Kirjoittaja Aihe: CO-pesu  (Luettu 376959 kertaa)

Poissa Antur

• Tukkaguru
Vs: CO-pesu
« Vastaus #450 : 02.02.09 - klo:00:54 »
Kirjoittelin juuri EHS-ketjuun CO-pesukokemuksen mustikkahoitiksella, olisi sen toki tännekin voinut...  ::) No, liittyy kuitenkin molempiin aiheisiin, sieltä löytyy ketä kiinnostaa.
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."

Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.

kaisu

• Vieras
« Vastaus #451 : 03.02.09 - klo:00:39 »
Kirjoittelenpa nyt vähän omaksi ilokseni välitilinpäätöstä näistä CO-pesuista. Aina parempi jos joku löytää jotain kommentoitavaakin tästä. :)

Taustatiedoksi mainittakoon että olen tähänastisen 25-vuotisen elämäni aikana ollut totaalisen hiusjuntti, enkä ole varmaan edes omistanut viittä hoitoainetta enempää. En siis ole käyttänyt kuin markettishampoota ja hiusharjaa hiustenhoitoon. Ja mulla on vielä kuivahkot luonnonkiharahkot hiukset.. Mulla ei siis ole mitenkään lujaa tuntumaa tähän hiuspehkoon että miten se käyttäytyy.

No kuitenkin, nyt perehdyin yhtäkkiä kertaheitolla ja lujaa näihin hiusjuttuihin ja hylkäsin shampoot (ja silikonit) ja aloin tehdä co-pesuja (edelleen xz-tyrni, lv-tehis ja suihkutettava hoitosuihke) aina kun hiukset pesen eli joka toinen päivä tai vähän harvemmin. Vaikutusajat ovat aika lyhyet kyllä. Hiukset näyttää ja tuntuu ihan kivoilta, mutta mietin tässä että kuinka korkealle ne odotukset vaikutusten suhteen oikein pitäisi nostaa? Taidan olla itse niin torspo etten edes huomaa mitään eroa eri merkkien ja tuotteiden välillä, koska en ole niitä tottunut käyttämään. Nuo nyt käytössä olevat merkit on siis ensimmäisenä mieleen tulleet ja käyttöön ehtineet ja voisin olla niihin ihan tyytyväinen .. hiukset ovat suht kiiltävät, hyväkuntoisen näköiset mutta ei tässä nyt silleen mitään maailmaa mullistavaa ole tapahtunut. Hiukset eivät ole esim. siloittuneet mitenkään hirveesti, pörröä esiintyy vieläkin, ja jotenkin kuvittelin että kiharatkin alkais kihartua enemmän kun hoitoaineet on enemmän käytössä? No päänahka ainakin tuntuis olevan paremmassa kunnossa. Onko joku muuten saanut pesuväliä pidennettyä co-pesuilla?

Aikamoista tajunnanvirtaa. ;D Itse itselleni vastaten, kai tässä täytyy vaan alkaa kokeilla kaikkia juttuja jos joku toimis vielä paremmin. Ja vielä itsekin huomaisin sen. Huh.

OT PS. ou shit. Justiin huomasin kun kattelin latvoja valoa ja mustaa taustaa vasten, että ihan siinä hiuksen päässä on sellasia tosipieniä valkosia "palloja". Noinko ne kakshaaraset alkaa? Vaikkei hiustenleikkuusta oo varmaan ees kuukautta.  >:( Täytyy vissiin latvoihin tuupata aika pikaseen jotain.

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
« Vastaus #452 : 03.02.09 - klo:11:12 »
Onko joku muuten saanut pesuväliä pidennettyä co-pesuilla?

Pesuväli on pidentynyt huimasti sitten viime kesän, jolloin lopetin shampoopesut. Pesin ennen vähintään joka toinen päivä ja tyvi rasvoittui rasittavan nopeasti. Se toinen päivä meni jotenkin, jos laitoin tukan kiinni. Nykyisin pesen vaihtelevasti 4-7 päivän välein, riippuen siitä miltä se näyttää tai miten viitsin. Missään tapauksessa ei tule enää tarvetta pestä aikaisemmin kuin 4-5 päivän välein ja hiuksia kiinni pitämällä voin pidentää väliä halutessani enemmänkin. Muutos tapahtui asteittan, ei hetkessä  ;). Hämmästyin jossain vaiheessa, kun tarvitsi pestä vain 3-4 päivän välein ja nyt menee tosiaan pidempäänkin.

En ole kuitenkaan varma, kuinka paljon muutos johtuu CO-pesuista ja kuinka paljon muusta kuivumisesta. Myös kasvojeni iho on muuttunut viime kuukausina älyttömän öljyisestä sekaihoksi, jossa vain otsa ja nenä rasvoittuvat satunnaisesti ja posket ovat hyvinkin kuivat. Toisaalta hiuspohja ja iho yleensäkin ovat rauhoittuneet. Ennen oli seborroinen ihottuma sekä kasvoissa että päänahassa eikä siitä ole enää tietoakaan. Vaihdoin kesällä myös entiset kasvovoiteeni jojoba- tai kookosöljyyn, johon sekoitan kämmenellä aloeverageeliä ja se on toiminut hyvin. Laitan joskus pienen määrän sitä seosta myös päänahkaan pienen hieronnan kera, koska sekin on nykyisin kuivuuteen taipuva. Ennen käytin iholle geelimäisiä puhdistusaineita ja nykyisin puhdistan pelkällä voiteella.

Epäilen, että ahkera peseminen melko kovilla aineilla vaikutti sekä hiuspohjaan että ihoon yleensäkin niin, että se rasvoittui entistä enemmän ja ärtyi muutenkin. Esimerkiksi kosmetologit jopa suosittelivat käyttämään vielä kovempia aineita, mikä kuulostaa nyt jälkeenpäin ajatellen hurjalta  :o.

Ei tästä vastauksesta ehkä hirveästi ollut sulle iloa... Arvelen, että CO-pesuilla ja yleensäkin "saippuoista ja shamppoista luopumisella " on ollut kokonaisvaltaisesti positiivinen vaikutus ihoni terveyteen. Ehkä hiusten pesuvälin pidentymiseenkin?
« Viimeksi muokattu: 03.02.09 - klo:11:18 kirjoittanut pitkätukka »
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.

Poissa irso

• HAIRahtanut
  • Nyrkillinen voita kattilaan ja kossu pakkaseen
« Vastaus #453 : 04.02.09 - klo:19:11 »
Pitkästä aikaa tullut tätäkin lajia harrastettua ja uusi lemppari on löytynyt, Herbinan MarjaSpa kosteuttava. Saa tän karvan silosemmaks, hullun kiiltäväksi ja haiseekin hyvällä (meillä Raumalla mikään ei tuoksu).
Vyötärömittainen hennattu piikkisuora karvasto.

Poissa nelma

• Tukkaguru
    • Sellaisia päiviä-blogi
« Vastaus #454 : 05.02.09 - klo:23:02 »
Nyt taisi kyllä cähän epäonnistua mun CO-pesu (taas) Tarkoitukseni oli käyttää EHS hunajaa ja Rainbow Mietoa 1:1 mutta nyt kun vertailen purkkien painoa, on Rainbowta tainnut mennä enemmän. Annoin aineiden olla päässä n.  20 min ja rupesin sitten emulgoimaan, vähän hiukset vaahtosivatkin. Pikahoitiksena oli XZ suklaa & vanilja. Pyyhekuivina hiukset tuntuivat älyttömän nahkeilta! Ihan kuin...kitkaisilta?  ::) Kampautui kuitenkin helposti auki. Suihkin hiukan Nivean Diamond glossia päälle ja latvoihin pistin Fox's Shea butter conditioning creamia. Aamulla hiukset olivat älyttömän sileät! Latvatkin tuntuivat melkein täydellisiltä, ihan pientä karheutta siellä täällä vain. Hiukset kuitenkin menevät aika lailla päätä myöten eivätkä näytä niin puhtailta. Huooh. Pitänee taas testata pelkällä EHS hunajalla
1bMii  BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt

Poissa jonnaps

• Haiven
  • *
« Vastaus #455 : 06.02.09 - klo:23:36 »
Mulla ei EHS ja Rainbown hoitoaineet toimi CO:ssa. Yleensäkin kaikki jotka vähänkin hoitaa, tuntuu CO pesussa jättävän päänahan likaiseksi.
iherb alennuskoodi ZEM077

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #456 : 08.02.09 - klo:12:36 »
Ostin eilen XZ:n xylitol- ja tyrnihoitikset kokeiluun CO-pesua varten, mutta näköjään XZ:t ovat liian rankkoja mun päänahalle, koska päänahkaa kutisi jo heti aamusta. Elikkäs CO-pesu toimii mulla kyllä oikein hyvin oikeilla aineilla, mutta jos tuotteessa on paljon hajusteita ja tiettyjä säilöntäaineita, päänahka kutiaa ihan pöljänä. Harmi vain, että sellaiset hoitikset ovat harvassa, jotka olisivat hajusteettomia, mun päänahalle hyväksi ja vielä edullisiakin.

Poissa nelma

• Tukkaguru
    • Sellaisia päiviä-blogi
« Vastaus #457 : 08.02.09 - klo:13:51 »
No nyt sitten pesin pelkällä EHS hunajalla, vaikutusaika varmaan vain n 10 min. Pikahoitiksena XZ suklaa & vanilja, jätettävinä Fox's shea butter ja Nivean Diamond gloss-spray.  Kuivina hiukset tuntuvat kivan ilmavilta ja kevyiltä, mutta eivät kyllä näytä oikein tuuheilta. Normaalia karheammat ja pörröiset. Ehkä ens kerralla pitäis koittaa taas miksata sekaan vähän Rainbow'n Mietoa.  ::)
Ja toi XZ:n haju alkaa aina vaan tökkimään enemmän  :-X

Onko joku muuten huomannut että CO-pesut söisivät normaalia enemmän väriä? Ihan kun mun haivenien  kestoväri olisi selvästi haalennut parin viime pesun aikana...
1bMii  BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt

Elmo

• Vieras
« Vastaus #458 : 08.02.09 - klo:14:05 »
Kokeilin muutama päivä sitten ensimmäistä kertaa CO-pesua reilun skeptisyyden vallassa, ja täytyy sanoa, että yllätyin suuresti kun tukka oikeasti peseytyi ;D Käytin suklaa-vaniljaa jota ostin ihan tätä tarkoitusta varten, vaikutteli siinä sivussa muiden suihkupuuhien ajan (ehkä 5-10min) jonka jälkeen lisäilin pikkuhiljaa vettä ja hieroin päänahkaa pää alaspäin ehkä liiankin voimakkaasti (irtosi mukava hiustuppo, vaikka normaalissa pesussa en yleensä huomaa minkäänlaista hiustenlähtöä) noin 2min ajan ja huuhdoin pois. Tukka vaikutti hieman takkuiselta, joten pistin pituuksiin vielä Tigin BG:tä joka vaikutti noin parin minuutin ajan.

Jo märkänä tuntui kyllä puhtoiselta, mutta myös ehkä hieman raskaammalta (hiuslaatuni on ohuehko ja kevyt, mutta pehko runsas) ja jotenkin tuuheammalta. Latvoihin hieroin BC:n latvasuojaa. Kuivui mielestäni hitaammin kuin normaalisti, ja kuivanakin oli aavistuksen raskaamman tuntuinen, eikä niin liukas käsiteltäessä kuin normisti. Suurin yllätys oli kuitenkin se, että vaikka normaalisti joudun pesemään tukan joka toinen päivä sillä kolmantena päivänä pää on aivan käsittämättömän ällöttävä, niin nyt on jo neljäs päivä menossa ja tukka alkaa vasta nyt ällöttää ;D Eilen kolmantena päivänä hius oli suurinpiirtein sen tuntuinen kuin normaalisti toisena päivänä, ja olin kuitenkin käynyt urheilemassa molempina päivinä ja päänahka oli siis hionnut reilusti ja hiki kuivunut ilman pesua kahdesti. Mielenkiintoista. Aion jatkaa kokeilua joka toinen kerta shampoopesu ja joka toinen CO-pesu jos saisin vaikka pesuväliä pidemmäksi. Katsellaan mitä tukka tykkää.

Joka tapauksessa positiivinen kokemus kaikin tavoin. Päänahkakaan ei kutia erikoisemmin, tosin mulla ei ole mitenkään herkkä iho muutenkaan.

Poissa 476

• Haiven
  • *
« Vastaus #459 : 08.02.09 - klo:15:05 »
Onko hiuksille jotenkin haitallista jos pesee aina vain hoitoaineella? Jääkö esim joistain kauppojen hoitoaineista jotain hiuksiin joka ei lähde kun shamppoolla?  ??? Olen pessyt joulukuusta asti vain hoitoaineilla ja käytän paljon XZ:n hoitoaineita, mutta joskus myös muitakin koska hiukset menee ihan kiharalle XZ:n tuotteilla.. :(

Poissa Margot

• Tukkaguru
« Vastaus #460 : 08.02.09 - klo:16:20 »
^ En usko, että CO-pesusta voisi olla mitään haittaa. Keksin ainoastaan sen, että jos päänahka ei puhdistu kunnolla, niin se voi alkaa kutista tms. Mutta senhän tietenkin huomaa heti, jos tällaisia oireita tulee. :) Tai jos tukka alkaa näyttää lätsähtäneeltä, niin silloin muotoilutuotteiden jämät ei ole ehkä poistuneet kunnolla. Mutta siis mitään vaaraa en keksi, joten jos et itse huomaa tukassa tai päänahassa mitään ongelmia, niin siitä vaan! :)

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #461 : 08.02.09 - klo:21:58 »
XZ:n Suklaa & vaniljassa joku kutitteli päänahkaani ihan älyttömästi! Minulla päänahka kutisee vielä tosi harvoin mistään tuotteesta. En tiedä mikä tuossa sitten oikein ärsyttää, kun EHS:n molemmat hoitikset toimivat tosi hyvin kutittelematta.

Poikkiskin kokeili CO-pesua kuivaan ja hilseilevään päänahkaansa tänään, ihan mukisematta kun ehdotin. Ei ole ainakaan valitellut mitään, kehuhan se ei koskaan, jos on jossain väärässä, kun ei voi myöntää sitä. ;)

Poissa jonnaps

• Haiven
  • *
« Vastaus #462 : 08.02.09 - klo:22:57 »
Mullakaan ei oikein tuo suklaa-vanilja puhdista kunnolla. Tuntuu, että hiukset jää sillä likaiseksi. Voi kyllä johtua siitäkin, että se pehmentää hiusten tyveä liikaa, jolloin hiukset makaa lähempänä päänahkaa (yleensä hiukseni eivät tällä tavalla latistu, vaan ovat koholla päänahasta).
iherb alennuskoodi ZEM077

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
« Vastaus #463 : 09.02.09 - klo:19:58 »
Sama vika kuin jonnaps:llä. Huomasin suklaa-vaniljan lähmäyttävän vaikutuksen viimeksi tänä aamuna, kun yritin tehdä ranskanletin. Tulos oli karmean likaisen näköinen, joten en lähtenyt liikenteeseen sen kanssa. Auki tukka ei ole ollenkaan niin pahan näköinen ja melkein kaikki muutkin kampaukset menevät.... Ranskiksessa likaisuus jotenkin korostuu ainakin mulla. Sitä pystyn pitämään parhaimmillaankin vain 1 päivän verran pesusta. Outoa, koska hiukset eivät välttämättä näytä muiden kampausten kanssa likaisilta.

Pidin suklaa-vaniljasta siinä mielessä, että se ei pörröttänyt ja kuivattanut, kuten jotkut aineet. Käytin sitä siksi aika kauan. Harvoin yritän ranskista muutenkaan ja pystyin aina laittamaan hiukset niin, ettei se likaisuus juurikaan näkynyt.

En ole nykyisin oikein varma, miten pestä. CO-pesu on ollut mulla vähän arvaamaton. Joskus tulee hyvä tulos, joskus jää likaiseksi tai mokaan pesutuloksen jollain jätettävällä. Yrttikokeilu taas ei ottanut tulta siksi, että se joko lähmäytti tai kuivatti / takutti. Ehkä olisi parasta vaihdella noita kahta eri käytäntöä. Paras tulos tuli pari kertaa niin, että CO:pesun jälkeen laitoin shikakai-amlaa päähän. Sekin kuivatti ja takutti pidemmässä käytössä, vaikka antoikin samalla mukavasti tukevuutta.

Tai lähmälettiongelma johtui vain suklaa-vaniljasta. Muistaakseni esim. tyrni oli ok.

Shampooseen ei kuitenkaan ole paluuta. Päänahka voi paljon paremmin näin. Se pysyi itse asiassa parhaassa kunnossa juuri yrteillä... Nyt kutina on taas alkanut palata, mutta se voi tietysti johtua monestakin eri asiasta. Iho on alkanut oireilla muuallakin pitkin kroppaa. Kädenselät ja kyynärvarsien sisäpuolet kutisivat ja punoittivat  eilen illalla niin törkeästi, että oli pakko laittaa kortisonivoidetta. Muuten en olisi päässyt ollenkaan nukkumaan.
« Viimeksi muokattu: 09.02.09 - klo:20:05 kirjoittanut pitkätukka »
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #464 : 09.02.09 - klo:20:46 »
Mie en ole ainakaan vielä saanut älytöntä lähmää aikaiseksi, vaikka en edes emulgoi useita minuutteja huolellisesti, vaan ehkä pari minuuttia. Ja selvästi XZ ärsyttää mun päänahkaa todella paljon, sillä heti kun pesen LV:llä, niin päänahka rauhoittuu.

Senkin huomasin, että mun hiuksille sopii ehkä kaikkien parhaiten sellainen järjestys, että levitän ensin hoitoainetta latvoihin (kuiviin hiuksiin), sitten kastelen hiukset ja emulgoin CO-hoitista päänahkaan, huuhtelen sen pois ja levitän paremman hoitiksen latvoihin. Tällä tavalla saan sileämmät latvat, jotenkin ne vain tuntuvat paremmilta sillä tavalla kuin että jättäisin CO-hoitiksen päänahkaan ja hiusjuuriin ja levittäisin vielä paremman hoitiksen latvoihin. Tiiä mistä tuokin johtuu, ihmeellistä salatiedettä tuntuu tää CO-pesu olevan, vähän niin kuin palasampoot.