Mulla on ollut aina kuiva iho. Joskus niinkin kuiva, että aamulla OK, mutta illalla tulee haavoja ja sattuu, kun esim. laittaa käden nyrkkiin. Olen käyttänyt kaiken maailman rasvoja ja hydrokortisoneja, bepanthenia jne. Sitten tutustuin öljyihin ja aloin käyttää ensin oliiviöljyä, sitten kookosöljyä (lähinnä siis käsiin, joskus olen laittanut myös taipeisiin ja jalkoihin). Oliiviöljy ei ole niin tehokas, mutta on sekin kai parempi kuin ei mitään (öljyän kädet aina ennen nukkumaanmenoa ja pesen sitten kädet aamulla, koska ei oo täysin imeytynyt - tää mulla on aina ollu, myös rasvoissa. En tiiä onko se tarkoituskin, mutta siis jos en pese käsiä niin varsinkin öljyissä, jää jälkiä kaikkiin paikkoihin ja tuntuu omituiselta. En oikein oo varma kuuluuko ne 'jämät' pestä pois... joskus tuntuu että se menee hukkaan, kun pesen?).. kai.
Alkutalvesta mun kädet oli ihan kamalat, jus tollasta mitä alussa kuvailin. Sitte kookosöljy paransi sen. Äiti käski laittaa hydrokortisonia mutta sitkeästi vaan öljysin ja kyllä mä sitten sainkin ihon ihan hyvään kuntoon. Onnellista aikaa on ollut koko talven. Nyt kuitenkin eilen huomasin että oikeaa kättä kirveli ja huomasin että se oli ihan kamalan kuiva. (Vasen on hieman kuiva, mutta ei häiritsevän.) Nyt siihen on tullu kaks haavaa, molemmat johtuivat kuivuudesta.
Tässä hieno kuva mun kädestä tänään

Tossa näkyy just se toinen haava.
http://aijaa.com/z8wmTPMitä mä teen? En ole muuttanut ruokavaliota (tai oon, mutta siitä on jo kuukausi eli kai se olis aiemmin reagoinut...) enkä ole lopettanut öljyämistä. Musta tuntuu että kookosöljy ei enää auta.. vai pitäiskö vaan kärvistellä ja odottaa tollasta samanlaista parantumista kuin aiemmin.. Help? Onko mitään tositehokasta hoitoa käsille? Voisko esim. öljyjä sekottaa.. tai jotain. Oon aika epätoivoinen.

En voi tällä oikealla kädellä edes avata vesipulloa, kun sattuu.