Kirjoittaja Aihe: Ruusufinni  (Luettu 41926 kertaa)

ainokainen

• Vieras
Vs: Ruusufinni
« Vastaus #30 : 04.05.10 - klo:10:06 »
Kiinnostuin tuosta Zona-voiteesta. Mistähän sitä voisi pääkaupunkiseudulla ostaa?
Ps. itse parhaillaan 3 kk antibioottikuurilla suunympärysihottuman eli perioraalidermatiitin vuoksi...

Poissa Iia

• HAIRahtanut
« Vastaus #31 : 20.05.10 - klo:20:52 »
Oracea-kuuri loppui ja nyt on taas ruusufinni puhjennut kukkaan. Nyt sitä on rinnan ihokin täynnä ja lääkärin mielestä se tosiaan on ruusufinniä siinäkin kun aurinko sitä pahentaa. Mulla tämä ruusufinni ongelma alkoi n. 5 vuotta sitten kun lopetin e-pillerit. Nyt sitten yritän aloittaa uusiksi Diane Novan kun lääkärin mielestä se  auttaa myös ruusufinniin. Toivotaan.

Olin sitten yhteydessä ihotautilääkäriin ja se oli sitä mieltä, että ei tuo Diane Nova ole ruusufinniin hoito. Voi toki kuulemma auttaa. Ei nyt ainakaan pahenna. Mutta taidanpa käydä uusiksi lääkärillä ja hommata jotain tähän kun tämä aika pahana taas on. Suun ympärillä, otsa ja päänahka täynnä ja nyt "uutuutena" rinnan iho.

No nyt on taas Oraceaa useiksi kuukausiksi. Ihanaa kun tietää, että tämä tästä taas helpottaa kohta.  :)
« Viimeksi muokattu: 25.05.10 - klo:18:39 kirjoittanut Iia »

Poissa Suomu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #32 : 30.05.10 - klo:15:26 »
Kiinnostuin tuosta Zona-voiteesta. Mistähän sitä voisi pääkaupunkiseudulla ostaa?
Ps. itse parhaillaan 3 kk antibioottikuurilla suunympärysihottuman eli perioraalidermatiitin vuoksi...

En osaa tarkemmin sanoa, mutta itse ostin luontaistuotekaupasta. Mulla tuo tosiaan auttoi alkuun huomattavasti, siis paransi ihon sävyä ja pinnan "rosoisuutta". Mutta vaivaa se ei kokonaan parantanut. Hyvä tuote silti ja kannattaa kokeilla! Taisin muuten pyytää valmistajan/maahantuojan sivuilta näytteitä ensin, koska ihoni on niin arka.

Ite oon tehny nyt sellasen huomion, että  kun tämä tauti puhkeaa, niin ihoon tulee tulehdus, joka ei parane kunnolla muulla kuin antibiooteilla. Ihotautilääkäri antoi reseptin mulle uuteen tuotteeseen, eli Clindoxyliin. Tämä siis on aknen hoitoon tarkoitettu voide, jossa on myös antibiootteja mukana. On toiminut hyvin. Yritän aloittaa käytön heti kun huomaan tulehtumisen merkkejä ja paraneminen näkyy muutaman päivän sisällä. Pisimmillään oon varmaan käyttäny 2 vkoa. Varsinkin nenä mulla ärtyy herkästi, tulee kireänoloiseksi ja punaiseksi, voiteella helpottaa jo seuraavaksi päiväksi. Kuivattaa toki hieman ja  huonompi puoli on säilyvyys: jääkaappikamaa ja avattuna 2kk. Aina jää osa käyttämättä! Mutta eipä tarvi sisäisesti napsia Tetralysalia kuukausikaupalla...
Ja mullahan tosiaan on ihan "normi"aknea ja sit ruusufinniä sulassa sovussa. Välillä iho on melkein siinä kunnossa, että kehtais meikittä kulkea ja sit taas tulee romahdus. "Romahdus" ajoittuu yleensä menkkoihin (hormonit?) tai johonkin ulkoiseen rasitukseen. Sauna on aika paha, mutta viileä pyyhe naaman päällä pystyy saunomaan. Ilmeisesti lämpö jotenkin stimuloi talirauhasia, jotka sit tulehtuu...?

7.44wannabe

• Vieras
« Vastaus #33 : 05.06.10 - klo:12:22 »
Olen lukenut että sekaihon T-alueen suurihuokosisuus, öljyisyys sekä herkkä punoittuminen kuumuuden, pakkasen yms. vaikutuksesta on myös ruusufinnin lievä muoto. Itse olen aina kärsinyt siitä, helteessä tai pakkasessa olen kuin Petteri Punakuono. Viime aikoina olen etsinyt meikkivoiteita ongelman peittämiseksi mutta ne helposti saavat huokoset näyttämään vielä suuremmilta. Clinique Skin Smoother ko ongelmaa silmälläpitäen suunniteltu erikoismeikkivoide, mutta ei valtavasti poikkea tuossa käytössä esim. Lumenen tavallisista.

Punotus on usein niin sitkeää että meikkivoide ei riitä vaan siihen tarvitaan concealer. Olen päätynyt käyttämään meikkivoidetta ja concealeria sekaisin ja levitän ne pienellä siveltimellä täsmällisesti ainoastaan punaisiin täpliin, siis ehdoton minimimäärä meikkiä. Siten vältyn pakkeloidulta vaikutelmalta. Kuulostaa epäkäytännölliseltä varsinkin kun on liikenteessä mukanakuljetettavan meikkipussin varassa. Hankalaa se olisikin jos ei olisi hylsyllisiä siveltimiä, jotka tietysti täytyy muistaa joskus pestä, joka päivä en muista. Loppuunkäytetyistä Lumenen valokynistä olen saanut hyviä.

T-alueen ulkopuoliset osat kasvoista jätän kokonaan ilman meikkivoidetta, jotta näkyviin jäävät terveet ihonosat tasapainottaisivat maalatun keskialueen. Rajat pitää tietusti hyvin häivyttää.

Tämän vaivan kanssa pitää pysyä lähes raivoraittiina, surullista sillä pidän viinistä ja oluesta.

« Viimeksi muokattu: 05.06.10 - klo:12:24 kirjoittanut 7.44wannabe »

Poissa needja

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
    • little london bird
« Vastaus #34 : 11.12.10 - klo:15:40 »
Täälläkin yksi alkavan ruusufinnin uhri.

Minulla on aina ollut erittäin hyvä iho, teini-iässäkin vain erittäin harvoin finnejä. Nyt sitten kahdenkympin jälkeen iho alkoi oireilemaan: posket helottivat punaisena ja kuumottivat, pientä röpelöä ilmestyi poskiluiden kohdalle muuttumatta kuitenkaan oikeiksi finneiksi. Naaman väri muuttui lämpötilan mukaan ja paikoittain iho oli niin ärsyyntynyt että oikein koski.

Luulin virheellisesti tätä couperosaksi viimeiset puoli vuotta, kunnes kävin pari viikkoa sitten iholääkärillä näyttämässä ihoani. Sieltähän se tuli: alkava ruusufinni. Olen sinänsä vielä onnekas että oma vaivani on toistaiseksi lievä eikä edes puhjennut, mutta tässä vaiheessa sitä tekee kaikkensa ettei tarvitsekaan koskaan kärsiä kunnolla puhjenneesta ruusufinnistä...

Kiitoksia erittäin paljon näistä kaikista vihjeistä  <3 Huomasin näitä lukiessani että myös minulla kasvojen peseminen vedellä ärsyttää ihoa, parempi iho on sellaisina päivinä kun on ollut pari päivää neljän seinän sisällä eikä ole tehnyt mitään.

Joku ylempänä mainitsi huonon ihon yhteydestä suolistosairauksiin. Meillä on suvussa keliakiaa, ja ainakin äidilläni gluteenittomaan vaihto paransi kasvojen ihoa huomattavasti. Tarkkailen tässä itsekin nyt syömisiäni, ettei sitten vaan joskus joutuisi itsekin samalle ruokavaliolle..  :(

Osaisiko joku suositella jotain rauhoittavaa kasvonaamiota jota voisi käyttää aina silloin kun on huonompi kausi?
Käytössä nyt Nivean herkälle iholle tarkoitettu puhdistusmaito ja kasvovesi, sekä paksu yövoide jota laitan päivälläkin meikin alle koska näin talvella iho kuivuu todella herkästi.

Jaksamisia!  :)

edit:
Vaihdoin suosituksien mukaan kasvoveden Erisanin alkoholittomaan ja ostin samalla myös Erisanin ravitsevan kasvovoiteen. Kasvovesi ei ole toistaiseksi ainakaan pahentanut asiaa, mutta tuo voide poltteli ihoa ikävästi.
Oikeanlaisen voiteen löytäminen ei näköjään ole helppoa. Täytyisi olla tarpeeksi rasvainen pitämään kuivan ihoni hengissä, mutta ei niin rasvainen että se villitsisi ihoa. Olen siirtynyt käyttämään Aqualan Plus-voidetta sillä se tuntuu mukavan viileältä iholla  <3

Nyt on kyllä mennyt melkein kuukausi niin etten ole pystynyt menemään ulos ilman meikkiä. Iho on niin epätasaisen värinen että ihan itkettää. Elättelen tässä toivoa että naama paranisi kun joululomat alkaa. On ollut niin hirveä kiire ja stressi että se on varmaan pahentanut tilannetta. En halua turvautua lääkkeisiin kuin vasta viimeisessä hädässä.

Pää pystyssä eteenpäin, siis.
« Viimeksi muokattu: 17.12.10 - klo:01:34 kirjoittanut kukl »
Puolipitkät, suklaanruskeat hiukset karamelliraidoilla
Välillä leikitään omalla tukalla, välillä peruukkien kanssa

http://www.littlelondonbird.fi

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #35 : 11.12.10 - klo:15:46 »
^Saisit mielenrauhan, jos kävisin testauttamassa sen keliakian sen sijaan, että ominpäin muuttaisit ruokavaliota (pitäisi itse asiassa käydä itsekin  ::) ).
Keliaakikot saa rahallista tukea kuukausittain ja se kannattaa käyttää hyväkseen.

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #36 : 11.12.10 - klo:17:10 »
Tätä lukiessa tulee epäilys, että akneksi luulemani iho-oireet ovatkin ruusufinniä. Kasvoni punoittavat herkästi, nyt olen huomannut poskien ihon olevan aivan punaisen kirjava. Poskissa on kuitenkin vain hyvin harvoin finnejä. Miten tätä nyt pitäisi hoitaa, jos kyseessä on ruusufinni?  ??? Aikaisemmin poskien iho on ollut aika hyvässä kunnossa, mutta nyt ilmaston vaihdoksen jälkeen olen huomannut oireilua.  :(
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa needja

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
    • little london bird
« Vastaus #37 : 12.12.10 - klo:13:43 »
^^ Olen jo käynyt verikokeessa jonka pitäisi ilmaista mahdollinen keliakiaherkkyys. Ainakaan toistaiseksi ei ole näkynyt mitään. Myöskään ei ole ollut vatsan oireilua eikä muitakaan keliakian piirteitä. Pidän tässä vain vähän silmällä omaa tilaani, sillä keliakia saattaa puhjeta näin aikuisena yllättäen.
Puolipitkät, suklaanruskeat hiukset karamelliraidoilla
Välillä leikitään omalla tukalla, välillä peruukkien kanssa

http://www.littlelondonbird.fi

Poissa Suomu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #38 : 12.12.10 - klo:19:15 »
Tätä lukiessa tulee epäilys, että akneksi luulemani iho-oireet ovatkin ruusufinniä. Kasvoni punoittavat herkästi, nyt olen huomannut poskien ihon olevan aivan punaisen kirjava. Poskissa on kuitenkin vain hyvin harvoin finnejä. Miten tätä nyt pitäisi hoitaa, jos kyseessä on ruusufinni?  ??? Aikaisemmin poskien iho on ollut aika hyvässä kunnossa, mutta nyt ilmaston vaihdoksen jälkeen olen huomannut oireilua.  :(

Ihotautilääkärin pakeille, joka näkee onko se aknea vai ruusufinniä. Mulla on ollut molempia vuorotellen.
Mulle ei lääkäri osannut suositella mitään kosmeettisia tuotteita, puhdistusaineita tms. (Aikaisempi lääkärini jopa kysyi, että miksi sitä ihoa oikein pitää puhdistaa jollain ja meikki selitykseeni totesi, ei kenenkään tarvi meikkiä käyttää.)

Itse suosittelen käyttämään mahdollisimman hellävaraisia tuotteita. Mulla puhdistukseen on manteli- tai jojobaöljy + Erisan puhdistusgeeli (noin kerran viikossa rehellinen saippua). Voiteina pääasiassa Lumenen sensitive-sarjaa ja joitain Erisaneja.

Ennaltaehkäisy on tosi tärkeää, koska "tauti" uusii todella helposti, yksi lipsahdus voi tietää menoa. Suojaa iho hyvin ulkoillessa (voiteet, meikki, huivi) ja saunoessa esim. pikkupyyhe kasvoilla.
Älä anna näppylöiden tai ärtyvien punoitusten kehittyä/levitä, vaan täsmähoida ne heti. (Lääkäriltä saat sopivan voidereseptin). Clindoxyl toimi mulla hyvin, nyt on käytössä ilman reseptiä saatava AKNEvoide Brevoxyl. Kaikenlaista naaman lääppimistä tulee välttää. Itse levitän voiteetkin pumpulilapuilla. Meikkisudit ja -sienet pitää pestä usein.

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #39 : 12.12.10 - klo:21:21 »
^Tuskinpa täällä mitään ihotautilääkäriä edes on. Tuoksuttomia tuotteita käytän jo valmiiksi, sekä meikkiä hyvin harvoin. Tämäkin vielä atooppisen ihon lisäksi  >:(.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa Liisu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #40 : 27.10.13 - klo:11:13 »
Ja taas naama räjähti lämpimän kesän jälkeen. Syyskuussa aloitin taas Tetralysal kuurin.
Kokeilin jopa pellavansiemenöljyä sisäisesti mutta pukkas vaan näppyä lisää. Nyt kokeilussa vehnänalkioöljy ja ei ainakaan vielä haittavaikutuksia. Kalaöljyt ei ole koskaan minulle sopineet vaan aina on tullut finniä sun muuta paukamaa, olen kokeillut monet kerrat.
Kuitenkin haluaisin sisäisesti nauttia jotain hyviä rasvahappoja. Mitä oljyä sitä voisi kokeilla kasvojenpuhdistukseen,aina saa pelätä minkalainen naama katsoo aamulla peilistä  :-[

Poissa Iiris

• Tukkaguru
« Vastaus #41 : 26.05.14 - klo:21:24 »
Pahoilla mielin hakeudun tähän ketjuun. Herkähkö ja punoittava couperosa-iho, jossa myös satunnaisia hormonifinnejä, mutta ei teini-iässä aknea tai muitakaan isoja vaivoja. Omituinen näppykeidas, joka kosmetologin mukaan ei ole epäpuhtautta vaan kehotti hakeutumaan lääkäriin. Viime päivät levinnyt ja ollut tulipunainen, tosi hurjan näköinen ilman meikkiä. Ärsytti niin paljon, että kävin nyt sitten lääkärissä, joka teki diagnoosin "selvänä ruusufinnitapauksena". Voi liittyä stressiin ja sitähän on koko kevään riittänyt (vaiva alkoi kai reilut 2kk sitten vai onko jo kolme). Nyt on siis selvästi pahentunut, mikä voi liittyä aurinkoonkin. Pääsiäisenä oli silmäkulmassa outo näppy, nyt tietysti tajuan, että sekin liittyi tähän.

Sain antibioottikuurin 1,5 kuukaudeksi, tetrasykliiniä, ja aion sen kiltisti syödä koska kaikki apu tarpeen.

Saa mielellään jakaa lisää kokemuksia.  :-[

EDIT: ai niin ja kun joku täällä kysyi, että miten eroaa aknesta, niin lääkäri luonnehti tätä "aikuisten akneksi".
# 1a F i #
Ohuet ja suorat, hyvin "pohjoismaiset" hiukset.
Lempimuotoilutuote: Label.m:n Texturizing Volume Spray + hiuspuuteri (Redken).

ainokainen

• Vieras
« Vastaus #42 : 01.06.14 - klo:23:21 »
Mulla on ajottain ollut tuota ruusufinniä, sellaista ihan pientä tosi pinnassa olevaa märkäpäistä näppylää suun ja nenän seutuvilla. Helkkarin inhottava vaiva. Usein se pamahti päälle kevättalvella ja jatkui kevääseen. Aurinko tuntui tekevän hyvää ja usein auringon myötä iho parani itsekseen, mutta muutaman kerran jouduin syömään antibioottikuurin.

Viime kerralla kokeilin kookosöljyä naamaan, ja ihan valehtelematta se kuppa lähti Töölöstä kolmessa päivässä!
Kannattaa kokeilla, ei ainakaan menetä mitään!

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #43 : 02.06.14 - klo:13:05 »
Viime kerralla kokeilin kookosöljyä naamaan, ja ihan valehtelematta se kuppa lähti Töölöstä kolmessa päivässä!
Kannattaa kokeilla, ei ainakaan menetä mitään!
Ihan varoituksen sanana niille, jotka haluavat kokeilla: kokeilkaa ehdottomasti ensin pienelle ihoalueelle! Kookosöljy on antibakteerista, mutta myös useilla ihmisillä erittäin komedogeenistä pienen molekyylikokonsa vuoksi (=tukkii helposti ihohuokoset).

Tiedeartikkelia en lähteeksi löytänyt (lähinnä siksi että komedogeenisyys on todella subjektiivinen ilmiö), mutta esimerkiksi Cosdna, Pharmacymix, Beneficial Botanicals ja Art of Skincare sekä Acne.orgin foorumi ovat aiheesta yksimielisiä.
Sources or didn't happen.

ainokainen

• Vieras
« Vastaus #44 : 02.06.14 - klo:22:58 »
No mulla on hyvin herkästi tukkiintuva ja akneherkkä iho, johon olen nuorempana joutunut syömään jopa useita Roaccutan -kuureja. Ja siitä huolimatta kookosöljy sopii mun iholle aivan loistavasti.
Ja se on tosiaan antibakteerista joten on elimistön kannalta mukavampi keino hoitaa ruusifinniä sillä, kuin kuukausien antibioottikuurilla.
Iso purkki maksaa luontaistuotekaupassa noin kympin, joten ei tule kalliiksi. Ja jos tuote ei sovi kasvoille, niin tämä on myös ihan loistavaa tehohoitoa hiuksille ym. muuhun käyttöön eli uskallan suositella ainakin kokeilemaan!