Juonteiden ja ryppyjen synty on niin yksilöllistä. Tottakai säännöllinen kosteutus auttaa ihoa säilyttämään nuorekkuutensa ja ehkäisee ryppyjen syntyä, mutta siitä huolimatta toiset saavat ensimmäiset juonteensa huomattavasti aikaisemmin kuin toiset.
Itse täytin juuri 24 ja juonteita ei vielä ole. Silmänympärysihoni on kyllä sellaista, että se varmasti rypistyy helposti (tottakai kaikilla on, mutta omani on jotenkin erityisen ohutta ja kosteusköyhää). Jos iho pääsee kuivumaan, tulee silmien alle ja silmänurkkiin sellaiset aivan hennot ilmejuonteet, jotka näkyvät jos katsoo peilillä juuri oikeassa kulmassa, juuri tietynlaisessa valossa. Ei niitä siis muut (vielä) huomaa, mutta itse kyllä löydän ne.
Sinänsä ihmetyttää, että miten esim. äidilläni (51v) on niin hyvä iho, vaikka aloitti ihonhoidon vasta joskus reilusti päälle parikymppisenä ja on polttanut koko ikänsä tupakkaa. Hänellä on hyvin vähän pieniä juonteita silmänympäryksillä ja sellaisia syviä juonteita ei ollenkaan. Itselläni taas on sen malliset silmät, että silmien alla on ollut kaksi syvää juonnetta lapsesta asti. Tiedän niiden olevan ilmejuonteita ja kuuluvan asiaan, mutta silti ne ovat nyt alkaneet ärsyttää.
Mulla on ollut ns. "ryppyvoiteet" käytössä jo pari vuotta. Nyt olen ottanut c-vitamiinituotteet käyttöön silmänympärysiholla ja jo parissa kuukaudessa olen huomannut silmien alusten kirkastuneen ja "nuorentuneen". Nuo c-vitamiinituotteet tuppaavat vaan kuivattamaan jo ennestään kosteusköyhää ihoani, joten tarvitsen niiden lisäksi kunnolla kosteuttavia tuotteita. Aamuisin käytössä La Roche-Posay Active C Yeux + Dior HydrAction spf 20, iltaisin Lumene Radiant C-Energy Eye ja Clinique All About Eyes.
Ryppyvoiteethan eivät ole mitään ihmeaineita, tärkeintä on nimenomaan kunnon kosteutus ja aurinkosuojan käyttö.