^Millainen sen purkin sitten pitäisi olla, ettei voide menisi pilalle? Ei sen luulisi pilaantuvan, jos kannen laittaa aina kunnolla kiinni. Mulla on tota pari purkkia ollut, enkä kyllä ole mitään pilaantumista havainnut.
Tuli tästä mieleen, että uusimmassa Kauneus ja terveys -lehdessä on juttua kosmetiikan säilyvyydestä ja säilyttämisestä jne. Kosmetiikkatuotteissa voi tapahtua kolmenlaisia muutoksia:
1) kemiallisia reaktioita ainesosien välillä tai ainesosien ja ilman kaasujen välillä. (Tätä ajatellen purkit ovat ilmeisesti sitten siitä huonoja että niitä käytettäessä tuote joutuu enemmän kosketuksiin ilman kanssa kuin vaikka tuubia käytettäessä, vaikkei kantta pitäisikään paljoa auki, näin ainakin itse kuvittelisin.)
2) Fysikaaliset muutokset, esim. tuotteen koostumus muuttuu, se ohenee näkyvästi tms.
3) Mikrobiologiset muutokset, jotka voivat olla aistein havaittavia, kuten hajunmuutos, värimuutos, home, jne. Lehdessä painotettiin, että jo ennen näitä näkyviä muutoksia tuotteessa voi olla mikrobiologisia muutoksia ja vaikka kosmetiikan ei steriiliä tarvitsekaan olla niin silmille, limakalvoille ja lapsille suunnatuissa tuotteissa mikrobimäärä saa olla vain hyvin pieni. Artikkelissa oli lisäksi juttua siitä, että monet iholla normaalisti elävät vaarattomat mikrobit käyttävät ravinnokseen kosmeettisten tuotteiden rasvoja, proteiineja ja hiilihydraatteja ja lisääntyvät tuotteessa ja ongelmia voi syntyä kun tuotteessa lisääntyneet mikrobit joutuvat vaikkapa rikkoutuneelle iholle tai silmiin. Tuota spaattelin käyttöä, mistä täällä on muutama viesti aiemmin ollut puhetta, suositeltiin artikkelissakin.
Tuote saattaa olla siis huonossa kunnossa vaikkei sitä vielä itse havaitsisikaan. Itse käytän paljon kasvovoiteita jotka ovat purkissa, mutta otan aina voidetta puhtailla sormilla ja koska mulla kestää yksi kasvovoidepurkki vain pari kuukautta niin en usko että se ehtii kovin pahasti pilaantua sinä aikana. Silmänympärysvoiteissa mulla on käytössä Pirkan Q10 joka on tuubissa, joten sen suhteen tuskin on huolta, sekä Widmer mutta sen kanssa käytän purkin mukana tullutta spaattelia mikä toivottavasti auttaa tuotetta pysymään kunnossa pidempään.