Kirjoittaja Aihe: Ruusufinni  (Luettu 41925 kertaa)

Poissa Anki

• HAIRahtanut
Vs: Ruusufinni
« Vastaus #45 : 05.06.14 - klo:20:48 »
Mun hormonien aiheuttamaksi aikuisiän akneksi itse ja edellisen ihotautilääkärin toimesta luulemani vuosi sitten keväällä alunperin puhjennut iho-ongelma on tänäpäisen ihotautilääkärin mielestä hyvin selkeästi ruusufinni. No, mitä lääkäri luetteli ja itse netistä nyt lueskelin, niin tosi yksi yhteen täsmää kyllä oireilut, puhkeaminen, ihotyyppi, lääkkeiden ja hoitokeinojen vaikutus/vaikutuksettomuus jne. Jopa mun epämääräiset silmäoireet, jotka on alkaneet tämän vikan vuoden sisällä olisi tyypillisiä tälle. Tilanne on tällä hetkellä ihonkin osalta aika lohduttoman näköinen, joten sain reseptin Tetralysal-antibioottiin ja aloitin kuurin heti.

Pitää vielä tutkailla kannattaisiko jotain ihonhoitorutiineita tarkistaa. Tosin koko ikäni herkkäihoisena, herkästi palavana ja kuivaihoisena elelleenä hellävaraiset tuotteet, auringolta suojautuminen yms. ilmeisesti usein tätä helpottavat asiat on jo normaalikäytäntöä itselle.

Enpä ollut itse osannut edes miettiä, että tämä voisi olla jotain muuta kuin perusaknea, kun vaikeasta sellaisesta tuli nuorempana kärsittyä vuosikaudet... Pitää vielä lukaista tämä koko ketju.

Poissa Iiris

• Tukkaguru
« Vastaus #46 : 07.06.14 - klo:14:34 »
Mulla tulee maanantaina kaksi viikkoa antibioottikuurin aloittamisesta ja vasta nyt alkaa tuntua, että näppylät ovat pienenemään päin. Yhä punottavat aika tavalla, mutta mä alan olla hitusen toiveikkaampi ja mieli parempi.

Viime viikonloppuna tilanne tuntui vain pahentuneen, mikä selittynee mökkisaunalla. Pidin kyllä saunassa kylmää, kasteltua pyyhettä posken päällä, koska kuumuus ilmeisesti pahentaa vaivaa. Laskin yli 30 isoa, finnin kokoista möykkyä toisessa poskessa viikonloppuna, eli antaa vähän kuvaa laajuudesta.  :'(
# 1a F i #
Ohuet ja suorat, hyvin "pohjoismaiset" hiukset.
Lempimuotoilutuote: Label.m:n Texturizing Volume Spray + hiuspuuteri (Redken).

Poissa Anki

• HAIRahtanut
« Vastaus #47 : 10.06.14 - klo:21:09 »
Iiris, toivottavasti kuuri on alkanut nitistää näppyjä kunnolla!  :)

Minusta tuntuu, että jo nyt, kuurin kuudentena päivänä, on näkyvissä käänne parempaan... Näpyt on tosiaan jo mielestäni kutistumaan päin varsinkin niissä kohdissa, joissa ne oli alkujaankin pienempiä. Pahimmilla alueilla ei vielä niin näy muutos.

Poissa Iiris

• Tukkaguru
« Vastaus #48 : 12.06.14 - klo:19:52 »
Kiitos, nyt tilanne alkaa jo kirjaimellisesti tasoittua. Vaan onpahan hidasta! Olisi kannattanut mennä lääkäriin vähän nopeammin.

Oliko sullakin, Anki, erityisesti poskissa? Saitko myös jotain voidetta? Mulle määrättiin sitäkin, mutta sanottiin, ettei pitäisi käyttää samanaikaisesti antibioottien kanssa vaan sitten jos vaiva uusiutuu, voi sillä kokeilla karkottamista. Entä kuinka pitkä kuuri sulle tuli?
# 1a F i #

Poissa Anki

• HAIRahtanut
« Vastaus #49 : 15.06.14 - klo:13:31 »
Mulle ei määrätty voidetta, mutta kerrottiin että ilman reseptiä saa voidetta, jolla voi yrittää aluksi rauhoittaa tilannetta jos vaiva yrittää uusia. Mulla pahimmat alueet on tossa nenän ja suun ympärillä ja leuan sivuilla. Muualla poskissa lähinnä punoitusta ja yksittäisempää näppyä. Tilanne on nyt kyllä alkanut rauhoittua tosi hyvin. Kuuri on minimissään 8 viikkoa, mutta reseptillä on 12 viikkoa ja lääkäri käski syödä sen, jos yhtään tuntuu, että tilanne ei ole täysin rauhallinen kahden kuukauden jälkeen. Voi kuulemma muutenkin syödä sen kolmannen kuukaudenkin. Harkitsen vakavasti, että syön koko 3kk suosiolla. Viime vuonna söin nimittäin 2kk kuurin samaa lääkettä (aloitustilanne kutakuinkin yhtä paha) ja vaikka lopettaessa iho oli täysin rauhoittunut, niin uusien näppyjen tulo alkoi muutamassa viikossa kuurin loppumisen jälkeen. Tosin aika kauan se sitten pysyi jotenkin kurissa ja vasta noin vuoden päästä räjähti kunnolla uudestaan.

Poissa Anki

• HAIRahtanut
« Vastaus #50 : 23.06.14 - klo:09:48 »
Yksinpuhelua, mutta viimeisen viikon aikana (ab-kuuria takana noin 2,5 vkoa) mun iho on parantunut ihan taianomaisesti lähinnä. Punoitus on kadonnut ja pahimpia leuan sivuissa olleita länttejä lukuunottamatta näpyt on kadonneet käytännössä jo kokonaan, joidenkin isoimpien näppyjen kohdalla jotain ehkä näkyy vielä. Noilla pahimmillakin alueilla näpyt on laskeneet/katoamassa, niissä on lähinnä punaisia läiskiä vanhojen näppyjen kohdilla vielä.

Muistan kyllä, että vuosi sittenkin mulla parani jossain vaiheessa tilanne ihan häkellyttävän nopeasti, joten samalla kaavalla näyttää menevän. Harmi vaan se tulos ei ollut silloin kovinkaan hyvin pysyvä, joten pienellä skeptisyydellä suhtaudun mitä tapahtuu sitten kun kuuri aikanaan loppuu. Mutta kiva tietty, että iho näyttää edes välillä hyvältä :P.

Poissa Iiris

• Tukkaguru
« Vastaus #51 : 29.06.14 - klo:18:28 »
Mulla takana kai jo neljä viikkoa ja katoamassa ovat, mutta tällä viikolla taas tuli takapakkia, kun viime viikonloppuna olin saunassa (vaikka oli kylmä kääre posken päällä) ja viikolla auringossa. Heti tuli tulehtuneen oloinen paukama, mutta nyt alkaa taas jo asettua. Pitänee jättää saunomiset tyystin kunnes iho on parantunut. Ja auringosta nyt ei säätiedotuksen mukaan kamalasti ole pelkoa lähiaikoina.  ::)
# 1a F i #

Poissa Anki

• HAIRahtanut
« Vastaus #52 : 29.06.14 - klo:21:04 »
Joo, mullakin on tullut takapakkia vähän tällä viikkoa. Mä viikon sisällä saunoin (olen myös vältellyt kuurin alusta asti) ja perjantaina ja eilen join muutaman lasin viiniä ja eilen vietin päivän ulkona eli aurinkoa tuli. Ehkä jokunen uusi näppy ja varsinkin paljon punoittavampia ja ärtyneempiä nuo finnialueet kuin alkuviikosta. Saunan olen aina huomannut olevan vähemmän hyvä juttu iholleni (järkky punoitus) ja onneksi en kauheasti siitä välitä. Auringon ja alkoholin vaikutusta en ole ennen juuri huomannut. Tai no, alkoholista posket kyllä punoittaa ja kuumottaa pienestäkin määrästä usein. Toisaalta iho oli koko talven ja kevään niin huonossa kunnossa, että jotain lisäpunoitusta tai paria uutta näppyä ei ehkä vaan huomannut. Keväälläkin tuli niillä lämpimillä jaksoilla oikeen imettyä aurinkoa itseensä. Varmaan osasyy, että tilanne räjähti toukokuulla niin pahaksi, koska tuli oleskeltua paljon enempi auringossa mitä yleensä. Taidan nyt ottaa aika tiukan linjan noihin juttuihin, jotka tätä ärsyttää.

Poissa jeba

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #53 : 30.06.14 - klo:23:28 »
Mäkin olen juuri äsken herännyt siihen että mulla kans voisi hyvin vahvasti olla tämä ruusufinni, kun jotenkin päädyin lukemaan netistä aiheesta. Kasvojen iho on ollut pitkälti samanlainen teini-iästä saakka, nyt olen 23 vuotias. Kasvojen iho on epätasaisen kirjavan oloinen, etenkin posket punoittavat herkästi (etenkin yleensä iltapäivästä) ja nenä on mallia petteri punakuono taliköhnineen. Muutamia pieniä näppyjä siellä täällä. Jotenkin olen kai vain ajatellut toistaiseksi että tämä tasoittuisi tästä itsestään ajan kanssa eikä vaatisi sen kummempia toimenpiteitä kuten siis lääkäriä ja lääkkeitä, ja olen kaiken vain meikannut piiloon. Välillä kokeilen erilaisia tuotteita ja olen vasta testannut sinkkiä ravintolisänä korkeammalla annostuksella ilman kummoisempia vaikutuksia ihoon.

Ajattelin huomenissa jo soitella varmaan työterveyteen ja kysellä jos voisin heille tulla näyttämään tätä naamaani. Käsitin ettei kyseisessä paikassa olisi kuitenkaan ihotautilääkärin palveluita, joten osaisiko joku ihan yleislääkäri siellä antaa tarvittaessa oikeaa diagnoosia, reseptiä ym. vai kuinka kannattaisi menetellä?
« Viimeksi muokattu: 01.07.14 - klo:00:00 kirjoittanut jeba »

Poissa Anki

• HAIRahtanut
« Vastaus #54 : 13.08.14 - klo:13:41 »
Miten teillä muilla menee?

Mulla on nyt syötynä n. 2kk kuuria ja vajaa kuukausi jäljellä. Tilanne on hyvä, ollut jo useamman viikon, mutta ei nyt "täydellinen". Eli pieniä uusia näppyjä tulee ajoittain edelleen, tosin katoavat yleensä nopeasti. Mutta viime vuoden kuurilla tilanne mielestäni rauhoittui ihan täysin näpyttömäksi. Ihon punoittelu ja poskien kuumottelu on kyllä kadonneet täysin. Aion syödä kuurin loppuun ja toki toivon, että vaikutus kestäisi sen jälkeenkin, mutta pahoin pelkään ihon alkavan sitten taas huonontua pian... Viime vuoden paremmin purreen kuurin jälkeenkin tilanne huononi jo muutamassa kuukaudessa.

En ole saunonut (en saunoisi muutenkaan helteillä), aurinkoa en ole mitenkään ottanut, mutta ollut kyllä ulkona paljon. Ihonhoitotuotteet on hellävaraisia hajusteettomia ja meikkinä käytän mineraalimeikkiä eli ainakaan mun ei pitäisi lietsoa tätä kauhean pahasti millään omilla tekemisilläni. Stressitilannekin on paljon parempi kuin keväällä. Aion kyllä syödä kuurin loppuun asti ja katsotaan sitten mitä tapahtuu. Jos tämäkään ab-kuuri ei tuo pysyvämpää apua, niin pitänee mennä takaisin lääkärille ja ihmetellä mitä muuta voisi kokeilla...

Poissa Iiris

• Tukkaguru
« Vastaus #55 : 30.08.14 - klo:14:22 »
Mulla loppui kuuri joskus heinäkuun puolivälissä, tilanne oli ihan hyvä silloin, ihan pientä näpynjäämää. Ja menin saunaan mökillä -> uudet paukamat. Argh. Ei kovin pahat. Hain sitten apteekista sen antibioottivoiteen, jolla tilanteen saikin taas parannettua, se oli aika tehokasta. Olen käyttänyt sitä säännöllisen epäsäännöllisesti, auringosta ei ole ollut pelkoa ja saunomista en ole yrittänyt. Eli tilanne huomattavasti paljon parempi kuin kuurin alkaessa muttei täydellinen.

Mietin kovasti noita ihonhoitotuotteita. Apteekissa sanottiin, ettei mitään rasvaista tai tukkivaa voidetta saisi käyttää, vaan ennemmin akneihon tuotteita. Couperosaihoa puolestaan ei saisi hoitaa esim vedellä huuhdeltavilla puhdistusaineilla (jollainen mulla nyt kyllä ollut La Roche-Posayn Toleriane-sarjasta). Täytynee tehdä apteekkireissu ja miettiä siellä.
# 1a F i #

Poissa Anki

• HAIRahtanut
« Vastaus #56 : 30.08.14 - klo:16:57 »
Itsestäni tuntuu putsareiden ja rasvojen suhteen, että mitä hellävaraisempaa ja vähemmän kuivattavaa sen parempi. Mulla on varsinkin talvella kuivuus ongelmana. Avenen voiteista ja putsareista olen tykännyt ehkä eniten. Mulla on kuuria jäljellä vajaaksi viikoksi, iho on nyt ollut viime päivät todella hyvänoloinen. Aloitin joku aika sitten Iho-Omega kapselit, joista olen kuullut hyvää useammalta taholta ja joiden toivoisin auttavan erityisesti tuohon kuivuuteen.

Poissa Iiris

• Tukkaguru
« Vastaus #57 : 30.08.14 - klo:18:12 »
Kiva kuulla, että siellä hyvässä jamassa iho!  Mulla sama juttu, että iho on kovastikin kuivuuteen taipuvainen, joten mitään heppoisia akneihon tuotteita en voi just esim talvella käyttää.

Yliopiston apteekissa oli kolme mulle uutta sarjaa, joilla oli anti-redness-tuotteita. Siis Avènen ja La Roche-Posayn lisäksi:
Näistä yksi suoraan ruusufinnin hoitoon:
http://rozaderm.se/fi/
Tämän kosteusvoide oli 40 euron luokkaa, selvästi kallein sarja:
http://www.lierac.fi/?page_id=996
ja tästä ostin kasvo- / puhdistusvettä:
http://www.isispharma.fi/index.php?q=ruboril-expert-tuotteet/

Mä mietin tuota saunaa, olisi se nyt kiva joskus vielä saunoakin, että tuleekohan siitä aina noin pahat reaktiot vai johtuiko siitä, ettei tulehdustila ollut kokonaan mennyt ohi.
# 1a F i #

Poissa Anki

• HAIRahtanut
« Vastaus #58 : 15.09.14 - klo:14:40 »
Täällä on fiilis tällä hetkellä se, että söinköhän tuon antibiootin ns. turhaan. Juuri kuurin vikoina päivinä iho räjähti pahemmaksi kuin aikoihin, oletettavasti koska oli esim. kaverin häät ja tuli syötyä makeaa ja juotua alkoholia.

Olin vähällä varata jo aikaa kuurin määränneelle lääkärille, mutta se kaatui huonosti tarjolla olleisiin aikoihin. Päätin sitten kokeilla vedetöntä puhdistusta, jota en ole ikinä ennen pidemmän päälle kokeillut, koska on tuntunut etten saa sillä ihoa kunnolla puhtaaksi. Olen käyttänyt sitä nyt reilun viikon (putsari on Avenen Extremely gentle cleanser lotion ja lisäksi käytössä Favoran hajusteeton kasvovesi). Iho on nyt parempi kuin oikeastaan kertaakaan antibioottikuurin aikana...! Jonkun aikaa olen syönyt myös Valioravinnon Iho-omegaa, kuten taisin aiemminkin mainita, mutta en nyt sitten tiedä kuinka paljon mikäkin on vaikuttanut. Aion anyway jatkaa kumpaakin kokeilua :). Ihon pintakuivuus on ehkä hiukan helpottanut näiden kokeiluiden myötä, mutta ei järin radikaalisti ainakaan vielä.

Varmaan viikon päästä olen täällä valittamassa, että iho on taas räjähtänyt kunnon näpyille ;D.

Poissa Iiris

• Tukkaguru
« Vastaus #59 : 29.10.14 - klo:17:09 »
Mulla on hyvä tilanne, kirjoitan nyt ja mietin, alkaako näpyt heti nousta silmissä.

Puolessavälissä kuuta oli kamala stressitilanne 16-tuntisine työpäivineen ja sen ehkä pahimpana päivänä alkoi ne näpyt tosiaan nousta silmissä. Parissa tunnissa kummallakin puolella isot paukamat. Mutta antibioottivoiteella hoitelin niitä ja alkovat laskea.

Sitten stressi helpotti, oon levännyt ja voidetta en ole enää käyttänyt. Liki normaali tilanne siis. Tässä välissä ehdin nimittäin saunoakin pariin kertaan mökillä eikä mitään tapahtunut. Ehkä tulehdustila on ohi? Toisessa poskessa näkyy ilman meikkiä vähän punaista, joka on mun tulkintani mukaan jonkunlainen arpi keväisestä pahasta tilanteesta.

Käytössä normaaliin tapaan Biothermin kuivan ihon puhdistustuotteet ja Lancômen kosteusvoiteet. Kunpa tää nyt olis tässä.  O:)

Kuinka sujuu kohtalotoverilla?
# 1a F i #