Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 366978 kertaa)

Poissa Beatrix

• HAIRahtanut
  • Off to never-never land...
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #15 : 24.11.07 - klo:10:59 »
Seesaminsiemenöljyä olen käyttänyt kynsinauhoille, jotka ovat kyllä viime aikoina tuntuneet mukavan pehmeiltä ja näyttäneetkin paljon paremmilta. Pitäisi vaan muistaa käyttää tätäkin säännöllisesti.

Karitevoi on myös ihanaa ihon hoidossa, niinkuin monet ovat jo todenneetkin. Kosteuttaa hyvin kantapäitä, polvia, kyynerpäitä, huulia, käsiä... :)
2c F ii

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #16 : 24.11.07 - klo:11:23 »
Karitevoi on ihan loistavaa huulissa. Oma kariteni on ihan tuollaista tasaista, ja sitä on mukava laittaa huulille. Sain myös toiselta juurekselta osan hänen karitestaan, ja tämä karite on ihan muhkuraista ja paakkuista, menee ihan jonkin aikaa, että paakut sulavat. Aika jännää vaihtelua erissä siis.

Karitea käytän myös yövoiteena n. kerran viikossa. Toimii hyvin, aamulla naama on superpehmeä.

Jojobaa ja mustaherukansiemenöljyä käytän joskus sellaisenaan yövoiteena, mutta yleensä sekoittelen jonkin rasvan sekaan pari tippaa. Toimivan hyvin myös huulilla yksinään tai sekoitettuna huulirasvaan.

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #17 : 24.11.07 - klo:11:31 »
Kariten saa tasaiseksi kun sulattaa sen (varovasti vaikka vesihauteessa, ettei kuumene liikaa) ja sitten jäähdyttää nopeasti, toisin sanoen pakastimessa. Sama juttu taitaa olla kaakaovoillakin.

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #18 : 24.11.07 - klo:11:33 »
^ Tiedän, mutta en kehtaa ruveta noin pientä määrää sulattelemaan ja pakastamaan. Kyse oli vaan noiden erien eroista. Omani on tasaista ihan sulattamatta.

Poissa Ilyasviel

• Tukkaguru
« Vastaus #19 : 24.11.07 - klo:11:50 »
Auringonkukansiemenöljyä olen käyttänyt ihon puhdistukseen, samoin oliiviöljyä. Se tosin haisee niin pahalle että on jäänyt pois. Karitevoi toimii hyvin kuiviin kantapäihin ja kyynerpäihin, pieninä määrinä olen laittanut myös iholle tehokosteuttamaan, samoin kaakaovoita.

Tarkoitus olisi kokeilla vielä vadelmansiemenöljyä - ja aika paljon muutakin varmaan  :)

Poissa Herya

• Tukkaguru
« Vastaus #20 : 24.11.07 - klo:17:18 »
Onko muute vähä hyvä karitevoi jos on haljenneet huulipielet. Mulla taas kylmyyden myötä halkesi toinen puoli ni levitin pari iltaa karitevoita huulille niin se parani ihan silmissä :o. Sama jos tulee kasvoille punaisia karheita läikkiä (mitälie ovat) niin karitevoita pari iltaa niihin kohtiin niin paranee nopeesti. Ennen koitin parantaa noita vammoja bebanthenilla mutta sillä kesti parantuminen ainakin viikon ellei kaksi :o.
Sekotan joka ilta öljyseosta (oliivi-,risiini-,jojobaöljyä) erisanin puhdistusemulsion joukkoon niin ei kuiva niin kauheesti kasvot ja yöksi sekoitan kasvovoiteen joukkoon jojobaöljyä lisä kosteuttamaan. Aamuisin laitan jojobaa vaan poskille ettei pakkanen pääse puraisemaan, muualla kasvoissa turhan rasvaisen tuntuista. Leukaan en voi laittaa jojobaa, menee heti ihan tukkoon  :-\.
Hmm mitäs muuta, ainiin ja saunassa levitän kookosrasvaa hiuksista varpaisiin  ;D

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #21 : 25.11.07 - klo:15:46 »
Ai juu unohdin mainita, että käytän karitevoita huulirasvana usein, varsinkin ennen nukkumaanmenoa. Aamulla sitä on vielä huulissa ja ne tuntuu tosi pehmeiltä. Oon kokeillut karitevoita myös kynsinauhoihin ja toimi mainiosti, kun ne oli ihan punoittavat ja kipeät.

Kiitos vinkeistä pistää yövoiteeksi kerran viikossa ja kyynerpäihin! Miksen olekaan ite tajunnut kokeilla ???
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #22 : 25.11.07 - klo:21:09 »
Vakiotuotteeni on jo vuosia ollut oliiviöljy, se käy moneen vaivaan ja ajaa loistavasti niin puhdistusaineen kuin tehokosteuttajankin tehtävät.  :) Haju tosin on on melko aromikas, joten ymmärrän, jos joku siitä säikähtää. Minua oliivin oma tuoksu ei haittaa, joten vetelen koko kehon joskus suhkun jälkeen 'nestemäisellä kullalla'.

Olen käyttänyt atooppisen ihoni tehokosteuttamiseen myös manteli-, seesam- ja aprikoosinkiviöljyä. Viimeks mainittu on koostumukseltaan miellyttävän ohutta, ja sopii kasvojen iholle mainiosti, jopa tukkeutumaan taipuvalle ihotyypille.
Täällä monesti mainitut karité- ja kaakaovoi ovat myös vakiorasvojani  :D -  omani olen hankkinut ebayn välityksellä 'reilusta kaupasta'. Koostumus karitevoissa on hieman rakeinen, kaakaovoissa pikemminkin liian kiinteä. Kumpikin sopii hyvin huulille, kynsinauhoille, kyynärpäille jne... mutta karite sulaa huomattavasti nopeammin pehmeäksi.

Kookosöljy, nimenomaan kylmäpuristettu, sopii myös iholle, mutta lähinnä olen käyttänyt sitä hiuksiin. Kookosrasva on kuulemma tukkivuuslistan kärkikastia, joten kasvoihini en sitä juuri käytä.

Tällä hetkellä kasvoja on suojaamassa Lumieren tipuöljy, eli siis emurasva. Pakkohan sitä on käyttää, kun ostin... Haju on tosiaan vähemmän houkutteleva, mutta pääasia, että iho tykkää...
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #23 : 25.11.07 - klo:22:54 »
Onko olemassa jotain luotettavaa listaa noista öljyistä, jossa tulisi ilmi tukkivuus? Tietysti se on ihosta kiinni ja mikä toimii toisella ei välttämättä toimi mulla. Haen nyt öljyä puhdistukseen ja myös kasvovoiteen alle laitettavaksi.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #24 : 26.11.07 - klo:07:59 »
Onko olemassa jotain luotettavaa listaa noista öljyistä, jossa tulisi ilmi tukkivuus? Tietysti se on ihosta kiinni ja mikä toimii toisella ei välttämättä toimi mulla. Haen nyt öljyä puhdistukseen ja myös kasvovoiteen alle laitettavaksi.

Minuakin asia kiinostaisi.Olen nyt kuukaudenpäivät pessyt kasvojani vain jojobaöljyllä, enkä enää osaa varmaan muuta käyttääkkään. Pesun jälkeen laitan vielä kerroksen jojobaöljyä iholle ja that`s it ! Mutta mutta, ihooni on ilmestynyt näppylöitä sekä mustapäitä.Otsani on täynnä pienen pientä näppyä.
Tilasin pienestä tuoksukaupasta uutta jojobaöljyä, risiiniöljyä sekä mustaherukan -ja vadelmansiemenöljyä. Vajaan viikon ajan olen nyt laittanut yöksi täyteläisempämä pitämääni vadelmansiemenöljyä ja päivä voiteeksi mustaherukansiemenöljyä. Risiiniöljyä lisäsin määrän x jojobaöljypulloon (25ml) ja sillä nyt putsailen aamuinilloin ihoni.

Ihoni on atoopikon pintakuiva sekaiho. <- voiko tuollaista edes olla  ;D. Olen kohta nelikymppinen, joten ehkä sekin tulisi "tavallaan" huomioida.

Mitä minun pitäisi muuttaa ?

Poissa Lauris

• Hiushörhö
« Vastaus #25 : 26.11.07 - klo:10:07 »
Mulla on toistaiseksi kokemusta aprikoosinkivi- ja jojobaöljystä ihonhoidossa. Kummastakin olen pitänyt kovasti, mutta jojobaöljyn tuoksu tökkii hieman - onneksi ei ole kovin voimakas.

Käytän öljyä puhdistukseen sekä kosteusvoiteen sekaan tai sellaisenaan iholle yksinään tai voiteen alle. Öljyt eivät ole koskaan tukkineet ihoani. Kun kasvoihin laittaa illalla muutaman tipan öljyä, kyllä on aamulla tasaisen värinen ja kuulas iho :) Aion varmasti jatkaa öljyjen käyttöä ja kokeilla uusiakin - edullista, tehokasta, simppeliä ja luonnollista ihonhoitoa!

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #26 : 26.11.07 - klo:10:09 »

Öljythän tosiaan toimivat ihan ihokohtaisesti, niinkuin itsekin sanoit, eli en usko, että niistä voisi/kannattaisi tehdä mitään listaa. Ei se pidä paikkaansa kuitenkaan, ja varmaan jokaisen öljyn kohdalle pitäisi lisätä ''tukkiva'', kun se jollakin tukkii kumminkin. Kannattaa ehkä vaikka aluksi yhtä öljyä testailla pidempään, jotta huomaa, sopiiko se omalle iholle vai ei.

Miltonia, minusta tuo kuulostaa kyllä siltä, että jojobaöljy on syyllinen tuohon tukkimiseen. Käytä harvemmin ja kokeile välillä jotain muuta.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #27 : 26.11.07 - klo:10:41 »
Miltonia, jotkut muutkin ovat huomanneet, että jojobaöljy tukkisi ihoa helpommin kuin muut öljyt, vaikka jojoban pitäisi olla myös rasvaisen ihon kosteuttaja. Kokeilepa välillä kasvojen kosteuttajana mustaherukan- ja vadelmansiemenöljyjäsi, ja puhdista ihosi jollain kevyemmällä öljyllä, kuten viinirypäleenkivi- tai kookosöljyllä. Josko nämä temput auttaisivat näppyjen kans ;)

Miyu

• Vieras
« Vastaus #28 : 26.11.07 - klo:10:45 »
Meillä taitaa olla Miltonian kanssa samanlainen iho  ;D Tosin täältä ei vielä pahemmin löydy ikärasitetta. Ja samaan tarkoitukseen sopivaa öljyä etsiskelen itsekin... Miltonia, kerro ihmeessä, jos löydät jonkun erityisen hyvän! Parasta tietenkin jos olisi mahdollisimman monitoimista, niin ei tarvitsisi erikseen olla kauhean montaa pulloa. Olen itse tykännyt vehnänalkioöljystä naaman kosteuttajana, mutta TBS:n pieni pullo oli vähän turhan hintava että raaskisi käyttää meikkien pesuun.

Onko muuten kookosöljyn ja kookosrasvan tukkivuudessa eroa? Mulla nimittäin ainakin kookosrasva sai aikaan kamalan finni-invaasion vaikka muuten olikin ihanan kosteuttavaa. Täytyy varmaan käyttää loput hiuksiin...

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #29 : 26.11.07 - klo:11:19 »
Kiitos juurekset vinkeistä, ja lisääkin otetaan mielellään vastaan. Muunmuassa mistä kannattaisi hankkia öljyjä. Meillä Turussa oli ainakin hieman heikot valikoimat apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa kun taanoin kyselin. Eli nettiin päin varmaan täytyy kääntyä. Ja jo sen Pienen Saippuakaupan löysin ja ostin minua kiinostavat öljyt kokeiluun.

Huomasin muuten että jojobaöljyissäkin on eroja. Ensimmäisen pulloni ostin apteekista (100ml n 16€) ja nyt toisen pienestä saippuakaupasta. Saippuakaupan öljy on jotenkin kevyempää, ohuempaa, hienijakoisempaa. Kerron vaikka myöhemmin mitä toi apteekinöljy on nimeltään, se on mulla kotona ja itse olen töissä.

Pari päivää sitten otin Vichyn MICELLAIRE PUHDISTUSVESI, PURETE THERMALEn käyttööni öljypesun jälkeen. Joskus olen myös pyyhkäissyt Jane Iredalen taikakintaalla kasvoni. Taikakinnas on vain jokapäiväisessä käytössä paha coperrosalle, eli sai poskeni todella punoittamaan. En tiedä sitten tosta kasvovedestäkään, ensin hellä puhdistus ja sitten kemikaalit kehiin.....ei hyvä sekään noin ajatuksena...

Tulosten näkyminen ihossa kestää tietysti hetken. Muistaakseni kestää noin kuukauden kun iho uudistuu eli sen ajan varmaan pitäisi jaksaa kokeilla, jollei nopeammin tapahdu jotain radikaalia :o

Tähän astisista kokeilustani olen todella tyytyväinen (paitsi ne näpyt ja mustapäät), ihooni ei ole ilmestynyt ainakaan mitään ryppyjä, ehkä jopa päin vastoin. Ööö mulla mitään ryppyjä vielä ole... ::)

Edit:
Ja se apteekin öljy on nimeltään:Pure Natural Jojobaöljy. Orgaanisesti viljelty kylmäpuristettu Jojoba-kasvin öljy 100%. Ylellinen kauneusöljy ihon ja hiusten paikallishoitoon. Sisältää bioflavonoideja.Pintasolukkoa elvyttäviä eiko- ja dekosanolia sekä eruka- ja myristiinihappoja. Ja maahantuoja on PSK-Engineering Oy, Turku. Pakko laittaa mahantuojakin...
« Viimeksi muokattu: 26.11.07 - klo:16:52 kirjoittanut Miltonia »