Tämän hetkinen suosikkikihartimeni on suoristusrauta, nyt kun viimein olen kehittänyt itselleni toimivan tekniikan. Hiukseni on hyvin karhea ja paksu, ja rautojen liu'uttaminen kiharan muodostamiseksi on ihan mahdotonta, saan aikaiseksi vain vekkejä, kun rauta jumiutuu koko ajan. Minun keinoni tähän on ollut vetää rauta läpi naputtelemalla sitä tasaisesti kierrettyä hiustupsua vasten, käytännössä siis jumittaa se rauta siihen hiukseen heti tyvessä ja naputella vapauteen. Tällä tekniikalla saan kyllä todella hienoa kiharaa aikaiseksi, mutta tämä tuskin on kauhean ystävällinen hiukselle.. Viime aikoina on tullut suoritettua tämä käsittely jotakuinkin joka toinen päivä, ja sillä taitaa pitemmän päälle olla tuhoisa potentiaali.
Kiharruspuikot ovat ihan kivoja. Paksu mötkäle tekee ihanannäköistä kiharaa, joka kuitenkin pysyy vähän huonosti. Ohuella tulee usein innostuttua ja tehtyä vähän liiankin tiukkaa kiharaa, mutta sehän on pääasiallisesti käyttäjän vika. Suoristusrautakihara on silti mielestäni kaunein.
Haaveilen siitä, että löytäisin toimivan kiharrusmenetelmän ilman lämpöä. Curlformersit juuttuvat karheaan tukkaani kiinni, sattuvat ja aikaansaavat takkuja sekä toisaalta vähän överispiraalia kiharaa. En myöskään yhtään tykkää nukkua ne päässä.. Myös pantakiharan lopputulos on ollut se, että hiukseni takuttuu pannan ympärille niin, ettei panta enää lähde irti, ja lopputulos on pörröinen ja epäsiisti. Käytän runsaasti silottavia tuotteita, öljyjä ja muuta, mutta tämän hiuksen karheuteen ei tunnu auttavan mikään muu kuin lämpökäsittely. Sukkanuttura sentään on aikaansaanut suht siistinkin lopputuloksen, joskin lopputulos ei ainakaan minulla ole ihan hirveän kihara, enemmänkin vain hivenen laineikas - ehkä käytän liian muhkeaa sukkaa..
EDIT.
Olin unohtanut lämmöttömistä tämänhetkisen suosikkini, vähän modatut lettikiharat. En tykkää ihan tavallisesta lettikiharasta, se on minulle liian säännönmukaista ja litteää, mutta muutama niksi auttaa. Tekemällä kaksi väljähköä ranskanlettiä, ja sitten nyppimällä lenkkejä niistä epätasaisemmiksi, sattumanvaraisia lenkkejä reilustikin ulos ja välillä tiukempia ja löysempiä kohtia, kiharasta tulee luonnollisemman näköistä ja kauniimpaa. Olen myös onnitellut itseäni nerokkaasta ideasta sulkea lettien päät vain tavallisella hiuspinnillä (kahdella ristikkäisellä, jos hiukset ovat liukkaat), näin välttää pompuloiden ym. aiheuttamat, epämääräiset painaumat, ja latvat asettuvat kauniisti.