Kirjoittaja Aihe: CO-pesu  (Luettu 377321 kertaa)

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
Vs: CO-pesu
« Vastaus #420 : 21.01.09 - klo:10:33 »
Mieki kokeilen taas CO-pesuja, ja yritän välttää latvojen kuivumista niin, että levitän hoitista kuiviin latvoihin, kastelen hiukset ja päänahan, ja pesen hoitiksella päänahan ja hiusjuuret, enkä hankaa latvoja hoitiksella ollenkaan. Hoitiksen emulgointi sujuu myös pelkästään päänahassa, joten latvat eivät joudu rasitukseen ollenkaan, saavat vain kolminkertaisen annostuksen hoitista, kun vielä selvittelen latvat paremmalla hoitiksella. Päänahka tuntuu rauhoittuvan oikein hyvin CO-pesujen myötä.

Edit: osaisiko kukaan muuten vinkata muuta parabeenitonta hoitista CO-pesuja varten kuin LV:n pikahoitis? Erisanilla ei taida enää olla valikoimissa hoitista, mutta siinä taisikin olla parabeenejä. Burt's Bees -hoitis menee hyvin tässäkin tarkoituksessa, mutta on hiukkasen hintavaa jatkuvaan käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 21.01.09 - klo:10:37 kirjoittanut ellen »

Poissa nelma

• Tukkaguru
    • Sellaisia päiviä-blogi
« Vastaus #421 : 22.01.09 - klo:15:25 »
Eilen tein sitten minäkin elämäni ekan CO-pesun. Annoin EHS hunajan vaikuttaa n 20 min, huuhtelin, ja laitoin sitten vielä hetkeksi päähän preferencen jälkihoitiksen. Hämmennyin ihan siitä puhtauden tunteesta. :D En osannut odottaa sellaista ja annoin sen takia hoitoaineenkin olla vain hetken. Suihkin sitten vielä kosteisiin hiuksiin Nivean Diamond gloss-sprayta ja sunsilkin sumemr intense jätettävää. Hiukset tuntuvat jotenkin hieman normaalia hauraammilta ja kevyemmiltä. Jännää.
Ensi kerralla voisin käyttää vähän enemmän hoitoainetta pesun jälkeen.
Nyt kylllä tekee hirveesti mieli lähteen metsästään varmuuden vuoksi noita EHS hunajapulloja.  ::) Ens kerralla kyllä ehkä testaan sekottaa EHS:sään vähän Rainbowta... Uskomattoman lirua toi EHS!
1bMii  BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt

Lynnei

• Vieras
« Vastaus #422 : 22.01.09 - klo:16:39 »
^ Täällä kaivattaisiin juuri tuollaista keveyden ja haurauden tunneita, mutta muutamat CO-pesu-koklailuni ovat vain tehneet hiuksista ylihoidetun tuntuiset, lähmäiset ja muutaman kerran tukka on jopa jäänyt korppuiseksi ??? Ehkä annan pesuille vielä muutaman mahdollisuuden ilman XZ Suklaa-vaniljaa, joka ei taida sopia hiuslaadulleni kauhean hyvin. Erityisesti tuo Heleenan mainitseva Papaya & awapuhi kuulostaa kiinnostavalta... Luultavasti minut tuntien kuluu kuitenkin pari vuosikymmentä ennen kuin pääsen raahautumaan Sokokselle ja pulittaamaan muutaman euron TARPEELLISESTA hiustenhoitotuotteesta  ::)

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #423 : 25.01.09 - klo:12:26 »
Eilen ennen pesua hiukset olivat täynnä muotovaahtoa, lakkaa yms. ja niiden takia tosi takussa.

Ei kärsinyt harjata, enkä viitsinyt kammallakaan selvitellä. Tein co-pesun xz-xylitolilla ja latvoihin laitoin vielä xylitol tehistä. Hiukset ei siinäkään vielä selvinneet takuista. Jätettäväksi puristelin xylitol tehistä latvoihin ja laitoin muotovaahtoa tyveen ettei hiukset mene niin lättänäksi. Yöksi sitten juuresnutturalle.

Enpä muista että olisi koskaan olleet hiukset näin kiharat, vaikkei tavallaan ole mitenkään muotoillut.

Takkuiset nämä kyllä kans ovat, ei mene sormet läpi jos yrittää vetää. Tyhmä kysymys mutta onko hiuksille tavallaan haittaa siitä jos en yhtään selvittele näitä enää, tekisi vaan joka kerta tuommoisen samanlaisen hoidon ja antaisi hiusten jäädä takkuisiksi. Tälleen ne nimittäin ovat niin ihanan pörröiset, ilmavat ja kiharat. Pelkään vaan että mulla on kohta rastoja jotka ei lähde kuin leikkaamalla :D
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa slala

• HAIRahtanut
« Vastaus #424 : 25.01.09 - klo:15:32 »
Tätäkin piti kokeilla, kun oli ihan uusia asia foorumin myötä. Löysin tuota EHS:n hunajahoitista, ja sillä pesin. Hoitiksen laittaminen hiuksiin ei ollut kovin helppoa, kun tuo hoitis on niin ohutta ja valuvaa. Annoin vaikuttaa ehkä kymmenen minuuttia tai vartin, ja pesin pois. Perään vielä O&H-hoitista. Pesen hiukset joka päivä tai joka toinen päivä, ja co-pesullakin olisi ehkä onnistunut kahden päivän pesuväli (käytännön syistä oli lopulta 1,5 päivää, ja siinä vaiheessa tukka oli vielä ok).

Ongelma mulla on kuitenkin se, että mitä enemmän "vaikutusajalla" olevia tuotteita joudun käyttämään pesun yhteydessä, sitä todennäköisemmin multa loppuu lämmin vesi pikkuisesta lämminvesivaraajasta, kun pitkiin putkiin joutunut lämmin vesi aina jäähtyy hetkessä vaikutusaikojen aikana. Varsinkin näin talvisaikaan kun vesijohtovesi on niin kylmää. Ei varmaan se yleisin juuresongelma. :D Pitäisi siis testailla, että saisiko jotenkin todella lyhyellä vaikutusajalla (tai oikeastaan kokonaan ilman vaikutusaikaa) co-pesun onnistumaan niin, että pesutulos olisi riittävä jokapäiväiseen pesuun. Silloin voisi pestä hoitiksella aina silloin, kun tietää, että seuraavana päivänä on liikuntaharrastusten vuoksi kuitenkin taas pestävä. Testailua luvassa siis.

Poissa Melisande

• HAIRahtanut
« Vastaus #425 : 25.01.09 - klo:15:47 »
^ Kannattaa testata lyhyellä vaikutusajalla. Itse en ole koskaan varsinaisesti antanut hoitiksen vaikuttaa, vaan olen melkolailla suoraan ruvennut emulgoimaan. Puhdasta on tullut hiusten likaisuudesta riippumatta. Totta kai tämäkin on yksilöllistä, mutta olen aina hieman kummastellut puheita co-pesujen hankaluudesta ja pitkistä vaikutusajoista. Ja itse en ilkeäisi kuluttaa vettäkään niin paljon, että seisoskelisin suihkun alla ylimääräisiä minuutteja vain vaikutusajan takia.

Nyt olen kokeillut co:ssa Puhas Loodus Kamomilla-Vehnä hoitista. Toimii ihan ok, mutta levittyy hieman nihkeästi. Ei tunnu siloittavan paljoakaan, joten ainetta saa levitellä reilulla kädellä. Oli kuitenkin niin edullista (n. 1 eur/plo), ettei haitanne. Normi hoitikseksi tästä tuskin on, joten käyttänen co-pesuihin molemmat ostamani putelit.

Poissa Mellie

• HAIRahtanut
« Vastaus #426 : 25.01.09 - klo:15:54 »
^^Olen myös saanut CO-pesun sujumaan ilman vaikutusaikaa (käytän EHS:n hunajaa). Mulla on tosin "helposti puhdistuvat" hiukset eli se on kyllä yksilöllistä.

Ja itse en ilkeäisi kuluttaa vettäkään niin paljon, että seisoskelisin suihkun alla ylimääräisiä minuutteja vain vaikutusajan takia.

Eihän sitä vettä tarvitse valuuttaa vaikka antaa vaikuttaa kaueman aikaakin. ;)

kaisu

• Vieras
« Vastaus #427 : 25.01.09 - klo:16:48 »

Mikä on juuresnuttura? :)

Mä en myöskään juurikaan koskaan anna hoitoaineen vaikuttaa pitkiä aikoja, yksinkertaisesti kun en jaksa enkä malta. Ehkä sellanen 5-10min mitä nyt menee muuhun pesemiseen sitten. Eilen käytin ehs hunajaa ja oli kyllä niin lirua. Laittaminen oli helppoo mutta emulgointi vaikeeta. Xz tyrni taas on haasteellisempaa levittää mutta emulgoituu mun mielestä paremmin, pisteet sille siis. Enkä sitten muita oo koittanukaan. :)

Mullekin tulee kumman hennon tuntuiset hiukset, mutta luulen että siihen vaikuttaa justiinsa toi huolellinen emulgointi eli tyrnillä onnistuu hyvin. Pesuväliä en oo kyllä tälleen onnistunu pidentämään, joka toinen päivä täytyy pestä. Hiukset tuntuu lähmäisiltä vaikkeivät välttämättä olisikaan.

Joku jätettävä pitäs keksiä, tuntuu että jos jotain hiuksiin pesun jälkeen lykkää niin tapahtuu lätsähdys tai könttääntyminen. Toisaalta ei välttämättä ole tarvetta edes, mutta en tiedä saavatko hiukset tarpeeksi kosteutta pelkästään yhellä hoitoaineella.

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #428 : 25.01.09 - klo:20:14 »

Mikä on juuresnuttura? :)

En tiedä että onko tuo mun "juuresnuttura" oikeasti juuresnuttura, mutta itse teen niin että pää alaspäin kerään hiukset kiinni, vedän yhdesti ison hiusdonitsin läpi ja sitten kun toisen kerran vedän hiukset siitä donitsin läpi niin jätän ne silleen puoleenväliin. Sellainen pikkumyynuttura :D Tällaisen käsityksen sain kun haulla yritin selvitellä, että mikä tuo on.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa Tiukunen

• HAIRahtanut
  • She that chooses her own path needs no map.
« Vastaus #429 : 25.01.09 - klo:20:18 »
^^ Monta hämärää käsitettä selviää täältä;) (Tosin juuresnutturaa ei löydy...)
Hiukset: puolipitkät,tummanruskeat,värjätyt,melko hyväkuntoiset, luonnonkiharat, hennot ja kuivat. 2c-3bFi/ii.

Poissa Melisande

• HAIRahtanut
« Vastaus #430 : 25.01.09 - klo:22:27 »
Ja itse en ilkeäisi kuluttaa vettäkään niin paljon, että seisoskelisin suihkun alla ylimääräisiä minuutteja vain vaikutusajan takia.
Eihän sitä vettä tarvitse valuuttaa vaikka antaa vaikuttaa kaueman aikaakin. ;)

Ei tarvitsekaan, mutta ymmärsin ensin slalan viestistä että hän pohti juuri vaikutusajan viettämistä suihkun alla. Mutta nyt luettuani uudemman kerran hoksasin, ettei ihan siitä ollutkaan kyse vaan veden kylmenemisestä.

Poissa slala

• HAIRahtanut
« Vastaus #431 : 25.01.09 - klo:23:38 »
^ Juu tosiaan vesi pääsee kylmenemään sillä aikaa, kun suihku on sammutettuna. Olin ehkä hieman epäselvä. :) Tuolla lämminvesivaraajalla ei puhettakaan siitä, että laskisi vettä hukkaan (eikä toki muutenkaan pidä).

Mutta kiva jos muut ovat saaneet hyviä kokemuksia ilman vaikutusaikoja, täytyy ehdottomasti testailla tulevalla viikolla! Oon kans mieltänyt hiukseni "helposti puhdistuviksi", joten kyllä tuo varmaan onnistuu.

Poissa Pähkinä

• Tukkaguru
« Vastaus #432 : 25.01.09 - klo:23:49 »
Mun CO-pesumetodinani on pestä tyvi ja päänahka CO-hoitiksella perusteellisesti jokusen kolme minuuttia sormenpäillä perusteellisesti hieroen, ja sitten levittää paremmin hoitava hoitis suoraan siihen päälle, ilman että huuhtelisin CO-hoitista siinä välissä pois. En siis oikeastaan emulgoi, vaan "pesen" kuten pesisin shampoolla. Vaikutusaikaa toki tulee, kun tuon toisen hoitiksen levityksen jälkeen vasta peseydyn muuten (olen suihkussa lorvija eli ainakin 5 - 10 min.). En käytä muotoilutuotteita ja "pesen" joka päivä, mutta tyvestä tukka on yleensä pesun aikaa jo rasvoittunut, ja puhdasta on tullut.

Ja juuresnuttura on sellainen pikkumyyn nuttura  :) .

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #433 : 26.01.09 - klo:10:15 »
^ Kasteletko Pähkinä hiukset ensin kunnolla, levität CO-hoitiksen tyveen, emulgoit, laitat parempaa hoitista latvoihin ja annat vaikuttaa? Näinkö sun rutiini toimii? Eikö sulla valu hiuksista niin paljon vettä, että parempi hoitis vain valuu pois latvoista? Häätyypä itsekin kokeilla, josko saisi emulgoitua CO-hoitiksen ensin päänahassa, jonka jälkeen ei huuhtele, vaan puristelee ylimääräiset vedet pois latvoista ja levittää paremman hoitiksen latvoihin.

Oon nyt tehnyt CO-pesuja vähän pidemmän aikaa, ja tällä kertaa latvat eivät kuivaa, koska laitan kuiviin hiuksiin CWC-hoitiksen, enkä emulgoi latvoissa hoitista ollenkaan, eli tavallaan käytän hoitista samalla tavalla kuin sampoitakin: pesen pelkästään päänahan ja hiusten juuret. Ennen olen reilusti emulgoinut hoitista myös latvoissa, eivätkä latvat ole tykänneet siitä ollenkaan, kuivuneet vain enemmän. Nyt saan puhtaan lopputuloksen ja latvatkin ovat hoidetun tuntuiset.

Olen tykännyt LV:n pikahoitiksesta, koska se on parabeeniton. Eilen kokeilin Herbinan kosteuttavaa MarjaSpa-hoitista, ja vaikka se oli ihanan tuoksuista, se oli hankala emulgoida, koska on sen verran jänkkiä tavaraa. LV on juoksevampaa ja emulgoituukin paremmin ja nopeammin. XZ:n suklaa & vanilja on entinen CO-suosikki, mutta siinä tökkii se haju niin kovasti, ettei pitemmän päälle ole mukavaa. LV on siksikin kiva, kun siinä ei ole muuta kuin sellainen lääkemäinen "hajuton" tuoksu.

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #434 : 26.01.09 - klo:12:02 »
Minäkin pesen kuten Pähkinä, mietiskelin että mitäs sillä ensimmäisellä pesulla oikeastaan tekee.. Emulgoin CO-hoitista kunnolla, en kuivaa latvoja yhtään ja laitan pituuksiin tosi reilusti hoitoainetta. Eilenkin annoin kaikkien vaikuttaa noin reilun tunnin, ja sen tunnin jälkeen pystyin emulgoimaan tuota hoitista vielä uudestaan, eikä lika jumittunut ollenkaan takaisin päänahkaan.

Hiukset tuntuvat vähintään yhtä puhtailta kuin shampoolla, mutta huomattavasti pehmeämmiltä ja liukkaammilta juuresta. CO-pesun jälkeen hiukset rasvoittuvat jotenkin ihan eri tavalla, kun shampoopesussa kaikki luonnollinen rasva imetään viimeistä myöten päänahasta pois, ja sitten rasva alkaa tulla ''epäsäännöllisesti'' takaisin, niin hiukset näyttävät vielä enemmän rasvaisilta. CO-pesun jälkeen hiukset menevät sitten lähinnä sellaisiksi raskaiksi ja ns. tasalikaisiksi, lähinnä vaan lättänöiksi, ei sellaisiksi hirveiksi rasvahiussuikaleiksi.