Kirjoittaja Aihe: CO-pesu  (Luettu 376935 kertaa)

Poissa Salamanteri

• HAIRahtanut
  • 2b/2c/3a M ii
Vs: CO-pesu
« Vastaus #720 : 24.04.11 - klo:22:02 »
Harmitus oli itsellänikin suuri, luonnostaan kuivat hiukset tykkäisivät co-pesusta valtavasti. Rene-hoidoissa on se hyvä puoli, että sekä avaava öljy että savi laitetaan juurikin sinne hiuspohjaan, syväpuhdistavaa shampoota kun on hankala annostella vain sinne tyvelle missä sitä tässä tapauksessa tarvitaan. Uskon kyllä, että co-pesuista ei tarvitsisi kokonaan luopua, jos vain pitää kiinni säännöllisestä syväpuhdistuksesta ja jos co-pesu on se lempparipesutapa, voisi säännöllinen järeämpi (esim Rene-hoito) hiuspohjan puhdistus olla paikallaan.
Luonnonkihara 7-8-asteinen käsittelemätön hiuksisto, kasvatus käynnissä. Nyt lyhyt polkka, tavoitteena solisluumitta. Pääasiassa käytössä luonnonkosmetiikkaa.

Poissa Pähkinä

• Tukkaguru
« Vastaus #721 : 28.04.11 - klo:12:50 »
^ Mielenkiintoisia nuo havainnot talin kristallisoitumisesta. Oliko teillä tarkemmin puhetta, millä tuollaista voi estää? Pesemällä aina tosi pesevällä shampoolla, välillä syväpuhdistavalla, muuten? Ja kuinka usein pesevämmällä tuotteella pitäisi pestä? Mä en ole kohta vuoteen pessyt CO:lla, mutta sitäkin enemmän MOP:in Hydratingilla, jonka pesuteho on tosi mieto (jopa liian mieto kesäisin) ja teholtaan ehkä verrattavissa jopa CO:hon. Pesen päivittäin ja silloin tällöin sulfaatillisella ja syväpuhdistavalla. Syväpuhdistavan hieron perusteellisesti nimenomaan tyveen, ja pituuksiin ja latvoihin vain kevyesti (en käytä esim. muotoilutuoteitteita, joten tavoite onkin puhdistaan tyvi ja päänahka perusteellisesti).

Poissa Salamanteri

• HAIRahtanut
  • 2b/2c/3a M ii
« Vastaus #722 : 28.04.11 - klo:17:11 »
Suositus olisi että syväpuhdistavaa shampoota saisi käyttää kerran viikossa ja ihanteellista olisi tietysti jos sellaisen talia irroittavan hoidon tekisi kuukausittain tai aina tarvittaessa. Se vain ei oikein ole realistista ellei ole useampaa kymppiä kuukaudessa ylimääräistä. Itse olen ottanut tavaksi pestä syväpuhdistavalla kerran viikossa jolloin annan sen vaikuttaa 10-30 minuuttia hiuksissa ja hiuspohjassa ja muuten käytän sulfaatillista shampoota (pesen yleensä joka toinen päivä). Syväpuhdistavan shampoon säännöllinen käyttö varmastikin pitää yllä tilannetta, mutta jos kristallisoitunutta talia on paljon, ei se oikein sille jo kovettuneelle mitään välttämättä jaksa tehdä. Ikävä kyllä harvemmalla on mahdollisuus päästä näkemään mikä se oman hiuspohjan tilanne on, mutta voisi sanoa että suurimmalla osalla ihmisistä olisi sellainen puhdistava hoito ihan paikallaan.
Luonnonkihara 7-8-asteinen käsittelemätön hiuksisto, kasvatus käynnissä. Nyt lyhyt polkka, tavoitteena solisluumitta. Pääasiassa käytössä luonnonkosmetiikkaa.

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #723 : 07.05.11 - klo:19:46 »
Huolimatta talipunkeista ja hiustenlähdöstä  pesin hiukset tänään O&H-hoitoaineella. Olin laittanut latvoihin karitevoita muhimaan puoleksi tuntia ja päätin pestä hiukset co-pesulla. Tuli sitten ihanat hiukset. Yleensä minua vaivaa sellainen pörröinen-look co-pesun jälkeen mutta nyt hiukset laskeutuu raskaasti ja tuntuvat ihanan pehmyiltä.
Useinhan O&H.ta en raskisi käyttää mutta tuntuu sen verran hyvälle että toistekin tuolla ihmeaineella voisi pestä..
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #724 : 09.05.11 - klo:19:33 »
Hui, Salamanteri85 kirjoitus pelästytti  0_0 Onkohan mitään keinoa selvittää hiuspohjan tilannetta kotona? Mulla pitkään ollut co ja wo käytössä ja tuottaa parhaan tuloksen, mutta alkoi nyt mietityttää, josko mullakin olisi sitä kristalloitunutta talia. Tosin luulisi esim hiusten värjäyksen, öljyhoitojen ja satunnaisen _todella_ pesevän shampoon käytön poistavan sitä. Nyt kyllä jäänyt vähän vähemmälle kaikenlaiset hiuskokeilut (hyvä toisaalta kasvatuksen kannalta). Oliko sulla jotain oireita sitten siitä krsitallisoitumisesta? Jännää, että tollasta voi tosiaan tapahtua, kun miettii, että joskus ei ole ollenkaan shampoota käytetty tai nykyäänkään kaikissa kulttuureissa ei ole tapana.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #725 : 09.05.11 - klo:22:26 »
No, minusta näin maalaisjärjellä ajatellen, jokaisella ihmisellä on ihan varmasti kristallisoitunutta talia siellä juuressa. Jotkut pesevät hiukset shampoolla kerran viikossa, jotkut parissa viikossa ja heilläkin täytyy olla talia päänahassa. Puhumattakaan atoopikoista jne, joilla on oikeasti päänahkaongelmia ja vaikeuksia pestä tavallisella shampoolla.

Jos tuohon vertaa, että pesee co-pesun kolme kertaa viikossa ja pesee shampoolla kerran viikossa, niin eikö se ole sama asia kuin niille jotka pesee shampoolla kerran viikossa ja that´s it?
Ja mistä me tiedämme, onko ihan normi-ihmisellä joka pesee hiuksia shampoolla, talia siellä tupissa. Onko tuosta tehty oikein tutkimuskin jossa osoitetaan että näin ja näin monella ihmisellä on sen ja sellaisia taleja tupissaan ja mihin tässä verrataan?

Tietysti asia voi olla huolestuttavakin ja viittaan kintaalla vakavalle asialle. Kun minusta vain tuntuu etten ota vakavasti sitä asiaa, että jos talia on hiustupessa, edes shampookaan voi sitä poistaa, koska eikö se tali ole silloin ihon alla? Ja eikö ihmisen ihossa ole talipalloja, niitähän puristellaan välillä nenänkin pielestä?

Poissa Horros

• Tukkaguru
« Vastaus #726 : 09.05.11 - klo:23:19 »
Olen oikeastaan näin vähän ooteena miettinyt, kuinka usein kannattaisi syväputsata, jos ylipäätäänkin pesen hiukseni noin kerran viikossa? Kerran kuukaudessa kenties?

Noh, aion kaikesta huolimatta pitää joka toisen-kolmannen pesun CO:na, jos useammin pitää pestä niin miksei enemmänkin.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.

Poissa Salamanteri

• HAIRahtanut
  • 2b/2c/3a M ii
« Vastaus #727 : 10.05.11 - klo:18:55 »
En tiedä onko tutkimusta sen laajemmin tehty ja tämähän oli siis vain minun henkilökohtainen kokemukseni. Ei ole ollut hiustenlähtöä tai muita "oireita". Omasta henkilökohtaisesta tutkimuksesta itselläni huomasin, että tali ei irtoa kuin järeämmillä aseilla (eikä hiuspohjani siis ole näkyvästi rasvoittuva), mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin, jokaisella ihmisellä on erilainen iho ja näin ollen myös hiuspohja ja varmastikin talin kristallisoituminen ja irtoaminen on erilaista. En mielestäni missään vaiheessa ole sanonut, että co-pesu tulee jokaisen kohdalla johtamaan hiustenlähtöön tai hiustuppien tukehtumiseen, joten en usko että kenenkään co-pesuja suosivan tarvitsee pelästyä hiustensa puolesta. Itse tein päätöksen olla ottamatta sitä riskiä kun kerran olen siinä mielessä onnekas, että pääsen kurkistamaan mikrokameralla hiuspohjaa ja näkemään oman tilanteeni. Varmasti EllaBella on oikeassa siinä, että jokaisella on jonkin verran kristallisoitunutta talia siellä tupissa, mutta olen itse nähnyt sen, että toisilla sitä on paljon enemmän ja heidän kohdalla se pahin mahdollinen skenario voi olla se hiustenlähtö. Luulisin kyllä, että ei monella niin pahaa tilannetta tule vaikka pesisi pelkällä vedellä. Mutta enpä voi sitäkään varmuudella sanoa kun en ole asiaa tutkinut. Summa summarun, jokainen tehköön niinkuin itsestä hyvältä tuntuu! :D

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #728 : 11.05.11 - klo:17:01 »
Aika mielenkiintoista tosiaan. Aina tulee kaikenlaisia uusia juttuja hiusten- ja ylipäänsä kauneudenhoidon saralla, mitä ei tosiaan ole edes osannut kuvitella. Kuinkahan monta kertaa mäkin oon hysterisoinut jostain vastaavasta ja unohtanut parin viikon päästä  ;D Varsinkin kun itellä ei oikein ole mitään mahiksia tehdä faktoihin perustuvaa tutkimusta mistään, ellei ole selkeää oiretta. Joten vetelen omia johtopäätöksiä milloin mistäkin. Toisaalta olisi kyllä tosi jännä nähdä oman hiuspohjan tilanne ihan kunnolla, kun ei sekään aivan oireeton tosiaan aina ole. Ihan peruskampaamolla ei varmaan onnistu? Jonkinmoisia savihoitoja vois tehdä kyllä itsekin, tosiaan välillä tuntuu, että co- ja wo-pesun lisäksi kaipais jotain, ei ehkä shampoota kuitenkaan.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Poissa deko

• Tukkaguru
« Vastaus #729 : 12.05.11 - klo:19:10 »
Syväputsarin tarpeen yleensä huomaa, eli kun tukka tntuu "tunkkaiselta" tai latvat räjähtävät ilman ilmeistä syytä. Silikonipitoiset hoitoaineet ja jätettävät sekä öljyt (jos niitä käyttää jätettävinä) kerrostuvat pituuksiin ja ne pitää säännöllisesti putsata pois. Monesti riittää jos viikon-parin välein vaahdottaa normishampoon latvoja myöten, mutta välillä syväputsari tekee terää. Itse syväpuhdistan ennen värjäystä / hennausta eli noin kuukausittain. Tosin en pärjää pelkällä co-pesulla vaan pesen normishampoolla viikottain.

Jos talousvedessä on metalleja niin normi syväputsari ei riitä vaan pitää joko käyttää metalleja poistavia tuotteita tai liottaa hiuksia silloin tällöin (viikon-parin välein?) arkorbiinihappoliuoksessa. Metallinpoistoketjusta ja metallinpoisto-faq:ista lisävinkkejä ja annostuksia. Itse tilasin iHerbistä ison purnukan askorbiinihappojauhetta edullisesti, riittää pitkäksi aikaa. (talossani on vanhat putket)
this too shall pass.

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #730 : 31.05.11 - klo:17:30 »
Fructiksen Restrukte on hyvää co-pesuun. Tuli jälleen kerran puhtaat, pehmeät ja tuuheat hiukset. Laitoin jälkikäteen vielä SMT-hoidon hautumaan tunniksi hiuksiin mutta sekään ei latistanut tunnelmaa  ;D Onpahan tuuheat, on.

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
« Vastaus #731 : 02.06.11 - klo:13:08 »
Mä oon myös vähentänyt co -pesuja ja oikeastaan vain siitä syystä, että jo hartiamittaisiin hiuksiin hoitoainetta saa kulumaan paljon co-pesun yhteydessä. Tajusin myös, että ainakin omalla kohdallani saman asian ajaa ihan vain kun käytän pesuun shampoota ja laitan perään muhituksen päänahasta latvoihin, joka on saman ajan päässä kuin co -hoitoaineet.

Itsellä co -pesun tulos ei ole varmaan sitten niin eronnutkaan tavallisen pesun jälkeisestä tuloksesta, joten ihan turhaan lutraan säännöllisesti hoitoaineilla. Joskus voin vielä käytellä tätäkin tapaa hiusten pesuun, mutta viikottain en enää viitsi, kun minusta aikaakin kuluu siinä alun päänahankin hieromisessa kauan.  :D

Tähän saakka kokeilemistani hoitoaineista XZn savihoitoaine on kuitenkin jättänyt puhtaimman tuloksen, toisaalta kosteutti myös vähiten. En ole muita kokeillut kuin XZn eri hoitoaineet, LVn ja Herbinan biohajoavan. Näistä XZn saven ohella kaikilla olen kyllä saanu ihan hyvän lopputuloksen. Ainoastaan Kinuski-Karpalo lätsäytti hiukset selvästi, enkä sitä rasvoittuvalle päänahalla suosittelisi.  :)

SSpiegel

• Vieras
« Vastaus #732 : 10.06.11 - klo:18:26 »
Mä olen nyt pessyt parina päivänä co-pesulla pelkästään. On kuitenkin erityisen kuuma kesä niin suihkussa saa rampata jatkuvasti. Ajattelin co-pesun olevan vähän hellävaraisempi. Eilen pesin vanilla cafella, joka ei kyllä oikein mulle toimi. Lieneekö kun on tuuheuttava hoitoaine, niin jättää itselläni luonnonkiharan tukan vaan jotenkin pörröiseksi. Tänään pesin tbs:n banaanihoitoaineella, kun muistin, että se vaahtoaa käyttäessä. Incin lukutaitoni on kohtuuheikko, mut olin katsovinani, ettei siinä silikonia ainakaan ole.
Pesutulos oli hyvä ja tuntuu puhtaalta ja ilmavalta. Jostain syystä tukka vaan ei ole yhtä kihara kun yleensä. Päänahan kutinaan kyllä on auttanut jonkun verran, vaikkei omalla kohdallani tuo kutina johtunut kuivasta päänahasta. Ajattelin vielä jatkaa testailua ja ottaa co-pesun osaksi repertuaaria.

Poissa Marni

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #733 : 10.06.11 - klo:18:33 »
^ Olen ite päätyny samaan ratkasuun näin helteillä, eli käyttämään ennemmin CO- kuin shampoopesua. Tukkakin tuntuu tykkäävän, en muuten jaksa kesällä ihan niin valtavasti nähdä vaivaa hoitamisen kanssa, mutta silti hiukset tuntuvat mukavilta. CO-pesu on aiheuttanut myös luonnontaipuisuuden täyden villiintymisen, tukasta tulee kunnon surffilainepehko ihan vaan ilmakuivattelulla ilman mitään avustavia tököttejä :D Voluumia olis vaikka muille jakaa, ei kellekään kelpais?

Poissa Katiss

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #734 : 12.06.11 - klo:16:52 »
Mä olen pari-kolme vuotta pessyt vain hoitoaineilla. Alkuaikoina Urtekramin Rosella ja jollain XZ:n suklaavaniljalla muistaakseni. Sittemmin otin vakioksi Xtran hoitoaineen + ölyt latvoihin ja kaikki meni kivasti tukkaa kasvatellessa.

Nyt muutama kuukausi sitten alko tökkii. Tukka on pisimmillään puoleen selkään ( kerrostettu...ja leikkausta kaipaileva) ja yli puolet siitä on vaalennettua. Päänahka alko tuntuu kokoajan likaiselta + kutisevalta ja latvat kuitenkin korpuilta. What to do?! No, lueskelin täältä juuresten viisauksia ja päätin, että nyt on aika sulfaatittoman shampoon. Tilasin Elokuun Koivu shampoon ja on ihan älyttömän hyvä allekirjoittaneen hiuksille ja päänahalle :-* Lisään vaan märkiin hiuksiin vedellä laimennettua Surya Henna, Leave-In Cream Conditioneria ja hyvä on.  Paniikissa alennuin ostamaan latvoille Elvitalin Total Repairiakin, mutta sitä ei oo paljoo tarvinnu.