Kirjoittaja Aihe: Kynsien huolto/hoitoketju  (Luettu 353372 kertaa)

Poissa Auringonkukka

• Tukkaguru
Vs: Kynsien huolto/hoitoketju
« Vastaus #780 : 03.02.09 - klo:14:53 »
Mä olen todella iloinen parista kynnestäni, ja muutenkin kynsistäni nyt. :) Mulla on ollut ihan karseassa kunnossa niin kädet kokonaisuudessaan kuin eritoten kynnet ja kynsinauhat, mutta nyt olen jonkin aikaa yrittänyt rasvailla kunnolla ja muhitella öitä bebanthenilla hanskojen sisässä, alkanut syödä kalkkia ja muita vitamiineja säännöllisesti enkä vain kerran viikossa/kuukaudessa/kun muistan ja tuloksia alkaa näkyä vaikka töissäkin kädet kuluu todella paljon. Kynsinauhat on paljon pehmeämmät eikä repeile niin herkästi, eivät ne vieläkään ns. normaalit ole mutta paljon parannusta entiseen on tapahtunut. Kynsistä on hävinneet valkoiset läiskät kokonaan(!) ja ne sekä näyttävät että tuntuvat paljon terveemmiltä, sekä kasvutahti on nopeutunut. Kyllä ne liuskoittuu ja katkeilee vieläkin mutta pikkuhiljaa, ja kunhan saan kunnollisen hoitavan aluslakan niin varmasti tuokin ongelma vielä tasoittuu entisestään. Ja mikä parasta, pari kynttä oikeasta kädestä on jotakuinkin tavoitemitassaan! Ja toisesta kädestä tulee pari perässä. En kaipaa kovin pitkiä kynsiä koska tällä hetkellä siihen ei ole mahdollisuutta, normaalisti tiedän että ne pystyvät kyllä kasvamaan pitkiksikin. :) Kivaa :)
Tukka 1c(tai 2a) M ii/iii, hiuslaatuketju sivu 5, Hiushörhö, kosmisfriikki ja kynsilakkahirmu.

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #781 : 03.02.09 - klo:16:11 »
Mitä voisi tehdä ns. ylimääräisille kynsinauhoille? Siis kun työntää kynsinauhoja taaksepäin, ainakin minulla siihen jää ihan sairaasti repsottamaan sellaista ylimääräistä kuivaa kynsinauhaa nykyään. Jollain se pitäisi saada leikattua pois, olisiko sellaiseen vekottimeen vinkkejä? Kynsisaksilla ei saa oikein otettua.

Poissa HeidiB

• Tukkaguru
    • mustaa kajalia
« Vastaus #782 : 03.02.09 - klo:16:16 »
^Ainakin ihan kynsinauhaleikkureita on olemassa ja muistaakse jonkinlainen veitsi tms. Leikkurit näyttää tältä:
http://beautymarts.com/images/NAL/NALJ102/NALJ102.JPG
Sitten on tietysti noita cuticle remover nesteitä ym. vielä, joku niistä enemmän tietävä osaa varmaan kertoa lisää.

Poissa ZombieQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #783 : 03.02.09 - klo:19:50 »
^Noi cuticle removerit on parempia irrottamaan kynteen kiinni kasvanutta kynsinauhaa, sellaisiin repaleisiin "tikkuihin" tai ylikasvaneeseen kynsinauhaan ne eivät auta. Varsinaista kynsinauhaa ei kannata leikata vaan tyytyä vaan hoitamaan, sen tarkoitus kuitenkin on estää minkään ylimääräisen (bakteerien yms.) pääsy kynnen tyveen. Huolellisella hoidolla tuon "ylimääräisen" kynsinauhan pitäisi kasvaa pois. Kannattaa käsitellä kynsinauhoja hellävaroen (eli ei esim. tökkiä appelsiinipuutikulla liikaa) etteivät ne innostu sen takia paksuuntumaan.
why be pretty when you can be gorgeous<br />2b F ii

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #784 : 03.02.09 - klo:19:52 »
^^ Musta paras tapa poistaa nuo kuivat ja repsottavat osat on just tuollaiset kynsinauhapihdit, johon HeidiB laittoi linkin tuossa yllä. Varovasti kun leikkaa vaan sen ihan kuolleen, kuivan osan pois niin ei ole haittaa, (ja on tietty syytä pitää välineet puhtaana). Tietty ois paras, jos sais pidettyä kynsinauhat niin hyvässä kunnossa, että tuollaista kuivaa ei tule, mutta itsellä ainakin kynsinauhat kasvavat aika reippaasti ja en usko, että saisin pidettyä niitä siistinä ilman tuollaisia kynsinauhapihtejä. Toki aktivisella kynsinauhojen rasvaamisella tilanne on parempi. Joillain taas kynsinauhat pysyy tosi siisteinä ilman erillistä hoitoa eli kaipa tuossa kynsinauhojen kasvamisessa on yksilöllisiä eroja.

Kynsinauhavedet musta vaan pehmittää kynsinauhoja niin, että niitä saa työnnettyä taaksepäin, mutta ne ei musta auta noihin kuiviin ja repsottaviin osiin mitenkään. Tämä siis on ollut mun kokemukseni.

Olen huomannut, että kemiallisilla kuorinnoilla saa kanssa pidettyä kynsinauhat siistimpänä, mutta ei nekään auta, jos jo pahasti repsottaa. Päätinkin tässä hiljattain, että yritän testailla mitä tuloksia saan AHA-happoja sisältävillä kynsinauhavoiteilla säännöllisessä käytössä. Sain just hiljatattain tilaamani Poshen Cutice Caren, OPIn Avoplex Exfoliating Cuticle Treatmentin ja Creativen Cuticle Eraserin. Koitan tässä nyt vertailla mikä toimii parhaiten. Voin laittaa tänne arviota, kun testaus etenee.

Edit. Periaatteessa samaa mieltä SuperHotFemalen kanssa siitä, että noita kynsinauhoja ei kannata lähteä leikkaamaan vaan kannattaa hoitaa muuten. Tämä pätee varmaan suurimpaan osaan tapaksista, mutta itsellä kynsinauhat saan haluamaani kuntoon vain satunnaisesti myös leikkaamalla ja joskus näkee muitakin tapauksia, joissa pelkkä rasvaus ei välttämättä auta. Toki ylenmääräinen leikkaaminen voi myös kiihdyttää kynsinauhojen kasvua eli ei kannata liikaa leikellä missään nimessä.
« Viimeksi muokattu: 03.02.09 - klo:19:57 kirjoittanut Kosmetiikkakissa »

Poissa ZombieQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #785 : 03.02.09 - klo:19:54 »
Mä olen ainakin tykännyt tuosta Creativen Cuticle Eraserista tosi paljon, sillä saa siistit kynnet nopeasti.

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #786 : 08.02.09 - klo:23:33 »
Ööh, olenko ollut tosi pahasti ulkona, kun olen aina käyttänyt ja kuvitellut lasiviiloja käytettävän kuivina? Niitä pitäisikin ilmeisesti käyttää märkänä?! :o Hups.. Näin jälkeenpäin ajateltuna tuo kuulostaa aika loogiselta, minulle kynsien viilaus tekee aika pahaa etenkin lasiviilalla, mutta se ikävä efekti on varmaan pienempi märällä viilalla.

Mitähän hoito-/aluslakkaa voisin kokeilla? Ongelmana ovat tosi kuivat, liuskoittuvat (pahasti, kynsilevyt irtoilevat isoiltakin matkoilta toisistaan) ja pehmeät kynnet. OPI Nail envy S&P oli ihan kamalaa, kynnet kuivuivat entisestään. Nailtekin kakkonen on tulossa, mutta mitähän muita viitsisin kokeilla? Olen miettinyt OPI Ridge filleriä ja Natural nail strenghteneriä, olisikohan kummastakaan apua? Onko olemassakaan mitään kosteuttavaa / oikeasti hoitavaa lakkaa, sellainen olisi varmaan ratkaisu ongelmiini?

Poissa ZombieQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #787 : 08.02.09 - klo:23:43 »
^En ole ikinä kuullutkaan että lasiviilaa pitäisi käyttää märkänä, mistä tuo uskomus, Magia? Kyllä mä käytän ihan kuivana ja on kyllä mun kynsille parempi kuin hiekkapaperiviila.

Mulla on toiminut parhaiten OPIn Nail Envy Original koska on koostumukseltaan paksumpaa kuin muut Nail Envyt niin suojaa hyvin kynttä. Käytän tuota jatkuvasti aluslakkana (kun saan pullon loppuun kokeilen jotain muuta mutta ihan tyytyväinen olen ollut). Yksi mikä auttaa kanssa hyvin tuohon kuivuuteen ja liuskottumiseen on öljy, esim. OPIn Avoplex öljyä yhtenä yönä viikossa lakattomille kynsille yöksi, kunnon hierominen myös kynsilevyihin. Tätä olen tehnyt kuurina ja kynnet eivät kyllä sillon liuskotu niin pahasti.

Nämä vaan on sellasia asioita että mikä toimii hyvin yhdellä ei toimi ollenkaan toisella mutta kannattaa ainakin kokeilla noita. :)

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #788 : 08.02.09 - klo:23:50 »
^ MUA:n arvioista OPIn lasiviilan kohdalta, joku oli kirjoittanut että sitä on tarkoitettu käytettävän märkänä / kasteltuna.

Kynsinauhaöljyä en ajatellut tilata, koska normaaleja öljyjä ja kynsinauhavoiteita on sellainen liuta. Niillä pärjää varmaan ihan hyvin, nyt olen pari viikkoa säännöllisesti käyttänyt, eikä vielä ainakaan ole juuri parannusta näkynyt. Kynsinauhoissa kyllä, vetäytyvät helpommin kynnen juureen ja eivät ole niin tikut ja kuivat.

Poissa ZombieQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #789 : 09.02.09 - klo:00:01 »
Löytyykö sulla manteliöljyä? Sen pitäis olla tosi hyvää kynsille.

Tuo Avoplex on tarkoitettu nimenomaan kynsille ja kynsinauhoille, en tiedä sitten onko tuossa käytännössä mitään eroa öljyyn jota myydään kynsiNAUHAöljynä, tuskinpa. Mutta hyvin se ainakin toimii. Trindillä on myös öljytön Nail Balsam joka hierotaan kynsilevyihin ja voidaan jättää lakan alle, toimiva tuote tuokin, kosteuttaa hyvin.

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #790 : 09.02.09 - klo:00:05 »
^ Juu, mantelia löytyy, ja ihan kaikkea muutakin. ;D Tuoksukaupan pikkupullot ovat tässä tosi käteviä. Itse tosin kyllä ylipäätäänkin tykkään enemmän voiteista, uskon niiden hyödyttävän enemmän kuin öljyjen. Kynsinauhaöljyissä ei minusta oikein taida olla muuta eroja tavallisiin öljyihin kuin hajusteet ja muutamat muut aineet, taitaa olla sama kumpaa käyttää. Trindiä kaupassa katselinkin, mutta siinä taisi olla pieni tuubi tai jotain, kun jätin ostamatta.

Käyttääkö joku lasiviilaa märkänä, tai onko joku edes kuullut tuosta?

Poissa Varla

• Tukkaguru
« Vastaus #791 : 09.02.09 - klo:17:41 »
^En ole ikinä kuullut ja käytän OPI lasiviilaa aina kuivana ja toimii mielestäni hyvin.

Löysin nyt sen HG kynsiöljyn eli OPI Avoplexin. Kosteuttaa huomattavasti jos esim. lakan poiston jälkeen on vähän kuivakat kynnet niin tuolla kyllä korjaantuu. Tarvitsen itse siis enemmän kynsille tuota öljyä kuin kynsinauhoille.

Magia, sun kannattaa testata OPI tuotteet ja Nail Tekit. Mulla ei ole mitkään muut auttaneet OIKEASTI ja mulla oli pahasti liuskoittuvat joista lähti levyjä repimällä.
Jos sulla Nail envy S&P tekee vaan pahaa niin kokeile Originalia? Ridge filler tekee mattapintaa, en tiedä auttaako se liuskoittumiseen mutta ainakaan mulla se ei tee pahaa. Tuo OPI Natural nail strengthener kannattaa testata myös.
Hang up the chick habit

Poissa HeidiB

• Tukkaguru
    • mustaa kajalia
« Vastaus #792 : 09.02.09 - klo:19:10 »
Tuo OPI Natural nail strengthener kannattaa testata myös.

Ainakaan mulla toi ei kyllä ole valitettavasti liuskoittumista ja kuivumista vähentänyt ja mulla on just samanlaiset kynnet kuin Magialla. Seuraavaksi aattelin kokeilla original Nail Envyä.

Poissa Nea/ Fashioned in Finland

• Tukkaguru
« Vastaus #793 : 09.02.09 - klo:20:03 »
Tuo OPI Natural nail strengthener kannattaa testata myös.

Ainakaan mulla toi ei kyllä ole valitettavasti liuskoittumista ja kuivumista vähentänyt ja mulla on just samanlaiset kynnet kuin Magialla. Seuraavaksi aattelin kokeilla original Nail Envyä.

Minulla liuskottuu helposti mutta Original Nail Envy toimii loistavasti.  Ei myöskään kellasta kynsiä (jotkut kovettajat ovat niinkin tehneet). Mutta toki on kovin yksilöllistä tämäkin...
Ei se ole harrastus, jos siihen ei mene kaikki rahat!

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #794 : 10.02.09 - klo:01:15 »
Sain just hiljatattain tilaamani Poshen Cutice Caren, OPIn Avoplex Exfoliating Cuticle Treatmentin ja Creativen Cuticle Eraserin. Koitan tässä nyt vertailla mikä toimii parhaiten. Voin laittaa tänne arviota, kun testaus etenee.

No niin, alustavan testauksen tuloksena sanoisin, että OPIn ja Creativen tuotteissa on selvästi enemmän AHA-happoja. OPIssa saattaa olla eniten, mutta näiden kahden välillä ei ole kovin suurta eroa, molemmat tuntuvat suht tehokkailta ja hyviltä. Toimivat hyvin varmaan säännöllisessä käytössä niin, että ensin näitä ja sitten perään hetken päästä kynsinauhaöljyä tai rasvaista käsivoidetta tms. Poshen tuote tuntuu myös ihan hyvältä kynsinauhavoiteelta, mutta tässä ei ole sen kaltaista kuorintatehoa mitä kaipaisin tällaiselta tuotteelta. Käytän tuon toki loppuun, mutta suosikiksi nousee joko OPI tai Creative.

^En ole ikinä kuullut ja käytän OPI lasiviilaa aina kuivana ja toimii mielestäni hyvin.

Näin myös minä. Joskus tosin olen käyttänyt myös märkänä, mutta tämä on ollut sellaisessa tilanteessa, että olen just viilannut kynnet ja pessyt viilan ja sitten huomannut, että johonkin jäi vielä viilattavaa ja sitten sillä märällä tasoittanut viilauksia. Normaalisti siis aina kuivalla. Toki jos kärsii kovasti polystä tai jostain hengitystieärsytyksestä niin kostealla viilaamalla ei se kynsipöly lentele. Tämä nyt tuskin on kuitenkaan keskivertokäyttäjälle mikään ongelma.

Mitähän hoito-/aluslakkaa voisin kokeilla? Ongelmana ovat tosi kuivat, liuskoittuvat (pahasti, kynsilevyt irtoilevat isoiltakin matkoilta toisistaan) ja pehmeät kynnet.

Tuohon kynsien kuivuuteen ja siitä johtuvaan liuskottumiseen saattaisi olla paras ratkaisu nuo öljyt joita sulle jo suositeltiinkin. Nuo öjyt on varmasti parasta levittää kynsille käsien pesun/suihkun jälkeen, kun kynnet ovat imeneet itseensä vettä. Siten noilla öljyillä saa kosteutta sidottua kynsiin. Tuon kynsien pehmeyden takia sitten taas olisi hyvä löytää sopiva vahvistava aluslakka. Itsellä suht normaalit kynnet niin en osaa suositella, mutta suosituksia oletkin jo saanut. Oma pointtini miksi kommentoin tätä on siis se, että kannattaa käytää sekä öljyjä, että soveltuvaa aluslakkaa, jotta sekä kuivuuteen ja pehmeyteen saisit apua, ja sitä kautta siihen liuskottumiseen. Samaten voisin suositella sitä SuperHotFemalen mainitsemaa Trindin Nail Balsamia. Se ei ole tuubissa vaan samanlaisessa pakkauksessa kuin kynsilakka. Itse käytin tuota pullon joskus kun kynnet tuntuivat kuivulta ja reunoilla ilmeni liuskottumista. Tuo selvästi kosteutti kynsilevyjä. Itsellä tosin ongelma ei ollut kovin suuri, joten tuskin tämä tuote mitään ihmeitä tekee, mutta itse yllätyin tuotteen toimivuudesta omassa tilanteessani.

Sen tosin vielä mainitsisin vaikka varmaan tiedät, mutta monien iho- ja kynsiongelmien takana voi olla myös puutteet ravitsemuksessa. Vääränlainen ja/tai liian vähäinen rasvan saanti tai liian vähän proteiinin saanti voivat myös olla heikkojen/kuivien/hauraden kynsien syynä. Toki myös talvella kynnet kuivuu ja syy voi olla ihan mikä hyvänsä, mutta tuota ravintopuolta voi kanssa miettiä, että voisko siellä olla parantamisen varaa (itsellä ainakin on ::)). Kynnethän muodostuvat keratiinista pääasiassa, mutta niissä on myös mm. rikkiä, kalsiumia, vettä ja rasvaa.