Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 366972 kertaa)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #30 : 26.11.07 - klo:12:54 »
Ihot ovat tosiaan yksilöllisiä, ja reagoivat omalla tavallaan. Mutta niiden ominaisuuksista noin yleisesti voi sanoa jotain niiden käyttäytymisestä. Aprikoosinkiviöljyä usein suositellaan sen ohuen koostumuksen takia myös akneiholle / rasvaiselle iholle sopivaksi, mutta tietysti ei ole takeita, että se jokaiselle olisi hyvä juttu.
Tuo kookosöljyn komedogeenisyys johon viittasin, ei tietysti ole mikään kirveellä veistetty ominaisuus, mutta hyvin usein se tulee esille ihonhoitofoorumeilla kookoksesta puhuttaessa. Sen hyviä puolia ovat alhainen allergiariski, mutta huonona puolena on sen usein tukkiva vaikutus muilla kuin hyvin kuivalla iholla. Mikä ei tarkoita sitä, että JOKAISEN iho siitä automaattisesti tukkeutuisi.

Edit. Jojobaöljy on siitä jännä juttu, että siitä on niin vaihtelevia kokemuksia, mm. MUA'n arvioissa. Toisten rasvasielle iholle se on käynyt hienosti, joillekin taas tukkinut totaalisesti ja aiheuttanut näppyjä..
« Viimeksi muokattu: 26.11.07 - klo:12:57 kirjoittanut NarnianQueen »
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #31 : 26.11.07 - klo:15:52 »
Miltonia: Suosittelen kokeilemaan aprikoosikiviöljyä (apricot kernel oil). Se on ohutta ja sen luvataan sopivan hyvin rasvoittuvalle iholle tukkimatta. Ihot on aina yksilöllisiä ja vain kokeilemalla selviää! :) Mutta aprikoosinkiviöljy on varmasti ihan kokeilemisen arvoinen öljy.

Kannattaa myös kokeilla kosteuttaa kasvot kevyellä voiteella öljyn sijaan puhdistuksen jälkeen. :) Se saattaisi myös auttaa mustapäihin ja tukkeutumiin.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Keltainen

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #32 : 26.11.07 - klo:15:56 »
Täällä on öljyt olleet käytössä nyt pidemmän aikaa kaikenlaisessa ihon ja hiusten hoidossa. Puhdistuksessa käytän oliivi- ja risiiniöljyn sekoitusta. Joskus kokeilin pelkästään oliiviöljyä ja se tuntui tukkivan ihoani. Tosin en tuostakaan ole aivan 100 varma, kun niihin aikoihin oli sen verran hormonit sekaisin. Nyt olen saanut ihon paranemaan hormoneiden vaikutuksilta osin, joten öljyjen vaikutuksetkin tulee varmasti helpommin esille. Kookosöljyäkin olen puhdistukseen välillä käyttänyt ja yleensä öljyillä puhdistellessa lisään sekaan tipan eteeristä laventeliöljyä.

Kosteutuksessa vartalolle on melkeinpä paras ollut oliiviöljy. En kyllä ole raaskinut hinnan vuoksi kokeilla muita kuin kookosöljyä ja oliiviöljyä. Hinta/laatusuhde oliiviöljyllä on kyllä parempi. Vartalon iho mulla on kyllä aina ollut todella hyvä, eikä voimakasta kosteutusta yleensä tarvitse.

Kasvoille ostin nyt manteliöljyä. Sitä ennen käytin kookosta ja jojobaa. Joskus aiemmin olen pullollisen tuota manteliöljyäkin käyttänyt, mutta silloin en tykännyt niin paljon (ne hormonitkin saattoi vaikuttaa nopeilla ihonmuutoksilla). Nyt manteliöljy on tehnyt ihostani ihanan pehmeän ja hehkeän. Miehen iholle (normaali iho) jojoba on ollut parasta. Kookos oli kuulema myös hyvä. Nyt on tuo manteliöljy käytössä ja vajaan viikon kokemuksella sekin on ollut hyvä. Tukkivuutta ei ole huomannut minkään öljyn kohdalla. Karitestakin tykkäsi, eli siis kaikki käy.  ;D Ja kun töissä on saanut lieviä palovammoja käsiin ja kasvoille ja siinä tuo karite on ollut ihan korvaamaton apu. Kookosöljy on ollut lasten kuivalle iholle ihan loistavaa! Voittaa kuivan ihon pehmityksessä kaikki muut öljyt.

Alan nyt testailemaan noita öljyjä ja niiden vaikutuksia kasvoihin, kun olen saanut ihoni rauhoittumaan. Kosteutetumpi ja kuulaampi ihoni on kyllä nyt kun en käytä mitään valmiita voiteita ja puhdistusaineita. Aion jatkaa öljyjen käyttöä varmasti läpi koko elämäni, kun niihin vaan pääsi hurahtamaan. Seuraavaksi aion tilata jostain nettikaupasta lisää karitea, erilaisia öljyjä ja muuta mukavaa.

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #33 : 26.11.07 - klo:17:09 »
Täällä on myös öljyn käyttäjä. Ostin jojobaöljyä ekana hiustenhoitoon, mutta tajusinkin että sitähän voi ihonhoidossakin käyttää, ja hyvin tuloksin oon käyttänytkin, sekoitettuna mm. Humektaniin.  :D Manteliöljy on toiminut myös, mutta unohdan sen välillä kun sitä säilytän jääkaapissa ja toisia pöydälläni. Risiiniöljyä oon sekoituksissa käyttänyt puhdistukseen, mutta se tuntuu niin paksulta, etten ihan suoraan iholle ole uskaltanut käyttää. Ja ripsiin tosin olen laittanut. Karitevoi on aivan mahtavaa kuivalle iholle, se pelasti mun huulet ja nenän flunssa-aikoina. Kaakaovoi on myös hyvää kosteutukseen, mutta liikaa laitettuna ei meinaa millään lähteä pois.  :D

Hankintalistallani olisi kookos- ja oliiviöljy kun niitä on niin paljon kehuttu.  :)
1c F i
Tukka kasvaa - olkapäillä mennään <3

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #34 : 26.11.07 - klo:17:26 »
Öljyt saattavat altistaa suunympärysihottumalle, etenkin paksut sellaiset. Itsekkin epäilen, että oma suunympärysihottumani puhkesi runsaasta öljyjen käytöstä iholle. :-\

Nyt olen vähän rajoittanut öljyjen käyttöä, koska en halua sitä inhottavaa vaivaa uudelleen. Käytän kasvoilla vain paikallisesti välttäen ihottuma aluetta. Öljypuhdistusta en tee joka päivä jne.

Jos joku ei tiedä, niin suunympärysihottumasta on ollut juurikasvussa paljon puhetta (joka neidin terveysketju). Mr. Googlekin osaa myös auttaa!

Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Lauris

• Hiushörhö
« Vastaus #35 : 27.11.07 - klo:09:40 »
^Minäkin olen vähentänyt öljypuhdistuksia, mutta siitä syystä, että menetelmä puhdistaa vähän liiankin tehokkaasti tällaisen ohuen, herkän, pintakuivan ihon. Öljypuhdistuksesta kasvoni ovat jääneet usein jopa kiristeleviksi. Nykyään poistan lähinnä vain silmämeikit öljyllä.

Poissa Herya

• Tukkaguru
« Vastaus #36 : 29.11.07 - klo:12:27 »
Onkohan muuten vaarallista levittää öljyä kun menee saunaan ???. Mietin kun se kuumenee iholla niin paljon.
Ainakin joskus muistan lukeneeni että joku olis saanu hunajasta palovammoja.

Poissa Sini

• Hiushörhö
  • Anything can happen if you let it.
« Vastaus #37 : 29.11.07 - klo:13:31 »
^ Hunajasta ei ole kokemusta, mutta mulla on tapana mennä aina löylyyn pienen oliiviöljypullon kanssa. Hieron sitä naamaan vähän väliä ja olen huomannut, että iho ei näin kuivu saunoessa ollenkaan niin paljon kuin ilman öljyä. Erityisen paljon öljystä on hyötyä kun saunotaan oikein ajan kanssa monta tuntia esim. mökillä. Siis niin, että välillä istutaan jäähyllä ja sitten taas löylyssä.

Kyllähän se öljy aika kuumaksi menee, mutta ei koskaan ole mua polttanut. Toki kannattaa aina ottaa ensin kädelle eikä laittaa pullosta suoraan naamaan.

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #38 : 29.11.07 - klo:15:07 »
Onko kellään kokemusta Peanut oilista, eli maapähkinäöljystä jossain muodossa? Haulla ei löytynyt mitään aiheeseen liittyvää. Ostin tuon lähinnä kasvojen pesuun, kaipa se siihen ainakin soveltuu.

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #39 : 29.11.07 - klo:15:50 »
^ On kyllä, vastaa mielestäni hoitoaineisiin ja voiteisiin sekoitettuna lähinnä oliiviöljyä, juoksevampana versiona. Toimii kasvoille ja vartalolle voiteen sijasta, tuoksu miellyttävä joskin voimakas ja koostumus rasvainen - kuten ehkä öljyillä välillä muutenkin ;D
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #40 : 30.11.07 - klo:17:54 »
Kelpaisko Pirkan Ekstra Neitsytoliiviöljy, kylmäpuristettu sekoituspohjaksi muihin tujumpiin öljyihin? Ihonhoitoon sekä puhdistukseen? Mistä muuten hankitte noita erikoisempia öljyjä? Mineraalimeikkifirma Jenulencen sivuilta löytyisi jotain....
Hiukan nämä jutut ovat hakusessa ::) mulla.
Ostin tuon oliviöljyn jo...

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #41 : 30.11.07 - klo:19:03 »
^ Ihan hyvin voit käyttää ostamaasi oliiviöljyä iholle. :)

Erikoisempia öljyä olen tilannut eBaystä ja pienestä tuoksukaupasta, joka tosin on nyt lomalla. Nettiostaminen puolelta löytyy enemmän.

Poissa Elluli

• Tukkaguru
  • Esteetikko
« Vastaus #42 : 30.11.07 - klo:20:10 »
Mä olen nyt talvikuivan ihoni kanssa innostunut älyttömästi näistä öljyistä. Tosin käytän näitä valmiissa (kalliissa) purkeissa, esim. Clarinsin Santal-kasvoöljy ja Double Serum Generation 6 öljy-seerumi duo, Decleorin angelique öljy, Oriflamen Time Reversing öljykapselit, Lumenen hemmottelutipat jne.

Aivan ihanan pehmeäksi ja joustavaksi on iho tullut!! Tuntuu että tähän jää koukkuun. Käytän näitä öljyjä ja seerumeita lähinnä iltaisin kosteusvoiteen tai yövoiteen alla. Myös Aqualan L:n alla saa tosi hyvän tuloksen. Aika jännä et mun iho imee ton Aqualanin vaikka olisi öljynnyt pohjaksi, niin kuiva iho mulla on!  Saa nähdä sitten keväämmällä alkaako iho selvitä ilman. Näin talvella mun iho kuivuu ihan kuivaksi ja kiristäväksi jopa yhden päivän (17h) aikana  :-\
« Viimeksi muokattu: 30.11.07 - klo:20:21 kirjoittanut Elluli »
Hiusten kasvattelua pitkiksi ja tehohoitoa mm. öljyillä. Tällä hetkellä pituus hartioille. Värinä eri sävyistä ruskeaa. Hiuslaatu hento pohjoismainen. Intohimona myös pidennyshiukset

Bruno

• Vieras
« Vastaus #43 : 05.12.07 - klo:11:07 »
Mä olen käyttänyt nyt viimeiset kaksi viikkoa öljyjä yövoiteena:

Humektania, 6-7 tippaa jojobaöljya ja 3-4 tippaa eteeristä öljyä sekoitettuna (hajuina teepuu, santelipuu ja palmarosa)

Tämä on ainakin vaikuttanut puhdistavasti ihoon, otin tosin käyttöön uudet puhdistusaineet myös samoihin aikoihin, joten testitulos ei vielä täysin pitävä. :)

Tuntuu vaan, että nuo eteeriset öljyt kuivattavat erityisesti huulia kovin rankasti.(Vai johtuneeko talvesta) Kyselisinkin onko tuo sekoitukseni liian rankka iholle pitkässä juoksussa?

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #44 : 05.12.07 - klo:11:16 »
^Kaikki eteeriset öljyt (tuoksuvat öljyt) ovat potentiaalisina ärsyttäjinä rasite iholle, joten jos haluat olla ihollesi hellä, niin jätä tuoksuaineet väliin.  :) Riippuu ihosi kestokyvystä, tuleeko näkyviä reaktioita vai ei, mutta mitään hyötyä tuoksuista ei ole ihonhoidossa.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii