Kirjoittaja Aihe: Ruusufinni  (Luettu 41928 kertaa)

Poissa Kia

• HAIRahtanut
Ruusufinni
« : 20.10.06 - klo:18:53 »
Onko  juureksissa tästä ilkeästä  vaivasta kärsiviä? Allekirjoittaneella ruusufinni ollut jo muutaman vuoden,  välillä  parempana ja välillä huonompana. Tällä hetkellä  taasen naamavärkki  ja erityisesti posket  muistuttavat jälleen lähinnä  tomaattia ja neuvot alkaa olla vähissä
Jos kellään on vinkkejä  hoitokeinoista, kosmetiikasta jne niin tänne postailuja

En löytänyt aiheesta  aikaisempaa keskustelua, jos löytyy niin siirtäkää tai  lukitkaa aloitus.
Näillä mennään....

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
Vs: Ruusufinni
« Vastaus #1 : 20.10.06 - klo:19:36 »
Henkilökohtaista kokemusta ei ole, mutta lämpöosesti suosittelen kirjastoa koluamaan. Meilläkin täällä pienessä kyläkirjastossa on yksi kosmetologi-oppikirja jossa kerrotaan juuri tällaisista ihosairauksista, hoidoista sun muusta
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa Tuikkuli

• Tukkaguru
« Vastaus #2 : 25.10.06 - klo:21:21 »
Mulla on joskus epäilty tätä, kun olin ihotautilääkärin vastaanotolla, mutta en sitten tiedä, onko se lopulta sitä vai ei... ::) Ruusufinnissä iholle siis pitäisi tulla jotain näppysyheröä, joka on aika pollukkamaista (hyvää suomea?!), ja iho voi tietysti olla punainen. Näpyt kuulemma tulee, kun iho on tarpeeksi ärtynyt eli hyvässä vaiheessa noita vaikeita näppyjä ei ole ollenkaan. Ihon rauhoittamista varten pitäisi välttää aurinkoa ja pakkasta eli kuumaa ja kylmää (myös esim. saunaa), mausteisia ruokia, alkoholia, kahvia jne. Muuten ymmärsin, että sitä on vaikea hoitaa ja ehkäistä... :-\ Herkän ihon tuotteet ovat suositeltuja.

Poissa Rory

• Tukkaguru
  • Jones in the fast lane
« Vastaus #3 : 25.10.06 - klo:23:08 »
Ilmeisesti tämä ruusufinni on se, mikä mulla on ollut ainakin kolmesti. Tulee kuulemma stressin vaikutuksesta helposti. Se on ollut mulla yleensä nenän ja suun vieressä, semmoinen tosi punainen kohta, jossa on pallukoita. Ei lähde pois itsestään vaan vaatii ainakin mulla tetrasykliini-antibioottikuurin (kuukausi). Tosi raivostuttava riesa, jota on mahdoton meikillä peittää sen ollessa pahimmillaan.

Poissa Kia

• HAIRahtanut
« Vastaus #4 : 26.10.06 - klo:21:25 »
Kiitos vinkeistä, stressi mulla varmaan on taas syy miksi posket helottaa taas
  Ice, olisko sulla vinkkiä  kirjasta,  en oikein eilen löytänny  kirjastosta sopivaa, joskin löysin vaihtoehtoisista hoitomuodoista, että tyrniöljy  voisi auttaa oireisiin
Näillä mennään....

Prisku

• Vieras
« Vastaus #5 : 31.10.06 - klo:21:41 »
Eli onko tämä sitä rosacea? Minulla kerran tuli otsaan ja nenään paljon pieniä näppyjä,mutta ne lähtivät sitten itsekseen pois. Vaikka se tuskin oli ruusufinni,vaikka oireet viittasikin.

Poissa Silver

• HAIRahtanut
« Vastaus #6 : 06.11.06 - klo:12:45 »
^Jep Rosacea. Mulla itelläkin on juuri tätä epäilty.Kerran on ollut ja 3kk tetrasykliinikuurin sain ja sehän tepsi.
Se alkoi nenän vieressä olleella punaisella läiskällä jossa oli näppyjä.No en tehnyt asian hyväksi mitään vielä silloin,kun aattelin et kyllä se siitä lähtee.Mut eipä itekseen lähtenyt! No yllättäen kun se oli jo pidemmän aikaa ollut tuossa nenän vieressä niin se lähti leviämään joka puolelle kasvoja kummatkin nenänvierustat,otsa leuka ja naama "tulipunanen" ja "pateilla" ja kutittaa ja kuiva ja..graah.Aivan mieletöntä.Ja kun koskaan ei ole mitään "finniongelmaa" ollut niin joku tällasen laukaisi.Alkoi olla itku lähellä.
Ja kun ei sitä voi edes prkl peittää! onneksi sillon sellanen tilanne että ei ollut töissä yms.
Niin sai vaan rauhassa parannella suurinpiirtein neljän seinän sisällä.Meinaan ei ollu tod kiva lähteä mihinkään ihmisten ilmoille naama punaisena ja peittoon ei kunnolla saanut.
Ja sitten siitä pirullinen että kaikkea ihanaa niin jos se nyt tätä ruusua oli niin pitäisi välttää..
Ja kasvoja ei saisi pestä eikä tehdä kuorintoja yms.Kun se taas ei tee sille hyvää.
Sometimes
The sound of goodbye
Is louder
Than any drumbeat

Poissa Tuikkuli

• Tukkaguru
« Vastaus #7 : 01.03.07 - klo:09:01 »
Kävin nyt uudestaan ihotautilääkärin vastaanotolla kosmetologin käskystä, kun kosmetologi epäili niin vahvasti ruusufinniä viime viikolla. Ihotautilääkäri oli sitä mieltä, että minun iho on tosi rauhallisessa kunnossa. Siinä on voinut joskus olla poskilla ruusufinnin pompulanäppyä, mutta nyt niitä ei ole. Ihon punoitus ja välillä kutiavuus voisi johtua myös seborrooisesta taliköhnästä, joka on ailahteleva vaiva. Sille parasta hoitoa on se, ettei käytä liian rasvaisia voiteita. Finnit leukapielissä on selviä hormoninäppyjä, joihin vaikuttaa kuukautiskierron lisäksi stressi. Mutta akne on nyt ihotautilääkärin mukaan selätetty vaiva ja saan opiskella uudenlaista ihonhoitoa. Iho ei ole lääkärin mukaan rasvainen eikä kuiva, vaan rakenteeltaan ihan terve.

Sain kuitenkin reseptin Tetralysal-antibioottiin, joka vaikuttaa hormoninäppyihin ja lieventää ruusufinniä ja sitten sain reseptin kolmen kilon satsiin Humektania! :D

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #8 : 20.01.08 - klo:18:58 »
Ajattelin perustaa ihan oman ketjun ruusufinnille. Asiasta on minulta kyselty ja ajattelin että siitä kertyneen kokemukseni voisi jakaa myös muidenkin kanssa. Siellätäällä on ollut keskustelua suunympärysihottumista ja ruusufinnistä. Aknehan on ihan eri asia.

Sain reilut kaksi vuotta sitten 35 vuotiaana nenän ja huulien väliin näppylöitä. Ensin luulin niitä finneiksi. Olivat sitkeää laatua. Jotkut näppylät olivat nesteisiä. Ensimmäisen puolivuotta sain näppyläni pidettyä piilossa. Joe Blascon peiteainetta meni tosin aika paljon. Työkaverini alkoivat tässä vaiheessa ihmettelemään näppyjäni, kun yleensä minulla ei pahemmin ole mokomia kauhistuksia.

Clarinsin Multi Active voiteet hieman helpottivat ihottumaani. Minun luottovoiteeni kautta vuosien toimi jälleen....hetken.

Vuosi sitten (liki päivälleen) sain poskiontelo tulehduksen ja menin lääkäriin. Pois lähtiessäni kysäisin vielä että mitähän näppyni mahtaavat olla. Terveyskeskuslääkäri kertoi niiden olevan Acne rosacea ja antoi Rosazol-nimistä voidetta. Suunympärysihottuma ja ruusufinni ovat käsittääkseni kuitenkin eri asiat tosin läheistä sukua toisilleen.

Hän kertoi että hoitovaihtoehtoja on kaksi: voide tai vähintään kahden kuukauden antibioottihoito. Ja ongelma kohdallani oli että sain toista lääkettä poskionteloihini ja samaan aikaan ei suositeltu kahta erilaista antibioottikuuria. Kaiken huipuksi olimme menossa etelään ja ko.antibioottia ei saa samaan aikaan auringonkanssa ottaa... eli voide kehiin. Tässä vaiheessa ihottumani oli todella paha, jokapuolella huulia ja nenän alustaa.

Voidetta piti sivellä iltaisin, ohjelehtisessä oli että vaikeisiin tapauksiin kaksi kertaa vuorokaudessa. Päättelin että olen VAIKEA tapaus, ehkä nyt en kuitenkaan pahin.

Matkalta toin tuliaisena http://uk.clarins.com/main.cfm?prodID=653 Clarinsin putsari kasvovettä. Stokkalta ostin samoihin aikoihin Biothermin Aquateinte värillisen päivävoiteen. Nämä olivat avaimena näppyjen häviämiseen.
Eli aamuisin pyyhin kasvoni Clarinsin kasvovedellä (vesipesun ärsytys jäi pois) ja Biothermin päivävoide päälle sekä Guerlanin meteorites kuulapuuteria (saan nykyisin kutinaa tästä). Ja tietenkin lääkevoidetta. Illalla normaali puhdistus, yövoide (muistaakseni Diorilta) ja lääkevoide. Kuukauden kuluttua ei enää ollut näppylän näppylää.

Tärkeintä oli kohdallani välttää ulkoisia ärsykkeitä, vettä ja hankausta, liiallista ihonhoitoa. Aurinko ei asiaan vaikuttanut millään tavalla.

Tällä hoito tyylillä olen jatkanut. Tuotteita olen vaihdellut, mm mineraalimeikkejä kokeillut.Välillä tulee takapakkia mutta en päästä enää pahaksi asti. Tällä hetkellä nenäni alla on ihan pieni näppykohta.

Mikä laukaisi minulla tämän murheellisen taudin? Epäilen sen johtuneen liian runsaasta kasvojen kuorinnasta. Olin ostanut Rocin Renewex mikrokuorintajärjestelmän! Toki siitä piti kaikki teho ottaa irti ;D

Tässä minun kokemukseni asiasta. Vastaan mielelläni kysymyksiin jos vain osaan.

Yhdistetty aikaisempaan ruusufinniketjuun. ~ Tuikkuli
« Viimeksi muokattu: 20.01.08 - klo:20:29 kirjoittanut Tuikkuli »

Poissa Iia

• HAIRahtanut
« Vastaus #9 : 25.02.08 - klo:21:42 »
Mullakin on ollut kolme kertaa suunympärysihottuma eli perioraalidermatiitti. Ensimmäisen kerran se tuli kun pidin taukoa e-pillereissä ja aloitin ne uudestaan. Toisen kerran tuli kun tulin ekaa kertaa raskaaksi. Ja kolmannen kerran kun olin toista kertaa raskaana. Eli mulla liittynee vahvasti hormoneihin. Raskaana ollessa hoidettiin kolmella eri voiteella; Rosazol, Skinoren ja Dalacin. Kyllä se voiteillakin parani, mutta kauemmin siihen meni kuin antibiooteilla parantumiseen. On kyllä tosi inhottava vaiva, täytyy toivoa, että ei tulis enää uudestaan.

Poissa Suomu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #10 : 27.02.08 - klo:19:04 »
Ilmottaudun myös ruusufinnisten kerhoon. Mulla tämä alkoi joskus kuusi vuotta sitten. Ensimmäisellä kerralla sain hoidoksi tetralysal-kuurin, Rosex-voidetta ja Dalasin-liuosta. Toisen antibioottikuurin popsin pari vuotta sitten, samalla sain reseptin Skinoren-geeliin. Tähän väliin mahtuu niin hyviä, kuin huonojakin ihopäiviä ja yhden lapsen syntymä.

Nyt tämä pahus puhkesi taas joulun alla. Nenä ja posket nenän vierestä ovat punaiset, epätasaiset, finniset, hilseilevän kuivat, turvoksissa, kipeät ja kutisevat. Kaiken liikenevän ajan oonkin nyt viettänyt koneella, etsien epätoivoisesti loppua tälle kurjuudelle. No sitä pelastusta en ole löytänyt, en edes kovin rohkasevaa tietoa. Mutta tässä jotain omia suunnitelmiani ihoni varalle:

Yritän kosmetiikassa/ihonhoitotuotteissa välttää kaikkea ärsyttävää ja kuivattavaa. Nakkasin sivuun Sebamedin, Vichyn ja Acon rasvaisen ihon tuotteet ja käytän tällä hetkellä vain Erisania. Samalla jätin käyttämättä Skinorenin. Jotenkin outoa, että ihotautilääkäri edes määrää sitä ruusufinnin hoitoon, koska se on enemmänkin aknelääke ja niitä ei ruusufinniin saisi edes käyttää. Lääkäri vaan sanoi silloin " Ei tämä nyt tuohon varmaan auta, mutta ota nyt kuitenkin" ja minä tyhmänä otin.
Menisin tukka putkella kosmetologille hoitoihin (Bion tai Exuviance) mutta ovat niin kalliita, että vielä ei kukkaronnyörit anna periksi. Ehkä sitten jos tietäisi niiden varmasti auttavan? Lisäksi oli erilaisia valo-/laserhoitoja, mutta nekin aika hurjissa hinnoissa.

Olen kiinnittänyt huomiota syömisiini sillä saralla, että yritän saada vatsani mahdollisimman hyvään kuntoon. Jossain on väläytelty yhteyttä iho-ongelmien ja suolistovaivojen välillä. No nyt popsin hiivankarkotuskuuria, maitohappobakteereja, pellavansiemenrouhetta, omega-kolmosia ja valkosipulia (se jollain auttoi akneen). Saa nähdä onko mitään vaikutusta...

Antibiootteja en enää aio syödä, ne vaan siirtää ongelman eteenpäin. Diane Novaa oon syöny vuosikausia, ja jos ne auttaa niin ilman niitä taitaisin olla TODELLINEN hirviö... Roakin kiinnostaa sivuvaikutuksista huolimatta, mutta sekin on kallis ja mitään takuuta ei ole. Nyt onkin mietinnässä toinen lapsi, mutta hirvittää jo etukäteen miltä sitä tulee näyttämään seuraavat pari vuotta.  :( Valitse siinä sitten lapsen ja oman terveyden tai ainakin mielenterveyden välillä. Ennen ensimmäistä hoitokertaa ihoni pääsi todella pahaksi ja eristäydyin lähes täydellisesti kotiin. Meillä ei käynyt ketään, enkä itse käynyt kuin pakolla kaupassa. Eikä siinä tarvi olla edes kovin pinnallinen ihminen, että saa maailman harmaaksi pelkällä vilkaisulla peiliin.

Mutta periksi ei voi antaa, ennen kuin kaikki on kokeiltu ja taskut tyhjät. Tsemppiä vaan kanssasisarille ja -veljille!

Poissa Tuikkuli

• Tukkaguru
« Vastaus #11 : 27.02.08 - klo:19:14 »
Tervetuloa foorumille, Suomu!

Oletko kuullut/etsiskellyt, että sinkkiä sisältävät ihonhoitotuotteet voisivat rauhoittaa ihoa tosi hyvin? Kuulin asiasta yksityiseltä tosi hyvältä ihotautilääkäriltä, jonka luona olen ihovaivojen yhteydessä käynyt useammankin kerran. Yritin kerran metsästää noita sinkillisiä tuotteita, mutta enpä kyllä juuri tainnut löytää. Joku sinkkiliuos olis lääkärin mukaan kuulemma ihan parasta esim. saunan ja auringon jälkeen! (Tai pakastevihannespussi hätäapukeinona...)

Entä ootko testaillut Lumenen Tender Drops -päivävoidetta ja -yövoidetta? Ne oli mulle tosi hyviä kutinan poistajia silloin, kun iho kihisi ja kuhisi ja teki mieli raapia ihan kaiken aikaa. Yövoide on myös melko paksua, joten mulla se auttoi tosi hyvin kuivuuteen ja hilseilyyn. Tosin rasvaisia tuotteita pitäisi kai kuitenkin välttää, koska ne voivat pahentaa tilannetta.

Nyt mulla on ollut iho pitkään rauhallinen Dermalogica-tuotteiden myötä. Sarjasta löytyy oma keskustelu täältä ihonhoidosta. Samainen ihotautilääkärikin on jo pariin otteeseen ehtinyt kehua ihon rauhallisuutta Dermalogica-kuurin aikana.

Nämä nyt oli tällaisia tosi pieniä ja kevyitä neuvoja, joten älä ota turhan vakavasti! ;) Mulla ei ole diagnosoitu ihan virallisesti ruusufinniä, mutta sitä on monet kerrat epäilty ja sen tunnusmerkit on löydetty. Sitten mulla kuitenkin on iho aina rauhoittunut, joten en ole onneksi joutunut tiukoille lääkekuureille.

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #12 : 27.02.08 - klo:19:19 »
Nyt musta jo tuntuu että olen päässyt todella vähällä.

Muistan kanssa lukeneeni vatsan/suoliston yhteyksistä ruusufinniin. Mulla oli samaan aikaan ongelmia vatsankanssa.Siis vatsatoim hyvin, mutta jonkinmoista kipuilua oli enemmän tai vähemmän. En muista oliko helikobakteerilla ajateltu olevan jotain tekemistä tämän taudin kanssa.

Tällä hetkellä minulla ei ole ainokaitakaan näppyä koko naamassa..huomenna sit tietty jo on Mulla tuntuu ihonhoidossa vähemmän olevan enemmän. Eli mitä vähemmän/kevyemmillä tuotteilla hoidan kasvojani sitä paremmin ne voivat.

Kertoilehan Suomu kuulumisiasi myöhemminkin. Ja kaikki muutkin kohtalosisaret.

Breezy

• Vieras
« Vastaus #13 : 28.02.08 - klo:08:53 »
Täällä myös yksi ruusufinnin uhri. Tiedän olevani onnekas siinä mielessä, että minulla vaiva on ainakin vielä melko lievä.
Ruusufiinnin taudinkuvaanhan kuuluu aaltoilu, eli kolme viikkoa naama näpyillä ja taas pari hyvää viikkoa. Näpyt ilmaantuvat leuan alueelle ja nenän pieliin ihan parissa tunnissakin ja näyttävät ihan normaaleilta pikkufinneiltä, mutta jos menet vahingossakaan raapaisemaan niin tuloksena on vaan märkivä, punoittava ja kipeä näppy. Minulla on ihotautilääkärin määräämää Rozex-voidetta, jota käytin varmaan kolme päivää. Parhaiten tälle iholle on sopinut Erisan-puhdistusemulsio, Lactoline-kasvovesi ja voiteista Erisan-kasvovoide(vanha versio) sekä Dermalogican Skin Smoothing Cream. Näppyjä pyrin hoitamaan hyvin vähän, olen huomannut että paranevat parhaiten kun ei koske niihin ollenkaan. Eräs kosmetologi sanoin jossain lehtihaastattelussa, että ruusufinni on yleistynyt näyttöpäätetyöskentelyn myötä. Ehkä siinä on jotain perää, koska itse istun koneella kahdeksan tuntia päivässä.

Poissa Klaara

• Hiushörhö
« Vastaus #14 : 28.02.08 - klo:09:20 »
Antibiootteja en enää aio syödä, ne vaan siirtää ongelman eteenpäin.

Joskus on vaan niin, että lääkkeet ovat ainoa vaihtoehto. Minä taistelin kaksi vuotta ihoni kanssa, ihmettelin ja itkin kun näppyjä vaan tulee vaikka tekisi mitä. Pahimmillaan iho oli niin ärtynyt, että kaikki herkän ihon tuotteetkin aiheuttivat pahan punoituksen, kutinan ja kirvelyn. Minun kohdallani ei apua ollut elintapojen muutoksesta, ihonhoitotuotteitten vaihtamisesta, kosmetologeista eikä päällään seisomisesta.  ;)

Ihotautilääkäri minulle sitten totesi, että pahaksi äitynyttä ruusufinniä ei saa rauhoittumaan muulla kuin lääkkeillä. Minä söin useamman kuurin tetralysalia noin 1½ vuoden aikana. Ne auttoivat vain hetkeksi, kuurin loputtua alkoi iho nopeasti mennä huonompaan kuntoon. Nyt on menossa Roaccutan-kuuri, tulevaisuus näyttää millainen teho sillä on. 
Pitkät, karheat ja raidoitetut luonnonkiharahkot hiukset