Kirjoittaja Aihe: Helposti rasvoittuvat hiukset  (Luettu 171790 kertaa)

Ebola

• Vieras
Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset
« Vastaus #180 : 03.02.09 - klo:18:20 »
Tässä on mun reseptini rasvoittumisen hillitsemiseen ja pesuvälin pidentämiseen. Tukkani on tyypillinen suomalainen ohut liru, joka varmaankin osaksi vuosien pesukierteen takia vaati vielä alkusyksystä jokapäiväisen pesun, ja hyvä kun pysyi edes sitä yhtä päivää puhtaana. Töissä ollessani ällötti se, kun aamulla pesty tukka oli jo iltapäivällä vähän epämääräinen, ja ennen kaikkea sen rasvan punkemisen päänahasta tunsi selvästi.

Syyskuun lopulla luin sattumalta no poo-ketjuja netistä. Varsinainen shampoottomuus kuulosti kuitenkin niin hurjalta, että en tässä vaiheessa halunnut sitä kokeilla, mutta silmääni sattui eräs viesti (en edes muista oliko täällä vaiko Elleissä) jossa kirjoittaja sanoi pesevänsä hiusten pituudet, mutta jättävänsä päänahan rauhaan. Siitä sain ideoita omaan kuuriini, joka meni suunnilleen näin:

1. Pidensin pesuväliä puoleentoista, joskus jopa kahteen päivään. Näin tein ehkä kuukauden-puolentoista ajan välittämättä rasvoittumisesta. Välillä vaalennettu lettini oli siedettävämpi, välillä ei. Päänahkani on ollut vuosia hieman ärtynyt, ja nyt tilanne pysyi suunnilleen samana osan aikaa, välillä rasva ärsytti sitä selvästi jolloin laitoin rauhoittavaa hiusvettä.  En kuitenkaan lannistunut. Hoitoainetta käytin normaalisti.

2. Seuraavaksi aloin pesemään ehkä kerran viikossa vain päänahkaa noilla tunnetuilla ohjeilla, eli hieroin melko kuuman suihkun alla päänahkaa sormenpäillä. Hiusten kuivuttua ne kohosivat aivan selvästi päänahasta puhtaan ja tuuhean näköisinä, mutta pituudet olivat rasvaiset ja päätä myöten menevät. Pesuväli edelleen vajaa 2 päivää, tässä vaiheessa aloin kokeilemaan kerran viikossa myös sitä, että pesin vain pituudet laimentamattomalla shampoolla, päänahan laimennetulla. Jatkoin sinnikkäästi... Ei havaittavia muutoksia muuten, rasvaisehko tukka suurimman osan aikaa. Hoitoainetta edelleen hiuksiin normaalisti, ja harjasin hiukset aina ennen pesua sekä rapsuttelin muutenkin päänahkaa.

3. Sitten seurasi se kuuluisa 8 viikon jälkeinen rasvoittumisvaihe, josta raportoidaan mm. no poo-keskusteluissa. Ihme ja kumma, juuri siis tuon noin kahden kuukauden jälkeen pesuvälien pidentämisestä seurasi parin viikon vaihe, jolloin hiukset näyttivät siltä kuin niihin olisi ladottu voita. Hammasta purren jatkoin, enkä pessyt joka päivä. Tässä vaiheessa ei saa luovuttaa, kuten moni on jo todennutkin! Nyt lahjoitin sikakalliita shampoitani kavereille, ja ostin 2 vähäsulfaattista shampoota salilla käyttämäni XZ- Vihreän saven lisäksi. Aloin lisäämään niitä kertoja, jolloin pesin päänahan vain vedellä, mutta pituudet shampoolla välillä jopa laimentaen sitä jos hiukset eivät olleet kovin likaiset. Muutava viikko meni vähän rasvaisehkoilla hiuksilla, mutta kolmen kuukauden jälkeen koko homman aloittamisesta päänahka rauhoittui vihdoinkin ja olen tosi tyytyväinen että jaksoin pinnistellä.

Nyt tilanne on se, että pesen normaalin shampoopesun noin kaksi kertaa viikossa, ja kaksi-kolme kertaa pesen vain pituuksia käyttäen vähän shampoota, ehkä joskus yhdellä kerralla hieman laimennettua shampoota myös päänahkaan. Hoitoainetta laitan latvoihin. Minulle tämä riittää hyvin, ja on mahtava parannus entiseen. Jännintä on se, että hiukset eivät rasvaisenakaan ole samannäköiset kuin aikaisemmin, jolloin hiukset sojottivat rasvaisena päänahasta pituuksien ollessa kuivat lirut. Nyt hiukset ovat tasaisemmin kuohkeamman rasvaiset, mitä se lie tarkoittaakaan  ;). Ja hiukset eivät näytä enää niin ohuelta, mikä on minulle iso juttu. Päänahan punaisuus on hävinnyt.

Toivottavasti tästä suollosta oli jollekulle apua. Eli tiivistettynä, käyttäkää vähän shampoota pelkkiin hiusten pituuksiin pesuväliä pidentäessä, niin kestätte prosessin ja päänahka saa vapaasti rauhoittua.

Typoja korjattu...
« Viimeksi muokattu: 03.02.09 - klo:22:50 kirjoittanut Ebola »

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #181 : 03.02.09 - klo:21:56 »
Vautsi Ebola, oletpa ollut sinnikäs!  :) Kokeilin itsekin shampoottomuutta ja hiukset olivat todellakin eri tuntuiset ja käyttäytyivät eri lailla kuin aikaisemmin. Kokeilujaksoni oli kyllä lyhyt, alle 2 viikkoa. Pitäisiköhän ottaa uusi kokeilu työn alle...
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Kunis

• Vieras
« Vastaus #182 : 13.03.09 - klo:15:37 »
Rasvoittuminen -> useasti peseminen oli mun yksi syy leikata rakastamani BSL pois. Piti pestä niin usein, että tukka tuntui olevan kokoajan märkänä, eikä föönit sun muut tulleet kuivalle pehkolle kyseeseenkään kuivumisen nopeuttajana. Muistan ajan, kun pesuvälini oli kolme päivää. Se oli ihan ok, harvempaa en varsinaisesti kaivannut. Nyt täytyy pestä joka toinen päivä ja tuntuu, että päivittäiseen pitäisi siirtyä.

Mulla on paksu tukka, se muhittaa päänahkaa hikoamaan ja lässäyttää, vaikka hiukset ovatkin mukamas vähän ilmavat - ja nyt on vielä pipokausi, yyyy. Pää on herkkä, ei kestä moniakaan tuotteita ja hilseileekin silleen kuivan pölisevästi tosi herkästi ja jollei hilseile niin kaikki kutittaa.

Jospa jossainvälissä keksisin sen oman juttuni...

Poissa Iida

• HAIRahtanut
« Vastaus #183 : 16.03.09 - klo:16:46 »
Mua hiukan nyt jännittää, kun tilasin tuota MOPin Hydratingia kun täällä on niin ristiriitaisia kommentteja siitä. Mun tukkaan toimii erinomaisesti toi MOPin Clean, on ehkä jopa hiukan liian pesevä. Olen aika moinen tahkoja noiden shampoiden (ompas muuten kumma sana, ei taida olla ihan oikein ::)) suhteen, että voisin kuvitella, että mun rasvoittuva tukka tulee ehkä puhtaaksi.

Oon aatellu, että mun tukka ehkä rasvoittuu nopeasti sen takia just, kun olen niin tarmokas sitä pesemään.. Mäkin pääsen tänne sitten kommentoimaan, että auttaako mulle hellävaraisemmat tuotteet, kunhan paketti saapuu.

RedHair

• Vieras
« Vastaus #184 : 12.07.09 - klo:14:57 »
Hmm.

En ole ollenkaan varma, mutta jatkuva peseminen voi vain jatkaa rasvaisuuden kierrettä! Ymmärrän kyllä täysin, että hiukset haluaa pestä jo ulkonäöllisistä syistä, mutta myös päänahan kutiamisen takia... Suosittelen kokeilemaan vaikka 3 päivää hiusten pesu väliksi. Silloin voisi LUUTAVASTI kestää pidempään, kun hiukset rasvoittuvat taas.. Käyttäkää amuna apuna ponnareita, lettejä jolloin hiukset eivät ehkä näytä ulkopuolisen silmin rasvaimilta. Tämän keskustelun perusteella hiukseni eivät rasvoitu nopeasti :T *koputtaa puuta* Jos  hiuksia ei ole mahdollista laittaa kiinni, laita otsatukka sivuun rasvaiselta iholta. Kommenttia tähän!

Karoliina

• Vieras
« Vastaus #185 : 01.02.11 - klo:18:59 »
Mä oon kuullut, että joillakin ruokavalion muuttaminen terveellisempään (vähähiilidydraattisempaan) suuntaan on hillinnyt hiusten rasvoittumista. Varmasti hyvin yksilöllinen asia tämäkin. Itsellä on suunnitelmissa kasvattaa pesuväliä yhdellä päivällä ruokavalion ja co-pesujen voimin. Nykyään pesen joka toinen päivä ja tavoite on päästä siihen, että hiukset tarvitsee pestä vain 2-3 kertaa viikossa.

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #186 : 01.02.11 - klo:20:03 »
No en tiedä. Minulla rasvoittuu hiukset joka toinen päivä niin että pesen ne. Näin on ollut muistaakseni viimeisimmät 13 vuotta. Eikä ole auttanut pesuvälien pidentäminen, urhoollisesti olen joskus pitänyt viikonkin pesutaukoja jopa pari vuotta. Ei se auttanut mitään. Päänahka rasvoittui ihan omia aikojaan.

Olen sitten lohduttautunut sillä, että kun olen mummo ei nahkani ja pääni rasvoitu niin paljon.
Ja myöskin on ihana mömmöillä kaikkien muhitusten kanssa ja pähkäillä mitä laittaisi tänään ja millaiselta haluan hiusteni nyt tuntuvan.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #187 : 04.02.11 - klo:17:28 »
Heitän tähän väliin (vaikka minulla ei siis hiukset yhtään rasvoitu) että itselläni loppui se rasvoittuminen kuin seinään heti kun aloin co- ja wo-pesut. Jos nyt jollekin olisi apua, vaikka on varmaan täällä ennenkin puhuttu siitä. Mulla ei siis hirveän pahasti ikinä rasvoittunu, mutta kyllä piti vähintään jokatoinen päivä pestä, jos mieli mennä ihmisten ilmoille.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Kunis

• Vieras
« Vastaus #188 : 23.02.11 - klo:15:10 »
Hmh, kokeilin Laveran milk-shampoita, ja ne kuivattavat päätäni ihan liikaa, ja heti on pää rasvoittumassaliian nopeasti. No, taisinpa varmistua, että siitä on tosiaan mun päänahassa kyse.
Ehkä noikin aineet voisi kesällä käyttää, mut nyt pistän ne kaappiin kyl kaikki. En ala enää uudelleen rasvasen pään kanssa painimaan kun siitä kerran eroon pääsin.

Poissa armi

• Tukkaguru
« Vastaus #189 : 24.07.11 - klo:20:04 »
Argh menee hermot! Mun tukan rasvoittumistahti vain kiihtyy ja kiihtyy. Ennen oli ihan ok jos pesin illalla, pärjäsin seuraavan päivän. Nyt pesin eilisiltana, ja mun tukka on jo nyt niin rasvainen ettei todella kehtaa lähteä pesemättä ulos! Tosi kiva syksyllä koulun alkaessa joutua joka aamu heräämään aikaisin tukanpesuun. >:( Olisi edes kiva tietää mistä tämä johtuu (ei ole pelkästään kyse kesästä, sillä alkoi tämän vuoden alussa).
So it goes.

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #190 : 01.11.11 - klo:19:45 »
Rupesin kesällä pesemään hiuksia joka päivä kun oli ne kamalat helteet. No nyt on pakko pestä joka päivä kun tuntuu rasvoittuvan aika vauhdilla. Jos olen eilen illalla pessyt hiukset, niin jo päivällä ne näyttää likaisilta, yyh. Täytyy kokeilla jotain rasvoittuville hiuksille tarkoitettua shampoota, ja jos se ei auta tai sovi, niin sitten on pakko yrittää jotenkin pidentää pesuväliä. Co-pesua vois kans kokeilla. Täytyykin lukea tää ketju läpi.

EDIT:
Täällä on mainittu aineenvaihduntahäiriöt (ja kuona-aineet, miten niistä voisi koittaa päästä eroon?). Mitäköhän se tarkalleen mahtaa tarkoittaa? Entä mitä asialle voisi tehdä?
« Viimeksi muokattu: 01.11.11 - klo:20:39 kirjoittanut pinkpepper »

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #191 : 02.11.11 - klo:07:53 »
Blaah.. Minulla on tämä ongelma taas nosstanut päätään.. Yhdessä vaiheessa hiukset  pysyi taas ihan -ei mistään syystä- puhtaana kolmekin päivää, ja nyt ei taas kahta tuntia pidempään.. Hiton Xz kun meni lopettamaan vihreän saven.. Se oli kyllä niin parasta..

ostoslistalla on tällä hetkellä seuraavia vaihtoehtoja:
Linna
pirkka sitruuna&greippi shampoo
ja head&shoulders citrus fresh.. eiköhän joku noista räjäytä tämänkin kasvuston puhtaaksi ;D

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #192 : 02.11.11 - klo:18:37 »
Ruvetaan pommittamaan XZ:aa että ottavat Vihreän saven takaisin valikoimiinsa? Ketkä kaikki osallistuu?  :D

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #193 : 02.11.11 - klo:18:44 »
Minä! Kaikista niistä menivät juuri sen lopettamaan.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #194 : 02.11.11 - klo:21:36 »
^^ heh, minä olen laittanut jo pari viestiä bernerille vihreän saven palauttamisesta ;D laitoin kesällä yhden viestin ja tällä viikolla toisen, jossa perustelin asiaa sillä, että sarjasta löytyy monen monta hoitavaa tuotetta ja hilseshampoota mutta ei mitään rasvoittuville hiuksille ja että sen vuoksi on harmillista miten päätyivätkin poistamaan juuri sen tuotteen mille ei ole sarjassa mitään vastaavaa. vastasivat vaan että sarjassa tosiaan  on rasvoittuvien hiusten tuotteen mentävä aukko ja välittää tiedon tuotekehittelyyn  ::) en silti usko viestien mitään auttavan..