Täälläkin yksi alkavan ruusufinnin uhri.
Minulla on aina ollut erittäin hyvä iho, teini-iässäkin vain erittäin harvoin finnejä. Nyt sitten kahdenkympin jälkeen iho alkoi oireilemaan: posket helottivat punaisena ja kuumottivat, pientä röpelöä ilmestyi poskiluiden kohdalle muuttumatta kuitenkaan oikeiksi finneiksi. Naaman väri muuttui lämpötilan mukaan ja paikoittain iho oli niin ärsyyntynyt että oikein koski.
Luulin virheellisesti tätä couperosaksi viimeiset puoli vuotta, kunnes kävin pari viikkoa sitten iholääkärillä näyttämässä ihoani. Sieltähän se tuli: alkava ruusufinni. Olen sinänsä vielä onnekas että oma vaivani on toistaiseksi lievä eikä edes puhjennut, mutta tässä vaiheessa sitä tekee kaikkensa ettei tarvitsekaan koskaan kärsiä kunnolla puhjenneesta ruusufinnistä...
Kiitoksia erittäin paljon näistä kaikista vihjeistä

Huomasin näitä lukiessani että myös minulla kasvojen peseminen vedellä ärsyttää ihoa, parempi iho on sellaisina päivinä kun on ollut pari päivää neljän seinän sisällä eikä ole tehnyt mitään.
Joku ylempänä mainitsi huonon ihon yhteydestä suolistosairauksiin. Meillä on suvussa keliakiaa, ja ainakin äidilläni gluteenittomaan vaihto paransi kasvojen ihoa huomattavasti. Tarkkailen tässä itsekin nyt syömisiäni, ettei sitten vaan joskus joutuisi itsekin samalle ruokavaliolle..

Osaisiko joku suositella jotain rauhoittavaa kasvonaamiota jota voisi käyttää aina silloin kun on huonompi kausi?
Käytössä nyt Nivean herkälle iholle tarkoitettu puhdistusmaito ja kasvovesi, sekä paksu yövoide jota laitan päivälläkin meikin alle koska näin talvella iho kuivuu todella herkästi.
Jaksamisia!

edit:
Vaihdoin suosituksien mukaan kasvoveden Erisanin alkoholittomaan ja ostin samalla myös Erisanin ravitsevan kasvovoiteen. Kasvovesi ei ole toistaiseksi ainakaan pahentanut asiaa, mutta tuo voide poltteli ihoa ikävästi.
Oikeanlaisen voiteen löytäminen ei näköjään ole helppoa. Täytyisi olla tarpeeksi rasvainen pitämään kuivan ihoni hengissä, mutta ei niin rasvainen että se villitsisi ihoa. Olen siirtynyt käyttämään Aqualan Plus-voidetta sillä se tuntuu mukavan viileältä iholla
Nyt on kyllä mennyt melkein kuukausi niin etten ole pystynyt menemään ulos ilman meikkiä. Iho on niin epätasaisen värinen että ihan itkettää. Elättelen tässä toivoa että naama paranisi kun joululomat alkaa. On ollut niin hirveä kiire ja stressi että se on varmaan pahentanut tilannetta. En halua turvautua lääkkeisiin kuin vasta viimeisessä hädässä.
Pää pystyssä eteenpäin, siis.