Kirjoittaja Aihe: Kiharapäiden oma ketju  (Luettu 278325 kertaa)

Trillian

• Vieras
Vs: Kiharapäiden oma ketju
« Vastaus #375 : 07.12.11 - klo:23:13 »
Mulla auttaa parhaiten se, että menen hiukset hieman kosteina nukkumaan. Käytän puuvillasatiinityynyliinoja - sekä kuivaukseen että tyynyn päälläkin. Joskus joutuu aamulla kostuttamaan kädet ja puristelemaan kiharat uudelleen esille.. yleensä silloin laitan vielä tujauksen jotain jätettävää - olen lukenut "jostain" että pelkkä vesi ei olisi hyväksi hiuksille (avaa hiussuomuja ja siten karheuttaa, onkohan tämä totta?) joten siksi tällainen ratkaisu.

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #376 : 07.12.11 - klo:23:52 »
^ Itsekin käytän puuvillasatiinityynyliinoja, tykkään kyllä! Ja tosiaan tuo hiukset kosteina nukkuminen on hyvä keino, mutta siltikään hiukset ei ole niin ihanat kuin ennen nukkumaanmenoa.. :D Tuskimpa siihen mitään ihmeratkaisua löytyy.

Ja vesi avaa hiussuomuja, johtuu veden pH:sta, siksi suihkittava/tms. jätettävä on parempi vaihtoehto kuin vesi.
2a F ii – Iho: kuiva

Poissa Sassy

• HAIRahtanut
« Vastaus #377 : 08.12.11 - klo:06:47 »
En oikeastaan pyri korostamaan hiusten kiharuutta, mutta koska hiukset nyt sattuvat olemaan kiharat ja yritän näyttää edes suht siedettävältä, olen nukkunut jo ainakin vuoden tukka todella rennolla ponnarilla pään päällä. Jos ponnari on yhtään kireällä, jää siitä jälki. Hiukseni ottavat kaiken muodon niin tiukkaan, että kaikkien nutturoiden jälkeen lopputulos on ihan kamalaa säkkärää. Rento ponnari ei oikeastaan muuta kiharaani paljon mihinkään suuntaan. Aamulla on ehkä hetken hieman suorempi tukka, mutta päivän aikana hius taas kihartuu normaalisti. Jos aamulla tukassa on jotain kummallista, niin suihkin jotain kevyttä jätettävää, joka yleensä pelastaa tilanteen suht hyvin.
1c M ii, BSL-pituudesta kasvattelua vyötärölle

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #378 : 17.01.12 - klo:12:18 »
Miten te saatte kiharat pysymään yön yli hyvinä? Tuntuu että pesun jälkeen hiukset menee hyvin kiharalle, mutta nukkuminen lätsäyttää ja pörröttää hiuksia. :/

Mun kiharat ei pysy yön yli hyvinä mitenkään. Aamulla kohtaan peilissä aina muodottoman, pörröisen mytyn, jolle on pakko tehdä jotain.

Yleensä kastelen hiukset kylmällä vedellä (ei avaa hiussuomuja niin paljon) miltei kokonaan käyttäen osapuilleen supersoaker-metodia:
https://www.youtube.com/watch?v=R5PpS7vj1Ho
(aiheesta on myös ketju naturallycurly.com -sivuston CurlTalk-foorumilla)

Sitten toimin kuten yleensä suihkun jälkeen, eli levitän hiuksiin hiukan jätettävää hoitoainetta (tai tosi pienen määrän poishuuhdeltavaa), sitten hieman kotitekoista pellavansiemengeeliä ja lopuksi mahdollisesti vielä hiukan hiusgeeliä. Seuraavaksi käärin hiukset t-paitaan (ns. "plopping"):
https://www.youtube.com/watch?v=O2qD38ZYX6A
https://www.youtube.com/watch?v=g6JTGVzHvUc (itse toiminta tapahtuu noin 1 min. kohdalla)

Annan hiusten kuivua t-paidan sisällä noin 10-15 min, siinä ajassa ehtii kätevästi meikata... Kun otan t-paidan pois, saatan varovasti levittää latvoihin pari tippaa avokadoöljyä. Sitten annan hiusten kuivua itsekseen muiden aamutoimien ajan, varoen koskemasta niihin. Jos hiuksiin jää geelistä koppuraisuutta, niiden kuivuttua vielä varovasti puristelen kiharoita, jotta saan koppuraisuuden pois hiuksista - yleensä tämä viimeinen vaihe tapahtuu bussissa / työpaikalla tms. ;)

Jos on tosi kiire (tai en ole muisanut tehdä pellavansiemengeeliä), pelkkä päällimmäisten hiusten kastelu ja hiukan geeliä saa riittää, mutta silloin pörröä jää aina jonkin verran. Välillä oon myös suihkutellut hiuksiin spray-pullosta aloe vera -mehua, mutta kovin kostealla säällä (=kesä) ja kosteusköyhällä säällä (=talvi) se aiheuttaa pörröisyyttä.

Tällä hetkellä käytössä on jätettävänä hoitoaineena iHerbistä tilattu Aubrey Organicsin White Camellia, pellavansiemengeeli on omatekoista ja geeli kotimaisen AM Luonnontuotteet -merkin luomugeeli, jota saa ainakin Ruohonjuuresta.
Edit: tilasin tänään iHerbistä täälläkin suosittua Alba Botanican jätettävää hoitoainetta, joten pian aloitan kokeilut sillä: raportoin sitten tuloksista jos jotain merkittävää ilmenee ;)

Toivottavasti tästä oli apua!
« Viimeksi muokattu: 17.01.12 - klo:12:42 kirjoittanut sonjis »
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #379 : 17.01.12 - klo:12:38 »
^ Kiitos vinkeistä! Supersoaker metodi ja ploppaus olikin jo tuttuja. :) Mutta en ole koskaan tajunnut kokeilla noita aamulla! Mä oon kokeillut myös tuota Alba Botanican jätettävää mutta totesin sen liian raskaaksi, teki hiuksista hieman liian liukkaat niin hiukset ei jaksanut kihartua niin hyvin.. mutta toivottavasti toimis sulla paremmin!
2a F ii – Iho: kuiva

rottis

• Vieras
« Vastaus #380 : 19.01.12 - klo:22:27 »
Täällä myös yksi käkkäräpää! Hiukset alkoivat kihartumaan murrosiässä ja siitä lähtien olen kiharistani kärsinyt. En pidä niistä sillä musta kasvojenmuodolleni sopii suorat hiukset, niinku varmaan monen muunkin kiharapään mielestä  :D Hiukset on aina aamuisin ihan kamalat, ja joko suoristus, suihku tai nuttura saa ne jotenkin siedettävän näköisiksi. Yritän kasvattaa näitä jotta kiharat vähän loiventuisivat.

Kokeilin tuota "plopping" menetelmää tämän ketjun innoittamana (en ollut aikaisemmin moisesta kuullutkaan). Laitoin jätettävän jälkeen Tigi curls rock amplifieriä ja käärin hiukset paidan sisään, annoin olla 15 min. ja sen jälkeen annoin hiusten kuivua, sitten puristelin hieman avocadoöljyä hiuksiini. Kiharat olivat upeat! Pehmeät, erotellut, kiiltävät, oikeat unelmat! Nyt ainakin tiedän miten saan hienot kiharat vähällä vaivalla, joten kiitos vinkistä  :-*

Osaatteko muuten sanoa millainen leikkaus kiharille kannattaisi ottaa? Minulla on nyt hieman kerrostusta ja rouhitut latvat (jotka näyttää kivoilta kun hiukset suoristaa, ilman suoristusta en huomaa latvoissa eroa). Ja kannattaako hiukset leikata kuivina vai kosteina? Tuntuu ettei kampaajat oikein osaa käsitellä näitä hiuksiani. aina kun menen kampaajalle niin ajattelen ettei niistä hyviä saa kumminkaan  ::)

Niin ja sitä vielä ihmettelen että miksi hiukset ovat kiharammat latvoista? Onko käsittelyillä osuutta asiaan (minulla mm. värinpoistoja latvoissa)?

Poissa Saimi

• Haiven
  • *
« Vastaus #381 : 31.01.12 - klo:14:33 »
Heippa kikkurapäät!

Mä oon lukenut juurikasvua ikuisuuden, mutten ole jaksanut koskaan rekisteröityä... Nyt sitten. Omaa kikkara-taustaa, lapsena oli isoa kiharaa,( hius on tummanruskeaa, hyvin karkeaa) isompana taipuisuutta ja loivaa s-muotoa, en edes koskaan pitänyt kiharana. Tihkusateessa meni kunnolla aina kiharaan, mutta jos pesun jälkeen harjasi niin oli vain taipuisa.

Nyt sitten, muutama vuosi sitten päätin kiharahiuksisen kaverin innoittamana koittaa puristella kiharaa esiin ja kas kummaa jos föönillä puhalteli kostean tukan kuivaksi ja samalla puristeli, sai ihan kiharan tukan. Lähinnä tulisi mieleen sarah jessica parker kiharoissaan + muutamia korkkiruuveja seassa. Silloin pidin pitkään hiuksia kiharalla ja tuntui että ne kihartui helpommin ja helpommin. Sitten oli vuoden taukoa: tukka ponnarille ja sillä sipuli (tuli vauva taloon) ja menin vielä leikkaamaankin lyhyeksi pehkoni.

Nyt on pitkä polkka hiusmallina (kerrostettu) ja kiharanmetsästys alkaa taas. Mua mietityttää tälläinen: Onko muilla kikkurapäillä erilaisia hiuksia päässään?

Multa löytyy hentoa ohuehkoa hiusta joka on loivalla s mutkalla, tummaa tosi paksua hiusta joka on lähes suoraa, samanlaista tiukemmalla isolla kiharalla ja  TODELLA karkeaa, paksua ja hyvin kiharaa hiusta joka tuntuu sormiinkin hirveän karkealta ja röpelöiselta. Tämä on sellaista ehkä pikkurilliin sopivaa epäsäännöllistä kiharaa (kihara ei mene korkkiruuviksi vaan vääntyilee sinne tänne. Ja lopuksi vielä sellaisia melko hauraita z hiuksia. Jos joku tietää millaista on paksukarvaisten koirien alusturkki, sellaista krepattua, niin juuri sellaista. Onko muilla tälläistä?

Näteimmin kiharat tulevat esille tietyissä oloissa: saunaan kuivalla tukalla= mielettömän nätit kiharat Föönaten ja puristellen pesun jälkeen, pörröiset mutta kivat. Jos vaan antaa kuivua tekemättä mitään, ei välttämättä tule kiharaa juuri ollenkaan, hiukset ovat jotenkin niin raskaat. Noi kikkarimmat yksinäiset hiukset nousevat vain pystyyn muiden seasta, niin että sileähkön tukan kruununa on sellainen kiva harva afro :D Nämä eivät siis mene kimpassa kiharaan, vaan jokainen yksinäinen hiuks on kiharana ihan yksinään. En oikein osaa sitten luokitellakaan tätä pehkoa noiden kirjain-numeroyhdistelmien mukaan...

Nyt meinaan koittaa tota ploppausta, katsotaan miten käy kimulin!

Poissa nysimum

• HAIRahtanut
« Vastaus #382 : 01.02.12 - klo:13:25 »
Mua mietityttää tälläinen: Onko muilla kikkurapäillä erilaisia hiuksia päässään?
On, tuntuu vielä vaihtelevan päivästä päivään, minkälaista hiusta päästä löytyy ::) Vielä joku aika sitten multa löytyi hämmentävänkin paksuja ja karkeita jouhimaisia, selvästi kiharia hiuksia, mutta tuntuu ettei niitä ole enää niin paljoa? Tai sitten en vaan huomaa... Muut hiukset ovat sitten enimmäkseen sellasia keskipaksuja/karkeita hiuksia, hennompia hiuksia on myös ja jonkin verran tosi tosi höttöisiä vauvantukkahiuksia. Kiharuus vaihtelee päivästä päivään ja eri puolilla päätä. Onnistuin kai tosin ylikosteuttamaan hiukseni, joten ehkä ryhdistyvät tästä vielä?

Mun hiukset on siis laineilla/loivalla kiharalla, kai. Mulla on aiemmin ollut ihan suorat hiukset, ja viimeiset 5–6 vuotta lyhyt tukka, joten kihara ei ole oikein päässyt kasvamaan esille. En oikeastaan tiedä, minkälaiset hiukset mulla on ;D Päällinhiukset ainakin ovat paljon suorempia kuin alemmat hiukset ja oikea puoli päätä on paljon kiharampaa kuin vasen. Se oma muotoilutyyli sopivine muotoilutuotteineen on vielä ihan hakusessa, aina välillä diffuuserin kanssa tulee tosi kivoja kiharoita ja laineita, mutta pysyvyys vaihtelee puolesta tunnista koko päivään, olosuhteiden perusteella en osaa yhtään ennustaa mitä tapahtuu :P Välillä diffuuserillakaan en saa aikaiseksi kuin todella sotkuisen näköisen peikkotukan. Suoristaminen on ihan yhtä henkimaailman homma – joskus onnistuu, yleensä ei...
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
– Daniil Harms: Uusi anatomia

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #383 : 27.02.12 - klo:14:19 »
Tekisi kauheasti mieli ostaa pitkästä aikaa ihan kampaamoshampoo ja mielellään kiharille erityisesti tarkoitettu.. Kiinnostavalta vaikuttaisi Goldwellin curly twist sarja, ja ko. sarjasta erityisesti shampoo ja spray, hoitoainetta tulee muutenkin käyteltyä niin harvoin.. Yritin googlettaa sekä etsiä täältä kokemuksia ko. sarjan tuotteista mutta en kauheasti löytänyt mitään käyttökokemuksia..  ::) Olisiko täällä jotakuta luonnonkiharaista joka olisi testaillut kyseisiä tuotteita jo pidempäänkin?

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #384 : 16.03.12 - klo:07:07 »
Olisko jollakulla vinkata hyvää jätettävää hoitoainetta tms, jonka kanssa saisi aamulla puristeltua hiukset takaisin nätille kiharalle? Mä olen nyt parina aamuna kastellut käden hanan alla ja puristellut hiukset kiharalle ja kuivumisen jälkeen lakkaa perään, mutta hiukset jäävät vielä vähän pörröiseksi hötöksi.

Poissa Beatrix

• HAIRahtanut
  • Off to never-never land...
« Vastaus #385 : 18.03.12 - klo:15:21 »
^Iherbistä saatava Alba Botanican jätettävä hoitoaine on mielestäni ihan parhautta tuohon hommaan. Käytän myös tavallisen jätettävä tapaan hiustenpesun jälkeen, mutta toimii eriomaiseti myös kiharanvirkistäjän roolissa. Aamulla vain sumutan hiukset kosteiksi, puristelen tuota nökäreen hiuksiin ja annan kuivua itsekseen. Kiharanvirkistäjänä minulla toimii periaatteessa melkein mikä vain kevyt muotoilutuote, mutta varsinkin talvisin niillä on taipumusta tehdä tukaista vähän hamppuisen näköinen tai ainakin tuntuinen. Alba Botanica on siitä täydellistä, että se päinvastoin kosteuttaa hiuksia ja kiharat pysyvät kuitenkin yhtä hyvin kuosissa. Ei lähmää minun hiuksiani tai tee niitä raskaiksi ja on tuoksuton. Hintakin on edullinen. :)
2c F ii

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #386 : 18.03.12 - klo:15:42 »
Mulla on ollut Alba Botanicaa, ja sitä tilaan taas seuraavaksi kunhan olen käyttänyt BWC:n loppuun. Päädyin eilen ostamaan Swarzkopfin Got2Be Smooth n' Chic Smoothing lotionin. Testasin eilen semikuiviin hiuksiin pesun jälkeen ja hiuksista tuli todella sileät ja piti kiharan hyvin koossa, perään vähän lakkaa. Tänään kokeilin kuiviin hiuksiin joita olin puristellut märillä käsillä ja toimi silloinkin ihan ok. Eli voin suositella tuota, on mun mielestä myös kivan tuoksuista. :D Inciä mä en edes halua katsoa...

Poissa nysimum

• HAIRahtanut
« Vastaus #387 : 18.03.12 - klo:16:59 »
Mulla on myös tuota Alba Botanican jätettävää, ja se on kyllä hyvä! Mielestäni paljon parempi kuin Potion 9, joka on muuten ihan ok, mutta siitä kyllä jää inhottavan liukkaat hiukset. AB:n jätettävä on kuitenkin aika tujua tavaraa, ja olen kyllä saanut sillä tukan lähmäiseksikin. Siinä on tosi paljon kookosöljyä, joka monilla pidemmässä käytössä alkaa koppuroittaa. Olen käyttänyt sitä itse sen verran vähän aikaa, ettei omaan tukkaan ole vielä tätä efektiä ole tullut, vaan olen ollut tyytyväinen :)

Lisäksi kiharani tykkäävät kovasti Bonacuren Curl Bounce Re-energizing spraysta. Siinä on silikonia aika paljon, mutta tässä tuotteessa ei ainakaan oma tukka pistä yhtään pahakseen, päinvastoin.
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
– Daniil Harms: Uusi anatomia

Varjotar

• Vieras
« Vastaus #388 : 22.03.12 - klo:21:14 »
Täällä yksi kiharapää myös :) Fleda tykkää olla suurilla laineilla heti juuresta lähtien ja levitä joka suuntaan kuin olisi juuri ottanut virtaa haarukalla pistorasiasta. Mitä käsittelemättömämpi hius, sitä hurjempi kihara.
Opettelen elämään värjäämättömän kiharani kanssa :)

Kassiopeia

• Vieras
« Vastaus #389 : 22.03.12 - klo:22:00 »
Tässä toinen jolla on uusi elämä värjäämättömän kiharan kanssa. Aikaisemmin siis värjätyn kiharan kanssa. :D Mä tykkäsin joskus kauheesti KMS Curl Up hoitoaineesta, mutta sen jälkeen kun se muuttivat koostumuksen en enää käyttänyt.

Koska hiukset on nyt ihan luomut, niin ne ei kaipaa mitään erityistä hyysäämistä. Melko huokoinen hius on ja sellaset ei nopeasti rasvoittuvat, joten tykkää kyllä hellävaraisista sulfaatittomista shampoista. Supertehohoidot on ihan liian raskaita nyt, värjättynä huonompikuntoisena hiukset rakasti kaikkia mahdollisimman tuhteja hoitoja.

Palashampoot kiinnostaa, jos ne toimis värjäämättömään tukkaan paremmin kuin siihen vanhaan..

En käytä muotoilutuotteita, mutta saatan sipaista vähän öljyä hillitsemään pörröä ja hoitamaan, kun kasvatan ptikää ja haluan pitää hiukset hyvässä kunnossa. Vaikka mun hiuslaatu on kyllä sellanen tosi vahva.

Mä annan tukan kuivua itekseen, saatan rutistella välillä vähän jos jaksan. Meen myös yleensä kostealla tukalla nukkumaan kun pesen illalla (kaks kertaa viikossa) ja aamulla jos tarvitsee, kostutan vähän käsillä ja puristelen kiharoita. Sipaus öljyä jos tuntuu siltä.

Mun päässä on kaikki hiukset aika samanlaisia.