Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 367073 kertaa)

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #1230 : 15.10.14 - klo:18:57 »
Mun mielestä avokadoöljyssä on hienoinen tuoksu. Haistoin sen itsekin, mutta miestä se oikein häiritsee. Tuoksu ei ole vahva, mutta se on... tunkkainen? T'ämä on kuitenkin niin paljon mielipide- ja assosiaatiokysymys, joku toinen voisi ajatella että tuote on tuoksuton.

Laitoin just iHerbiin tilauksen ja sieltä on tulossa manteliöljyä. Sitä en siis ole vielä koskaan kokeillut ja mielenkiinnolla odotan miten iho reagoi :)

Tämän jälkeen ajattelin tehdä ns. uusintakierroksen mun 2-3 vuotta kestäneessä öljy-kokeilussa. Eli nyt kun on tullut vähän enemmän kokemusta ja tietoa öljyjen käytöstä iholla ja eri vuodenaikoina, niin olisi muutama öljy jota voisin kokeilla uudelleen. Arganöljy on yksi näistä.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #1231 : 18.10.14 - klo:23:01 »
^^
Tuohon ehkä pieni korjaus eli lähes tuoksuttomia versiota siis esim. aromaterapiaan tarkoitetuista perusöljyistä  :)

Poissa elly

• HAIRahtanut
« Vastaus #1232 : 20.10.14 - klo:09:34 »
Onko joku kokeillut cocoa butteria (onko oikea suomennos kaakaovoi?) ihonhoidossa? Itselläni on talvisin erittäin herkästi kuivuva iho kasvoissa, joten mulla on tapana suojata ne jollakin aina suihkuun mennessä. Käytän tällä hetkellä karitevoita tähän suojaamiseen, koska pidän sen paksusta koostumuksesta ja se tekee ihosta todella pehmeän, kun heittää vielä kosteusvoiteen päälle. Purkissahan karitevoi ei tuoksu oikein millekään, mutta iholla tuoksuu ihan puhtaasti rasvalle. Eihän tämä suuri ongelma ole, mutta pelkään vähän kulkevani tuolla härskiintyneeltä rasvalta haisten. Ajattelin, että voisin kokeilla kaakaovoita, joka on koostumukseltaan kuitenkin samaa sarjaa karitevoin kanssa. Jos jollain on kokemusta sen toimimisesta iholla ja tietoa mille se tuoksuu, niin ottaisin kiitollisena vastaan neuvoja ennen kuin ostan purkin kokeiluun. :)

Poissa Anita

• Tukkaguru
« Vastaus #1233 : 20.10.14 - klo:10:24 »
^ Käytän paljon kaakaovoita tuotteissani, joten siltä osalta tunnen tuotteen. En ole tosin yksistään iholle kokeillut, mutta sulatettuna ja sekoitettuna karitevoin kanssa toimii kivasti. Kaupassani myyn miedosti suklaiselle kaakaolle tuoksuvaa versiota. Huulivoide Originalissa on taas voimakkaasti kaakaolle tuoksuvaa versiota, mutta sitä ei ole tällä hetkellä varastossa.

Mun mielestä avokadoöljyssä on hienoinen tuoksu. Haistoin sen itsekin, mutta miestä se oikein häiritsee. Tuoksu ei ole vahva, mutta se on... tunkkainen? T'ämä on kuitenkin niin paljon mielipide- ja assosiaatiokysymys, joku toinen voisi ajatella että tuote on tuoksuton.

Kävin tuoksuttelemassa omaa avokadoöljyäni ja siinä on hyvin mielyttävä ja tosi tosi mieto tuoksu, ei missään tapauksessa tunkkainen, mutta niinkuin sanot, joku toinen voi sen haistaa eri tavalla. Viinirypäleensiemenöljyni on omaan nenääni tuoksuton.
iHerbin tilauksiin koodi ALA782 http://eu.iherb.com/?rcode=ala782

Poissa Mimi

• HAIRahtanut
« Vastaus #1234 : 20.10.14 - klo:18:55 »
Onko joku kokeillut cocoa butteria (onko oikea suomennos kaakaovoi?) ihonhoidossa? Jos jollain on kokemusta sen toimimisesta iholla ja tietoa mille se tuoksuu, niin ottaisin kiitollisena vastaan neuvoja ennen kuin ostan purkin kokeiluun. :)
Miun kaakaovoi josta olen tehnyt raakasuklaata tuoksuu suklaalle  :) Kaakaovoi on miun mielestä kovempaa kuin karitevoi joten sen levitys voi olla hankalaa. Itse olen käyttänyt sitä vain huulirasvana joka tuoksui ja vähän maistuikin suklaalle ja toimi hyvin ;D muuhun en ole sitä käyttänyt kun se on huoneenlämmössäkin tosi kovaa  :-\
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1235 : 20.10.14 - klo:20:35 »
Tässä kun on näistä tuoksuista ollut puhetta, niin taitaa kyllä tosiaan olla niin, että öljyjen laatu vaihtelee niin kovasti, että samalla nimellä saattaa saada merkistä ja erästäkin riippuen hyvinkin erilaiselta tuoksuvaa tavaraa. Henkilökohtaiset mieltymykset eivät siis varmastikaan ole tässä ainoa muuttuja. :)

Multa löytyy tällä hetkellä kookosöljyä, manteliöljyä, avokadoöljyä, jojobaöljyä ja aprikoosinkiviöljyä, plus sitten pieni pullo teepuuöljyä. Niin ja puhtaasti ruokapuolelta oliiviöljyä, rypsiöljyä ja camelinaöljyä. En ole kovin kummoinen öljy-intoilija, joten tämähän taitaa kyllä olla jo siihen nähden melkoinen valikoima! :D

Aprikoosinkiviöljyä tykkään käyttää kynsille, se on parantanut niiden kuntoa huomattavasti todella pienellä vaivalla. Avokadoöljy on varmaankin se, jota käyttäisin hiuksille, koska sen peseminen pois on suhteellisen sujuvaa hommaa, ja siitä hiukset ovat hoitoaineissakin tykänneet. Manteliöljy on vähän sellaista perustavaraa, joka ei hirveästi sykähdytä, ja sitä tuskin ostaisin enää lisää. Jojoba on vähän ongelmallista, kun iho menee siitä herkästi tukkoon, mutta kuivuuteen se on ihan parhaimmasta päästä, joten pidän sitä kyllä arvossa. Yritän opetella käyttämään jojobaa repaleisille kynsinauhoille, joille ohut aprikoosinkiviöljy ei ihmeitä tee. Kookos on tällä hetkellä vähän kysymysmerkki, kun kasvot eivät siitä tykkää ja hiuksiin se tarraa liikaa. Ehkäpä tartun siihen taas kesän tullen, kun ainakin joitakin vuosia sitten se toimi kesäkropalla ihan jotenkuten.

Viinirypäleensiemenöljyäkin mulla on ollut, ja se oli mullakin pitkälti tuoksutonta. Merkki oli Julia Lawless. Aprikoosissakaan tuskin haistan juuri mitään, ja jojoban ja manteliöljynkin ominaistuoksut ovat todella hentoiset. Avokadossa (Olivado) on sitten ruokaisan ruohoinen/pähkinäinen tuoksu, ja kookos (Bio Planete) tuoksuu myös tuntuvasti sille itselleen. :)

Niin ja jos nämäkin nyt tähän kategoriaan lasketaan, niin sheavoita mulla on myös, ja joskus oli kaakaovoitakin. Kumpaakaan en varmaankaan ostaisi enää, koska nämä tuntuvat mulla usein vielä öljyjäkin kuivattavammilta. Oma ihoni kun on monin paikoin rasvainen, niin puhtaat rasvat eivät ole mulle ihan ykkösjuttu. Sheavoissa olen huomannut hurjia laatueroja, jotkut ovat miedontuoksuisia ja kellertäviä, toiset valkoharmaita ja voimakkaasti savuiselta tuoksuvia.
1cFii, oma väri.

Poissa Liselle

• HAIRahtanut
« Vastaus #1236 : 24.10.14 - klo:14:39 »
Oon kesästä asti käyttäny oikeestaan pelkkää öljyä kosteuttamaan naamaa. Käytin viinirypäleensiemenöljyä ja se oli kesällä hyvä ja kevyt sillon, ku kosteutusta tarvi.
Ajattelin, että avokadoöljy olis täyteläisempää ja nyt oon käyttäny sitä, kun ilmat viilenee. Se ei kuitenkaan taida riittää talvella. Onko suosituksia mikä oli vielä kosteuttavampaa/täyteläisempää öljyä?
Tykkään kyllä käyttää pelkkää öljyä kosteuttamaan kasvoja. Iho on tasanen ja tosi pehmee :-*
2aM
Koukussa kynsilakkaan: http://alcyonen.blogspot.com/

Poissa Taistelukonna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1237 : 24.10.14 - klo:15:19 »
^ Mulla on muutama talvi ollut jojobaöljy käytössä, imeytyy hyvin, iho tuntuu kosteutetulta, jättää mattapinnan. Joillakin tukkii ihohuokosia, itselläni vain jos käytän liian lämpimään vuodenaikaan (hassua eikö ;D). Kookosöljyä ostin vasta enkä käytä joka päivä vielä, kun jojobaöljyä on, mutta sekin on vaikuttanut hyvältä.
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.

Poissa Liselle

• HAIRahtanut
« Vastaus #1238 : 25.10.14 - klo:18:51 »
^Kookosöljyä pitääkin taas kohta ostaa hiuksia varten niin vois samalla sitä naamaan kokeilla. Jos se ei talvella toimi niin tilaan jojobaa sitten. Kiitos :)
2aM
Koukussa kynsilakkaan: http://alcyonen.blogspot.com/

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1239 : 27.10.14 - klo:16:35 »
Manteliöljy on vähän sellaista perustavaraa, joka ei hirveästi sykähdytä, ja sitä tuskin ostaisin enää lisää.

Mun pitää ehkä muuttaa mieltäni tästä. Onhan se sellainen perusöljy, mutta toisaalta se voisi jatkossa olla juuri monikäyttöisenä kätevä, jos ei välitä omistaa kovin laajaa öljyvalikoimaa. Manteliöljykin on kynsille ihan ok, ja toimii käsivoiteena ohuempia kynsiöljyjä paremmin, joten tällä pystyy hoitamaan ihan kivasti koko kädet. Ei huono.
1cFii, oma väri.

Poissa mingtang

• Tukkaguru
« Vastaus #1240 : 01.11.14 - klo:11:49 »
Joo, mä olen lopettanut öljyjen käytön iholla, ainoastaan poistan niillä silmämeikin. Ne eivät ole tehneet hyvää ihoni kunnolle pitkässä juoksussa. Parempi on käyttää voiteita. Ne kosteuttavat paremmin ja näin iän myötä, hyvät voiteet pitävät yllä nuoruutta. Öljyt olivat sottaisia, vaikea annostella oikein, edistivät finnien muodostumista - kaiken kaikkiaan en ole vakuuttunut. Joillekin ne voivat sopia loistavasti.
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

TOP: Colours Caramel,  Lavera, Nuxe, LilyLolo, Emani, REN, Bion

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #1241 : 01.11.14 - klo:12:15 »
Olen itsekin luopunut 100% öljyjen liiallisesta löträämisestä. Muutama tippa kosteusvoiteen alle / siihen sekoitettuna toimii, mutta tehokkaimmaksi olen havainnut emulgaattorien ja muiden aineiden kanssa yhdistetyn kasviöljypohjaisen voidekombon. Less is more.. Kynsinauhoille levitettynä taas 100% ovat ok ja paljon halvempaa kuin kalliit kynsinauhavoiteet tai kynsiöljyt.
Sorruin tosin hankkimaan Nuxen kuivaöljyä parin vuoden tauon jälkeen, se on ylellinen, mutta silti kohtuuhintainen hoitotuote päästä varpaisiin...
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa mingtang

• Tukkaguru
« Vastaus #1242 : 01.11.14 - klo:18:50 »
^Tuo Nuxen kuivaöljy onkin mielenkiintoinen tapaus. Se on koukuttava. Mutta onko se todella niin luonnonmukainen kuin vaikuttaa?  Kuka tuntee INCEjä hyvin? Olen nähnyt netissä väitettävän, että öljy itse asiassa on aika kemiallinen, vaikka luonnonmukaiseksi (siis melkein...), ainakin väitetään.
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

TOP: Colours Caramel,  Lavera, Nuxe, LilyLolo, Emani, REN, Bion

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1243 : 02.11.14 - klo:09:43 »
^ Noh. Lähdetään nyt vaikka siitä, että kosmetiikassa ihan kaikki on kemikaalia. Jopa vesi. Jopa ne ihanat kasviöljyt. Mitä ”luonnonmukainen” nyt sitten tässä tapauksessa tarkoittaa? Kemistit eivät kuitenkaan vain taio niitä synteettisiäkään aineita silkasta tyhjästä, vaan oikeastaan kaikki kosmetiikan ainesosat on johdettu luonnosta. ”Luonnollinen” on loppujen lopuksi vain säätelemätön markkinointitermi.

Mennään vaikkapa Nuxen kuivaöljyn INCI läpi aine aineelta.

Isopropyl Isostearateisopropyylialkoholi, joka on johdettu steariinihaposta. isopropyylialkoholin + steariinihapon esteri. isopropyylialkoholi on sitä tavallisinta "desinfiointialkoholia", jota johdetaan esim. sokeriruo'osta, maissista, vehnästä tai rukiista. steariinihappoa taas löytyy lukuisista eläin- ja rasvahapoista. menköön luonnollisesta.
Macadamia Ternifolia Seed Oil - macadamiaöljy. menköön luonnollisesta.
Coco-Caprylate/Caprate - ”Naturally derived green ester — mixture of esters of coconut oil with caprylic acid and capric acid groups”. luonnollista siis, ainakin kehittelijöiden mukaan.
Dicaprylyl Ether - öljy/eetteri, johdettu palmu- ja kookosöljystä. luonnollista.
Prunus Amygdalus Dulcis (Sweet Almond) Oil - manteliöljy. kaiketi luonnollista.
Corylus Avellana Nut Oil/Corylus Avellana (Hazel) Seed Oil - euroopanpähkinäöljy. sama kuin yllä.
Camellia Oleifera Seed Oil - kameliaöljy. ks. ylempi.
Parfum/Fragrance - hajuste. voi olla mitä tahansa, koska kaikkia hajusteaineita ei tarvitse ilmoittaa. sanotaan nyt luonnolliseksi, ettei hyvä putki katkea.
Tocopherol - E-vitamiini. luonnollista.
Borago Officinale Seed Oil - rohtopurasruohoöjy. luonnontuote.
Olea Europaea (Olive) Fruit Oil - oliiviöljy. voi syödä, voi sanoa luonnolliseksi.
Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil - auringonkukkaöljy. sama kuin yllä.
Rosmarinus Officinale (Rosemary) Leaf Extract - rosmariini. ärsyttää ihoa helposti, mutta kaiketi luonnollista.
Hypericum Perforatum Flower/Leaf/Stem Extract - mäkikuisma. löytyy metsästä, luonnollista.
Solanum Lycopersicum (Tomato) Fruit/Leaf/Stem Extract - tomaatti. luonnontuote.
Caprylic/Capric Triglyceride - kookosöljy. henkilökohtaisesti aiheuttaa itselläni kystistä aknea, mutta onpahan luonnollista.
Benzyl Salicylate - salisyylihapon bentsyyliesteri. hajuste. mehiläiskittivahan rakenneosa. täten ehkä luonnollista.
Butylphenyl Methylpropional - liljankukasta johdettava aldehydi. hajuste. allergisoi herkästi, mutta niinpä allergisoivat koivutkin. luonnollista.
Citronellol, Geraniol, Hydroxycitronellal, Limonene, Linalool - hajusteita, esiintyvät luonnostaan eeteerisissä öljyissä. luonnonmukaisia kaiketi.
« Viimeksi muokattu: 02.11.14 - klo:13:59 kirjoittanut chew »
Sources or didn't happen.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #1244 : 02.11.14 - klo:12:11 »
Kiitos analyysista, chew:D Kaikkien kuivaöljyjen 'kuivuus' kaiketi perustuu enemmän tai vähemmän alkoholiin, joka haihtuu nopeasti ja aiheuttaa kevyen tunteen - eri asia, kuinka hyvä se on iholle/hiuksille. (tästä väännetään edelleen kättä eri koulukntien kesken - toisten mukaan alkoholi aiheuttaa aina soluvaurioita, toiset - ainakin tuotevalmistajat - väittävät sen haihtuvan niin nopeasti, ettei mitään vahinkoa pääse syntymään..)
Ärsyttäviä aineita tuossa on hoitavien lisäksi monta, mutta omalla ihollani rajoittuneen käytön perusteella voin sanoa, että mitään kielteistä reaktiota en ole koskaan saanut, joten käytän edelleen kohtuudella silloin tällöin, kun haluan nauttia sen tuoksusta.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii