Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 366425 kertaa)

Poissa mingtang

• Tukkaguru
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #1035 : 25.09.12 - klo:20:48 »
^ja ^^ Kävikö teille niin, että öljyjen käyttöä alkaessa iho reagoi jotenkin voimakkaasti, esim. tulee rajusti finnejä tai kuivuutta tms. outoutta? Kosmetologi väitti, että useilla voi käydä noin, kun siirtyy luomuun (ja sama pätee tukankin kohdalla: luomushampooseen siirtymisen jälkeen rasvoittuminen on tullut ihan hurjaksi).

Luulen, että tämä tasaantuu, kun öljyjä käyttää pidemmän aikaa.
« Viimeksi muokattu: 25.09.12 - klo:22:48 kirjoittanut mingtang »
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

TOP: Colours Caramel,  Lavera, Nuxe, LilyLolo, Emani, REN, Bion

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #1036 : 25.09.12 - klo:21:26 »
^Mulle ei tullut mitään. Ihoni on tosin normaali/kuiva, joten siksi luultavasti vain ilahtui kaikista öljyistä. Mustakuminaöljy on mielestäni sopiva sekä kuivalle että rasvaiselle epäpuhtauksiin taipuvalle iholle ja ainakin täällä moni rasvoittuvan ihon kanssa on siitä tykännyt.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #1037 : 25.09.12 - klo:21:45 »
Voi hel..sinki, mulla alkaa kookosöljy vedellä loppujaan ja Pienessä tuoksukaupassa ei näytä sitä olevan valikoimissa? Tuolta siis tilasin aiemmin juoksevassa muodossa olevana, mistäs hiivatista nyt taion uutta tilalle? Ei mulla hirveenä kiinnosta vedellä kiinteääkään naamaan, vaikka sitäkin kyllä on kahta eri versiota jääkaapissa ruoanlaittoon tarkoitettuna  :-[.

https://www.soapkitchenonline.co.uk/acatalog/Other_Oils.html

Tuolta löytyy nimellä Coconut Oil (fractionated). Olen itse tilannut Soap Kitcheniltä ja paketti tuli n. viikossa perille hyvin pakattuna. Postikulutkin ovat aika edulliset pienille tilauksille (kannattaa kokeilla ostoskorissa, tuleeko edullisemmaksi tilata kaksi pientä tilausta vai yksi suurempi). :) 250ml + 100ml tuli postikuluja 6.76€. Kahdelle 250ml pullolle tuli sitten jo enempi (yli 17 euroa).
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #1038 : 26.09.12 - klo:13:52 »
^ Luontaistuotekaupasta löytyy syötäväksikin kelpaavaa kookosöljyä. :)
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa mingtang

• Tukkaguru
« Vastaus #1039 : 26.09.12 - klo:16:34 »
^Mulle ei tullut mitään. Ihoni on tosin normaali/kuiva, joten siksi luultavasti vain ilahtui kaikista öljyistä. Mustakuminaöljy on mielestäni sopiva sekä kuivalle että rasvaiselle epäpuhtauksiin taipuvalle iholle ja ainakin täällä moni rasvoittuvan ihon kanssa on siitä tykännyt.

Lueskelin eilen illalla tätä ketjua, ja ainakin Nea on valitellut vastaavista oireista kuin mitä minulla on ollut, kun siirryin synteettisestä luomuun. Syynä tosin mulla voi olla myös hyppelehtivä kilpirauhasarvo, eli tyroksiiin määrä veressä voi vaikuttaa ihon ja hiusten rasvoittumiseen. Nämä ovat monen tekijän summia.

Ja Mustakuminaöljy on sitten ostettu ;D
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

ainokainen

• Vieras
« Vastaus #1040 : 27.09.12 - klo:16:22 »
Ei mulla ainakaan iho reagoinut mitenkään erityisesti, kun siirryin tavallisista kosteusvoiteista öljyjen käyttäjäksi. Paitsi positiivisella tavalla. Mulla loppui finnit oikeastaan kokonaan!

Kannattaa muuten suhtautua näihin "luomu" -tuotteisiin aika skeptisesti, ja lopettaa tuotteen käyttö heti, jos iho oireilee. Aika usein luomuna myydään ties mitä sontaa, ja luomutuotteissa voi olla todella voimakkaat hajuaineet ja ihoa ärsyttäviä kasviuutteita. Jos päänahka rasvoittuu hurjasti luomushampooseen siirtymisen myötä, mä tulkitsen sen niin että joko siinä ei ole riittävästi pesutehoja, tai sitten siinä on joku ainesosa, joka ärsyttää päänahkaa.

Poissa mingtang

• Tukkaguru
« Vastaus #1041 : 27.09.12 - klo:16:41 »
OK, taitaa reaktiot olla yksilöllisiä tässäkin. Mä kyllä huomasin, että ihossa tapahtui jotakin, whatever oli sitten syy.
No joo, uskon että luomua on ainakin BDIH-sertifikaatin saaneet tuotteet. Mutta varmasti on huijausta tuolla puolellakin, kun markkinat sen kun kasvavat. Ja ainahan incejä voi itsekseen tutkiskella.

Tsekkailen rauhassa miten tämä siirtymävaihe luomuun menee, miten kauan iho ja päänahka oireilevat.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #1042 : 27.09.12 - klo:17:48 »
Ainokainen varmaan tarkoitti sanoa, että kaikki luomu eli luonnonmukainen ei ole iholle hyväksi. Luonnosta saa valtavasti aineita, jotka ovat haitallisia ja osa suorastaan myrkyllisiä.

Luomukosmetiikkaan tavataan lisätä juuri mitä ihmeellisimpiä kasviuutteita ja eteerisiä öljyjä, jotka eivät ole iholle hyväksi. Yhtälailla luomuhajuste (eli usein eteerinen öljy) voi olla iholle vahingollinen kuten keinotekoinen hajuste. Näitä iholle haitallisia aineita löytyy aivan varmasti BDIH-sertifikaatinkin saaneista tuotteista. Luomu ei ole tae sille, että tuote olisi turvallinen, haitaton, ärsyttämätön, allergisoimaton tai sopisi juuri sinulle.

Mä itse valitsisin luomu/luonnonkosmetiikastakin ne mahd. yksinkertaiset, hajusteettomat tuotteet.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Alva

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1043 : 27.09.12 - klo:22:25 »
mingtang, mä olen kyllä huomannut outouksia öljyjä käyttäessäni, vaikka olinkin käyttänyt luonnonkosmetiikkaa jo jonkin aikaa ennen ensimmäisten kokeilujen aloitusta. Yleisesti ottaen puhtaat öljyt ei tunnu tekevän yhtään mitään, korkeintaan tosiaan kuivattaa ihon pintaa (eivät siis imeydy, oletan - ei kasvoihin, ei kroppaan). Jojobaöljystä sain taas muinoin niin hurjat reaktiot, että heräsin yhtenä aamuna silmät muurautuneena umpeen ja koko naama oli röpelöisen ja punaisen ihottuman peitossa. Viimeksi kokeilin ruusunmarjaöljyä, joka alkuun paransi ihon kuntoa huimasti, kunnes tilanne taas paheni tuplasti ja naama tuli täyteen pieniä tukkeutumia ja näppyjä. En tosin ole varma, onko syyllinen uudet pillerit vai tuo öljy, mutta en ole uskaltanut vielä lähteä kokeilemaan uudestaan varmistaakseni asiaa.

Joka tapauksessa, musta ainakin tuntuu siltä, että öljyt sellaisenaan ei ole välttämättä aina se paras vaihtoehto. Sekoitettuna esim. aloe veraan tilanne saattaisi munkin kohdalla olla erilainen, joten pitää ehkä joskus kokeilla myös sitä.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #1044 : 29.09.12 - klo:09:15 »
^
Öljyt eivät kyllä sovi kaikille, mutta mun mielestä niitä pitää vain kokeilla itse ennen kuin tietää mikä sopii. Mulle tukkeumia tulee joistain öljyistä (esim. kookos, seesam, rypäle), mutta toisista taas ei. Parhaiten on toiminut, kun levitän öljyn iltaisin kostealle iholle ja aloitan tosi pienestä määrästä. Muuten öljy ei imeydy nopeasti ja sitä tulee laitettua liikaa. Inhosin ensin öljyistä oloa kunnes tajusin levittää ne kostealle iholle.

Poissa Alva

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1045 : 29.09.12 - klo:13:40 »
^ Joo, kostea iho on kyllä ehdoton vaatimus mullakin että öljyllä on edes jonkinlainen mahdollisuus imeytyä. Olen nyt yrittänyt varovasti testailla tuota ruusunmarjaöljyä uudestaan niin, että kostutan ensin vanulapun kasvovedellä ja sitten lisään öljyä vanulappuun ja pyyhin kasvot kevyesti. En tiedä onko tuosta oikeasti mitään iloa, mutta ainakin iho jää kevyesti öljyisen tuntuiseksi ja pehmeäksi, joten tällä mennään toistaiseksi. Iho on vasta alkanut parantua viimeisimmän näppyinvaasion jäljiltä, joten pienin askelin näin alkuun...

Ilmeisesti öljyt ei kuitenkaan taida olla kosteusköyhän ihon pelastus vaan enemmänkin kuivan ihon?

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #1046 : 29.09.12 - klo:14:02 »
^
Ilmeisesti öljyt ei kuitenkaan taida olla kosteusköyhän ihon pelastus vaan enemmänkin kuivan ihon?

Omasta puolestani voin vahvistaa tämän. Öljyt itsessäänhän ei kosteuta, vaan kosteuttava vaikutus syntyy sitä kautta, että ne sitoo ihoon siellä jo valmiiksi olevan kosteuden. Jos sitä kosteutta ei valmiiksi ole riittävästi, niin öljyjen vaikutuskin on aika vähäinen. Itselläni öljyt ei okein toimi etenkään talvella, kun iho huutaa kosteutta. Jonkinlaista hyötyä öljyistä on silloin, kun laitan heti suihkun jälkeen jotain kosteutta sitovaa, glyseriini- tai hyaluronihappopitoista tuotetta ja sen päälle öljyä. Ihon pitää olla öljyä laittaessa vielä kostea, koska a) öljy sitoo sen kosteuden ihoon ja b) öljy levittyy ohuemin ja tasaisemmin, kuin kuivalle iholle. Pelkkä ihon nopea kastelu vedellä ei riitä, vaan ihon pitää olla kunnolla kastunut ja kosteutunut esim. suihkussa.

Koska en ole saanut öljyistä oikein toivomaani tulosta, en ole kovin aktiivisesti jaksanut niiden kanssa puljata ja oma suosikki on vielä löytymättä.

Poissa Alva

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1047 : 03.10.12 - klo:10:47 »
^ Tässä se öljyjen suurin ongelma mun kohdalla sitten varmaan piileekin, koska mun iho on aika lailla kosteusköyhä. Pitäisi saada siis se asia ensin kuntoon, jolloin öljytkin saattais toimia paremmin!

Poissa mingtang

• Tukkaguru
« Vastaus #1048 : 04.10.12 - klo:13:16 »
^Tuolla ylä ihmettelin miten samanaikaisesti öljyjen käyttöön siirtymisen yhteydessä naamaan pukkasi finnejä. Tänään selvisi se, että kilpirauhaslääkitys oli liian korkealla, joka aiheuttaa aknea ja hiuspohjan normaalia suurempaa rasvoittumista. Luulen, että lääkkeen alentaminen vie pois finniongelmia, mutta se tapahtuu viikkojen viiveellä.

En osaa sanoa, oliko öljyt siten lainkaan se ainoa vaikuttava syy, vai vain tyroksiini, vai sekä että. Kokeilu jatkuu.

Poissa Mariatar

• Yleisvalvoja
  • Tukkaguru
« Vastaus #1049 : 08.10.12 - klo:14:33 »
Mulla on nyt käytössä ruusunmarja- ja rypäleensiemenöljyjä ja huomasin, että poskessa on kunnon näppyinvaasio. :# Laitoin äsken suihkun jälkeen ekaa kertaa rypäleensiemenöljyä eikä tunnu imeytyvän sitten millään. Tuli myös tässä uudelleensyntyneessä öljyinnostuksessa läästittyä sitä ihan liikaa naamaan, että toisaalta oma moka. ::) Pitänee ensi kerralla kokeilla pienemmällä määrällä ja jos vielä lähmää, niin jättänen sen kokonaan tukalle (käytän sitä siis ennen pesua suojelemaan latvoja shampoon kuivattavalta vaikutukselta, toimii siihen kuin unelma).

Pitäisi kyllä aina ehdottomasti ensin lukea juurikasvua ennen iHerb-tilausta, nimimerkillä pitikö taas mennä itsekseen sössimään. :ts Noh, ensi kerralla tilaan mustakuminaöljyä ja toivon, että se toimii tälle pintakuivalle sekaiholle.
1bMiii. What we call the secret of happiness is no more a secret than our willingness to choose life.