Voisin kertoa omista kynsienhoitorutiineistani.

Jokainen varmasti tekee omalla tavallaan, mutta nää rutiinit toimii mulla.
Suunnilleen kerran viikossa vaihdan lakat, joskus kahdesti viikossa, jos on vaikka jotain uusia ihania lakkoja. Käytän ite asetonipitoista kynsilakanpoistoainetta, mutta jotkut kokevat sen liian kuivattavaksi. Oon ihastunut Cutexin kosteuttavaan kynsilakanpoistoaineeseen, jota olen nyt useamman pullon käyttänyt. Ehkä n. kerran kahdessa viikossa suoritan lakkojen poistamisen yhteydessä kynsinauhojen kuorimisen, mulla on siihen Dependin aine, josta en kovasti pidä, mutta käyttelen nyt loppuun. Kuorin useammin, jos on joku ongelmakohta jonkun sormen kynsinauhassa, mutta harvemmin sellaista tulee, kun pitää kynsinauhat hyvin kosteutettuina.
Käytän pelkästään lasiviilaa kynsien viilaamisessa, OPIn lasiviila on sopivan hienojakoinen. En oikeastaan koskaan buffaa kynnen pintaa, koska se ohentaa kynttä ja samalla heikentää sitä, mutta toisaalta mulla on aina lakkaa kynsissä, joten ne mahdolliset uurteet/värjääntymät siellä alla ei haittaa mua niin kuin ne ehkä haittaa nakuilla kynsillä kulkevia.
Lakkaamisessa käytän yleensä yhdistelmää hoitolakka + aluslakka. Mulla on luonnostaan melko pehmeät kynnet, joten käytän kovettavia hoitolakkojakin. Tällä hetkellä mulla on käytössä Trindin Nail Repair, joka kovettaa ihan järjettömästi, OPI:n Nail Envy, joka myös kovettaa, mutta ei niin paljon ja sitten Essien Nourish Me, joka on kosteuttava hoitolakka (ei koveta musta). Käytän näitä sellasessa rotaatiossa, että joka lakkauksessa on eri hoitolakka alla. Tän olen huomannut toimivaksi menetelmäksi, koska jos käytän joko pelkästään kovettavaa tai pelkästään kosteuttavaa lakkaa, kynsistä tulee joko liian kovat (napsahtelevat poikki) tai liian pehmeät (lakat ei pysy). Best of both worlds siis näin. Trindiä käytän yleensä vain silloin, kun on paljon aikaa, koska se on pirun hidas kuivumaan.
Hoitolakan jälkeen laitan aluslakan, yleensä CND Stickey, joka on ohut ja pidentää lakkauksen kestoa ainakin mulla. Joskus Butter Londonin Nail Foundation, joka on peittävämpi ja tasoittavampi mutta myös paksumpi ja en pidä paksuista lakkakerroksista. Jos mulla on aivan järjetön kiire ja värilakka on joku vaalea, niin saatan skipata aluslakkavaiheen. Sitten yleensä kaksi ohutta kerrosta värilakkaa, lakkojen siistiminen ja lopuksi päällyslakka, joita mulla onkin kertynyt melkoinen valikoima, yksikään niistä ei tosin ole täysin mun mieleen.
Päivittäistä on sit vain kynsinauhojen hoitaminen ja käsien kosteuttaminen. Iltaisin tv:tä katsellessa laitan öljyä (mulla Cuccio ja Sparitual tällä hetkellä mutta melkein mikä vain öljy käy) kynsien alle ja hieron kynsinauhoihin, perään Burt's Beesin sitruunakynsinauhavoidetta, joka on tosi kivan tuoksuista ja riittoisaa, se musta sulkee hyvin kosteuden. Harvemmin päivisin kosteutan kynsinauhoja, mutta mulla on kyllä myös LCN:n kynsinauhaöljykynä, joka kulkee laukussa mukana ja lisäksi kynsiseerumi, joka ei jätä lähmäiseksi käsiä. Käsivoidettakin käytän vähän miten sattuu, yleensä päivisin en kamalasti tarvitse. Joka ilta laitan kuitenkin kynsinauhoihin Diorin Creme Abricotia, joka on mulle ihan HG, todella tuhtia ja tehokasta tavaraa mutta tosi tahmaista ja kallista. Lisäks jotakin paksua käsivoidetta reilu kerros (suosin sellaisia, joissa on paljon sheavoita) tai käsinaamiota ja hanskat käteen yöksi, juu joka yöksi.

Oon kuullut paljon hyvää Lushin kynsinauhavoiteesta myös, mutta se on mulla vielä kokeilematta, se voisi olla ehkä edullisempi vaihtis tuolle Diorille yöksi kynsinauhoille. Pari kertaa viikossa kuorin kädet ennen tätä yöoperaatiota.

Mutta siinä sellainen eepos.

Voi kuulostaa tosi kovalta läträämiseltä, mut oikeastaan kaikki noi hoitotoimenpiteet sijottuu iltaan ja sellaisiin kohtiin, joissa ne menee siinä sivussa, eli just telkkaria katsellessa ja sängyssä kirjaa lukiessa.