Kirjoittaja Aihe: Kiharapäiden oma ketju  (Luettu 277833 kertaa)

Poissa Lipla

• Haiven
  • *
Vs: Kiharapäiden oma ketju
« Vastaus #540 : 17.04.16 - klo:18:39 »
Hei kiharapäät, onko joku kokeillut Cutrin Chooz Soft Curl Definer kiharanvirkistäjää?

Muakin kiinnostaa kokemukset tästä voiteesta, nyt varsinkin, kun hiustenhellimisviikko on ihan nurkan takana...  ;) Ylipäänsä kiinnostavat kaikki kotimaiset tuotteet, jotka on suunnattu tai muuten ovat erityisen sopivia kiharalle. Tuntuvat olevan kiven alla, ja aika iso osa muotoilutuotearsenaalista onkin mulla ulkomaista. Haluan tosiaan korostaa omaa taipuisuutta mahdollisimman paljon.

Esimerkiksi 4R Cream Mousse on miellyttävä käyttää muuten, mutta sopii varmaan paremmin kiharammalle tukalle kuin omani. Cutrinin Moisturism-suihke taas toimii ihan kivasti virkistykseen aamuisin, tykkään tuoksustakin, vaikka monista on varmasti turhan makea ja vahva. Näissä molemmissa on kiharat mainintana selosteessa. Lisäksi Flow'n palashampoot ja XZ:n hunajaa sisältävät hoitoaineet ovat minulla avittaneet taipuisuutta. Uutta raparperi-punaherukkaa pitäisikin päästä kokeilemaan, kunhan jostain löytyisi.

(Eka viesti foorumille! Mitähän tässä olisi mennyt ensimmäisestä vierailusta rekisteröitymiseen, ehkä sellaiset kymmenen vuotta vain  :D)
1c2a M ii, hennattu, miltei rintsikkamittainen tukka. Atooppinen sekaiho.

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #541 : 17.04.16 - klo:19:57 »
Tervetuloa Lipla :D Mullakin meni aikaa ennen kuin rekisteröidyin, mutta sen jälkeen en ole liiemmin muita foorumeita vilkuillut. Tämä on ihan paras paikka!

Poissa Lipla

• Haiven
  • *
« Vastaus #542 : 18.04.16 - klo:11:49 »
^ Kiitos! Hirveästi löytyi myös uusia ketjuja tutkittavaksi  0_0 onneksi on paljon hommia, joita vältellä...

Poissa Pulla

• Haiven
  • *
« Vastaus #543 : 21.04.16 - klo:11:50 »
Kävin ostamassa tuon Cutrinin voiteen kun kympillä sai, yhden käyttökerran kokemuksen perusteella ihan jees. Hiukset on vähintäänkin pöyhkeät ja kiharaa on, ehkä seuraavalla kerralla laitan enemmän kuin kaksi pumppausta. Voiteen tuoksu aika mieto, ei paha, vaan aika mitäänsanomaton.

Poissa bubbs

• Tukkaguru
« Vastaus #544 : 21.04.16 - klo:22:43 »
Onko kenelläkään suositusta tuotteesta, jolla estäisi afrotukan rastoittumista?

Poissa Memmuuh

• Tukkaguru
« Vastaus #545 : 22.04.16 - klo:09:37 »
^ Uskoisin, että Youtubesta löytyisi hyvin vinkkejä tuohon ja afrotukan  käsittelyyn liittyen muutenkin. :) Oon joskus mielenkiinnosta katsonut muutaman videon.
3a F ii

Poissa Lipla

• Haiven
  • *
« Vastaus #546 : 24.04.16 - klo:15:55 »
Kävin tänään myös hakemassa tuon Cutrinin voiteen. Lisäksi otin saman sarjan muotoilugeelin, jota verkkokaupan mukaan on usein ostettu kiharan hiusten tuotteiden kanssa. Nykyisillä tuotteilla/tekniikoilla tukasta tulee noin 2a/2b näköinen ja elättelen toivoa, että vielä pykälän verran saisi ehostettua.

Oli ilmeisesti muutkin kiharapäät olleet liikenteessä, useammat kiharatuotteet kun oli jo melkein loppuneet hyllystä.  :D Muitakin jäi ehkä kaivelemaan, että Hullareilla juuri ne tuntuivat puuttuvan joka sarjan alevalikoimasta.

Edit 6.5. // Nyt on kolme pesua takana voiteen kanssa, ja tuntuu kyllä toimivalta! Jätettävän jälkeen olen laittanut märkään tukkaan kaksi pumppausta (eli max. millilitran, sanoisin) ja aamuisin virkistystä varten yhden. Tukka ei lähmiinny, kiharaa on tavallista enemmän ja se on tuotteen nimen mukaisesti pehmeää. Ei siis mennyt kymppi hukkaan :)
« Viimeksi muokattu: 06.05.16 - klo:13:30 kirjoittanut Lipla »

Poissa tupuna

• Haiven
  • *
« Vastaus #547 : 23.06.16 - klo:15:34 »
Oletteko huomanneet veden laadun vaikuttavan hiusten kiharanmuodostukseen? Saksassa hiukseni kihartuvat aina paljon enemmän, kuin Suomessa (jopa kauniille korkkiruuville!), ja ovat muutenkin enemmän irti päänahasta ilman mitään muotoilutuotteita. Toisaalta hiukseni kihartuvat aina enemmän, jos olen pessyt ne järvivedellä. Tietääkö kukaan, mikä vedessä voisi lisätä hiusten kiharuutta? Voiko vedestä saada kotikonstein esim kovempaa? Jos saman efektin saisi toistettua kotona jollain huuhtelulla.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #548 : 23.06.16 - klo:16:59 »
^Nuorempana huomasin kun kävin usein tätini luona Helsingissä, että hiukset eivät olleet yhtään niin pörröiset kun ne pesi siellä, verrattuna siihen mitä ne oli kun pesin kotona. Hoitoaineet ja shampoot oli kuitenkin ihan samat. En keksinyt tähän muuta selitystä kun että vesi olisi jotenkin erilaista. Maa oli sama mutta paikkakunta eri.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #549 : 07.09.16 - klo:18:46 »
Arvon kiharaiset juurekset. Kaipailisin hyviä neuvoja. Itselläni ei ole kiharaa tukkaa, mutta miehelläni on ja hän yrittää kasvattaa sitä oltuaan väliin monta vuotta ilman tukkaa. Ongelmana on se, että miehen hiuslaatu on äärimmäisen kuiva ja jokseenkin hentoinen sekä kihara.
Mikä olisi mahdollisimman yksinkertainen hoitorutiini tuollaiselle tukalle niin, että se ei menisi ihan hampuksi? Kookosöljy ennen pesua on ollut kohtalaisen hyvä, mutta ei mikään autuuden avain, vaan tukka pysyttelee kuivana öljyämisestä huolimatta. Alba Botanican hajusteetonta jätettävää olen nyt saanut hänet käyttämään, mutta en vielä osaa sanoa, onko siitä hyötyä.

Ongelmana on myös se, että mies käy suihkussa usein, joten tulla kuivuu vaan entisestään, joten pitäisi keksiä joku helppo keino, millä vähentää veden kuivattavaa vaikutusta.

Mulle kiharan tukan hoitaminen on ihan tuntematonta alaa ja tosiaan miehelle ylipäätään hiustenhoito on aika vierasta, koska tukkaa ei ole ollut päässä pitkään aikaan. Mitkä olisi sellaisia keinoja, jotka miehen olisi helppoa omaksua, joilla hentoinen kihara tukka pysyisi paremmassa kunnossa ja kasvaisi pituutta? Mielellään myös mahdollisimman luomuja konsteja / tuotteita.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #550 : 07.09.16 - klo:22:04 »
^Onko hiukset pakko pestä joka kerta kun käy suihkussa? Törmäsin viikko sitten ensimmäistä kertaa ponydry:n jos hiukset on pakko pestä joka päivä haluaa ottaa äärikeinot kehiin :D

Mites CO-pesu? Se olisi ainakin yksinkertaista ja vähemmän kuluttavaa kuin shampoo. Toimiiko kookos ollenkaan jätettävänä vai lähmääkö? Joillakin kiharoilla taas silikonit toimii ylivoimaisen hyvin, kannattaa niillekin antaa mahdollisuus.

Kyllä miehetkin oppii tekemään ritualistisen monimutkaisiakin hoitomuotoja kun tukka alkaa olla tarpeeksi pitkä, pörröinen ja kivuliaan takussa ;)

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #551 : 08.09.16 - klo:11:29 »
Mies pesee hiuksiaan äärimmäisen harvoin shampoolla, mutta koska viettää suihkussa pitkiä aikoja niin tukka kastuu väistämättä. Ehkä saattaisi kuitenkin oppia olemaan kastelemattakaan, koska sekin kuitenkin kuivattaa.
Co-pesu saattaisi olla ihan oiva ratkaisu, joskin mies saattaa pitää sellaista hankalana.
Kookos toimii jätettävänä kohtalaisesti, mutta aika äkkiä vaan lähmää tukan, saa sen näyttämään rasvaiselta ja pidemmän päälle kookos alkaa haista omituiselle tukassa. Jojobaöljyä hän on käyttänyt jätettävänä myös, joka on vähän parempi hajun puolesta, mutta määrän kanssa saa olla paljon varovaisempi kuin kookosta käyttäessä.

Harmittaa miehen puolesta, kun hän niin haluaisi hiukset, mutta jos ne on vain kasa kuivaa hamppuista pörröä, niin voi olla, että tuskastuu vaan koko hommaan ja leikkaa kaiken pois. Ja harmittaisihan sellainen minuakin, sillä tykkään siitä, että hänellä on tukka.

Poissa korkkiruuvi

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #552 : 08.09.16 - klo:16:37 »
^ Mä en itse käytä öljyjä, koska ne on ainoita aineita millä munkin hiukset saa helposti lähmäisiksi ja annostelu on siksi tosi hankalaa. Sen sijaan hoitikset, joissa on öljyjä, toimii paremmin, miltei mahdotonta saada lähmää aikaiseksi vaikka päänahkaan onnistusi länttäämään.

Toi kasa kuivaa hamppuista pörröä kuulostaa hyvin, hyvin tutulta. Mulla on monta kertaa kasvatus pitkäksi/puolipitkäksi katkennut siihen, että hiukset on pitkältä matkaa lähes rastaa eikä jaksa hoitaa, paluu lyhyeen polkkaan. Ja jos jaksoi hoitaa, ei se auttanut sittenkään, joko aineet vaan katosi hiukseen tai sitten oli lähmäletti. Mulla auttoi rakennepaikkaavien käyttö kosteuttavien kera. Luin artikkelin (muistaisin linkin olleen jossain täällä), jossa mainittiin et kihara hius voi olla huokoinen ihan kiharan rakenteensa puolesta. Jos rakennepaikkaavaa ei ole koskaan kokeillut, kannattaa testata. Cassia on hyvä rakennepaikkaava ja Mill Creekin rekusta olen lukenut paljon kehuja. Tietysti rakennepaikkauksen ja kosteutuksen tasapainon kanssa voi olla säätämistä, mut sellaista se kiharan kanssa on muutenkin.

Vähän tietty maku- ja tottumuskysymys, mikä on helppoa, lähes kaikki tuttuni käyttää ihan mielellään poishuuhdeltavaa hoitista, mun mielestä se on hankalaa eikä hiuksetkaan tuosta rutiinista vaikuta välittävän. Toisaalta en vielä 6 vuotta sitten käyttänyt hoitoaineita juuri lainkaan ja se tuntui uskomattoman työläältä jo ajatuksena, puhumattakaan jostain vaikuttavista naamioista, pesun jälkeen jätettävistä, muhitteluista en ollut kuullutkaan. Nyt hiusten hoitoon on tottunut enkä edes ajattele et laitanpa nyt vielä jätettävää pesun jälkeen, laitan vaan rutinoituneesti.

Muhitteluja suosittelen ehdottomasti, kun aineet on pidempään hiuksissa niin todennäköisemmin ja enemmän on vaikutusta. Muhittelu on jopa helpompaa kuin co-pesu tai jätettävän levitys, sillä aineiden voi antaa olla vaan ja puuhastella jotain muuta. Pelkkää öljyä en suosittele, jos lähmää jätettävänä niin muhitteluissakin todennäköisesti (ainakin oma kokemus on tuo). Silloin kun hiukseni olivat käsittelemättömät, muhittelin cassiahoitis(öljy)seosta kerran kuukaudessa. Mulla on Everyday Coconut jättipönikät kookosta ja limeä, eroa on vaan tuoksussa. Valtava pullo riittää pitkäksi aikaa ja hyvin sekoittuu noihin muut aineet. Jätettävää laitan aina pesun jälkeen. Pakko ylistää Kinky Curlyn Knot Today -jätettävää, mun hiuksille paras jätettävä ikinä, vie takut ja rastat ja kuivuuden. Ei ihan huippuhalpaa, mutta tehot ovat ylivoimaiset verrattuna muihin kokeilemiini, ihan laidasta laitaan hiuksiin on levitetty luomu-, marketti- ja salonkilaatuja.

Mitä tunnen kiharahiuksisia, niin hiukset ei vaan kasva, niitä todellakin kasvatetaan. Itse suosittelen enemmän muhitteluja shampoon jälkeen ja jätettäviä, jotka jätetään hiukseen hoitamaan ja suojaamaan, kuin poishuuhdeltavia. Tietty jos ne on helpompia, parempi se kuin ei mitään. Kiharien hiusten hoidosta kannattaa opetella vaan nauttimaan tai ainakin hoitaa vaan, niin syntyy rutiini. Kun sopivat aineet ja metodit löytyy, tulokset palkitsee ja se kannustaa jaksamaan. :)

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #553 : 08.09.16 - klo:19:37 »
^^Ensinnäkin suihkumyssy rohkeesti sinne suihkuun.

Kirjoitin tästä samasta asiasta jo tuossa edelliselläkin sivulla, mutta kerrataan taas. Yleisin harhaluulo kiharan hiuksen hoidossa (ja luulen että teilläkin tämä on se perimmäinen ongelma) on se, että etsitään jotain mahdollisimman hoitavaa hoitoainetta/naamiota/jätettävää ja kuvitellaan sen pitävän hiukset takuttomina, sileinä ja pörröttöminä.

Ainakaan mun kohdalla (ja tuhansien kiharafoorumien käyttäjien kohdalla) sellaista hoitoainetta/naamiota/jätettävää ei ole olemassakaan. Pörröinen hius näyttää aina huonokuntoiselta, vaikka todellisuudessa hiuksen kunnossa ei välttämättä ole vikaa - se vain kaipaa kosteutta. Pörröä ei pidä poissa hoitoaine, vaan hoitoaineen päälle täytyy laittaa geeli tai muotovaahto (alkoholiton!), joka lukitsee sen hoitoaineen/kosteuden hiukseen, muodostaa kalvon märän hiuksen päälle niin että hius ei kuivuessaan pääse pörrööntymään. Kun hius on kuiva, geeli/muotovaahto on ikäänkuin kovettunut hiuksen päälle ja hiukset tuntuvat rapsakoilta. Kuivia hiuksia puristellaan niin että geelin muodostama panssari antaa periksi ja hiuksesta tulee pehmeä ja liikkuva.

Lisäksi hiuksia ei missään nimessä kannata harjata kuivuessaan tai varsinkaan kuivana, se vain tekee pörröä. Ei kuivata/hangata froteepyyhkeellä jne. Suosittelen lämpimästi lukemaan curly girl- kirjan, siellä nämä asiat on esitetty ihan juurta jaksain ja selkeästi.
« Viimeksi muokattu: 09.09.16 - klo:18:57 kirjoittanut Morrigan »

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #554 : 08.09.16 - klo:21:21 »
Jos ei saa kammata tai harjata kuivuessa eikä kuivana niin milloin sitten?