Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 367071 kertaa)

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #1245 : 02.11.14 - klo:13:01 »
^ ...

Mennään vaikkapa Nuxen kuivaöljyn INCI läpi aine aineelta.

Isopropyl Isostearate -  isopropyylialkoholi, joka on johdettu steariinihaposta. steariinihappoa taas löytyy lukuisista eläin- ja rasvahapoista. menköön luonnollisesta.
...

Chew on analysoinut incin hyvin. Tähän kuitenkin kiinnitin huomiota. Isopropyl Isostearate on isopropanolin (isopropyylialkoholin) ja steariinihapon esteri. Ei siis alkoholi.
« Viimeksi muokattu: 02.11.14 - klo:13:11 kirjoittanut Painted Lady »

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1246 : 02.11.14 - klo:13:41 »
^ Hups, sori! :D Lähdemateriaalissa luki "Isopropyl Isostearate is the ester of isopropyl alcohol and stearic acid", juuri tuo ester of jäi välistä nopealla lukemisella. Mun ei ollut oikeastaan edes tarkoitus lähteä ruotimaan koko INCIä, lähinnä vain osoittaa, että kaikkien raaka-aineiden alkuperä luonnonmateriaaleissa ja että jako synteettisiin aineisiin ja luonnonmateriaaleihin on todella häilyvä, jos edes olemassa. Muokkasin kuitenkin alkuperäiseen viestiin tuon isopropanolin, jottei tämä sekoita ketään. :)
« Viimeksi muokattu: 02.11.14 - klo:13:54 kirjoittanut chew »
Sources or didn't happen.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #1247 : 02.11.14 - klo:14:54 »
Mutta kuivattavan alkoholin johdannainen kuitenkin.. siis ymmärtääkseni ei rasva-alkoholin.

Edit. Hyvä tietää, kiitos PL!
« Viimeksi muokattu: 02.11.14 - klo:16:09 kirjoittanut NarnianQueen »
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #1248 : 02.11.14 - klo:15:59 »
^ Esterit eivät ole alkoholeja, vaan ihan oma orgaanisten yhdisteiden ryhmä. Tämä esteri on alkoholin ja tyydyttyneen rasvahapon (esiintyy mm. eläinrasvoissa) esteri, jonka kemialliset ominaisuudet poikkeaa lähtöaineiden ominaisuuksista. Siinä missä isopropanoli on kosmetiikassa kuivattava liuotin, isopropyyli isostearaatti pehmittää ja siloittaa ihoa.

Poissa mingtang

• Tukkaguru
« Vastaus #1249 : 02.11.14 - klo:22:47 »
 ;D ;D ;D Loistavaa!Mistä tuota ekana saatavaa öö... steariinia... siis saadaan? Jos se ei ole esim viljasta saatava alkoholi? Vai meninkö jo sekaisin. Tuleeko se eläinrasvasta vai mistä?

Kiintoisa tuo keinotekoinen ero luonnollisen vs e-luonnollisen välillä. Jos eroa ei ole, tärkeimmäksi tekijöiksi ns luonnonmukaisiin siirtymisissä voi olla se, että ainekset eivät vahingoita ihmistä tai luontoa. Oikeastaan meidän pitäisi ostaa tuotteet sen mukaan. Mutta mistä me pitkä-aikaisvaikutukset tiedetään? Ei mistään... Mullakaan tuo Nuxen öljy ei ole aiheuttanut mitään allergiaa, onneksi nuo allergeenit ovat loppupäässä Inciä. Koukuttava tuote.
« Viimeksi muokattu: 02.11.14 - klo:22:49 kirjoittanut mingtang »
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

TOP: Colours Caramel,  Lavera, Nuxe, LilyLolo, Emani, REN, Bion

Poissa Cecilia

• HAIRahtanut
« Vastaus #1250 : 25.12.14 - klo:22:26 »
Olen nyt loppuvuodesta pyrkinyt korvaamaan kosteusvoiteita öljyillä. Hieman taustaksi voin sanoa, että ihoni on todella hankala hoidettava. Varsinkin talvella ihon pinta on melko kuiva, eikä iho oikeastaan rasvoitu, mutta silti leukaan ja poskiin tulee helposti näppyjä. Eli jos en kosteuta ihoa riittävästi, iho kompensoi talintuotannolla, mikä aiheuttaa näppyjä. Monet kosteusvoiteet taas ovat todella rasvaisia ja tukkivat ihon, mistä tulee lisää näppyjä. Eli melkoisen haastavaa on ollut löytää sopivaa tapaa kosteuttaa ihoa ilman, että seurauksena on miljoona finniä.

Tässä hieman omia kokemuksia eri öljyistä ja siitä, mihin tarkoitukseen ne minulla sopivat:

Aprikoosinsiemenöljy: Todella kevyt öljy, sopii hyvin meikin alle. Mieto ja miellyttävä tuoksu. Ei kuitenkaan kosteuta ihoa kovin paljoa, eli kuivalle iholle suosittelisin jotain muuta tämän ohelle. Todella hyvä öljy käsille ja kynsille.

Arganöljy: Tästä on lyhyessä ajassa tullut todellinen HG-tuote silmänympärysihon hoidossa. Olen huomannut, että silmänympärysiho on nykyään todella pehmeä ja kimmoisa, kun aiemmin se oli kuiva ja epätasainen. Mitkään superkosteuttavat silmänympärysvoiteet eivät ole saaneet aikaan näin isoa eroa. En raaski käyttää muuten kasvoille, kun pikkupullo maksoi sen verran paljon, mutta arganöljyn pitäisi olla mainio myös aknearville.

Avokadoöljy: Yksi suosikkiöljyistäni. Todella kosteuttava ja miellyttävän tuntuinen. Imeytyy tosin melko hitaasti, joten käytän tätä pääasiassa yötä vasten. Ei tuki ihoa, ainakaan pahasti.

Jojobaöljy: Kosteuttava ja kevyt. Minulla jojoba tosin aiheuttaa finnejä, vaikka öljyn ei pitäisi tukkia ihoa. Aion ehkä antaa tälle vielä muutaman mahdollisuuden, jotta näen, ovatko käytön jälkeen ilmestyneet finnit olleet pelkkää sattumaa. Sääli, jos todella aiheuttaa minulla finnejä, koska muuten tässä voisi olla ainesta todellisesti supertuotteeksi.

Kookosöljy: Pidin tätä vuosikausia maailman parhaimpana öljynä, kun en tiennyt paremmasta. Käytin kookosöljyä pääasiassa meikkien pesuun ja kasvojen kosteutukseen. Pakko oli todeta, että tämä saa naamani villiintymään, eikä se edes kosteuta ihoa kovin hyvin. Taidan käyttää olemassaolevat purkit huulten kosteutukseen ja hiuksiin, mutten usko, että enää ostan uutta purkkia loppuneen tilalle.

Manteliöljy: Kevyt ja kosteuttava. Imeytyy melko nopeasti, varsinkin jos ei laita liikaa kerralla. Lisäksi rauhoittaa ihoa, jos on esimerkiksi finnejä tai punoitusta. Ei aiheuta minulla finnejä. Kaiken kaikkiaan mainio öljy.

Oliiviöljy: Ihan ok öljy. Imeytyy tuskallisen hitaasti ja kosteuttaa jonkin verran. Menee varmaankin paremman puutteessa, jos ei muuta öljyä ole saatavissa, mutta muuten passaan useimmiten.

Risiiniöljy: Käytän tätä ainesosana Oil-Cleansing Method -seoksessani, ja pari kertaa olen levittänyt kulmakarvoille ja ripsille. Joskus olen myös levittänyt finnin päälle. En ole huomannut mitään vaikutusta, mutta öljypuhdistuksessa tällä on kai olennainen rooli.

Ruusunsiemenöljy: Aivan mahtava öljy! Samaan aikaan sekä kevyt että kosteuttava, muttei jojobaöljyn tavoin tuki ihoa. Miellyttävä tuoksu. Käyttäisin tätä enemmänkin, mutta pieni pullo maksoi melko paljon, joten käytän tätä melko satunnaisesti ja kevyesti kerralla. Jos löydän jostakin hyvän ja edullisen ruusunsiemenöljyn, niin tästä tulee varman ykkösöljyni. Tietenkin jos hintaa vertaa seerumeihin, niin tämähän on halpa kuin mikä, mutta muihin öljyihin verrattuna hinta on melko tyyris.

Rypäleensiemenöljy: Hyvin samanlainen kuin aprikoosinsiemenöljy - kevyt, muttei kosteuta juurikaan. Ei tuki ihoa. Sopii meikin alle tai lisättäväksi iholle, kun kaipaa pientä lisäkosteutusta muttei halua kovin öljyistä tuntua iholle.

Teepuuöljy: En ole koskaan tajunnut tämän öljyn saamaa hypetystä. Olen kokeillut tätä finneille, eikä sillä ole koskaan ollut mitään rauhoittavaa tai parantavaa vaikutusta. Ei iho ole huonommaksikaan mennyt, mutten jaksa ehkä enää yrittää tämän kanssa.

Lisäksi yleisesti öljyistä - alkuun iholla meni hetki totutella öljyihin kosteutuksessa, joten aluksi iho oli melkoisen kireä ja kuiva. Nykyään iho ei tunnu kireän kuivalta juuri koskaan, ei edes juuri naamapesun jälkeen (toinen syy voi olla se, että olen lopettanut SLS:ää sisältävien naamaputsarien käytön). Eli öljyillä tuntuu olevan paljon pitkäkestoisemmat kosteustehot kuin tavallisilla kosteusvoiteilla, jotka ovat tuoneet vain väliaikaista apua.

Ihon kunto on kyllä parantunut ja finnit vähentyneet, mutta siihen on saattanut vaikuttaa myös vähän aikaa käytössä ollut Clarisonic. Olen huomannut, että kulmakarvat ja ripset ovat upeassa kunnossa. Ripset ovat paljon kaarevammat kuin ennen ja kulmakarvat ovat tuuhentuneet, varsinkin häntäpäästä. Mutta eniten kyllä tykkään sitä, että pintakuiva iho tuntuu pehmeältä muulloinkin kuin viisi minuuttia kosteusvoiteen levittämisen jälkeen.

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #1251 : 06.01.15 - klo:12:58 »
Oletteko käyttäneet silmänympärysiholla öljyä? Tuntuu, että silmänympärysvoide (Pirkka Q10), ei yksistään riitä. Olisikohan öljyn käytöstä silmänympärysiholla mitään pitkäkestoisempaa vaikutusta? Minulla saattaa turvota tuo silmänympärysiho, varsinkin jos voidetta laittaa liikaa. Siinä on kyllä kuivuuttakin, erottaa kyllä.

Minulla on manteliöljyä vielä yksi pullo, tuo on kyllä hyvä öljy. Käytän myös käsivoiteen kanssa, käsirasva ei yksistään riitä. Toinen vaihtoehto voisi olla kookosöljy, en tiedä sitten miten käyttäytyy silmänympärysiholla.

Riittääkö öljy pelkästään (kasvojen) ihon kosteuttamiseen, jos jättäisi kasvovoiteen pois?

Poissa Cecilia

• HAIRahtanut
« Vastaus #1252 : 06.01.15 - klo:13:47 »
^Olen käyttänyt arganöljyä silmänympärysiholla nyt noin kuukauden päivät, enkä aio vaihtaa enää perinteisiin voiteisiin. Päiväkäyttöön tuo on hieman liian rasvainen, mutta levitän öljyä yleensä yöksi, ja aamulla iho on kuin vauvan pylly. Ja vaikutus on nimenomaan pitkäaikainen, ja iho pysyy pehmeänä, vaikkei öljyä laittaisikaan ihan jok'ikinen ilta.

Poissa Taistelukonna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1253 : 13.02.15 - klo:18:35 »
^^ Laitan öljyä ihan silmänympärysiholle samalla kun koko kasvoille, mitään silmänympärysvoiteita en tosin ole ikinä käyttänyt. Vertailu on siis vaikeeta, mutta pehmeiltä ja kosteutetuilta tuntuu  ;)

Olen pari talvea käyttänyt jojobaöljyä kasvoille, mutta nyt se ei ole jostain syystä tehonnut yhtä hyvin  ??? Kuorin ihon säännöllisesti joten vika ei ole siinä. Pullo kuitenkin loppui joten ostin manteliöljyä, jota on jo pidemmän aikaa pitänyt kokeilla. Tykkään!  :l Vielä parempi ku jojobaöljy ikinä - ja triplasti halvempaa.
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.

Poissa kleio

• Tukkaguru
« Vastaus #1254 : 15.02.15 - klo:19:36 »
Käytän arganöljyä talvisin ja kesäisin ruusunsiemenöljyä koko kasvojen iholle, myös silmänympäryksille. Mitään muuta yövoidetta en käytä. Nuo riittävät hienosti, hieroskelen niitä sormenpäillä ihoon vielä vuoteessakin kirjaa lueskellessa. Imeytyy hyvin, aamulla ei tarvitse edes vedellä pestä kasvoja, vaan poistan ylimääräiset hellävaraisella kasvovedellä.

Mikään kasvovoide ei ole koskaan toiminut niin hyvin kuin kyseiset öljyt, ainakaan minulla. Iherbistä saa muutamalla eurolla molempia.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v

Poissa Anita

• Tukkaguru
« Vastaus #1255 : 16.02.15 - klo:23:32 »
Luumunsiemenöljy on sopinut ikääntyvälle ja rasvoittuvalle iholleni todella hyvin. Olen taputellut sitä aamuin ja illoin pienen määrän kasvoille, myös silmänympärysiholle. Tulos on ihanan kosteutettu ja heleä, mutta ei missään tapauksessa rasvainen iho. Tuoksu on plussaa myös.
iHerbin tilauksiin koodi ALA782 http://eu.iherb.com/?rcode=ala782

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #1256 : 17.02.15 - klo:17:39 »
Arganöljy sopii silmänympärysiholle hyvin, tuli todettua :). Imeytyy nopeasti, öljy on kevyt, mutta kosteuttaa silti tosi hyvin. Iho näyttää sileämmältä (kuivuudesta johtuvat juonteet ovat hävinneet.)

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #1257 : 24.02.15 - klo:17:51 »
Olen nyt käytellyt yövoiteena kookosöljyä, tuntuu kuitenkin, että alkaa tulla näppyjä naamaan.

Eilen tuli iherbin paketista manteliöljyä ja otan sen nyt kokeiluun. Toivottavasti tämä ei aiheuta näppyjä.

Molempien öljyjen kanssa olen huomannut, että aamulla kuivimmat kohdat hilseilee, pitäisi varmaan olla jotain kosteuttavempaa niihin paikkoihin? Olisikohan karitevoi hyvä? Millaisena karitevoita kannattaa tilata? Olen joskus tilannut sitä  ja se tuli silloin semmoisena kovana könttinä pussukassa. Otin siitä palasia pienempään rasiaan, mutta sen käyttö tuntui silti niin työläältä, että sen käyttö jäi sitten kokonaan.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa Taistelukonna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1258 : 24.02.15 - klo:18:14 »
^ Karitevoita saa aika monesta paikasta ns. "vaahdotettuna" jolloin käyttö on paljon helpompaa, mutta tommosen köntin voi vaahdottaa myös itse. Googleen hakusana "vaahdotettu/vatkattu karitevoi" tai "whipped shea butter" niin löytyy ohjeet.  :)
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #1259 : 24.02.15 - klo:18:41 »
Olisinpa hoksannut tuon silloin kun köntti vielä oli mulla  :)

Onko jotain hyväksi havaittuja vaahdotettuja karitevoita iHerbissä?
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234