Kirjoittaja Aihe: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä  (Luettu 172460 kertaa)

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä
« Vastaus #105 : 17.11.11 - klo:17:56 »
^ Juu syön päivittäin :) Ei huolta! Mulla on tosi herkkä vatsa ja siksi noita syön aina muutenkin vaikkei antibioottikuuria olisikaan päällä!

Pitää ehkä joskus pyytää jotain muuta antibioottia testiin, jos vaikka auttais niin, ettei tarttis syödä kuin kerran vuodessa kuuri, jos sitäkään. pinkpepper, minkä kuurin sä sait? Siis se rankka kuuri, joka tehosi.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #106 : 17.11.11 - klo:17:58 »
^Meinasin sanoa ihan samaa. Nuo tetrasykliinit on ihan tappokamaa suolistolle, ei ehkä ensimmäinen kuuri vielä, mutta toisella kerralla voi olla jo löysät housussa.  ::) Ja vaikutus suolistoon kestää piiiiitkään. Ja miä jopa uskon, että ne voi tehdä joillekin pysyvää damagea jonnekin, aiheuttaen ärtyvän suolen oireyhtymän.

edit. ja tetrasykliineille kehittyy resistenssi jossain vaiheessa.

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #107 : 17.11.11 - klo:18:03 »
Joo oon ajatellutkin, ettei tuo mikään kiva lääke suolistolle ole... Kiitos varoituksista! Pitää jutella lääkärin kanssa, että mitä kokeillaan seuraavaksi. On mulla vähän vatsa ollut sekaisin maitohappobakteereista huolimatta. Eli pitänee tarkkailla tilannetta!
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #108 : 17.11.11 - klo:18:56 »
pinkpepper, minkä kuurin sä sait? Siis se rankka kuuri, joka tehosi.

Se oli Roaccutanin halvempi rinnakkaisvalmiste. Olisiko ollut Isotretinoin ratiopharm nimeltään. (http://www.tohtori.fi/laakeopas/laake/12486-ISOTRETINOIN%20RATIOPHARM)

Tuota määrättiin mulle siis akneen (lievä), koska antibiootit ei poistaneet vaivaa kokonaan vaan ainoastaan kuurin ajaksi. Kuuri oli tosi rankka, paljon sivuvaikutuksia yms. Mutta finnit kyllä lähti (tosin nykyään taas pukkaa, mutta ne saattaa johtua stressistä enimmäkseen) ja kuurin aikana tukka ei rasvoittunut lähes ollenkaan. En tiedä määrätäänkö tuota muuhun kuin akneen?

Muistelen että sulla olisi kuiva iho Chaos? Tuo lääke kuivattaa tosi paljon ihoa. Tai mulla oli ainakin huulet ihan rutikuivat ja välillä päänahka kutisi ja kiristi kun oli niin kuiva. Plus sit tietty kaikki muut sivuvaikutukset, niin en tuota kyllä kovin helpolla lähtisi uutta kuuria syömään.

Nykyisin mun tukka rasvoittuu ennätysvauhtia. En tiedä johtuuko työstäni (keittiöala) vai mistä, mutta koko ajan saa olla pesemässä että kehtaa ihmisten ilmoille lähteä. Onko taliköhnä muuten edes sama asia kuin nopeasti rasvoittuvat hiukset? Vai onko taliköhnässä jotain rasvaista hilsettä? Mulla ei siis ainakaan tietääkseni ole mitään hilsettä.

EDIT. Mulle määrättiin siis tuota mainitsemaani lääkettä akneen. Hiusten rasvoittuminen ei ollut siis silloin ongelmana (ilmaantunut nyt vuoden sisällä). Ja siis en nyt tarkalleen tiedä mikä tuo taliköhnä on, mutta siis siihen en ole saanut mitään lääkkeitä. ainoastaan akneen..
« Viimeksi muokattu: 17.11.11 - klo:19:06 kirjoittanut pinkpepper »

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #109 : 17.11.11 - klo:19:11 »
^ Okei no hyvä tietää. Joo mulla on kuiva iho, atooppista. Mutta tullut myös lievä akne hormonikierukan takia. Mutten kierukasta luovu, koska se sopii muuten ja mun kasvot on hyvässä kunnossa, aknea ainostastaan rintakehässä ja selässä, tosin sekin ärsyttää, kun ennen ollut täysin finnitön ja hyvä iho. Meni siis vähän OT, mutta tää seborrea tullut mulle myös tuon kierukan myötä ja ois siitäkin kiva eroon päästä, kun ei ennen rasvoittunut lainkaan päänahka. Mutta tämmöistä tää on...

Ehkä mä jotain vahvempaa uskaltaisin kerran kokeilla. Jos jättäis tää seborrea ja lievä akne edes joksikin aikaa rauhaan! Riippuu mitä mieltä lääkäri on.

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #110 : 17.11.11 - klo:19:52 »
^Kannattaa kysyä lääkäriltä tuosta Roaccutanista (tai halvemmasta rinnakkaisvalmisteesta) jos sulla vaivaa akne tuon rasvoittumisen lisäksi. Kerro sitten tännekin mitä lääkäri sanoo, jooko? Itseä kiinnostaa määrätäänkö tuota myös rasvoittuvaan päänahkaan. Tuon kuurin aikana ei sitten saa käydä pieniin päin, koska vaurioittaa sikiötä (mutta sitä ongelmaa sulla ei olekaan).

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #111 : 17.11.11 - klo:22:34 »
Musta tuntuu, että mä juuri sain siitä Roaccutanista taliköhnän itselleni. Ennen kuuria ei ollut päänahkaongelmia, mutta ensimmäisen kuurin aikana oli ihanaa kun tukkaa ei tarvinnut pestä kuin muutaman kerran viikossa. Normaalisti pesen päivittäin tai ainakin joka toinen päivä. Roaccutan siis tosiaan kuivattaa sitä päänahkaa ja hidastaa talin tuotantoa. Roaccutanin pitäisi vaikuttaa kehossa vielä suunnilleen puoli vuotta kuurin lopettamisen jälkeenkin, joten vaikutus päänaahassakin tuntui vielä lopettamisen jälkeen. Jossain vaiheessa kuitenkin akne palautuit ja päänahka alkoi rasvoittua.

Sain toisen kuurin aknen palautumisen takia ja taas lääke vaikutti päänahkaan kuivattavalla tavalla. Tällä kertaa akne ei lähtenyt kovinkaan tehokkaasti ja kuurin loputtua päänahan rasvaisuuskin palasi nopeammin.

Akne palasi taas pian ja jouduin syömään kolmannen kuurin. Nyt lääke vaikutti huonommin sekä naamaan että päänahkaan. Kuurin aikana tukka rasvoittui aika nopeasti ja päässä alkoi tuntua möhnäiselle. Kuurin lopettamisen jälkeen jäljellä oli vielä aknea ja kakkainen päänahka.

Nyt asia on edelleen näin ja joudun pesemään tukan joka päivän. Tekisi mieli käydä ihotautilääkärillä ihan vaan päänahan takia. Epäilen kuitenkin, että ehkä Roaccutan ei enää vaikutakaan kolmen kuurin jälkeen toivotulla tavalla. Ehkä olen jotenkin tullut "immuuniksi".

Mun käsittääkseni Roaccutania voi syödä ihan pelkkään vaikeaan taliköhnäänkin, ei tarvitse olla aknea. Veikkaan, että vaikutus ei kuitenkaan ole pysyvä, vaan oireet palautuvat jonkin ajan kuluttua kuurin loputtua. Näin ainakin oli itselläni.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #112 : 18.11.11 - klo:20:16 »
^Söitköhän tarpeeksi pitkän kuurin?

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #113 : 18.11.11 - klo:20:19 »
Ensimmäinen kuuri kesti 9kk ja myöhemmät reilun puoli vuotta.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569

LP_Alice

• Vieras
« Vastaus #114 : 01.01.12 - klo:16:50 »
Vihdoinkin olen onnistunut kehittämään rehellisesti toimivan seoksen! Laitan suunnilleen 1:1 jotain kosteuttavaa öljyä, esim. apriikoosinsiemenöljyä, ja neemöljyä. Sitten muutama (n.4) tippaa teepuuöljyä. Ennen käytin pelkkää neem-öljyä, mutta se ei helpota heti ja haisee aivan kamalalle. Teepuuöljy helpottaa kutiamista hyvin nopeasti ja peittää aika tehokkaasti neem-öljyn hajun. Hieron seosta päänahkaan ja annan vaikuttaa n. tunnin, sitten pesen jollain yksinkertaisella shampoolla ja päänahka pysyy hyvänä pitkään. :) Kahden kuukauden aikana olen käyttänyt tuota neem-öljyä hiuspohjaan vissiin kahdesti, sen useammin en ole tavinnut. Suosittelen ehdottomasti! Ei maksa kovin montaa euroa iHerbissä.

Ja tosiaan mullahan saattoi hiuspohja kutista joka päivä ennen, eli tämä on kyllä jotain taivaallista mulle!

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #115 : 08.02.12 - klo:01:59 »
Vinkkiä, nyt on eräs 30 vuotta vaivannut seborroinen päänahka kunnossa. Kaikki muut on kokeiltu, kortisonit ja Nitzoralit, mutta Ducray Kelual DS -shampoo auttoi oikeasti.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #116 : 08.02.12 - klo:11:21 »
^ Kuinka usein olet käyttänyt tuota? Entä oletko välipäivinä käyttänyt sitä toista shampoota jota siinä määrätään käytettäväksi? Entä aiotko jatkaa tuon käyttöä, vaikka päänahka onkin nyt kunnossa?

Kasa kysymyksiä.  ;D

Oma päänahkani on taas alkanut villiintyä, ja varsinkin korvan yläpuolilta ja ohimoilta tilanne on pahin. Ihan hirveästi rasvaista hilsettä, yääh. Selukos auttaa, mutta vain pariksi päiväksi. Nyt on aikomus kokeilla hiusten pesemistä kasvijauheilla, tosin en vielä tiedä miten se käytännössä toimii. Tilailin erilaisia jauheita henna-boy:sta ja kokeilen viikonloppuna onko niistä mihinkään.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569

LP_Alice

• Vieras
« Vastaus #117 : 08.02.12 - klo:11:32 »
Mä epäilen sittenkin, olikohan mulla koskaan oikeasti taliköhnää, vai pelkkä allergia silareita kohtaan. :P Tuossa aikaisemmin postailin, kuinka "seborrea" oli taas villiintynyt, mutta kas vain, käytinkin onnellisen tietämättömänä silikonia sisältävää shampoota (Tresemmen Naturalsia) lähes päivittäin. Shampoon vaihdon jälkeen tuo rauhottui, muutaman kerran olen jotain vähän silikonista hoitoainetta erehtynyt hiuksiin laittamaan, mutta ne on kaikki taitaneet päättyä siihen, että heti seuraavana aamuna lavuaariin pesulle, kun kutina on alkanut heti aamusta.

Tuota Icen suosittelemaa shampoota voisin varmaan joka tapauksessa hankkia pullon jemmaan, jos joudunkin huomamaan, ettei silarit olleetkaan ainoa syypää tähän kutinaan. :)

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #118 : 08.02.12 - klo:16:16 »
Itse en ole käyttänyt, pahoittelen harhaanjohtavaa tekstiä. On käytetty ohjeen mukaan puoli pulloa tähän mennessä ja vaivat ovat täysin pois, todennäköisesti käyttö jatkuu tarpeen mukaan koska tulokset ovat mullistavia. Vaiva oli siis henkilöllä to-del-la paha.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #119 : 08.02.12 - klo:18:14 »
^ Aah, okei.  :)
hennaaja
iherb alekoodi DUW569