitä on aina varastossa.
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

SSpiegel

• Vieras
« Vastaus #365 : 27.09.11 - klo:23:58 »
^ Mies voisi luulla, että olen menettänyt järkeni ihan viimeisen kerran, jos vielä alkaisin itse jotain geeliä keittelemään.  :D

Trillian

• Vieras
« Vastaus #366 : 09.10.11 - klo:13:39 »
Mun tukka on kihartunut vuoden aikana. Outoa! Aina se on ollut taipuisa, mutta nyt on ihan kihara-kihara.

Ennen:

Jälkeen:

Anteeksi huonot kuvat, tukka on lisäksi noista jälkeen-kuvista kasvanut hivenen verran enkä ole noin pörheän näköinen.  :) Nuo on siis suoraan suihkusta -kuvia, jos laitan jotain tököttiä ja puristelen, niin kihara on vieläkin pienempää ja korkkiruuvisempaa.

Mutta mulla ois siis kysymys; mitä kiharakiehkuroille tapahtuu raidoittaessa? Mä haluaisin vaalentaa hiuksistoani hieman raidoittamalla, mutta tuntuu että ne on jo nyt aika haperot, ja noista jälkeen-kuvista olen joutunut vielä leikkaamaan pahimmat hiirenhäntäsuortuvat pois, ihan tuoretta tukkakuvaa ei siis ole edes saatavilla. Mutta suoristuukohan kihara, kun vaalennushan kuivattaa?

Lisäksi toinen kysymys: mitä ihmettä voi tehdä kun tukka ei kiharru niin kauniisti joka paikasta? Päällimmäisin kerros hiuksista (etenkin kasvojen ympärillä) on takaosiota suorempaa, eli siis esimerkiksi otsahiukset ei mene ihan korkkiruuveille asti.. Onko kenellekään samaa ongelmaa ja auttaako siihen mikään?

Yritän nyt varjella hiuksia kulumiselta enkä pidä niitä pinnikampauksilla - mulla on ollut 15 vuoden ajan melkein joka ikinen päivä hiukset ylhäällä pinneillä, joten tähän on vähän sopeutumista. :) Mutta haluan kokeilla, kasvaisiko nämä pidemmiksi ihan kunnon kiharoina!

Poissa leeinsane

• HAIRahtanut
« Vastaus #367 : 23.10.11 - klo:20:13 »
Muutama kysymys muille kiharapäille. kuinka usein te pesette hiuksenne? Luin täältä näistä pellavansiemen geeleistä ja ajattelin kokeilla. Mitä aineita te käytätte ennen sitä? Tämä curly girl metodi kiinnostaa myös ja ajattelin kokeilla.

Mitä nämä teidän kiharan kiharuus mitat on? mistä sen oman hiuksensa laadun tietää?

Poissa wilma

• Tukkaguru
« Vastaus #368 : 23.10.11 - klo:20:49 »
^ Tarkoitatko hiusmäärittelyä tuolla kiharuusmitalla?  :) http://www.juurikasvu.org/smf/index.php?topic=35.0

Poissa leeinsane

• HAIRahtanut
« Vastaus #369 : 23.10.11 - klo:22:14 »
^joo. tota tarkotin. ilmeisesti. :) oliskohan mun hiukset sitten 3a... tai ehkä 2c. se nyt vähän riippuu.

lisäys: kokeilin eilen tehdä sitä pellavansiemen(geeliä) limaa ja kai se aiankin näyttää semmoselle milä sen kai pitäs olla. Mut ei nyt ainakaan vielä ihan hirveen lupaavale näytä. Tosin voi olla etten saa mätettyä tarpeeksi sitä hiuksiin kun oon nyt ykskätinen toistaiseksi. Katsotaan nyt.

lisäys 2: En tajua. Tää geeli jää ihan kovaksi koppuraksi hiuksissa? siis et hiukset on semmoset et nostaa latvasta niin pysyy pystyssä? Laitanko liikaa vai? Tänhän piti jotenkin imeytyä hiuksiin?
« Viimeksi muokattu: 26.10.11 - klo:11:53 kirjoittanut leeinsane »

Poissa pinkfrank

• HAIRahtanut
« Vastaus #370 : 27.10.11 - klo:13:03 »
^Yleensä geelit jää koppuraisiksi. Sit kun hiukset on ihan kuivat, ne puristellaan pehmeiksi. Toimii parhaiten kun käyttää jotain pomadaa/öljyä/kiharavoidetta siihen puristeluun. Eli pieni määrä ainetta hierotaan kämmeniin ja sit puristellaan tukka kauttaaltaan. En oo kyllä pellavansiemengeeliä kokeillut, ja jos tuon puristelun jo teit niin sit en osaa sanoa.. Ehkä kannattaa kokeilla just eri määriä. Ja laitathan sen geelin ihan märkään tukkaan, ei siis pyyhekuivattuun?

Poissa leeinsane

• HAIRahtanut
« Vastaus #371 : 27.10.11 - klo:21:29 »
^Joo. puristelin ja  nyt kyllä toimi paremmin.

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #372 : 08.11.11 - klo:23:27 »
Mutta mulla ois siis kysymys; mitä kiharakiehkuroille tapahtuu raidoittaessa? Mä haluaisin vaalentaa hiuksistoani hieman raidoittamalla, mutta tuntuu että ne on jo nyt aika haperot, ja noista jälkeen-kuvista olen joutunut vielä leikkaamaan pahimmat hiirenhäntäsuortuvat pois, ihan tuoretta tukkakuvaa ei siis ole edes saatavilla. Mutta suoristuukohan kihara, kun vaalennushan kuivattaa?

Hei Ylva, tervetuloa kiharien hiusten ihmeelliseen maailmaan!  :D

Ensimmäiseen kysymykseesi en oikeastaan osaa suoralta kädeltä vastata, koska en ole koskaan vaalentanut hiuksiani. Olettaisin kuitenkin, että koska kiharat ovat jo lähtökohtaisesti hiukset, vaalentaminen kuten kaikki muutkin kuivattavat käsittelyt ovat kiharalle suurempi haaste kuin suoralle hiukselle. Mutta kaipa asianmukaisella hoidolla, hoivalla ja kosteutuksella vaalennetut kiharatkin voi saada kasvatettua, en usko että se on mahdotonta. Kannattaa vaan miettiä etukäteen, jaksaako ryhtyä siihen säännölliseen hoitoon, mitä siitä seuraa jatkossa.

Lisäksi toinen kysymys: mitä ihmettä voi tehdä kun tukka ei kiharru niin kauniisti joka paikasta? Päällimmäisin kerros hiuksista (etenkin kasvojen ympärillä) on takaosiota suorempaa, eli siis esimerkiksi otsahiukset ei mene ihan korkkiruuveille asti.. Onko kenellekään samaa ongelmaa ja auttaako siihen mikään?

Kiharat on harvoin tasaiset, ihan geneettisistä syistä. Monilla etuhiukset on vähiten kiharat, minulla joka olen koko elämäni uneksinut otsatukasta on tietty Murphyn lain mukaan edestä kaikkein kiharimmat, kun taas niskasta hiukseni menevät vain loiville laineille. Kihara on lähtökohtaisesti joka paikasta, joka päivä ja joka säällä vähän erilainen ja sen kanssa vaan täytyy oppia elämään. Itse vihasin tuota ominaisuutta hiuksissani vuosikausia, kunnes luin vallankumouksellisen kirjan The Curly Girl Method (löytyy Amazonista käytettynä pikkurahalla) joka muutti suhtautumiseni täysin. Suosittelen lämpimästi tutustumaan kirjaan, jos suhde omiin kiharoihin on vähän hataralla pohjalla...  ;)

^oliskohan mun hiukset sitten 3a... tai ehkä 2c. se nyt vähän riippuu.

Tuon pääkategorisoinnin lisäksi kiharan käyttäytymiseen ja esim. sopivien hoitotuotteiden valintaan vaikuttaa merkittävästi myös hiustesi huokoisuus, itse asiassa sillä on enemmän merkitystä kuin kiharan jyrkkyydellä/loivuudella:

http://livecurlylivefree.com/curly%20hair%20basics.htm

http://www.naturallycurly.com/curlreading/curly-hair-care-methods/no-poo/how-does-hair-porosity-affect-your-curls

http://www.naturallycurly.com/curlreading/curl-products/curlchemist-porosity-and-curly-hair

lisäys: kokeilin eilen tehdä sitä pellavansiemen(geeliä) limaa ja kai se aiankin näyttää semmoselle milä sen kai pitäs olla. Mut ei nyt ainakaan vielä ihan hirveen lupaavale näytä. Tosin voi olla etten saa mätettyä tarpeeksi sitä hiuksiin kun oon nyt ykskätinen toistaiseksi. Katsotaan nyt.

lisäys 2: En tajua. Tää geeli jää ihan kovaksi koppuraksi hiuksissa? siis et hiukset on semmoset et nostaa latvasta niin pysyy pystyssä? Laitanko liikaa vai? Tänhän piti jotenkin imeytyä hiuksiin?

Se mömmö ei todellakaan näytä lupaavalle, ennen kuin se on tehnyt tehtävänsä päässä... Aika kaamean näköistä tököttiähän se itse asiassa on, onneksi kuitenkin hiuksille hyvää :)

Outoa, jos puhdas kotitekoinen pellavansiemengeeli jätti hiuksesi koppuraisiksi... Kerrotko vielä, lisäsitkö seokseen jotain muutakin kuin pellavansiemeniä ja (tislattua) vettä? Itselläni ei ole koskaan jäänyt hiuksisto koppuraiseksi pellavansiemengeelistä. Toki koppuraisuudesta pääsee eroon "scrunch the crunch out" -tekniikalla eli hieromalla ja puristelemalla kiharoita kämmenissä, mutta vaikuttaa vaan oudolta, että pellavansiemengeelistä jäisi koppurainen lopputulos.

Semmoinen noin 1/2 dl- 1dl kainalopituisiin hiuksiin pitäisi olla sopiva annostelu, ja se tosiaan levitetään märkiin tai vain kevyesti pyyhekuivattuihin hiuksiin. Muuta en nyt tämän tiedon perusteella osaa sanoa.
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Trillian

• Vieras
« Vastaus #373 : 24.11.11 - klo:14:43 »
Kiitos sonjis vastauksista!  :) 

Mä jatkan kiharoihin tutustumista. :D En ole päässyt selvyyteen siitä, kumpi on parempi kiharoiden rakenteelle ja esiintuomiseen, kunnon käsittely rakennepaikkaajalla vai kosteuttava hoitoainemuhittelu. Ehkä se on jostain kuun asennosta kiinni sitten kuitenkin... aion käyttää kaikki vanhat sampoot ja tökötit loppuun ennen kuin ostan uusia tuotteita näitä "uusia" hiuksia varten.
Vähän harmituttaa se, että hiukset tuntuvat kasvavan niin hitaasti kun kihara kuitekin "syö" pituutta jonkin verran. Mutta onhan noi korkkiruuvit tosi söpöjä, olen saanut niistä kommentteja ihan tuntemattomilta ihmisiltä.  ;D

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #374 : 07.12.11 - klo:20:57 »
Miten te saatte kiharat pysymään yön yli hyvinä? Tuntuu että pesun jälkeen hiukset menee hyvin kiharalle, mutta nukkuminen lätsäyttää ja pörröttää hiuksia. :/