Yksilöllistä tosiaan, mun mielestä on rasvoittuvat jos aamulla pesee ja seuraavana aamuna taas tarttis olla pesemässä... kuten mulla on nyt ollut.
Minusta on hassua ajatella, että tarve pestä päänahka päivittäin olisi jotenkin poikkeavaa, kun useimmat meistä kuitenkin pitävät muunkin ihon päivittäistä pesua ehdottomana osana perushygieniaa. Päänahan pesuhan siinä "hiusten pesussa" kuitenkin on se terveydellisesti tärkein asia, vaikka toki hiuksistakin on tarpeen muotoilutuotteet ja muu lika poistaa. En sanoisi muutakaan ihoa "rasvoittuvaksi" (tarkoittaen poikkeuksellisen rasvoittuvaa) sillä perusteella, että henkilö kokee tarpeelliseksi pestä sen päivittäin.
Toisaalta on ihan ymmärrettävää, että jokainen vertaa päänahkansa kondista aiempiin henkilökohtaisiin kokemuksiinsa, ja toki siihen nähden voi kokea hiuspohjansa olevan "rasvoittuvampi kuin aiemmin". Joka tapauksessa, kaikki asialliset lääkärikunnan ohjeet ihonhoidosta, joihin olen törmännyt, esittävät päivittäisen hiusten- eli päänahanpesun täysin normaalina ja ainoana oikeana hoitokeinona herkästi rasvoittuvaan tai seborreasta kärsivään päänahkaan. Tässä tietysti törmätään siihen, että päänahan ja hiusten hoitoon pätevät eri normit.
En rasittaisi hiuksia (enkä päänahkaa) liian voimakkaalla pesuaineella, mutta pesen silti mieluiten hiuspohjan puhtaaksi päivittäin, jotta tervettä hiusta voi kasvaa. Rasvakerros (tai muu tukkiva kuona) päänahassa johtaa vain hiustenlähtöön ja hiusten kasvun hidastumiseen, eikä tällöin ole paljoakaan hyötyä siitä, että olemassa oleva hiuksisto on hoidetussa kunnossa. Jos tervettä, uutta hiusta ei tarpeeksi ripeästi pääse kasvamaan, tukka kuluu kuitenkin ajan myötä rispaantuneen näköiseksi huolimatta siitä, millä sitä on hoidettu.
Olen itse kasvattamassa omaa väriä takaisin, jota on tällä hetkellä n. 12-15 cm, ja loppu (vähän vajaaseen BSL-mittaan) on katkeillutta, ohutta, vaalennuskäsiteltyä haperoa. Omakin tukka on ohut, eikä kovin vahvaa laatua. Päänahkani takia pesen hiukset päivittäin ja käytän tähän tällä hetkellä Tigin Urban Antidotes Re-energize-komboa. Yritän siis valita sellaiset tuotteet, jotka ensisijaisesti sopivat käsittelemättömälle osalle hiuksiani, mutta eivät liikaa rasita latvojakaan. Pesun jälkeen täsmähoidan kärsinyttä latvustoa Joicon K-Pak Liquid Reconstructorilla ja Daily Care Leave-In Detanglerilla. Tämäntapaisella yhdistelmällä päänahkani pysyy suhteellisen raikkaana ja puhtaana ja hiuksistokin aika eläväisen näköisenä.
Aiemmin käytin jonkin aikaa K-Pakin shampoota ja hoitista hiuksiston hyvinvointia ajatellen, mutta päänahka tuli muutamassa päivässä niin järkyttävän lismaiseksi, että katsoin paremmaksi panostaa uuden hiuksen kasvuun kuin hoitoon päänahan kustannuksella.
edit. Yllä siis tarkoitan, että pesin tuolloinkin päivittäin, mutta päänahkaan joko kertyi jotain tai se ei puhdistunut kunnolla, ja tämän huomasi muutaman päivän jälkeen tuotteiden käyttöönotosta!