Kirjoittaja Aihe: Silmänympärysvoide  (Luettu 421432 kertaa)

Poissa SH

• Tukkaguru
Vs: Silmänympärysvoide
« Vastaus #675 : 01.03.08 - klo:02:55 »
Mä yritän välttää kortisonin levittämistä viimeiseen asti kaulan ja silmänympärysiholla, jotka alkaa välillä kutisemaan ja punoittamaan. Pakko kuitenkin välillä pitää kuuri, vaikka en haluaisi ohentaa ihoa kortisonilla.

Onko kukaan kokeillut sitä Sisleyn huippukallista (noin 80 eur) silmänympärysnaamiota? Onkohan hintansa väärti? Purtilo on vähän turhan isokin, mutta kiinnostaisi kuitenkin. Saako sillä rypyt ojennukseen ja väsymyksen merkit katoamaan? Entä tumman silmänaluset? Jos kokemusta niin kertoisitko ikäsi ainakin suunnilleen?

edit.typoja
« Viimeksi muokattu: 01.03.08 - klo:22:18 kirjoittanut Shoppaholisti »

Poissa Iia

• HAIRahtanut
« Vastaus #676 : 01.03.08 - klo:08:54 »
Juu liittyy tuo kortisonin epäsopivuus ainakin myös tähän suunympärysihottumaan mikä mulla nyt taas tuntuu uusivan. Ensimmäisen kerran kun tuli niin lääkäri luuli allergiseksi ihottumaksi ja määräsi jotain kortisonivoidetta; siitäkös se iho vielä riemastui. Meni aivan hirveäksi heti seuraavana päivänä.

Silmänympärysvoiteena ollut jo pidemmän aikaa Lumenen uudistavan silmänympärysvoide. Ei valittamista. :)

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #677 : 01.03.08 - klo:10:36 »
^ Tiedostan kyllä riskit ja suunympärysihottuma on ollut mullakin vaivana. Nyt ei ole ollut pitkään aikaan ja toiv. ei enää tulekkaan. Tuskin kamalasti vaikuttaa jos laitan voidetta luomille.

Tosin juuri luin, että kortisonin käyttöstä varoitellaan nykyään ihan liikaa. Ihon ohentumista alkaa tapahtua vasta pitkän yhtäjaksoisen käytön aikana, eikä muutaman päivän käytöstä. Puhun nyt siis miedoista kortisoni valmisteita, joihin luetellaan mm. kaikki hydrocortisonit.
« Viimeksi muokattu: 01.03.08 - klo:10:38 kirjoittanut Emi-lyn »
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #678 : 01.03.08 - klo:12:34 »
^Voinen kertoa tässä että minulle on määrätty Bemetson 0,1% voidetta genitaalialueelle. Ja annostuksen pituus on niin pitkä kuin tarvis. Käytännössä useita kuukausia, jonka jälkeen mielellään aamuin illoin bevitaa tai vastaavaa koko lopun elämäni. Aamen.

Toinen vahva voiteeni on Elocon jota käyttelen atoopiseen käsiekseemaan. Nämä molemmat voiteethan ovat paljon vahvempia kuin miedot voiteet esim 0.5% hydrokortisoni.

Eli tarkoitus oli ihan vain tuda tiedoksi että riskejä on mutta useisiin ihottumiin välttämätöntä käyttää. Silmiä pitää tietenkin olla rasvaamatta. Ehkä sitten hydrokortisoni kuurin jälkeen kannattaa muistaa jälkirasvaus esim bellavita, bevita tms.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #679 : 01.03.08 - klo:16:55 »
^ Kuvittelitko, että kortisonin käytön jälkeen en rasvaisi ihottuma kohtaa ollenkaan? Totta kai rasvaan. Olenhan sen kanssa jo tapellut useita viikkoja ja käyttänyt kaikki muut konstit. Nyt viimeinen mahdollisuus on hoitaa ihottuma kortisonilla, jos sekään enää auttaa. Mä olen hyvin tunnollinen ihonhoitaja ja kaapista ei ihan heti rasvat lopu kesken, koska kärsin herkästä, oikeammin jopa atooppisesta ihosta. Myös äitini kärsii atooppisesta ihosta, joten kaapit on pullollaan muutenkin perusvoiteita yms.

Juuri hain apteekista Locobasen Repairia kuiville ihottumalänteille ja käsien rasvaamiseen.

Mä en nyt ymmärrä, että miksi kaikki tulivat tänne neuvomaan, koska tiedän riskit, tiedän kortisonin yhteyden suunympärysihottumaan, tiedän myös ihonohentumisriskit jne. Kysymys on vain pienestä ihottumaläntistä luomessa ja siihen sopivasta kortisonin vahvuudesta...
« Viimeksi muokattu: 01.03.08 - klo:16:58 kirjoittanut Emi-lyn »
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Iia

• HAIRahtanut
« Vastaus #680 : 01.03.08 - klo:17:57 »
 Minä kirjoitin viestini ihan vain omasta kokemuksesta, ketään sen kummemmin neuvomatta. Itse asiassa sattui vain silmiin täältä tekstistä ruusufinni ja kortisoni. Mutta joo, siitä vielä tuli mieleen, että nuorempana käytin useita vuosia Lumenen meikkipuuteria kunnes sitten herkistyin sille ja sain aika pahan ihottuman silmien ympärille. Ja meni kauan ennekuin tajusin mikä sen aiheutti. Epäilin sitrushedelmiä yms. Mutta nyt taitaa mennä ohi aiheen.  :)

ja mulla tosiaan kortisoni ei aiheuttanut sitä suunympärysihottumaa, vaan sitä ensin yritettiin hoitaa kortisonilla, mutta siitä se paheni. En siis ole muuten mitenkään kortisonivastainen.  :)
« Viimeksi muokattu: 01.03.08 - klo:18:28 kirjoittanut Iia »

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #681 : 01.03.08 - klo:18:06 »
No, mä pidän itseäni alan asiantuntijana ja kyllä kortisonia saa ja pitääkin laittaa kasvoille, jos tarvis on. Jos ei sitkeä perusrasvailu tuota tulosta, niin lyhyt hoito miedolla valmisteella on ihan hyvä vaihtoehto.

Kortisonit (joka on oikeastaan kansanomainen nimitys paikalliskortikosteroideille) jaetaan vahvuutensa mukaan neljään ryhmään. Ensimmäinen on miedoin ja kuuluu käsikauppalääkkeisiin (esim. Hydrocortison) ja niitä saa käytää kasvoille ja muille ohuille isoalueille sekä lapsille, mieluiten tietysti lyhyen aikaa ja mahdollisimman suppealle alueelle. Kakkosryhmää (esim. Bucort) käytetään, kun ykkösryhmän valmisteet eivät riitä, käytän itse näitä pahimpiin ekseemaläiskiin käsissä, yleensä vain parina päivänä peräkkäin ja sitten taas perusrasvailua (tänä talvena en ole tarvinnut vielä yhtään, jihuu!). Näitä ei mielellään kasvoille, mutta tarpeen vaatiessa voi varovasta käyttää.  Kolmosryhmä (esim. Bemetson) on sitten vielä vahvempi ja käytetään mieluiten vain paksuille isoalueille. Neljännen ryhmään lääkkeet ovat tosi vahvoja, ne on tarkoitettu lähinnä vaativan psoriaasin hoitoon ym. vaikeisiin, paksuläiskäisiin ihottumiin.

Voiteet aiheuttavat ihoatrofiaa eli haurastumista, mutta riski on vähäinen satunnaisessa, lyhytaikaisessa käytössä miedoimmalla tehoavalla valmisteella. Olen itse myös järkeillyt niin, että parempi laittaa parina päivänä hiukan vahvempaa, kuin läästiä viikkoja heikommin tehoavaa voidetta. Pitää myös muistaa, että perusrasvailu on aina kaiken a ja o.

Kyllä Emi-lyn voit ihan hyvin laittaa silmäluomelle mietoa hydrocortisonia parina päivänä, kunhan varoo ettei silmään mene. Siitä ei pitäisi olla mitään haittaa, mutta hyötyä toivon mukaan paljonkin!

Pahin talveni oli 7 vuotta sitten, jolloin käteni olivat hirveässä kunnossa. Kuivaa, rohtunutta ja kipeää rosonahkaa, joka halkeili ihan kunnollakin vuotaviksi haavoiksi pienestäkin liikkeestä. Käytin tuolloin pitkään ensin Hydrocortisonia ja sen jälkeen Bucortia ja Apolaria ja sitten vielä välillä Bemetsonia. Ihan normaalit kädet nämä edelleen ovat ja vuosien myötä atopiakin helpottanut.
« Viimeksi muokattu: 01.03.08 - klo:18:10 kirjoittanut Triina »

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #682 : 01.03.08 - klo:18:21 »
Näin juuri. Pari päivää sitten jouduin just laittamaan tipan Hydrocortisonia omaan sitkeään silmäkutinaan, ja se vaiva asettui heti.  :)

Itsestään selvää luulisi olevan kaikille ihoaan vähääkään hoitaville, että lääkevoiteet ovat vasta viimeinen keino.

Nykyään on heiluri todellakin heilahtanut siihen ääripäähän, että kaikkea kortisonin käyttöä ylettömästi pelätään, vaikka se usein on tehokkain tapa hoitaa lievä iho-ongelma. Itse asiassa olen lukenut sellaistakin, että jotkut naiset käyttävät mietoa hydrokortisonivoidetta talvisin päivittäin kosteusvoiteeseen sekoitettuna, meikkivoiteen alla, selvitäkseen talvella ihon kanssa hengissä. Parempi vaihtoehto ehdottomasti, kuin kärsiä kroonisesta ihottumasta.  Iho korjautuu kyllä luultua paremmin siitä ohenemisreaktiosta, kunhan saa muuten toipua rauhassa, vapaana infektioista ym.
Eri asia on tietysti kortisonille allerginen henkilö, mutta siitä ongelmasta tietoinen tuskin korttariin turvautuu.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #683 : 01.03.08 - klo:19:09 »
Sori Emi-lyn. Ei ollut tarkoitukseni tuputtaa tahi epäillä tietojasi. :-[

Tätä ketjua lukee kuitenkin sellaisiakin henkilöitä jotka eivät ole ihan perillä asioista ja saattavat väärinkäyttää kortisonia siitä syystä että ei tiedä faktoja.

Onhan toki parempi lääkitä ihottumat pikimiten etteivät aikaa myöden pahene ja aiheuta lisää esim tulehduksia ihoon.

Omiin ihottumiini olen pahimmillaan joutunut syömään antibiottikuureja sekä suojaamaan visvaa vuotavia kohtia ulkoisilta pöpöiltä. Ei tosin kasvoissa vaan käsissäni.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #684 : 01.03.08 - klo:19:39 »
^ Ymmärrän pointtisi, enkä viestiäni osoittanut ainoastaan sulle. Ihmettelin vain, että miksi jutusta nousi tälläinen "varoittelu viestien" tulva, kun ollaan hiukan väärässä ketjussakin. :)

Kortisonivalmisteista ollaan tosiaan tehty suuri peikko; niin, että ihmiset välttelevät niiden käyttöä viimeiseen saakka kärsien kutisevista (jopa verestävistä) ihottumista yms. Eli edes miedoimpia valmisteita ei uskalleta käyttää nykyään, vaan odotetaan, että ongelma poistuu itsekseen.

Poissa ZombieQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #685 : 02.03.08 - klo:01:13 »
Mulle on lääkäri sanonut että 1% kortisonia saa laittaa silmäluomen ihottumaan vaikka siinä pakkausselosteessa lukee ettei saa käyttää silmänympärysiholle. Eikä tullut muita seurauksia kuin ihottuman häviäminen. :)
why be pretty when you can be gorgeous<br />2b F ii

Poissa Herya

• Tukkaguru
« Vastaus #686 : 05.03.08 - klo:12:24 »
Ostin tarjouksesta Lumene Radiant C-Energy tehoseerumin silmänympärysiholle, kuuluuko sen olla väriltään samean keltaista? Vai onkohan menny pilalle? Ei ainakaan tuoksu pahalle.

Poissa Stationery

• Kosmetiikkafriikki
  • Tukkaguru
  • Kosmetiikkaholisti- Kauneus on asenteesta kiinni.
« Vastaus #687 : 11.03.08 - klo:15:44 »
^ Kuuluu olla sameankeltaista. Ja jos on vähänkin kuivat silmänympärykset niin kannattaa käyttää lisätuotteena sy-voiteen alla, yksistään todella kevyt.
20-vuotiaana sinulla on kasvot, jotka luoja sinulle loi,
40-vuotiaana kasvot, jotka olet hankkinut ja 60-vuotiaana kasvot, jotka olet ansainnut.

Poissa Suomu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #688 : 11.03.08 - klo:18:22 »
Huomasin olevani "esimerkkinä" tässä ketjussa, joten korostan vielä tässäkin, että jos lääkäri tms. suosittelee kortisonin käyttöä kasvoilla niin tehkää toki niin. Mun ongelmani johtuvat (paitsi TYHMYYDESTÄ) pitkäaikaisesta vahvan kortisonivoiteen käytöstä.
Silmänympäryksiin mulla on Lidlin tavaraa, silloin kun muistan laittaa.  ::)

Poissa Magritte

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
  • ent. lilia bella
« Vastaus #689 : 12.03.08 - klo:10:36 »
Lilia bella, kuinka mietoa kortisonivoiteen tulee olla ja minkä nimistä?

Hupsista, huomasin tämän kysymyksen vasta nyt! Pahoitteluni. Mutta tuossa edellä onkin jo tullut hyviä ja kattavia vastauksia. :) Tuosta kortisonivoiteen vahvuudesta sanoisin vielä saman kuin Triina, että (yleensä) on parempi käyttää hieman vahvempaa voidetta lyhyen aikaa kuin mietoa pitkään.