Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 367064 kertaa)

Poissa Tiukukello

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #1005 : 15.07.12 - klo:15:41 »
Mulla vaihtui oliiviöljy kookosöljyyn kevyemmän koostumuksen vuoksi.

Aloitin käytön varovaisesti, sillä mulla on aiemmin jotkut öljyt tukkineet ihoa. (e-vitamiini-, avokado- ja aprikoosinkiviöljy tuli nyt ainakin mieleen..) Kookosöljyyn iho ei onneksi ole reagoinut.

Öljy toimii edelleenkin varsin mallikkaasti ihonsävyn tasoittamisessa. Aknearville ei tarvitse enää laittaa peitevoidetta, pelkkä meikkipohja (mineraali tai bb) riittää. Toivottua vaalentumista on siis tapahtunut. Sen lisäksi olen huomannut, että tällähän on vaikutusta mustapäihin. Mulla on nenässä mustapäitä, jotka olivat ennen niin tiukassa, ettei poistoyrityksistä ollut mitään apua. Öljyt tuovat mustapäät jotenkin pintaan, jolloin pelkkä varovainen rapsuttaminen irrottaa ne kokonaan. Mustapäiden määrä on myös vähentynyt hieman.

Iho voi oikein hyvin tällä hetkellä. :) Seuraavaksi voisin ehkä kokeilla jojobaöljyä.
1bFii APL, hennattu hiuksisto. Hidasta kasvatusta midback:iin..
iHerb-koodi: SIK438

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #1006 : 16.07.12 - klo:08:51 »
Olen käytellyt kookosöljyä kasvoille sitkeästi jo varmaan puolen vuoden ajan. Ensin se tuntui vaan limaiselta ja tukkivalta, mutta ilmeisesti mun iho on nyt tottunut, ja alkanut pikkuhiljaa tykkäämään. Kookosöljy pelkältään on kyllä edelleen vähän sellainen 'ihan ok'. Olen alkanut nyttemmin sotkemaan juoksevaan kookosöljyyn eteerisiä öljyjä, ero seoksen ja pelkän kookosöljyn välillä on aikamoinen.
Mulla on jotain ulkomailta tuotua ilmeisen laimeaa eteeristä ruusuöljyä, ja koska sille ei ole ollut vuosiin parempaakaan käyttöä, niin tuikkasin sitä kookosöljyn sekaan. Ja se tekee ihmeitä! Kasvojen iho on paljon heleämpi kuin aiemmin, ja tuntuu pehmeämmältä. Lisäksi nenän mustapäät näyttävät ainakin pikkuhiljaa rauhoittuvan. 0_0 Ihan uskomatonta. Lisäksi mun melkein tuoksuton (eli rasvaisen hajuinen) kookosöljyni tuoksuu huomattavasti paremmalta eteerisen öljyn kanssa.
Eteerisestä ruusuöljystähän väitetään että se on etenkin couperosa iholle hyvä, silottaa ryppyjä ja uudistaa ihoa. En osaa sanoa väitteistä muuta, kuin että mun iholle ainakin toimii.

Itse sekoitin eteerisen öljyn kookosöljyn sekaan vispaamalla vimmatusti. Tein aika pienen satsin, ja ihan koemielessä. Seoksen laitoin jääkaappiin kasvovoidepurkissa. Totesin nimittäin aikaisemmin että tuoksu säilyy parempana jääkaappisäilytyksessä... Lisäksi kookosöljy jähmettyy kivaksi öljypalaksi, ja on siistimpi käyttää kuin juoksevana.
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #1007 : 19.07.12 - klo:12:21 »
Mistä te olette tilanneet arganiaöljyä / arganoilia? Pienessä tuoksukaupassa ei ole arganiaöljystä isompaa kokoa (60ml) ja 10ml pullo on vähän turhan pieni. Arganiaöljy on oikeastaan ainoa öljy, josta nykyään tykkään. Kropalle kelpaa kookosöljykin, mutta kasvoille ja hiuksille käytän arganiaöljyä. Se tuntuu imeytyvän ihoon eikä jää vain iholle pyörimään.

Kumpi muuten on parempi kirjoitusasu? Arganöljy vai arganiaöljy? Tuntuvat käyttävän täällä kotomaassa kumpaakin, mutta muuten taidetaan puhua lähinnä arganoilista.

Toisaalta mikäli tämä pitää paikkaansa, niin aika pahalta tuntuu:
http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2010/3/29/ihmeoljya-hinnalla-milla-hyvansa.html

Onko mikään muu öljy lähellä arganiaöljyn ominaisuuksia?
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Bristow

• Vieras
« Vastaus #1008 : 19.07.12 - klo:12:40 »
Haiseeko teidän arganöljy? Ostin luontaistuotekaupasta pullon ja se haisee todella voimakkaasti. Saattaa johtua siitä että se on orgaanista, paahdettua ja tarkoitettu ruuanlaittoon mutta en löytänyt muuta. Mistähän löytyisi "tavallista" arganöljyä? Pitää kokeilla hoitoaineen joukkoon mutta kasvoille en saata käyttää tuon hajun takia  ::)

Poissa malic

• HAIRahtanut
« Vastaus #1009 : 19.07.12 - klo:12:49 »
^Mulla oli joskus Pienen tuoksukaupan arganöljyä ja se tuoksui aivan kuin joltain vehnämurolta. Tuo paahto voi kyllä vaikuttaa siihen tuoksuun voimakkaastikin.
1bMii. Ehkä joskus tiedän mitä tahdon hiuksieni kanssa tehdä, siihen saakka kasvattelua.

Poissa Elsinen

• HAIRahtanut
« Vastaus #1010 : 19.07.12 - klo:12:56 »
Ems, argan on nykyään uhanalainen ja esim. Unescon suojelema.

Rusalka, arganöljy tuoksuu monien mukaan lannalta :) En ole itse sitä ainakaan vielä sen takia kokeillut.

Hajutonta arganöljyä nimenomaan kosmeettiseen käyttöön löytää brittiläisestä The Aromatherapy Shopista. Kirjoittelin pari päivää sitten ko. paikasta tuonne nettiostamisen puolelle. iHerbistä saa "tavallista" ja luomu argania.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #1011 : 19.07.12 - klo:13:06 »
^ Niinhän tuolla linkissäkin lukee eli kehtaako sitä arganiaöljyä ostaa ollenkaan...

Arganiaöljyllä on voimakas ominaistuoksu (eikä ilm. kovin miellyttävä), mutta Pienessä Tuoksukaupassa tällä hetkellä myytävänä oleva versio on muutettu jollain tapaa lähes tuoksuttomaksi. Mulla on tällä hetkellä juuri tuota lähes tuoksutonta versiota ja ajattelin tilata nytkin tuoksutonta arganiaöljyä.

Mä meinasin tilata öljyä täältä: https://www.soapkitchenonline.co.uk/

100ml tuoksutonta arganiaöljyä maksaa £8.25 ja postikulut on vajaa kolme puntaa pelkälle arganiaöljylle.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #1012 : 19.07.12 - klo:16:36 »
Arganiaöljyn kerääminen ei tuhoa niitä puita, pikemminkin päin vastoin - kun öljyllä on hyvä kysyntä, on suuri taloudellinenkin mielenkiinto säilyttää puita ja jopa lisätä niitä.

Jos jotain eettisiä ongelmia haluaa nähdä, niin esim. jotkut ovat tuoneet esiin sen, että paikallisille itselleen ei enää riitä arganöljyä, kun kaikki myydään ulkomaille. Samoin kaikkien kaukaa tuotujen öljyjen käyttöön liittyy kuljetuksen tuottamat päästöt.

Mutta siis puuta ei tuhoa tai tee uhanalaisemmaksi se, että sen hedelmiä kerätään (niiden hedelmien sisällä olevista siemenistähän arganiaöljy puristetaan). Tämä siis ei ole hyvä syyllistämis/itsesyytösperuste.

Edit: luin tuon blogikirjoituksen, siinähän tosiaan kritisoidaan suuryritysten harjoittamaa paikallisväen riistoa. Tämähän ei koske ainoastaan arganiaöljyä vaan myös lukuisia muita raaka-aineita niin kosmetiikka- kuin elintarviketeollisuudessakin. Aika montaa juttua saa boikotoida...
« Viimeksi muokattu: 19.07.12 - klo:16:40 kirjoittanut maatis »

Poissa Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #1013 : 19.07.12 - klo:19:35 »
Mä ostin nyt sit sen kerpeleen kookosöljyn, pienen purkin kokeiluun. Imeytyy hitaasti ja tuoksu tosiaan ei ole musta kovin kiva. Mutta jospa se tälle nassulle tekisi kuitenkin hyvää. :)
Lapaluumitta, tavoitteena vyötärömitta.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, osittain rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.

Poissa pekaani

• Tukkaguru
« Vastaus #1014 : 19.07.12 - klo:20:21 »
Mulla ei tuo arpikoosinkiviöljy toimi. Niin paljon kun siitä haluaisin pitää, niin ei. Joko en saa sitä imeytymään kunnolla, vaikka laitan sen kostealle iholla tai lätkin normaalia enemmän kasvovettä, tai sitten se ei ole tarpeeksi kosteuttavaa. Aamulla naama kiiltää ja kasvoilla on pieniä valkoisia, pinnallisia finnejä.  :-\

Voisi kai sillä sitten tehdä vaikka öljyhoitoja hiuksiin...

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #1015 : 19.07.12 - klo:23:09 »
Mä nyt tilasin sitä arganoilia 100ml, vaikka vähän mietityttääkin. Mielummin kai näin päin, että öljy on merkitöntä eikä minkään Lorealin kaltaisen suuryrityksen myymää versiota. Tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä niiden marokkolaisten kannalta.

Tilasin samalla myös 50ml vadelmansiemenöljyä ja 50ml macadamiapähkinäöljyä mm. hierontaan ja suojaamaan hiusten latvoja ennen pesua. Muistaakseni ainakin vadelmansiemenöljyn tuoksu on tosi kiva ja öljynä se on myös mukavan ohutta/kevyttä. Macadamiapähkinäöljy tarttui mukaan ostoskoriin ikään kuin vahingossa, koska se oli niin edullista.

Tuon linkkaamani nettikaupan valikoima on tosi ihana ja postikulut edulliset tiettyyn rajaan asti, jonka jälkeen ne pomsahtaa johonkin 14 puntaan. Itse tein mielummin kaksi pienempää tilausta alle 4 punnan postikuluilla. Tilasin myös 50ml alumiinipulloja korkkeineen ja pumppuineen. Niille ajattelin askarrella vielä nätit etiketit kylkeen, niin kyllä kelpaa taas käyttää öljyjä. ;)

Poissa Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #1016 : 22.07.12 - klo:23:48 »
Käytännöllinen kysymys:  kun käytätte öljyä (esim kookosöljyä) koko vartalon ihonhoitoon, mitä teette sillä aikaa kun öljy takareisissä ja takapuolessa imeytyy? ;D Mä istun tässä just pyyheliinan päällä ettei öljyä tahriintuis tietsikkatuoliin.
Lapaluumitta, tavoitteena vyötärömitta.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, osittain rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #1017 : 23.07.12 - klo:15:18 »
Mä oon sekoittanut öljyn mukaan aavistuksen jotain kosteusvoidetta, jolloin imeytyy paremmin. Esim. Madaran öljyvoide toimii tosi hyvin LV-perusvoiteen parina, yksinään taas on tosi ongelmallinen kun imeytyminen kestää iäisyyden. Myös kostealle iholle levittäminen auttaa, mutta parhaiten toimii ainakin mulla tuo voidesysteemi.

Takiainen

• Vieras
« Vastaus #1018 : 23.07.12 - klo:22:47 »
Mä kokeilin kookosöljyä ihonhoidossa ja täytyy sanoa, ettei toimi. Kuivattaa entisestään yltiökuivaa ihoa. Täytynee käyttää loppuun hiuksista. Lisäksi iho ärsyyntyi tästä jostain syystä ja sääriä on poltellut koko päivän. Ei ilmeisesti ole Ceralanin voittanutta. >:(

Avokadoöljyä olen käytellyt öisin kasvoille ja se toimii ihan kivasti, yhtä hyvin kuin ne voiteet mitä nyt olen ennenkin käyttänyt.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #1019 : 28.07.12 - klo:00:38 »
Mä meinasin tilata öljyä täältä: https://www.soapkitchenonline.co.uk/

100ml tuoksutonta arganiaöljyä maksaa £8.25 ja postikulut on vajaa kolme puntaa pelkälle arganiaöljylle.

Voin suositella tuota firmaa ihan kympillä. :) Erinomaisesti pakatut tuotteet ja toimituskin ihan ripeää. Pullot ovat kunnolla tiiviitä eli tuskin tarvitsee pelätä saavansa vuotaneita pulloja postissa.