Kirjoittaja Aihe: Kiharat hiukset, Curly Girl Method  (Luettu 317900 kertaa)

Poissa marja

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method
« Vastaus #660 : 08.06.19 - klo:23:42 »
^
Yritin pikaisesti napsaista kuvaa, mutta olivat kaikki niin sumeita ja epäselviä. Pitää katsella paremmalla ajalla jos onnistuisi. Hiukset ovat tuonne takamuksen päälle/yläreiden kohdalle, paksuhkot, karheat ja kuivat. Eivät ole erityisen kiharat, vaan ennemminkin laineikkaat. Pesun jäljiltä varmaan jotain 2a/2b välimaastoa. Jos maltan olla harjaamatta, niin muutama päivä pesusta alkaa näkymään yksittäisiä korkkiruuveja. Jos tai lähinnä kun harjaan, niin lopputulos on varmaan jotain 1c tasoa. Huokoisuuksista en tiedä mitään.

En ole jättänyt hoitoainetta enkä ole kokeillut mitään pitoa tuovaa tuotetta. En ole suonut asialle ajatustakaan ennen kuin nyt tuo cg buumi tuli valloilleen. Olen siirtynyt täysin pelkän luonnonkosmetiikan käyttöön ja muotoilutuotteita nyt ei näytä löytyvän kovin laajaa valikoimaa. Kaikkialta mistä olen koittanut katsella on muotoilutuotteet olleet loppu jo pidemmän aikaa. Kerran kokeilin pellavansiemengeeliä, mutta se limaklöntti ei ollut yhteistyökykyinen. Se ei halunnut ollenkaan tarttua hiuksiin vaan pujotteli hiussortuvien välistä ja aika nopeasti meni hermot. En sitten tiedä oliko se mun keitokseni jotenkin epäonnistunut.

Jotenkaan ei ole ikinä käynyt edes mielessä, että voisi harjata pelkät takut vaan aina on tullut harjattua koko pää.  ;D Lähinnä ne niskahiukset itsellänikin on pahin kohta. Pitääkin panna nyt kokeiluun tehdä noin kun sanot.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #661 : 10.06.19 - klo:18:47 »
Noin pitkät, paksut ja karheat on taatusti mahdoton yhdistelmä pitää pitkään takuttomana! Koita jättää kuitenkin sitä hoitoainetta reilusti pesun yhteydessä hiuksiin, kokeile mieluummin jättää liikaa kuin liian vähän. Jos tulee lähmä niin seuraavalla kerralla vähän vähemmän. Pidä huoli että jätät siihen takkuuntuvaan niskaosaan oikein ekstrahuolella sitä hoitoainetta.

Pellavansiemengeeli on just tollaista kuin kuvailit ;D Vaikea käsitellä ja karkaa sormien välistä klimppinä lattialle. Voit kokeilla jättää keitoksen paljon vetisemmäksi, lähes vesimäiseen koostumukseen ja kaataa tämän seoksen nokkapullolla suihkussa lopuksi koko päähän. Pitoa tässä ei ole nimeksikään mutta saattaa vähentää pörröä kuivumisvaiheen aikana ja tuoda kiiltoa.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.

Poissa Od3ssa

• Tukkaguru
« Vastaus #662 : 13.07.19 - klo:14:58 »
Yritin parisen viikkoa mennä näiden metodien mukaan, mutta päänahka ei tykännyt shampoolla pesemättömyydestä. Pitäis löytää joku kultainen keskitie, lisäksi mun on hirveän vaikea olla laittamatta jotain tujumpaa ainetta (kunnollista rakennetta antavaa) hiuksiin, kun ovat niin liukkaat ja ohuet.

Tässä on tosin mielessä käynyt, että homma menee överiksi joillain, kun esim tänään näin tytön, jonka tukassa oli pientä lainetta ja järkyttävän rasvaiset, sekä haisevat hiukset (pesemättömän tukan haju). Tuskin tuo on se itsetarkoitus hommassa..
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann

Poissa Anita

• Tukkaguru
« Vastaus #663 : 13.07.19 - klo:18:09 »
^ On täysin sallittua pestä shampoolla, kunhan se on metodin mukainen.
iHerbin tilauksiin koodi ALA782 http://eu.iherb.com/?rcode=ala782

Poissa kleio

• Tukkaguru
« Vastaus #664 : 25.07.19 - klo:13:49 »
Mä olen nyt pari viikkoa noudattanut kevyttä CG-linjaa. Mitään geelejä tai ploppauksia tai muita ihme oluthuuhteluja en harjoita, mutta pesuaineet ja muutamat yksityiskohdat (kuten hiusharjan käytön totaalinen lopettaminen) ovat toimineet hienosti. Itseasiassa CG-metodi teki hiuksilleni juuri sen, mitä juurikasvusta kauan sitten tulin hakemaan. Tähän asti toimin ikäänkuin puolittain metodin mukaan, mutta nyt heitin viimeisenkin EHS:n mustikkahoitiksen pois. Ja kas kummaa: latvoissani on kevyet korkkiruuvit, koko tukka on jäntevä ja ilmava. Siistiä.

Kaipaisin tänne kunnon CG-osion, facebook on tosiaan aika työläs ja sisältää ihan liikaa kaikkea höpöhöpö-täytettä.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #665 : 26.07.19 - klo:13:23 »
Minulle nimenomaan tuo geelin käyttö on ollut ihan mahtava askel kohti kauniimpia luonnonkiharoita! Sitä kannattaa testata, vaikka tuntuisikin kovin oudolta. Hiuksethan eivät jää mitenkään geelikoppuraisiksi, sillä kaikki kovuus on tarkoitus puristella hiuksista pois.

(ja toinen asia nuo aikaisemminkin mainitsemani hiusten käsittelytavat, nyt tuntuu jotenkin hassulta, ettei jotenkin itsekseen tajunnut varoa kiharanippujen hajottamista hiuksen käsittelyssä)
« Viimeksi muokattu: 26.07.19 - klo:13:25 kirjoittanut Lila »
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #666 : 26.07.19 - klo:21:30 »
^Sama. Ilman geeliä mulla on aivan jäätävän ruma pörrö.

Iso suositus muuten Jessicurlin gentle lather-shampoolle. Tilasin matkakoon testiin ja tästä tuli uusi suosikki sulfaatiton shampoo. Koostumus on aika lirua, vähän samanlaista kuin XZ:n persikkanektarissa. Vaahtoaa runsaasti ja on helppo levittää koko päänahkaan. Pesee juuri sopivan ilmavaksi mutta ei lainkaan kuivata. Tuosta on kaksi eri tuoksullista vaihtoehtoa ja lisäksi tuoksuton versio. Olen kuullut että osa on saanut allergisia reaktioita tuoksullisista, joten tilasin tuoksuttomana ja olen siihen tosi tyytyväinen. Tilaan isomman pullon lisää ja senkin aion ottaa ilman hajusteita.

Poissa Livia

• Tukkaguru
« Vastaus #667 : 07.08.19 - klo:09:19 »
Mulla on todella pintapörröinen laineikas/semikihara hius. Millä ihmeen tuotteella saisin siloiteltua tuota pintapörröä? Ennen vuonna nakki ja kivi käytin silikonitippoja, mutta haluaisin nyt jotain muuta. Tuntuu et hiukset näyttää koko ajan tosi epäsiisteiltä, kun ovat niin pörröiset.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #668 : 07.08.19 - klo:12:38 »
^Toistan vähän itseäni, mutta oletko kokeillut tuota hiusgeelitekniikkaa? Itse olen myös järkyttävä jöröjukkapörrö enemmän kuin helposti. Itselleni toimii pörrön selättämisessä parhaiten:

1) Hiusten selvittäminen märkänä, hoitoaine päässä, käytän Tangle Teeseriä
2) Huuhtelen hoitoaineen, pidän pään koko ajan alaspäin ja puristelen hiuksiin jätettävää hoitoainetta tai jotain hoitavaa kiharavoidetta (ei silikonituotteita). Hiuksista valuu tässä vaiheessa jonkin verran vettä, mutta en pyri niitä mitenkään kuivaamaan vielä.
3) Jatkan samassa asennossa ja puristelen vielä edelleen hyvin märkiin hiuksiin ihan reippaasti hiusgeeliä. Tässä vaiheessa puristelen jo liikoja vesiäkin pois.
4) Ploppaan hiukset ja annan kuivua vapaasti - joskus kuivaan myös diffuuserilla.

Squish to condish -hakusanalla löytyy vielä tarkempia ohjeita ja videoita tuosta märän tukan käsittelystä hoitoaineella, käytännössä levitän geelin ihan samaa tekniikkaa käyttäen. Tämä tekniikka ja geelin käyttö kyllä muuttivat omien hiusteni ulkonäön ihan täysin.

Poissa Memmuuh

• Tukkaguru
« Vastaus #669 : 08.08.19 - klo:10:52 »
^ Komppaan. Geeli on tosi tärkeä ja tärkeää on myös se, että hiuksiin ei menisi käsin kauheasti koskemaan ennen kun hiukset on kuivat. Tarkoitus olisi, että geelistä jäisi hieman koppurainen pinta hiuksiin, joka sitten kuivana puristellaan pehmeäksi. Alkuun ainakin ihan hyvä helposti saatavilla oleva ja edullinen  geeli tähän on vaikka tämä: https://www.tokmanni.fi/muotoilugeeli-150-ml-mineral-control-invisible-c-3600522466802

Youtubesta löytyy hyviä vinkkejä kun laittaa hakuun ihan vaikka "frizzy curly hair".

Itselläni todella suuri vaikutus pörröön on ollut myös sulfaattien välttelyllä shampoossa (kuivattaa hiuksia paljon!) ja co-pesut. Jotkut sulfaatittomat shampootkin tosin ovat aika kuivattavia ja liian peseviä. Sekin auttaa yllättävän paljon, kun suihkun lopuksi huuhtelee hiukset kylmällä vedellä, jolloin hiussuomut sulkeutuvat.

Ja vielä erityisen hyvä co-pesu/hoitoainesuositus, Varpu Avocado hoitoaine: https://lh-beauty.fi/product/varpu-avocado-hoitoaine/
500ml pullo maksaa Prismassa vain hieman päälle 3 euroa.
« Viimeksi muokattu: 08.08.19 - klo:12:05 kirjoittanut Memmuuh »
3a/b F ii

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #670 : 08.08.19 - klo:19:00 »
^^^Komppaan edellisiä. Tarvitset jonkun pitoa tuovan tuotteen; joko geelin tai muotovaahdon. Jos ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma niin suosittelisin curl keeper originalia jos pelkäät geelin olevan liian tuhtia. Se on hyvin lirua koostumukseltaan ja sitä on mahdotonta käyttää liikaa, eli ei tahmaa runsaallakaan annostelulla. Toimii pörröisyyteen erinomaisesti ja tuo pitoa jonkin verran. Jos kaipaa isompaa pitoa niin siihen päälle voi kerrostaa tykimpää geeliä. Tämä on ainoa tuote jota taloudessani asuva kiharapäinen mies on oppinut menestyksekkäästi käyttämään vaikka hänen vaivannäkönsä hiusten suhteen on erittäin minimissä.

Pellavansiemengeeli on myös hyvä pörröön, mutta siinä ei ole pitoa yhtään, joten siinä mielessä curl keeper olisi parempi.

Poissa Livia

• Tukkaguru
« Vastaus #671 : 08.08.19 - klo:22:01 »
Hmm, tipuin kärryiltä :o En siis ole metodilla. Fb-ryhmään kuulun kyllä, mutta ei ole aikaa eikä kiinnostusta perehtyä asiaan sen enempää. Tuo geelijuttu kuulostaa ihan liian monimutkaiselta :o Sulfaatittomiin tuotteisiin olen kyllä siirtynyt ja kiitos tuosta hoitoainevinkistä Memmuuh. Lähinnä mietin, että onko olemassa jotain silikonitippoja vastaavaa ei-silikonista tuotetta.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #672 : 09.08.19 - klo:07:40 »
Se voi kuulostaa monimutkaiselta, mutta eihän se oikeasti ole. On vaan totutusta erilainen tapa käsitellä hiusta - geeli tosi märkään tukkaan ja kiharanippujen hajottamisen välttäminen samalla kun huolehtii, että tuotetta varmasti tulee kaikkialle.

Minulla myös jätettävät hoitoaineet olivat pörrön taltuttamisen kanssa aika hukkaan heitettyä kamaa. Mutta tuolla geelin alla jätettävä hoitoaine tai kiharavoide tekevät todella hyvää ja kiharoista tulee kiiltävät ja pehmeät.

Kun toimin näin, muotoiluun ja viimeistelyyn ei mene aikaa juuri lainkaan. Ehkä vähän asettelen, saatan kohottaa tyveä kevyesti.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #673 : 11.08.19 - klo:16:11 »
Hmm, tipuin kärryiltä :o En siis ole metodilla. Fb-ryhmään kuulun kyllä, mutta ei ole aikaa eikä kiinnostusta perehtyä asiaan sen enempää. Tuo geelijuttu kuulostaa ihan liian monimutkaiselta :o Sulfaatittomiin tuotteisiin olen kyllä siirtynyt ja kiitos tuosta hoitoainevinkistä Memmuuh. Lähinnä mietin, että onko olemassa jotain silikonitippoja vastaavaa ei-silikonista tuotetta.

Curl keeperin voit levittää hoitoaineen jälkeen märkiin hiuksiin, ei tarvi pöyhiä tai vatuloida sen kummemmin jos tarkoitus on vain pintapörrön kesyttäminen. Suihkun jälkeen voit vielä vaikka harjata märät hiukset jos sinulla on tapana tehdä niin.