Kirjoittaja Aihe: Kiharat hiukset, Curly Girl Method  (Luettu 317809 kertaa)

Poissa bubbs

• Tukkaguru
Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method
« Vastaus #645 : 13.05.19 - klo:14:38 »
Olisiko kenelläkään viitseliäisyyttä tehdä curly girl metodille omaa ketjua, vai pidättekö tarpeellisena? Metodi on niin käsittämättömässä hypessä nyt et ties vaikka saatais uusia juureksia houkuteltua  ;D

Mulla ei itselläni oo kauheen syvää perehtyneisyyttä, oon nyt testimielessä kokeillut noudattaa joitain periaatteita hetken aika. Tukka on kyllä tosi kihara, mutta epäsiisti. Ellei siisteydy jotenkin mystisesti niin jätän sikseen ja jatkan harjamista ja tiukkoja yökampauksia, vaikka pesen tiuhaan niin tuntuu et kerkeää alkaa rastottua välissä.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #646 : 13.05.19 - klo:21:02 »
Pitäisin tarpeellisena mikäli täällä olisi porukkaa keskustelemassa aiheesta. En tiedä houkuttelisiko sen niminen ketju kuitenkaan sitä porukkaa tänne?  Ainakaan jos siinä ei ole vielä varsinaisesti mitään keskustelua valmiiksi asiasta? Sääli sinänsä koska foorumi olisi paras portaali keskustella aiheesta. Metodissa kun on loputon määrä eri tekniikoita ja tuotevaihtoehtoja ja voin vaan kuvitella miten tuskaista tuon keskustelun hoitaminen on Facebookissa missä ei ole minkäänlaista järjestystä. Kaikki hyvä tieto taatusti hukkuu sinne niiden uusien metodin harjoittajien kysymyksiin perusasioista.

Tässä ketjussa on kuitenkin sivuttu metodia aika paljonkin, olisiko vaan helpompaa vaihtaa tämän ketjun nimi Curly Girliksi (vaikkei tämä pelkästään sitä ole) ja katsoa saataisiinko tänne edes muutama uusi jatkamaan keskustelua ja siitä tarpeen mukaan voisi jakaa keskustelua eri alaotsikoiden alle jos kävisi niinkin onnekkaasti että keskustelut alkaisivat rönsyillä?

EDIT: Bubbs, ei ne hiukset itsestään mystisesti siisteydy jos et muuta toimintatapaasi jotenkin. Mitäs jos kerrot tekniikkasi ja tuotteesi niin saattaisit saada täältä apua? ;)
« Viimeksi muokattu: 13.05.19 - klo:21:07 kirjoittanut Morrigan »
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #647 : 17.05.19 - klo:08:53 »
Tulin just itse tänne katsomaan, onko Curly Girlille omaa ketjua ;)
Hypessähän se on just nyt, ja on kuitenkin oma menetelmänsä, joten sen kannalta itse kannattaisin oman ketjun perustamista ko menetelmälle. Toisaalta ehkä tässäkin ketjussa on samoja asioita kerrottu...

Kun kuulin CG-menetelmästä, heräsin taas tälle mun hius"ongelmalle", eli että pesun jälkeen on kiharaa, mutta se suoristuu aika tehokkaasti päivän mittaan. Ja varsinkin jos hiukset täytyy laittaa kiinni. Oon miettinyt, että pitäisikö CG-menetelmää kokeilla oikein kunnolla... Olen fb-ryhmässä, mutta sieltä nyt ei mitään löydä mitään, jos tahtoisi palata johonkin asiaan. Eli olisi kiva keskustella metodista juurikasvussa.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #648 : 19.05.19 - klo:10:20 »
Okei, eli tämän ketjun nimi muokattiin CG:ksi :)

Olisiko kellään vinkata jotakin luonnonkosmetiikan hoitoainetta tai tehohoitoa, jossa olisi oikeasti paljon proteiinia? Erityisesti hydrolysoitua proteiinia. Olen käyttänyt Mill Creekin keratin-hoitoainetta, mutta sitä ei edelleenkään ole saatavilla iherbissä. Olen selannut Ruohonjuuren, Hyvinvoinnin tavaratalon, Jolien tms valikoimaa ja jos proteiinia on, sitä on joko INCIN ihan loppupäässä juuri ennen hajusteita tai säilöntäaineita, tai sitten vasta megapitkän INCI-listan n. puolessavälissä. Tämä ei ihan vakuuta. Esim John Mastersin Organic honey & hibiscus reconstructor ja Organic lavender & avocado intense conditioner tehokosteuttava hoitoaine on liian kalliita mulle siihen nähden, että hydrolysoitu proteiini on INCI-listalla vasta 10. / 15. ainesosa.

Voi huoh, miksi Mill Creekiä ei saa :(

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #649 : 19.05.19 - klo:11:58 »
^ Kyllä Mill Creekin rekkua on tälläkin hetkellä saatavissa iHerbistä.

Poissa Peachtwist

• Tukkaguru
« Vastaus #650 : 19.05.19 - klo:13:00 »
^ Kun vaihtaa maaksi Suomen, on Mill Creekin rekku tälläkin hetkellä out of stock ja tuntuu olevan loppu suurimman osan ajasta.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #651 : 19.05.19 - klo:13:58 »
^ No jopas on erikoista, iHerb ei tosiaan anna lisätä sitä ostoskoriin, vaikka tuotetta on varastossa sivujen mukaan.

Toinen paikka mistä voi myös ostaa Mill Creekin rekkua on luckyvitamin.com. Tuollakaan ei ole tällä hetkellä rekkua varastossa, mutta ilmoituksen mukaan sitä pitäisi saapua pian. Luckyvitaminista kannattaa tehdä suurempi tilaus kerralla ja valita postitustavaksi DHL Priority - Duties & Taxes included, joka on hieman hinnakkaampi maksutapa, mutta se sisältää alvit ja tullit, joten tuon postitustavan pakettien ei pitäisi jäädä tullin haaviin. Olen tilannut tuolla postitustavalla juurikin Mill Creekin rekkua useamman pullon kerrralla, eivätkät paketit ole jääneet tullin haaviin. Tulee ihan postiin kirjattuna pakettina, ei ole kuriirilähetys.

Edit: tuossa yllä olevassa luckyvitamin.com-linkissä on saatavilla 5 $ alennuskoodi yli 49 $:n tilauksiin.
« Viimeksi muokattu: 19.05.19 - klo:13:59 kirjoittanut ellen »

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #652 : 19.05.19 - klo:21:53 »
Mill Creekin henna-hoitiksessa on keratiini viidentenä incissä.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #653 : 20.05.19 - klo:12:51 »
Hmm, minä onnistuin mielestäni tilaamaan iherbistä Mill Creekin rekkua. Sivut tökkii kyllä pahasti ja jouduin monta kertaa laittamaan uudelleen tuotteen ostoskoriin, kun ei se sinne mennyt. Mutta tilaus eteni paypal-maksuun, osoitteet ja kaikki oli syötetty, eli ehkä se meni läpi..? Tämä selvinnee. Todella takkuaa ne sivut. Paypal-maksun jälkeen sivusto ohjasi uudelleen iherbiin, mutta mut oli kirjattu ulos. Nyt pääsin kirjautumaan sisälle, mutta nettisivut ei toimi kun yritän mennä katsomaan mun tilauksia.

ETA. no nyt pääsin katsomaan mun tilaushistoriaa ja siellä ei näy mitään, äh :(
« Viimeksi muokattu: 20.05.19 - klo:12:55 kirjoittanut -j- »

Poissa Peachtwist

• Tukkaguru
« Vastaus #654 : 21.05.19 - klo:12:26 »
Mulle tuli aamulla viesti, että Mill Creekin rekkua on taas varastossa ja latoin tilauksen menemään ilmeisesti ihan onnistuneesti. Sain tilausvahvistuksen ihan normaalisti, toivotaan, että saan hoitoaineen. En itse siis Curly Girl -metodia harrasta, mulla on ihan suora tukka (toki jos sieltä FB ryhmäsätä kysyy, niin sellaista hiesta ei olekaan , jota ei saisi kihartumaan...  ::)), mutta tästä tuli nyt ihan sellaiset Juurikasvun kulta-ajat mieleen. Silloin monesti mun piti tuo tilata, mutta alkuvaiheessa mun pankkikortti ei vileä toiminut ulkomailla ja varmaan painonsa takia tuo jäi myöhemminkin tilaamatta. Olen viime vuosina tilannut IHerbistä pieniä paketteja Keski-Eurooppaan, toimitus on yleensä ollut muutamia euroja, onpas siis nykyään kallista tilata sieltä Suomeen!

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #655 : 21.05.19 - klo:22:12 »
^Eikä! Mä koitan tilata Mill Creekiä uudestaan, jos sinä kerran onnistuit. on se nyt perhanan vaikeaa ollut.

ETA. Siis woi wattu, nyt se Mill Creek on taas out of stock. Ei oo totta  >:(
ETA2. Mulle tuli sähköposti, että Mill Creekiä on taas varastossa -> menin tilaamaan -> kaikki toimi hyvin, paypalissa maksoin -> tilausvahvistusta ei näy eikä tule paypalilta ilmoitusta, että olen maksanut jotain. Iherbissä mun profiilissa ei näy tehtyjen tilausten kohdalla mitään, tyhjää vain. Huoh.
« Viimeksi muokattu: 22.05.19 - klo:08:25 kirjoittanut -j- »

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #656 : 31.05.19 - klo:09:24 »
Joo ei tuosta iherb-tilauksesta tullut mitään eikä asiakaspalvelu osannut auttaa mua yhtään.
Tilasin Logonan Jojoba repair-hoitoainetta / tehohoitoa, jossa on muutamaakin erilaista proteiinia sekä Natura Siberican tehohoidon, josta myöskin bongasin proteiinia INCIlistan ei-ihan-lopusta. Testaillaan nyt noita sitten. Sekaan voi onneksi heittää gelatiinia, hunajaa, kananmunaa tms. Mun hiukset todella tarvitsee nyt proteiinia.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #657 : 31.05.19 - klo:21:52 »
^Kananmunan proteiini on liian isokokoista jotta se voisi toimia hiuksissa proteiinihoitona, mutta toi gelatiini on ihan hyvä vaihtoehto.

Poissa marja

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #658 : 07.06.19 - klo:12:26 »
EDIT: Bubbs, ei ne hiukset itsestään mystisesti siisteydy jos et muuta toimintatapaasi jotenkin. Mitäs jos kerrot tekniikkasi ja tuotteesi niin saattaisit saada täältä apua? ;)

Mua oikeastaan myös kiinnostaisi mikä tuon takkuuntumisen aiheuttaa vaikken cg metodia noudatakkaan. Hiukset kovasti haluaisivat kihartua, mutta jos jättää harjaamatta niin päivässä saa jo kauheat takut. Harjaamisen seurauksena hiukset taas suoristuvat loiville laineille ja muuttuvat epäsiistiksi pörröksi ja se pörröhän vasta takkuuntua tahtookin.

Hiukset ovat täysin luonnontilassa ja niiden ”hoitoon” kuuluu ainoastaan pesu kerran 1-2vk aikana. Shampoot ja hoitoaineet oikeastaan vaihtelee lähinnä kaupan tarjonnan mukaan. Tällä hetkellä käytössä on nurmen shampoopala (joko avokado tai jojoba, en muista kumpi) ja hoitoaineena on organic shopin hunaja-avokado hoitoaine/hiusnaamio tai centifolian no-rinse detangling lotion. Välillä shampoon sijasta pesen hoitoaineella.

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #659 : 07.06.19 - klo:16:08 »
^Minkälainen sun hiustyyppi on? Kuinka pität? Hento-karhea? Kuinka kihara? Onko huokoisuudesta hajua? Kuva auttaisi paljon :)

Noin pitkällä pesuvälillä on varmaan mahdotonta estää takkuuntumista täysin, mutta on oikeastaan kaksi asiaa joista on ainakin hyvä lähteä liikkeelle; riittävä kosteutus (eli jättää hoitoainetta hiuksiin riittävän paljon) ja sen jälkeen tuote joka antaisi edes pikkuisen pitoa jotta hius ei kuivuessaan pääse pörröttymään vaan kuivuu sileäksi. Mitä sileämpi hius niin sen vähemmän se myöhemmin kuivana takkuuntuu.

Oletko jättänyt hoitoainetta pesun yhteydessä hiuksiin ja jos olet, osaatko arvioida että kuinka paljon? Oletko kokeillut mitään pitoa tuovaa tuotetta?

Yöksi hiukset on hyvä suojata jotenkin ettei niitä pyöri takuille. Kun takkua alkaa jossain vaiheessa ilmaantumaan mutta ei halua vielä pestä hiuksia, tilannetta voi koittaa pelastaa freesaamalla hiuksia suihkepullolla jossa on vesihoitoaineseosta. Suihkii takkukohdat huolella hoitoainevedellä märiksi ja selvittää takut. Joillakin henkilöillä tämä tarkoittaa käytännössä lähes koko pään kastelua korvista alaspäin. Joillain riittää pienemmät täsmäiskut, riippuu ihan hiuslaadusta.

Mulla tuppaa rastottumaan niskasta alimmat hiukset ja suihkin sen yleensä litimäräksi ja lisään ihan purkista hoitoainetta raakana että saan rastan siloteltua. Samoin päällimmäiset hiukset alkavat rönsyillä ja nekin saa kuriin suihkimalla vesihoitoaineseosta reilusti. Tämä uudelleenaktivoi hiuksiin pesun jälkeen jätetyn pitoa tuovat aineen ja hiukset kuivuu kohtalaiset ok:sti ettei pahasti pörröönny.

Kun kaikista freesauksista huolimatta hiukset taas takkuuntuu niin vaihtoehdot ovat uusi pesu tai hiukset kiinni. Tai se harjaus.