Kirjoittaja Aihe: CO-pesu  (Luettu 376955 kertaa)

Poissa Rosilda

• HAIRahtanut
Vs: CO-pesu
« Vastaus #405 : 12.12.08 - klo:16:16 »
Tein pitkästä aikaa co-pesun ja käytin sekaisin XZ suklaavaniljaa ja EHS:n hunajahoitoainetta. En kyllä ollut ihan tyytyväinen lopputulokseen. Jossain vaiheessa harrastin co-pesua ihan säännöllisesti, varmaankin kerran viikossa, ja silloin se tuntui sopivan todella hyvin päälleni. Noilla XZ:lla ja EHS:lla tuli molemmilla ihanan pehmeä ja ilmava tukka.
Nyt kun tukka on pidempi en ole laiskuuttani opikein jaksanut tehdä co-pesua kun se on kuitenkin vähän sellaista läträämistä.

Nytkin tukka tuli kyllä puhtaaksi, vaikka oli alunperin tosi lähmäinen ja normaalia rasvaisempi. Mutta jotenkin hiukset näyttivät hamppuisemmilta ja hapsottavammilta kuin yleensä normaalin pesun jälkeen. Mietin, että voisiko syynä olla liian pitkä vaikutusaika. Nyt pidin aineita päässä melkein tunnin, ja yleensä olen antanut vaikuttaa korkeintaan puoli tuntia, jolloin tulos on ollut hyvä.

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #406 : 12.12.08 - klo:16:29 »
^ Itsellä on juuri tuo tilanne, että pidemmällä vaikutusajalla (eli max 30min pidän) tukka menee huonompaan, hamppuun suorastaan. Parhaiten mulla toimii ylipäätään kaikki,siis myös pikahoitikset ja naamiot sun muut, lyhyillä vaikutusajoilla. Tosin määrällisesti oltava kohtalaisen runsaasti.
Nämä on niitä hiusten henkimaailman asioita kaiketi ::) toisille sopii toinen ja toisille joku ihan eri systeemi. Ja kokeilemalla sen vain sitten huomaa mikä itselle sopii ja mikä ei.
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
« Vastaus #407 : 12.12.08 - klo:17:32 »
Mutta jotenkin hiukset näyttivät hamppuisemmilta ja hapsottavammilta kuin yleensä normaalin pesun jälkeen. Mietin, että voisiko syynä olla liian pitkä vaikutusaika. Nyt pidin aineita päässä melkein tunnin, ja yleensä olen antanut vaikuttaa korkeintaan puoli tuntia, jolloin tulos on ollut hyvä.

Ihmettelin yhden kerran samaa asiaa, mutta se kerta oli vain satunnainen kummajainen. Olen harrastanut CO-pesuja heinäkuusta asti, aluksi max. 30 min vaikutusajalla, mutta kerran unohdin hoitiksen päähäni yli tunniksi, koska ylipuhelias vuokraemäntä jäi suustaan kiinni eteiseeni (tuli vain "pikaisesti" hoitamaan yhden jutun ja mulla sattui olemaan silloin hiustenpesu kesken). Tukka oli sen jälkeen suorastaan nitisevän puhdas ja kokonaisuutena kuivempi kuin yleensä CO-pesun tuloksena. Olen sittemmin unohdellut hoitiksen päähäni useita kertoja niin, että se on vaikuttanut 45 min - 1h, mutta en ole saanut toista kertaa aikaan yhtä kuivaa pehkoa. Olen ollut tulokseen jopa tyytyväinen. Sitä yhden kerran kuivuutta en kyllä osaa selittää mitenkään  ???.

Toisaalta voi olla, että peitän onnistuneesti pesussa tapahtuneet häröt. Laitan pesevän hoitiksen huuhdeltuani pituuksiin Tigin O & H:ta muutamaksi minuutiksi ja sekoitan siihen lisäksi muutaman tipan oliiviöljyä. Se näyttää toimivan niin paremmin kuin yksinään. Jos tyvi jääkin vähän kuivemmaksi, niin se ei varsinaisesti näy tai haittaa  ;D. Latvat ja pituudet ovat käyttäytyneet kuitenkin hyvin.
« Viimeksi muokattu: 12.12.08 - klo:17:35 kirjoittanut pitkätukka »
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.

Poissa keijukainen

• Tukkaguru
« Vastaus #408 : 20.12.08 - klo:10:49 »
Vihdoinkin paasin kokeilemaan co-pesua! Ostin tarkoitukseen jotain halpaa Bootsin silikonitonta hoitoainetta, jotta naen ensin paljonko hoitsikkaa kuluu ennen kuin uskallan kokeilla Tigin O&H:ta. Olin yllattynyt siita ettei hoitsikkaa lopulta mennytkaan kauhean paljon (tosin mullahan on lyhyt tukkakin), mutta jotenkin oli vain jaanyt sellainen kuva, etta puoli purkkia saa tahan menemaan kerralla. Hieroin hoitoainetta paanahkaan tosi huolellisesti, mutta vaikutusaika oli aika lyhyt, arvioisin etta reilut 5 minuuttia ja huuhdoin sitten huolellisesti paa alaspain kylmalla vedella (ihan siita syysta ettei hotellilla ollut kuin kylmaa vetta tarjolla). Hiukset tuntui jo tassa vaiheessa tosi hyvilta ja pehmeilta, ihan samanlaiselta kuin shampoopalalla, ja kuivuttuaan oli tosi ilmavat ja aivan puhtaat. Shampoopalan jalkeen mulla ei yleensa ole takun takkua, mutta nyt jouduin vahan selvittamaan hiuksia. Pesin hiukset siis eilen ja aamulla hiukset oli jotenkin tosi aloillaan, ei sojottaneet joka suuntaan ja oli helppo muotoilla. Hiukset on vielakin otsista myoten aivan puhtaat. Mielenkiintoista nahda kauanko puhtaus kestaa, koska tahan mennessa otsis on rasvoittunut nopeasti korkean lampotilan ja otsan hikoilun takia.

E: Hiukset pysyivat puhtaina nuo 2 paivaa ja kolmannen iltapaivana alkoi jo nayttamaan rasvaiselta eli ei eroa shampoon tai co:n valilla. Taytynee kokeilla tekeeko pidempi vaikutusaika eroa.
« Viimeksi muokattu: 22.12.08 - klo:10:45 kirjoittanut keijukainen »
Hiukset: 1b M ii, punainen polkka. Hiuskuva

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #409 : 10.01.09 - klo:17:30 »
Pitkästä aikaa innostuin eilen kokeilemaan co-pesua ja hiuksista kyllä tuli pehmoiset ja kiiltävät. Käytin Glissin Oil Nutritive hoitsikkaa, siinä on kyllä silikonia mutta kun ei sillä hetkellä ollut oikeen muuta tarjolla. Jos yrittäisi nyt vähän ahkerammin tehdä noita pesuja.

Ajattelin että voisi hommata jonkin vähän tehokkaamaan hoitsikan latvoille. Oiskohan markettituotteissa jotain hyviä? Hiukset ovat vähän kuivahkot, eivät tosin enää niin kuivat kuin ennen. Ja pientä luonnonkiharaa löytyy.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

kaisu

• Vieras
« Vastaus #410 : 14.01.09 - klo:23:54 »

Heiippa!

Innostuin vähän aikaa sitten co-pesusta niin että nyt oli pakko rekata tännekin ja avautua aiheesta. :) Jaksoin melkein lukea tämän ketjun loppuun asti. Törmäsin aiheeseen kun pohdin luonnonkiharoiden hiusteni huonoa kuntoa ja surffailin täällä http://www.naturallycurly.com/. Jenkit ovat tuntuneet vievän homman aika pitkälle, kattava selostus co-pesusta ja silikonittomista ja sulfaatittomista hommista myös täällä http://dormroomcurly.blogspot.com/2008/12/style-definitions-table.html. Onko kukaan muu perehtynyt näihin, äkkiseltään en ainakaan huomannut?

Olen nyt viikon ajan eli muutaman kerran pessyt hiukset XZ:n tyrnillä ja antanut hiusten kuivua itsekseen että tulis paremmat kiharat. Co-pesu on tuntunut ihan hyvältä mutta mitään mullistavaa kiharanmuodostusta ei ole vielä näkynyt. :) En siis ajatellut ainakaan shampoota enää pesemiseen käyttää, mutta katsotaan nyt miltä tuntuu kun päänahka koittaa tottua tähän.

Kysymys teille: Mikä olis hyvä silikoniton hiuksiin jätettävä hoitoaine että sais vähän enemmän vielä kosteutta hiuksiin. Nyt ne vielä vähän hörsöttävät joka suuntaan.. Onko Nivean Intense repairissa silikonia?

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #411 : 15.01.09 - klo:06:54 »
Jenkit ovat tuntuneet vievän homman aika pitkälle, kattava selostus co-pesusta ja silikonittomista ja sulfaatittomista hommista myös täällä http://dormroomcurly.blogspot.com/2008/12/style-definitions-table.html. Onko kukaan muu perehtynyt näihin, äkkiseltään en ainakaan huomannut?

Kysymys teille: Mikä olis hyvä silikoniton hiuksiin jätettävä hoitoaine että sais vähän enemmän vielä kosteutta hiuksiin. Nyt ne vielä vähän hörsöttävät joka suuntaan.. Onko Nivean Intense repairissa silikonia?

Kyllähän foorumilla on paljonkin puhetta sulfaatittomista ja silikonittomista tuotteista, ja useat kirjoittelijatkin ovat juurikasvuun tutustuessaan alkaneet kiinnittää näihin asioihin huomiota. Monia on myös sellaisia (kuten mie ;D), jotka pesevät vain sulfaatittomilla sampoilla, silikonia ei saa missään olla tai sitä saa olla todella vähän, mineraaliöljyäkin kartetaan ja mahdollisimman luonnonmukainen koostumus on parasta. Eli ei me täällä pohjolassa kuitenkaan takapajuisia olla ;D.

Hyvä silikoniton hoitis, joka käy myös jätettäväksi, on LV:n tehohoitoaine. Pikkunen määrä sitä, niin hiukset eivät hapsota. Kannattaa myös tutustua öljyjen ihmeelliseen maailmaan, nekin silottavat hiuksia.

kaisu

• Vieras
« Vastaus #412 : 15.01.09 - klo:13:32 »
Kyllähän foorumilla on paljonkin puhetta sulfaatittomista ja silikonittomista tuotteista, ja useat kirjoittelijatkin ovat juurikasvuun tutustuessaan alkaneet kiinnittää näihin asioihin huomiota. Monia on myös sellaisia (kuten mie ;D), jotka pesevät vain sulfaatittomilla sampoilla, silikonia ei saa missään olla tai sitä saa olla todella vähän, mineraaliöljyäkin kartetaan ja mahdollisimman luonnonmukainen koostumus on parasta. Eli ei me täällä pohjolassa kuitenkaan takapajuisia olla ;D.

Hyvä silikoniton hoitis, joka käy myös jätettäväksi, on LV:n tehohoitoaine. Pikkunen määrä sitä, niin hiukset eivät hapsota. Kannattaa myös tutustua öljyjen ihmeelliseen maailmaan, nekin silottavat hiuksia.

Kiitos :) LV ei ainakaan ole kukkarolle liian kallis kokeilla. Saapa nähdä miten tämä co-pesukokeilu etenee. Joka toinen päivä suunnilleen olen hiukset sillä pessyt ja eilen oli vähän kutinaa ja tuntui likaiselta (saattoi johtua hiustenleikkuustakin, parturi raastoi kammalla) joten tänään sitten taas. Voisin XZ-tyrnin lisäksi ostaa vaikka EHS hunajan kokeiluun pesua varten ja ehkä sen herbinan suihkeen.. *pohdiskelee* Onpa ihanaa kun on _pakko_ ostella uusia purkkeja taas  ;D

Poissa Pähkinä

• Tukkaguru
« Vastaus #413 : 15.01.09 - klo:13:40 »
^ EHS Hunajahoito on lopetettava tuote, jota vielä saattaa jostakin löytyä. Saman sarjan Mustikkahoitoaineessa on silikonia (tms.), mutta se tavallinen perushoitis (valkoisessa pullossa) on silikoniton. Herbinan hoitikset vat silikonittomia, mutta litrahinta on Hunajahoitista huomattavasti korkeampi.

kaisu

• Vieras
« Vastaus #414 : 15.01.09 - klo:13:58 »

^ what ;D ja niinkun sitä hunajaa on täälläkin hehkutettu ja nyt ei enää saa. voi epätoivo :D

Poissa Sanguine

• Tukkaguru
« Vastaus #415 : 15.01.09 - klo:14:44 »
Ensimmäistä kertaa sain CO-pesun toimimaan! XZ:n xylitol-hoitiksella siis pesin ja annoin vaikuttaa vain viitisen minuuttia. Melkoista jankkiahan se oli, mutta hiukset ovat ihan puhtaan näköiset. Aiemmin olen kokeillut mm. vanilja-suklaata, O&H:ta ja Herbinan Marjaspa-hoitoainetta CO-pesuihin, mutta tuloksena on aina ollut lähmäinen, päätä myöten menevä tukka joka on rasvainen heti seuraavana päivänä. Uskon myös tuon lyhyemmän vaikutusajan toimivan minulla.
Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse, kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä. 

Poissa Heleena

• Tukkaguru
« Vastaus #416 : 16.01.09 - klo:20:16 »
Mun uudeksi co-pesusuosikiksi on noussut Freemanin papaya & awapuhi hoitis. Sillä tulee todella puhtaan tuntuiset hiukset, jotka ovat samalla jämäkät ja kosteutetut. Putelissa muistaakseni lukee, että hoitoaine on tuuheuttava, ja kyllä sillä pestessä hiuksista tuleekin hieman tuuheamman tuntuiset kuin normaalisti. INCI on silmääni ihan hyvä. Ainoastaan tuoksu on hieman liian ällömakea, mutta satunnaisesti käytettynä se kyllä menee vallan mainiosti. Olen käyttänyt hoitista myös jätettävänä, ja se toimii siinäkin tehtävässä hyvin.

Aikaisempi suosikki oli nyt kuopattava EHS hunajahoito, joten suosittelen muitakin EHS-faneja, jotka ehkä etsivät nyt uutta co-pesuhoitista kokeilemaan Freemanin hoitiksia.
Meen eteepäi vaik ois pakki pääl!

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #417 : 18.01.09 - klo:14:00 »
Ajattelin nyt yrittää kokeilla shampootonta elämää ainakin hetken. Ajattelin aloitella niin, että sekoittelen CO-hoitiksen sekaan shikakaita, pesupähkinää tai ruokasoodaa. Nyt hiukset ovat kyllä ihan tappolikaiset, että en tiedä saanko puhdasta jälkeä ensimmäisellä kerralla.. Olen nimittäin huomannut, että kiharani näyttävät tosi kuivilta shampoopaloistakin, joten annan shampoottomuudelle mahdollisuuden.

Poissa Sanguine

• Tukkaguru
« Vastaus #418 : 19.01.09 - klo:14:50 »
^ Minulla on käynyt ihan sama mielessä... Pelottaa vaan se kun hiukset näyttävät takaa nin rasvaisilta CO-pesujen jälkeen, vaikka ne eivät rasvaiselta tunnukaan. Lisäksi pesuväli lyhenee reippaasti. Ruokasoodaliuoksella olen pessyt aiemmin hiuksia, ja se puhdisti ihan yllättävän hyvin, joten kenties tuo ruokasoodaliuos yhdistettynä johonkin hoitikseen voisi toimia paremmin kuin pelkkä hoitis.
Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse, kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä. 

Poissa wilvi

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #419 : 21.01.09 - klo:03:01 »
Mä olen kyllä oikein tykästynyt CO pesuun. Viimeisen vuoden aikana olen käyttänyt normishampoota (sulfaatillista) ehkä noin 5 kertaa, viimeksi syyskuussa kampaajalla sulfaattishampoolla pesu. Sulfaatitonta shampoota käytän kyllä pari kertaa kuukaudessa, vaikka shampoopesulle ei mitään erityistä tarvetta olekaan. Tykkään vaan niin kovasti MOPin Hydrating shampoosta ja Hair Harmonyn omituisesta geelipesuaineesta.

Mulla pysyy hiukset ihan hyvin puhtaana CO pesulla, normaali pesuväli noin 3 päivää. Viikolla täytyy joskus pestä useammin, koska varsinkin Lontoon metrosta tuntuu tarttuvan hiuksiin jos jonkinmoista saastetta. Suomalaisista hoitoaineista käytin pitkään XZn hoitoaineita ja niitä olen tuonut mukanani Englantiinkin. Viime Suomenlomalla kokeilin EHS hoitoainetta (se valkea purkki), aivan ihanaa! Suomessa tulee CO pesut aina tehtyä saunan vaikutuksen avustama, joten en tiedä miten EHS toimisi mun päässä ilman saunaa. Ens kerralla pitää ostaa muutama purkki mukaan.  :D  Kunnon enkkulainen CO hoitis on hakusessa, kaikissa halpistuotteissa tuntuu olevan kuivattavaa alkoholia.